شناسه خبر : 13298 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نیروی انتظامی اعلام کرده است که مردم برای امنیت بیشتر به پلیس خصوصی مراجعه کنند

داش‌آکل یا بادیگارد؟

بحثاز آنجا آغاز شد که فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده بود مردم برای امنیت بیشتر، می‌توانند به پلیس خصوصی مراجعه کنند. آن‌طور که فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرده بود مردم می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای، پلیس یا معتمدی در محل خود داشته باشند. این، کلیت آن چیزی بود که اولین بار از سوی نیروی انتظامی عنوان شد.

سپیده اشرفی
بحث از آنجا آغاز شد که فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده بود مردم برای امنیت بیشتر، می‌توانند به پلیس خصوصی مراجعه کنند. آن‌طور که فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرده بود مردم می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای، پلیس یا معتمدی در محل خود داشته باشند. این، کلیت آن چیزی بود که اولین بار از سوی نیروی انتظامی عنوان شد. با این حال، این خبر بارها اصلاح شد اما آن چیزی که از کلیت امر به دست می‌آید، مساله وابستگی این نوع پلیس به نیروی انتظامی است چرا که فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده است یکی از شروط فعالیت چنین پلیسی این است که دست کم 15 سال سابقه فعالیت نظامی یا انتظامی داشته باشد.
در چنین شرایطی، احتمال وجود معتمد برای محل به کلی منتفی می‌شود چرا که افراد عادی چنین سابقه‌ای ندارند و اگر سابقه این‌چنینی داشته باشند، ممکن است مورد اعتماد مردم محل نباشند. از زمان مطرح شدن این ایده یا طرح، انتقادهای بسیاری به کلیت آن عنوان شد تا جایی که برخی معتقد بودند نیروی انتظامی وظیفه اصلی تامین امنیت را بر عهده دارد و نباید آن را به کسی واگذار کند.
در عین حال، بسیاری دیگر نیز این‌طور عنوان می‌کردند که برای تامین امنیت خودشان هم که شده حاضرند مبالغی جداگانه بپردازند اما خیال‌شان از امنیت محله یا خانه‌شان راحت باشد. نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود، شکاف میان فقیر و غنی است. بسیاری این‌طور عنوان می‌کنند که هر کسی امکان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارد و در چنین صورتی، باید نام این پلیس را محافظ شخصی گذاشت چرا که افرادی به صورت خاص، پولی را پرداخت کرده و از حفاظت بهره‌مند می‌شوند.
مساله دیگری که در این میان مطرح شده، راه‌اندازی دفاتر مشاوره پلیس برای مردم است. رئیس پلیس آگاهی ناجا در این راستا عنوان کرده است که اگر شهروندان خواسته‌ای داشته باشند و نخواهند برای مطرح کردن آن به پلیس مراجعه کنند می‌توانند به این دفاتر مراجعه کنند تا از مشاوره پلیس استفاده کنند. وی در عین حال وجود هرگونه کارآگاه شخصی در این راستا را تکذیب کرده است. با این حال، مساله محافظ شخصی اتفاقی است که پیش از این نیز دفاتر و مراکزی خصوصی برای آن دیده می‌شد و افراد در صورت نیاز امکان مراجعه به آن را داشتند.
اما بسیاری معتقدند آن چیزی که پلیس در این مورد اعلام کرده، به معنای پلیس محلات است که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. در این میان سیل انتقادها به نیروی انتظامی نیز بالا گرفت. بسیاری از افرادی که توان مالی لازم برای استفاده از چنین پلیسی را نداشتند، این‌طور عنوان می‌کردند که نیروی انتظامی باید خود به تنهایی از پس امنیت مردم برآید. نکته‌ای که نیروی انتظامی را در آزمونی پیچیده قرار داده، مساله مسوولیت‌پذیری برای اتفاق‌هایی است که به طور قطع مسوولیت آن بر عهده نیروی انتظامی است و ممکن است با افزایش فعالیت پلیس خصوصی به کلی از بین برود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها