شناسه خبر : 10909 لینک کوتاه

بریده روزنامه ها - ۴

کشور در حال حاضر، با مسائل خاصی مواجه است؛ نخست موضوع اقتصاد و معیشت مردم است. دوم موضوع استفاده ایران از فناوری هسته‌ای و سوم آمارهای تامل‌برانگیز در حوزه اجتماعی است.

سه مساله خاص کشور
در یادداشتی به قلم احمد خرم نوشت: کشور در حال حاضر، با مسائل خاصی مواجه است؛ نخست موضوع اقتصاد و معیشت مردم است. دوم موضوع استفاده ایران از فناوری هسته‌ای و سوم آمارهای تامل‌برانگیز در حوزه اجتماعی است. ارائه اطلاعات متفاوت توسط سازمان‌های مسوول اعم از مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، از آفات جدی این حوزه است که به بی‌انضباطی پولی و مالی و برهم‌خوردن نظام بودجه‌ریزی انجامیده است. اخیراً آقای هاشمی با اشاره به برنامه چهارم توسعه، از عدم تحقق ۷۷ درصد آن خبر دادند که نمی‌توان نام قانون‌گریزی روی آن نهاد؛ این نوعی قانون‌ستیزی است. بی‌انضباطی در تجارت خارجی نیز از دیگر موضوعاتی است که به علاج فوری نیاز دارد.

چرا آمار رشد اقتصادی درست نیست
در یادداشتی به قلم بهمن آرمان با اشاره به آمار متناقض دستگاه‌های مختلف که کارشناسان را سردرگم کرده است به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد و نوشت: بخش فیزیکی اقتصادی موارد را یک مقداری شدیدتر از پیش‌بینی‌های این مرکز نشان می‌دهد، زیرا رشد اقتصادی با توجه به کاهش شدید بودجه‌های عمرانی و تداوم تحریم‌ها و تنش در روابط خارجی کشور قطعاً کمتر از اینهاست و به احتمال خیلی زیاد رشد نقدینگی هم بیشتر از آنی است که توسط مرکز پژوهش‌ها پیش‌بینی شده است. به طور مثال در بخش صنایع استراتژیک مثل فولاد، مس، آلومینیوم، صنایع پتروشیمی و سدهای بزرگ و زیربناهای توسعه‌ای، کاستی‌ها زیاد است و تعطیلی کارگاه‌های عمرانی در سال گذشته یک رکورد بی‌سابقه‌ را در کشور به جای گذاشته است.


از رئیس‌جمهور آینده می‌خواهم
در یادداشتی به قلم مسعود سلیمی نوشت: من از رئیس‌جمهور آینده، هرکسی که باشد، می‌خواهم یک لحظه چشم‌هایش را ببندد و زحمت بکشد و برای یک لحظه خودش را به جای تو، به جای من و به جای بیش از ۷۰ درصد مردم بگذارد که برای تراز کردن خرج و دخل‌شان سر و صورت خود را به در و دیوار می‌کوبند. از رئیس‌جمهور آینده می‌خواهم برای یک روز هم شده در کوچه و خیابان راه بیفتد، سری به بقالی بزند، نگاهی به نانوایی بیندازد و یک توک پا به میوه‌فروشی برود و اگر دوست داشت از گوشت و مرغ هم خبر بگیرد. از رئیس‌جمهور آینده خواهش می‌کنم اگر قرار است وعده بدهد، نگاهی به وعده‌های قبلی بیندازد تا شاید موضوع تازه‌ای برای وعده دادن پیدا کند.

سال استراحت بازار مسکن؟
در گزارشی به بازدهی نرخ مسکن در سال جدید خورشیدی پرداخته است. در این گزارش آمده است که تحلیلگران بازار سرمایه با مقایسه‌ بین چهار بازار مهم اقتصادی برآورد کرده‌اند امسال سود دارایی‌های ملکی نسبت به سایر بازارها در کمترین رتبه قرار خواهد گرفت. در این بررسی با احتساب شاخص‌های موجود، پیش‌بینی شده است که افت نرخ بازدهی مسکن به قدری خواهد بود که احتمال دارد مسیر تبدیل دارایی‌های ملکی به دارایی‌های ارزی رونق بگیرد. در سال گذشته به‌رغم رشد قابل توجه قیمت مسکن، نرخ رشد شاخص قیمت در این بازار در رتبه دوم قرار گرفت، طوری که بازار سکه در رده‌بندی پربازده‌ترین‌ها شاگرد اول شد. میانگین پنج‌ساله نرخ بازدهی سکه ۵۰ درصد و مسکن با کمترین رتبه معادل ۱۵ درصد بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها