شناسه خبر : 11358 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درد‌سر جدید مدیران جام‌جم

عزم دولت برای جنگ با فساد

کارشناسان معتقدند اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه جنگ جهانی سوم را رقم خواهد زد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی استار، تحلیلگران نگران‌اند که حمام خون فعلی که تاکنون از جنگ جهانی اول نیز طولانی‌تر شده است به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای تبدیل شود.

هفته پیش مقارن با ایام‌‌الله دهه فجر بود و طبق معمول فضای شهرهای کشور متاثر از آن ایام بود. در آخر هفته نیز مردم در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و ضمن شرکت در راهپیمایی 22 بهمن با آرمان‌های انقلاب اسلامی سال 1357 تجدید میثاق کردند. در این ایام ده‌ها طرح عمرانی، اقتصادی و... در کشور افتتاح شد. حسن روحانی نیز در این هفته بیش از هفته‌های قبل فعال بود. از سویی در همایش اعتدال و بانوان سخنرانی کرد. از سوی دیگر در مراسمی به دیپلمات‌های دخیل در تصویب برجام نشان شجاعت داد و از سوی دیگر در مراسم بهره‌برداری همزمان از 138 طرح استانی حضور یافت و سخنرانی کرد. او در آیین بهره‌برداری از 138 طرح استانی به مسائل مهمی اشاره کرد. او در حالی که بیان کرد «امسال هم می‌توانیم با صدای بلند بگوییم حتی یک روز در ارائه لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه تاخیر نداشتیم»، به کسانی که معتقدند دولت در ارائه لایحه بودجه تاخیر داشته است، گفت: «ما می‌خواستیم موضوع برجام عملیاتی شود، چون بودجه را بر مبنای اداره کشور با حذف زنجیر تحریم برنامه‌ریزی کرده بودیم.»
او سپس چند دوره سابقه نمایندگی خود و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را یادآور شد و گفت: «من و آقای نوبخت قبل از اینکه دولتی باشیم، مجلسی هستیم و سازوکار را برای اینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار کنند و پیشنهادها ارائه شوند و لایحه بودجه تقدیم هیات‌رئیسه شود، می‌دانیم. زمان همه اینها از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مشخص است و ما هم تجربه کافی را داریم و در پنج و شش ‌دوره مجلس این کار را کرده‌ایم.»
روحانی با بیان این توضیحات تاکید کرد که نمایندگان فرصت کافی برای بررسی لایحه بودجه دارند. او گفت: «نمایندگان این روزها سرشان شلوغ است، البته بعد از اینکه از انتخابات بازمی‌گردند، فرصت هست تا لایحه بودجه تصویب شود تا آخر سال کارها طبق معمول انجام شود.»
رئیس‌جمهوری در ادامه از اولویت‌های پسابرجام گفت:‌ «ما بعد از برجام در ستاد اقتصادی برای اولویت‌های پسابرجام برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ تاکید من بر این است که بتوانیم از بخش خصوصی حمایت کنیم و بنای دولت بر این است که کارآفرینان ملی را تقویت کند.»
او تصریح کرد:‌ «اگر کارآفرینی در کشور می‌خواهد در رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی موفق باشد به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد و بدون این دو موفقیت امکان‌پذیر نیست.» روحانی در حالی که بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی تاکید می‌کرد از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد گلایه کرد. او با بیان اینکه «ما در مساله فساد مشکل داریم، باید با فساد بجنگیم و مبارزه کنیم»، گفت: «وقتی می‌خواهید تولید کنید، یک دستگاه فاسدی که نمی‌خواهم نام ببرم چگونه می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند.» او با این مقدمه تاکید کرد باید جلوی فساد گرفته و شرایط سیستم گمرکی کشور بهتر شود. روحانی بیان کرد: «الحمدلله هرچه بخواهید دستگاه نظارتی هست که نشسته‌اند و فقط ایراد می‌گیرند و هرکاری کنید می‌گویند این طرف آن کج بود یا آن طرفش ایراد داشت. البته اصل دستگاه‌های نظارتی برای کشور لازم است، اما به شرطی که در چارچوب قانون عمل کنند و بگذارند کشور پیشرفت کند و به پیشرفت کشور کمک کنند.»‌ روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بوروکراسی را زنجیر پیش روی اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد که این زنجیر هم مانند تحریم‌ها باید روزی پاره شود.
اظهارات انتقادی عباس عبدی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب نسبت به اظهارات اکبر هاشمی‌رفسنجانی درباره ردصلاحیت سیدحسن خمینی، این هفته نیز واکنش‌هایی به همراه داشت. «انتخاب» در این باره نوشت: «پس از سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دفاع از بیت امام خمینی و انتقاد از ردصلاحیت‌ها، تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب سابق که در مقاطع حساس مواضع عجیبی می‌گیرند به تخریب هاشمی پرداختند. این اقدام با ناراحتی و انتقاد بزرگان اصلاحات مواجه شده است و از اینکه چرا برخی اصلاح‌طلبان سابق سعی دارند به اسم اصلاح‌طلبی، دفاع از قانون اساسی و حقوق شهروندی را تخریب کنند ابراز نگرانی کرده‌اند. در یکی از جلسات در منزل عبدالله نوری که تعداد زیادی از چهره‌های اصلاح‌طلب حضور داشته‌اند عملکرد این چهره‌ها کاملاً منفی و برخلاف اصول فکری اصلاح‌طلبان اعلام شده است. یکی دیگر از بزرگان اصلاحات که نام «رهبر اصلاحات» به او اطلاق می‌شود، نیز در دیداری از این ‌گونه تخریب هاشمی به اسم اصلاح‌طلبان اظهار تاسف و نگرانی کرده است.»

جنگ آخرالزمان میان ایران و غرب خواهد بود
کارشناسان معتقدند اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه جنگ جهانی سوم را رقم خواهد زد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی استار، تحلیلگران نگران‌اند که حمام خون فعلی که تاکنون از جنگ جهانی اول نیز طولانی‌تر شده است به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای تبدیل شود. رژیم سعودی تهدید کرده است نیروی زمینی به سوریه اعزام می‌کند. از طرف دیگر، گزارش‌های امنیتی حاکی از آماده شدن ترکیه برای تهاجم به سوریه است. در صورت جنگ زمینی ترکیه با روسیه و ورود ناتو به این درگیری، جنگ جهانی سوم (آخرالزمان) شروع خواهد شد. به ادعای نگارنده جنگ سوریه یک جنگ نیابتی میان رژیم سعودی با پشتیبانی آمریکا در یک طرف و مردم سوریه با پشتیبانی روسیه در طرف دیگر است. یمن قربانی دیگری از کشمکش‌های جدید قدرت برای کنترل خاورمیانه است.

تقاضای اعدام برای زنجانی
هفته پیش بیست‌وپنجمین جلسه دادگاه پرونده فساد نفتی با ارائه آخرین دفاعیات بابک زنجانی و گزارش ۴۵ روز تلاش برای پرداخت بدهی همراه بود. برگزاری این جلسه در حالی بود که پیش از این قاضی ابوالقاسم صلواتی یک‌بار با تقاضای استمهال وکیل متهم و یک بار نیز با مهلت یک‌ماهه برای بازپرداخت بدهی موافقت کرد و در مجموع دو ماه به زنجانی مهلت داد. در شرایط کنونی و در حالی که تحریم‌ها هم لغو شده اما ریالی از مبلغ بدهی به خزانه وزارت نفت واریز نشده است. به گزارش «شرق» نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و با بیان اینکه شبکه‌ای ‌بودن جرم الزاماً نیاز به عریض و طویل ‌بودن ندارد، گفت: «سه نفر با یکدیگر با انجام وقوع اقدام مجرمانه می‌توانند شبکه‌ای ‌بودن جرم را برسانند که این موارد در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز آمده است...با توجه به مطالب گفته‌شده و اینکه از ابتدای تحقیقات فرصت کافی برای پرداخت بدهی وجود داشت اما اقدامی برای اثبات حسن‌نیت نشد، تقاضای اشد مجازات برای هر سه متهم را دارم.» در این جلسه زنجانی در جایگاه قرار گرفت تا آخرین دفاعیات خود را در برابر اتهامات وارده بیان کند. او پس از تفهیم اتهام مجدد از سوی رئیس دادگاه گفت: «از همان روز اول اعلام کردم که وجوه شرکت HK نزد بانک مالزی به دلیل تحریم‌ها غیرقابل انتقال است. شرکت HK و وزارت نفت به این امر واقف بودند و به دستور وزیر نفت در دولت قبل جلسه‌ای تشکیل و مقرر شد من به عنوان ضامن حضور یابم و وجه شرکت HK در بانک مالزی تبدیل دین شود و این مبلغ را تا ۱۵ اردیبهشت سال ۹۳ پرداخت کنم. دادستانی چهار ماه زودتر از سررسید قرارداد امضاشده با وزارت نفت مرا بازداشت و اعلام کرد این بازداشت بدون داشتن شاکی خصوصی انجام شده است و فقط به خاطر اینکه احتمال می‌رفت از کشور فرار کنم، بازداشت شدم. اگر خائن بودم در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کردم.»
با این اوصاف باید منتظر ماند و دید دادگاه چه حکمی برای این متهم صادر خواهد کرد.

درد‌سر جدید مدیران جام جم
در روزهایی که برخی رسانه‌های کشورمان مطالبی درباره چند شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان خارج از کشور منتشر کرده و تیترهای حاوی کلمه «افشاگری» به همراه نام این شبکه‌ها در دنیای مجازی و صفحات جراید بازنشر می‌شد، فایل صوتی درباره کارکنان یک شبکه تلویزیونی دیگر منتشر شد که همه را شوک‌زده کرد. به گزارش «تابناک» نکته شوک‌آور در این خصوص، وابستگی نقش‌آفرینان در فایل صوتی به یکی از شبکه‌های اقماری صدا و سیمای کشورمان بود؛ شبکه پرس‌تی‌وی که شبکه انگلیسی‌زبان رسانه ملی کشورمان به شمار می‌آید و آن‌گونه که هدف‌گذاری شده، مخاطبانش مردم انگلیسی‌زبان و مخاطبان اروپایی و آمریکایی هستند. بر اساس این فایل صوتی -‌ که بسیار غیراخلاقی و زشت است‌-‌یکی از مجریان زن این شبکه تلویزیونی که به تازگی از کشور خارج شده، مدعی شده برخی مدیران شبکه از وی درخواست‌های غیراخلاقی داشته‌اند؛ ادعایی که موجب شد، در روزهای گذشته، خبر تعلیق دو تن از کارکنان این شبکه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گیرد.
البته این خبر پایان ماجرا نبود، زیرا انتشار فایل صوتی کذایی موجب شد، از یک سو گمانه‌زنی‌ها و شایعات زیادی درباره ادعای مطرح‌شده توسط این مجری منتشر شود و ماجرا ابعاد پیچیده‌ای به خود بگیرد و از سوی دیگر، حساسیت‌های بسیار ماجرا و نوع ادعاهای مطرح‌شده، مانع از هر‌گونه تلاشی در راستای شفاف‌سازی شود. این در حالی است که با توجه به انتشار خبر تعلیق دو تن از کارکنان پرس‌تی‌وی، به نظر می‌رسید اصل ماجرا صحت داشته باشد؛ به این معنا که فایل صوتی منتشره حقیقی (مخالف «ساختگی») است و دست‌کم برخی از مطالب مطرح در آن، ریشه در واقعیت دارد. بنا بر اطلاعیه روابط عمومی این شبکه که ایرنا آن را منتشر کرد، مدیران این شبکه برداشت متفاوتی از ماجرا داشته و دارند. به این صورت که می‌گویند: «به رغم اینکه اصولاً فایل صوتی از لحاظ قانونی و قضایی وجاهت نداشته و شکایتی نیز تاکنون ارائه نشده است، به دلیل اهمیت موضوع، مسوولان ذی‌ربط در حال رسیدگی به آن و تشخیص صحت و سقم این ادعا بوده و تا مشخص شدن نتایج کامل تحقیقات، این دو تن تعلیق شده‌اند.»
در همین حال در اتفاقی دیگر یکی دیگر از کارکنان صدا و سیما نیز حاشیه‌ساز شد. «جام‌جم» در سرمقاله خود با عنوان «پرونده‌سازی علیه رسانه ملی به واسطه افراد نفوذی» به این ماجرا پرداخت و نوشت: «ماجرای سرکار خانم شهرزاد میرقلی‌خان و حواشی آن، مجموعه تصمیم‌سازان سازمان را بدین نتیجه رسانید که هیچ‌گونه خیرخواهی از جانب شایعه‌افکنان در کار نیست و به همین دلیل بایستی محکم ایستاد، سخن گفت و در برابر هرگونه اتهام بی‌اساس اقدام قانونی و حقوقی کرد. همان‌طور که همه مردم و رسانه‌ها مطلع هستند خانم میرقلی‌خان پس از گذراندن یک دوره پنج‌ساله در زندان‌های آمریکا تنها به علت حضور در یک جلسه خرید دوربین‌های دید در شب به‌عنوان مترجم بازداشت و در طول دوران حبس با بدترین رفتارهای مسوولان زندان آمریکا روبه‌رو شدند.
وقتی که ایشان با شجاعت در راه دفاع از نظام و کشور خود در برابر هیات‌های قضایی آمریکایی ایستادند و توانستند پس از رایزنی‌ها و تلاش‌های دولت ایران و عمان پا در خاک میهن بگذارند، شاید هرگز تصور این را نداشتند که به‌زودی به دلیل رفتارهایی شبیه به آنچه در آمریکا دیده بودند مجبور به ترک وطن شوند! نظر به تسلط ایشان به زبان انگلیسی و اثبات توانایی خود در امور مدیریتی جناب دکتر سرافراز ایشان را در بخش روابط بین‌الملل پرس‌تی‌وی منصوب کردند. پس از تعویض تیم مدیریتی سازمان، رئیس رسانه ملی به دلیل اعتمادی که به توانایی‌ها، پاکدستی و اراده خانم میرقلی‌خان داشتند، ایشان را به‌عنوان مشاور خود در سازمان انتخاب کردند. با گذشت چند ماه از این انتصاب، خانم میرقلی‌خان بر حسب وظیفه خطیری که بر عهده داشتند، گزارش‌هایی مبنی بر حیف و میل بی‌جهت بودجه سازمان به ریاست رسانه ملی ارسال کردند. این امر سبب پرونده‌سازی برخی‌ها علیه وی شد.» کسی نیست بپرسد در صدا و سیما چه خبر است؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها