شناسه خبر : 10617 لینک کوتاه

بریده روزنامه ها - ۲

استاد شجریان از مدیریت فرهنگی بالاتر است، متر و معیار است.

شجریان «رپ» بخواند
گفت‌وگویی با محمد صالح‌علا از هنرمندان ایرانی انجام داده ‌است. وی می‌گوید: «رپ، ترانه روزگار ماست. استاد شجریان از مدیریت فرهنگی بالاتر است، متر و معیار است. برای همین می‌گویم شجریان یا ناظری رپ بخوانند. من دوست دارم کاکایی رپ بنویسد و ایشان بخواند، ما نمی‌توانیم چشم‌هایمان را روی موسیقی امروز ببندیم، یا به روی خودمان نیاوریم. می‌خواهم بگویم شجریان هنرمند مهمی است، موسیقی را خوب می‌شناسد، ساز اختراع کرده، در این سال‌ها رشدش هم افقی و هم عمودی بوده، پس او که هم موسیقی و هم کلمه را می‌شناسد می‌تواند آنها را با هم سازگار کند و آثاری مثل «هتل کالیفرنیا» یا «شبیه شهر» لئونارد کوهن برایمان درست کند. او و کوهن از مهارت فنی، دانش موسیقایی، و تخیلی هنرمندانه برخوردارند. از جادوی کلمه و کائنات موسیقی باخبرند و بلدند این دو را با هم سازگار کنند.»

حجاب با «ام‌اس» ارتباط ندارد
در یادداشتی نوشت: در فوریه 2012 نشریه نورواپیدمیولوژی با توجه به افزایش بروز ام‌اس در ایران ادعا کرده بود حجاب مانع رسیدن نور خورشید به پوست شده و به این صورت ویتامین D مورد نیاز در بدن ساخته نمی‌شود. نویسندگان، این مساله را عامل اصلی افزایش میزان بروز بیماری ام‌اس در ایران دانستند... افزایش بیماری ام‌اس در ایران یک واقعیت است... علت این مساله مشخص نیست. البته این افزایش بروز، مختص ایران نبوده و در کشورهای دیگر مانند یونان نیز دیده می‌شود؛ و نمی‌توان آن را به پوشش حجاب در یونان نسبت داد... کمبود ویتامین D در هر دو دسته مردها و زن‌های ایرانی بالاست...پس حجاب نمی‌تواند عاملی برای کمبود ویتامین D محسوب شود... میزان شیوع ام‌اس در ایرانیان مقیم کانادا و سوئد که در آنجا پوشش حجاب اجباری نیست، کماکان بالاست...


یوز ایرانی کمتر از نفت نیست
نوشت: ...متاسفانه این روزها در غیاب سازمان مدیریت و انحلال شورای عالی محیط زیست، شاهد هجوم انواع طرح‌های معدن‌کاوی و جاده‌سازی و نفت و گاز نه فقط در چهار گوشه سرزمین که حتی در حریم امن پارک‌های ملی کشور نیز هستیم! حال آنکه به موجب ماده هشت آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه عملیات عمرانی که منجر به تخریب محیط زیست شود حتی در حد بوته‌کنی در محدوده پارک‌های ملی ممنوع اعلام شده اما سازمان محیط زیست هم بی‌توجه به وظایف قانونی‌اش در حفظ محیط زیست و تنوع زیستی با مجریان طرح‌های توسعه ناپایدار در کشور همراه و همگام شده است... کاش باور کنیم اگر در پارک ملی کویر نفتی هم کشف شود به از بین رفتن یک زیستگاه منحصر به فرد نمی‌ارزد. کاش باور کنیم که یوز ایران هم چیزی کمتر از نفت ندارد.

طرح قرائت قرآن و مسابقه در جشن‌های عروسی
نوشت: علی‌اصغر شعاعی سرپرست مرکز قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن از تدوین طرح عروسی‌های مذهبی و ارائه آن به سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد. وی گفت: «... سرباز مسجد طرحی است که در آن قاریان، حافظان و طلبه‌ها مدت سربازی خود را در مساجد به عنوان مدیر فرهنگی و قرآنی می‌گذرانند. این طرح سبب می‌شود مساجد در هیچ ساعتی از شبانه‌روز تعطیل نشود و از توانمندی نیروهای قرآنی بهتر استفاده شود...طرح عروسی‌های مذهبی هم به سازمان تبلیغات اسلامی ارائه شده و معنای آن این است که علاوه بر اینکه در عروسی‌های ما نباید گناه باشد بلکه باید عوامل و ابزاری معنوی مانند نکات قرآنی، مداحی، قرائت قرآن، مسابقات و موارد دیگر جایگزین گناهان شود...احیای شب عاشورا از دیگر طرح‌های دانشگاه بوده که هنوز به مکانی ارائه نشده است.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها