شناسه خبر : 11574 لینک کوتاه

بریده روزنامه ها - ۳

درخواست کیهان برای نجات هاشمی
یک روز مانده به اعلام نظر شورای نگهبان در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری نوشت: «...‌وظیفه الهی، خطیر و سنگینی بر عهده شورای محترم نگهبان است. این وظیفه خطیر در یک کلمه نجات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از دام خطرناکی است که دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها پیش پای ایشان پهن کرده‌اند... حالت آقای هاشمی را بعد از پایان این بازی دو سر باخت در نظر بگیرید، آیا به ایشان حق نمی‌دهید که آرزو کند کاش نامزد نشده بود و یا کاش شورای ‌نگهبان صلاحیت وی را احراز نکرده بود!؟ تا از این دام نجات پیدا می‌کرد!؟ آیت‌الله هاشمی در صورت احراز صلاحیت وی از سوی شورای ‌نگهبان حق دارد فردای قیامت از اعضای محترم این شورا شکایت کند که چرا ایشان را از دامی که پیش روی او گسترده بودند، نجات نداده‌اند»!؟


نقاط ضعف و قوت سعید جلیلی
در سرمقاله خود به قلم امیر محبیان نوشت: «ظاهراً علاقه یا تلاشی خاص از سوی جلیلی برای کاندیداتوری مشاهده نمی‌شد... سابقه اجرایی او منحصر به حرکت در مسیر ادارات وزارت ‌خارجه است. سابقه سیاسی خاصی از وی گزارش نشده است... سابقه اجرایی کم نقطه ‌ضعفی است که بر آن انگشت خواهند نهاد و ممکن است در آینده نیز او را با دشواری‌هایی در عمل مواجه کند... شخصیت کمرو که از سعید جلیلی به نمایش در‌آمده است، تا حدودی حکایت از خصلت غیرفعال او در مواجهه با افکار عمومی دارد... در مجموع هرچند به نظر می‌رسد که شرایط سعید جلیلی با سوابق و خصلت‌های مورد نیاز ریاست‌جمهوری بر حسب شناخت عرفی فاصله زیادی دارد ولی بعید نیست که شرایط و گردش روزگار فضا را به نفع او رقم بزند.»


روش‌های به اجماع رسیدن
در ستون طنز خود نوشت: «برای رسیدن به اجماع راه‌های زیادی وجود دارد: ... ابتدا باید تعداد زیادی از اصولگرایان احساس تکلیف کنند. تعدادی کاندیدای نخودی را تحریک کرده تا ثبت‌نام کنند... برای این کار از نفرات آخر انتخابات گذشته و رقبای آرای باطله استفاده کنید... در قالب جمع‌های 10 و 20 نفره با هم ائتلاف کنید، مثلاً ائتلاف 1+20. ... از همان ابتدا مشخص کنید که چه کسانی باید استعفا دهند و چه کسی کاندیدای نهایی شود ... مرتباً در طول ائتلاف قربون صدقه همدیگه برید و اعلام کنید اگه کاندیدای نهایی مشخص شد، به نفعش کنار می‌روید... با آغاز زمان ثبت‌نام همگی اعلام کنید که نامزد اصلح هستید و روی زمین کسی به اصلحیت ما نیست! ... بعد از ثبت‌نام سریعاً هرگونه ائتلاف و قول کنار کشیدن به نفع همدیگر را تکذیب کنید.»


نشانه‌های سقوط اخلاقی در سیاست ما
در یادداشتی به قلم محمد مطهری فرزند استاد مطهری آورده است: «... نشانه‌های سقوط اخلاقی در عالم سیاست ما هر روز خودنمایی می‌کند که از بدترین، خانمان‌سوزترین، اختلاف‌افکنانه‌ترین و شرم‌آورترین آنها پخش اخباری است که جز از طریق شنود حاصل نمی‌شود و در عین حال به برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها راه می‌یابد. کسی به خاطر ندارد که حتی در زمان طاغوت در روزنامه‌ها چنین مطالبی چاپ شده باشد که دیروز در فلان جلسه مطهری به منتظری چنین گفت و بهشتی به هاشمی چنان...حال که شنود در اخبار غیرمحرمانه، بی‌اشکال و امری عادی شده است پس وای به حال اخبار محرمانه... انتخابات ما می‌گذرد ولی این انتخاب‌های ماست که تا ابد با ما می‌ماند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها