شناسه خبر : 23420 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قیمت سویا از چهارهزار روپیه هم گذشت

موج گرما قیمت دانه سویا را بالا برد

در هفته اول جولای گرمای قابل توجه به همراه خشکی طولانی‌مدت مساحت کاشت بالقوه برای دانه سویا را در سراسر یا بیشتر ناحیه مرکزی و جنوب غربی کاهش داد.

در هفته اول جولای گرمای قابل توجه به همراه خشکی طولانی‌مدت مساحت کاشت بالقوه برای دانه سویا را در سراسر یا بیشتر ناحیه مرکزی و جنوب غربی کاهش داد. در هفته اول جولای و در روز گشایش بازار، سویا کار خود را با قیمت 4 /565 دلار به ازای هر تن آغاز کرد که نسبت به هفته گذشته‌اش 7 /3 درصد افزایش قیمت داشت. در روز بعد یعنی سه‌شنبه سوم جولای نیز قیمت هر تن سویا به 82 /579 دلار رسید که این رقم نشانگر حدود 5 /6 درصد افزایش نسبت به هفته قبل بود. آب و هوای خشکی که در آمریکا وجود دارد، بازده محصول سال 2013-2012 را تحت تاثیر قرار داده است. در روز چهارشنبه نیز قیمت هر تن دانه سویا 43 /581 دلار در بازار شیکاگو بود. هوای دائماً گرم و خشک سبب شده که محصولات پژمرده شوند و عرضه جهانی دانه‌های سویا بعد از آسیبی که از آب و هوای آمریکای جنوبی دید، باز هم کمتر شده و این خود دلیل موجهی برای این افزایش قیمت‌ها است. به طوری که پنجم جولای قیمت دانه سویا با افزایش 9 درصدی به 25 /595 دلار رسید. طبق گزارش بخش کشاورزی ایالات متحده دانه‌های سویا، سومین محصول بزرگ ثبت‌شده هستند اما موقعیت رشد و رویش این دانه‌ها در ایالات متحده بعد از موج گرمایی که در بیشتر قسمت‌های کشور ساکن شده است، به طور پیوسته وخیم‌تر می‌شود. هوای گرم و خشک محصولات بسیاری از ایالت‌ها را خراب می‌کند در نتیجه اروپا و چین قدم‌هایی را برای تحریک رشد این محصول برداشته‌اند. بازار شیکاگو در اولین هفته از ماه جولای با قیمت 35 /596 دلار به ازای هر تن دانه سویا بسته شد.

در هند نیز قیمت دانه سویا در همین بازه زمانی بالا رفت. 25 درصد افزایش تقاضا برای غذاهای با سویا جهت تغذیه ماکیان در سطوح داخلی و همچنین برای صادرات قیمت دانه سویا را در بازارهای هند به سمت بالا سوق داد. در ابتدای هفته قیمت  متوسط دانه سویا در هند 5 /3887 روپیه بود که افزایش 9 /2 درصدی نسبت به هفته گذشته‌اش داشت. نگرانی‌ها درباره بادهای موسمی به همراه ذخایر کمتری از سویا در بازارهای خانگی منجر به این افزایش قیمت شد. نگرانی هایی که در ایالات متحده نسبت به گرمای هوا وجود دارد و کشت و کار به تعویق افتاده در هند موجب افزایش قیمت‌ها در هفته اول جولای شده بود. به طوری که قیمت دانه سویا در هند در روز سه‌شنبه به 3925 روپیه رسید. داده کشت و کار ضعیف و عرضه آهسته و محدود آن،  قیمت دانه سویا را بالا نگه داشت به طوری که در روزهای پایانی هفته قیمت از 4000 روپیه هم گذشت و در روز جمعه ششم جولای به 4125 روپیه رسید. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند وجود نگرانی‌های ناشی از موج گرما در ایالات متحده و ذخایر کم دانه سویا در بازارهای داخلی هند و کشت و کار به تعویق افتاده سویا و دیگر دانه‌های روغنی در هند باز هم قیمت سویا را بالا ببرد.

تجارت-فردا-74-2

دراین پرونده بخوانید ...