شناسه خبر : 1296 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آمریکا به خاطر نقض حقوق بشر در نیجریه، به این کشور سلاح سنگین نمی‌فروشد

مبادله سلاح با حقوق بشر

سفیر نیجریه از دولت آمریکا به خاطر خودداری در فروش سلاح‌های سنگین به این کشور برای مبارزه با تروریست‌های اسلامگرا انتقاد کرده است.

سفیر نیجریه از دولت آمریکا به خاطر خودداری در فروش سلاح‌های سنگین به این کشور برای مبارزه با تروریست‌های اسلامگرا انتقاد کرده است. ادبواله ایبیداپو ادفویه، سفیر نیجریه در واشنگتن گفت نیجریه برای وارد کردن یک ضربه مهلک به «بوکو حرام» نیازمند حمایت خارجی است. او در این میان گفت که خبر می‌رسد بوکو حرام شهر ماهیا در شمال شرقی نیجریه را گرفته است. آمریکا پیش‌تر با ذکر کارنامه ضعیف حقوق بشری نیجریه فروش سلاح‌های سنگین به ارتش این کشور را رد کرد.
در همین حال گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهور نیجریه، رسماً خود را نامزد حزب حاکم «دموکراتیک مردمی» (PDP) در انتخابات ماه فوریه اعلام کرده است. او در مراسمی تجملاتی در ابوجا، پایتخت نیجریه، خواستار یک دقیقه سکوت به احترام ۴۶ پسر نوجوانی شد که در حمله انتحاری دوشنبه در مدرسه‌ای در پوتیسکام در ایالت یوبی کشته شدند. این یکی از سه ایالتی است که به خاطر شورش بوکو حرام در آنها وضعیت اضطراری اعلام شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که سیاستمداران همه احزاب بیشتر بر رسیدن به قدرت در این کشور نفت‌خیز تمرکز دارند که این امر به نفع بوکو حرام تمام می‌شود.
از سوی دیگر، گروه‌های حقوق بشر سربازان دولت را به ارتکاب فجایع زیادی از جمله شکنجه و اعدام مظنونان متهم کرده‌اند. قوانین آمریکا فروش سلاح‌های مرگبار را به کشورهایی که ارتش آنها متهم به نقض فاحش حقوق بشر است، ممنوع می‌کند. اما ادفویه گفت این اتهامات بر حقایق ناکامل، شایعات و روایات اغراق‌شده که پیش از انتخابات از سوی مخالفان سیاسی منتشر شده استوار است. او در شورای روابط خارجی در واشنگتن گفت: «دولت آمریکا تا امروز درخواست نیجریه برای خریداری سلاح‌هایی که ظرف مدتی کوتاه تروریست‌ها را شکست می‌داد رد کرده است.» او افزود: «با وجود حضور آمریکا در نیجریه با فناوری پیشرفته نظامی، ما نمی‌فهمیم که چرا و چگونه بوکو حرام باید رشد کند و مرگبارتر شود.» او گفت بوکو حرام برای نیجریه همان حکم داعش را دارد و تمامیت ارضی این کشور را تهدید می‌کند. بوکو حرام اخیراً با تغییر تاکتیک سعی در نگه‌ داشتن مناطقی که اشغال کرده دارد. این گروه تا پیش از این به تاکتیک حمله و گریز تمایل داشت. این گروه اکنون شهر ماهیا را که شهری کوچک در نزدیکی موبی دومین شهر بزرگ ایالت اداماواست، اشغال کرده است. بوکو حرام هفته پیش ماهیا را مدینه‌الاسلام نامگذاری کرد. بوکو حرام شرکت در هرگونه فعالیت سیاسی یا اجتماعی مرتبط با جامعه غربی را برای مسلمانان حرام می‌داند. این گونه فعالیت‌ها شامل شرکت در انتخابات، پوشیدن پیراهن و شلوار و تحصیل در مدارس غیر‌اسلامی می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها