شناسه خبر : 46173 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هشدار اروپا به باکو

آیا عملیات علیه حوثی‌ها، تهدیدی برای عربستان سعودی است؟

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه گفت که ساکنان غزه با ویرانی بی‌سابقه‌ای مواجه هستند که هیچ چیزی آن را توجیه نمی‌کند. وی اضافه کرد: «همه در غزه گرسنه‌اند و بیش از نیم میلیون انسان در حال حاضر در رفح حضور دارند و در آنجا بیماری‌ها شیوع پیدا کرده‌اند.» وی با استقبال از میانجی‌گری قطر و فرانسه برای ورود دارو به غزه گفت حجم کمک‌های بشردوستانه‌ای که وارد این باریکه می‌شوند ناکافی است. به گزارش شبکه شرق، گوترش گفت اسرائیلی‌ها عملیات بازرسی بسیار سختی را در مورد کمک‌ها به غزه انجام می‌دهند و از ورود مواد ضروری به غزه خودداری می‌کنند. دبیر کل سازمان ملل هشدار داد: «جنگ در غزه ناآرامی‌ها در خارج از آن را تشدید می‌بخشد.» وی ادامه داد: «اشغالگری اسرائیل باید تمام شود و پایان دائمی درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان فقط از طریق راه‌حل دو دولت خواهد بود.» اسرائیل در حالی بر مواضعش در باب تداوم حملات وحشیانه خود در نوار غزه پافشاری می‌کند که طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین، تاکنون بیش از ۱۱ هزار کودک فلسطینی تحت تاثیر این حملات در غزه به شهادت رسیده‌اند. دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در غزه اعلام کرده است که در جریان جنگ ۱۰۸روزه اسرائیل علیه حماس، جدا از شهادت ۱۱ هزار کودک فلسطینی بیش از هفت هزار و ۵۰۰ زن نیز به شهادت رسیده‌اند. طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی این دفتر، نزدیک به هفت هزار فلسطینی هنوز زیر آوار هستند و از این میزان ۷۰ درصدشان زنان و کودکان فلسطینی هستند که در جریان حملات این رژیم مفقود شده و هنوز زیر آوارهای سنگینی از خانه‌های ویران‌شده هستند. در حال حاضر شمار جان‌باختگان حملات زمینی و هوایی اسرائیل از ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر هم فراتر رفته است و بیش از ۶۳ هزار فلسطینی دیگر هم مجروح و زخمی شده‌اند. پیش‌تر سازمان ملل در بیانیه‌ای غزه را خطرناک‌ترین جای ممکن برای کودکان عنوان کرده بود و از شکل‌گیری وضعیت بغرنجی خبر داده بود که به موجب آن جان بیش از یک میلیون کودک فلسطینی در خطر است.

توصیه لاوروف به بایدن: جنگ غزه را متوقف کنید

لاوروف در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به بایدن در مورد خاورمیانه دارد، گفت: جنگ را متوقف کنید. زمانی که قطعنامه‌ای برای آتش‌بس بشردوستانه پیشنهاد می‌شود آمریکا نباید آن را وتو کند. واشنگتن در این زمینه، دو بار از وتو استفاده کرد. هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت در رابطه با درخواست آتش‌بس وجود ندارد و البته این دولت نیز مانند دولت‌های گذشته آمریکا تشکیل کشور فلسطینی را طولانی نکند. به گزارش ایرنا، شورای امنیت که پنج عضو دائم و دارای حق وتو و ۱۰ عضو غیردائم دارد، از زمان آغاز جنگ اسرائیل در پی عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به دلیل مخالفت‌ها و وتوی آمریکا، یکی از اعضای دائم این شورا، تاکنون نتوانسته است به‌رغم فشارهای جهانی و خواسته افکار عمومی جهان، آتش‌بس دائمی در غزه را برقرار کند. وظیفه اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد، حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از اعضای آن، هر روز از ماموریت اصلی خود دورتر شده و در موارد متعددی همچون جنگ اسرائیل و فلسطین ناکارآمد بوده است.

تحلیل گاردین از باخت ترامپ

روزنامه گاردین در گزارشی تحت عنوان «دونالد ترامپ بر انتخابات مقدماتی غلبه کرده اما این بدان معنا نیست که جو بایدن را شکست دهد»، مطرح کرد که چرا رسانه‌های جریان اصلی بیش از حد از موفقیت ترامپ در انتخابات «آیووا»، غلبه بر نظرسنجی‌ها و نابودی همه رقبای خود به جز نیکی هیلی قبل از انتخابات مقدماتی (سه‌شنبه هفته پیش) در «نیوهمپشایر»، شوکه شده‌اند. این روزنامه انگلیسی در گزارش خود با طرح این سوال که «چرا رسانه‌ها این موضوع را بیش از حد مهم جلوه می‌دهند؟»، نوشت: رئیس‌جمهور سابق آمریکا نامزد [حزب جمهوریخواه آمریکا] خواهد بود، اما انتخابات سراسری موضوع دیگری است. گاردین در ادامه گزارش خود به برخی رسانه‌های جریان اصلی که تحت تاثیر موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی قرار گرفته و آن را بیش از حد بزرگ کرده‌اند، اشاره کرد و نوشت: شبکه خبری «سی‌ان‌ان» حیرت‌زده است و «پیروزی قاطعانه ترامپ در آیووا» را «نمایش خیره‌کننده قدرت» می‌خواند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» مات‌و‌مبهوت است و از «احتمال تاج‌گذاری ترامپ» و همچنین «قدرت سیاسی او» صحبت می‌کند. مجله «تایم» متحیر از «موقعیت برتر» ترامپ در تضمین نامزدی جمهوریخواهان است و می‌گوید: «هیچ چیزی او را عقب نینداخته است.» دن بالز (Dan Balz) روزنامه‌نگار «واشنگتن‌پست» می‌نویسد که پایان هر رقابت واقعی می‌تواند خیلی زود فرابرسد. گاردین در ادامه گزارش خود با اشاره به برخی کلمات در عناوین خبرها می‌افزاید: تیتر به تیتر همان داستان مجذوب و نفس‌گیر را ارائه می‌دهند: «ترامپ در حال سلطه است»، «قانونمند»، «بی‌رحم»، «بسیار موثر»، «قابل توجه». این روزنامه انگلیسی خطاب به این رسانه‌های جریان اصلی نوشت: این مزخرفات خطرناک است. گاردین در ادامه با طرح این سوال که «چرا تسلط ترامپ باید تعجب‌آور باشد؟» خاطرنشان کرد که او از سال ۲۰۱۶ بر حزب جمهوریخواه تسلط دارد و موفقیتش در رقابت‌های انتخاباتی هفته گذشته آیووا «نمایش خیره‌کننده قدرت» نبود بلکه نمایش ضعف قابل توجهی بود. بر اساس این گزارش، ترامپ تنها ۵۶هزار و ۲۶۰ رای در انتخابات مقدماتی آیووا به دست آورد در حالی که دو میلیون و ۸۳ هزار و ۹۷۹ رای‌دهنده در آیووا ثبت‌نام کرده‌اند و این بدان معناست که کمتر از سه درصد از مردم این ایالت به او رای دادند. عملکرد او در نیوهمپشایر نیز به احتمال زیاد نقاط ضعف مشابهی را آشکار می‌کند.

هشدار مهم اتحادیه اروپا به باکو

مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نسبت به پیامدهای نقض تمامیت ارضی ارمنستان به جمهوری آذربایجان هشدار داد. خبرگزاری آرمن پرس نوشت که در پایان جلسه (۲ بهمن) شورای امور خارجه اتحادیه اروپا، جوزپ بورل در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اعضای این اتحادیه با ایده مشارکت جمهوری آذربایجان در مذاکرات صلح و حل‌وفصل مسائل مربوط به روابط با ارمنستان، موافقت کردند. وی افزود: ادعاهای ارضی اخیر علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان بسیار نگران‌کننده است. هرگونه نقض تمامیت ارضی ارمنستان غیرقابل‌قبول بوده و پیامدهای جدی برای روابط ما با (جمهوری) آذربایجان دارد. نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان دیروز با بیان اینکه در روند صلح، ایروان آماده است برای نداشتن ادعاهای ارضی نسبت به خاک جمهوری آذربایجان تضمین دهد و از این کشور نیز همین انتظار را دارد، تاکید کرد: از باکو می‌خواهیم تضمین دهد که ادعای ارضی نسبت به ارمنستان ندارد. پیشتر نیز پیتر استانو سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا پیام‌های واضحی به جمهوری آذربایجان ارسال کرده مبنی بر اینکه هرگونه نقض تمامیت ارضی ارمنستان غیرقابل‌قبول بوده و پیامدهای جدی برای روابط باکو و بروکسل خواهد داشت. پیش از این علی‌اف گفته بود که نیروهای این جمهوری از مناطقی که در درگیری با نیروهای ارمنستان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تصرف کرده‌اند، خارج نمی‌شوند.

مجارستان برای تامین مالی اوکراین شرکت نمی‌کند

پیتر سیجارتو به رادیو تلویزیون «M1» گفت: تمایل نداریم در هیچ تصمیم یا روندی که به افزایش عرضه تسلیحات به اوکراین منجر شود، شرکت داشته باشیم. وی با بیان اینکه «مجارستان پیشتر سلاح [برای اوکراین] نفرستاده و بعد از این نیز ارسال نخواهد کرد»، اظهار داشت: بوداپست نمی‌تواند و نمی‌خواهد بر اساس یک تصمیم ملی، از ارسال سلاح توسط دیگر کشورها جلوگیری کند. بر اساس این گزارش، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» پیش از این گزارش داده بود که «سرویس اقدام خارجی اروپا» (EEAS) در حال توسعه طرح جدیدی برای ارائه کمک‌های مالی به اوکراین است که به اعضای بلوک اجازه می‌دهد وتوی مجارستان در مورد کمک مالی میان‌مدت اتحادیه اروپا به اوکراین را لغو کند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه پیشتر گزارش داده بود که اتحادیه اروپا قرار است اول فوریه (۱۲ بهمن) نشستی برای رفع انسداد بسته کمکی ۵۰ میلیاردیورویی به اوکراین که ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان آن را وتو کرده است، برگزار کند. در همین حال، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا ۲۶ دی‌ماه هشدار داد که اگر غرب می‌خواهد اوکراین در جنگ علیه روسیه موفق شود، نباید تامین سلاح و پول را برای کی‌یف متوقف کند.

عملیات علیه حوثی‌ها، تهدیدی برای عربستان سعودی

حملات به حوثی‌ها که اولین مداخله مستقیم ارتش ایالات‌متحده علیه حوثی‌ها از اکتبر ۲۰۱۶ است، در حال تشدید تنش‌های منطقه‌ای هستند، به شکلی که نزدیک‌ترین متحدان و شرکای عرب واشنگتن در خلیج‌فارس را نگران کرده است. به جز بحرین که در نقش‌های غیرعملیاتی، به این پروژه پیوسته، دیگر اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] یا جی‌سی‌سی حاضر به مشارکت نشده‌اند و بیشترشان درباره تشدید تنش از سوی واشنگتن و لندن ابراز نگرانی کرده‌اند، از جمله قطر، کویت و عمان. اما در میان اعضای جی‌سی‌سی، آن که بیشترین نگرانی را درباره تشدید تنش در خلیج عدن، جنوب دریای سرخ و یمن دارد، احتمالاً عربستان سعودی است. اواخر سال گذشته، ریاض از دولت بایدن خواست در واکنش به حملات انصارالله خویشتنداری نشان دهد. بعد از شروع حملات ایالات‌متحده و بریتانیا، وزیر خارجه سعودی خواستار «پرهیز از تشدید تنش» شد و گفت، ریاض اتفاقات را با «نگرانی بسیار» زیر نظر دارد. مهران کامروا، استاد حکمرانی دانشگاه جورج‌تاون در قطر، در گفت‌وگو با ریسپانسیبل استیتکرفت توضیح می‌دهد: «این موضع‌گیری نشانه تلاش‌های سعودی‌ها برای تشویق به کاهش تنش‌ها همزمان تضمین منافع دیپلماتیک کوتاه‌مدت و میان‌مدتش است، با ارسال پیام نگرانی‌اش به همه طرف‌های درگیر از جمله ایالات‌متحده و بریتانیا.» عزیز القاسیان، کارشناس دانشگاه لنکستر در بریتانیا می‌گوید: «سعودی‌ها نگران‌اند و دلیل خوبی هم دارند. نخبگان حاکم در سعودی می‌خواهند از اینکه در میان درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گرفتار شوند، بپرهیزند.»

یک نکته این است که سعودی‌ها می‌خواهند آتش‌بس تقریباً دوساله‌شان با حوثی‌ها حفظ شود. این پادشاهی همچنین مصمم است تضمین کند، تنش‌زدایی عربستان و ایران که سال گذشته عمان، عراق و چین میانجی‌اش بودند، در مسیر خود بماند. دیدگاه ریاض این است که مداخله نظامی ایالات‌متحده و بریتانیا در یمن، تهدیدی است که هر دو این منافع را تهدید می‌کند. 

♦♦♦

ایرنا: وزارت خارجه سوریه حملات هوایی اردن به برخی مناطق در خاک این کشور را محکوم کرد. وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای نسبت به حملات هوایی اردن در داخل مناطقی از خاک سوریه ابراز تاسف شدید کرد. به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در این بیانیه آمده است: دمشق بر این مساله تاکید دارد که انجام چنین عملیات نظامی در داخل خاک سوریه هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

ایسنا: به گزارش سی‌ان‌ان مقام‌های مطلع به مذاکرات بین‌المللی جاری درباره غزه گفته‌اند رژیم اسرائیل که تا پیش از این، هدف از جنگ علیه غزه را از بین بردن حماس اعلام کرده بود، حالا پیشنهاد داده رهبران این جنبش می‌توانند در چهارچوب یک توافق آتش‌بس کلی نوار غزه را ترک کنند.

تسنیم: ریشی سوناک که به دلیل سیاست‌های مداخله‌جویانه در منطقه، تحت فشار افکار عمومی قرار دارد، روز سه‌شنبه طی سخنانی در مجلس عوام انگلیس گفت: «ما از حوثی‌ها و حامیان آنها می‌خواهیم که این حملات غیرقانونی و غیرقابل قبول را در دریای سرخ متوقف کنند.» نخست‌وزیر انگلیس اضافه کرد: اما اگر لازم باشد برای پاسخ به این حملات و دفاع از خود تردید نخواهیم کرد.

فارس: «آندری یرماک» رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که توافق‌نامه امنیتی این کشور با ایالات‌متحده بسیار متفاوت‌تر و جامع‌تر از توافق‌نامه امنیتی این کشور با بریتانیا خواهد بود.

مهر: عون ذیاب عبدالله وزیر منابع آبی عراق ضمن پیش‌بینی افزایش بارندگی طی دو ماه آینده تاکید کرد با آب شدن برف‌ها در فصل بهار، عراق می‌تواند با موفقیت از بحران کم‌آبی در فصل تابستان عبور کند.

ایسنا: بر اساس مفاد یک سند دولتی، کسری تجارت غیرنفتی مصر به سبب کاهش واردات این کشور در پی کمبود ارز مورد نیاز برای واردات، تا پایان سال 2023، با 6 /22 درصد کاهش به 1 /37 میلیارد دلار خواهد رسید. این سند نشان می‌دهد صادرات کالاهای مصری با کاهش اندک 5 /1درصدی به 3 /35 میلیارد دلار رسیده است.

ایلنا: شرکت آرامکو عربستان سعودی به منظور ساخت تاسیسات جدید گاز طبیعی مایع در این کشور، پروژه مشترکی را به ارزش 3 /3 میلیارد دلار به شرکت اسپانیایی «تکنیکاس ریونیداس» و شرکت چینی «سینوپک» اعطا کرده است.

♦♦♦

مقایسه نتانیاهو با هیتلر

هم‌میهن نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه با حمله به نتانیاهو بابت حمله و بمباران نوار غزه، بار دیگر او را با هیتلر مقایسه کرده و به او لقب «پیشوا» داد. «پیشوا» عنوانی بود که هیتلر در آلمان نازی به خود داده بود. رجب طیب اردوغان، پیشتر و در دسامبر ۲۰۲۳ نیز زمانی که از واکنش اسرائیل به عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر انتقاد کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را با آدولف هیتلر، رهبر نازی‌ها مقایسه کرده بود. اردوغان کشورهای غربی را هم بابت «سکوت ادامه‌دارشان در مواجهه با کشتار بی‌رحمانه زنان، کودکان و نوزادان در غزه» توسط اسرائیل مورد تقبیح قرار داد.

 

کره شمالی آماده میزبانی از «نزدیک‌ترین دوست»

شرق نوشت: وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد کشورش برای استقبال از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، آماده است. پوتین در ادامه تقویت روابط روسیه و کره شمالی، دو متحد سنتی، احتمالاً به‌زودی عازم پیونگ‌یانگ خواهد شد. در بیانیه وزارت خارجه کره شمالی آمده است: «دولت کره شمالی از سفر رئیس‌جمهوری پوتین به پیونگ‌یانگ به گرمی استقبال می‌کند.» این وزارتخانه، پوتین را «نزدیک‌ترین دوست مردم کره شمالی» توصیف کرد. ولادیمیر پوتین هفته گذشته در دیدار با چو سون هوی، وزیر خارجه کره شمالی، در مسکو، برای دیدار از پیونگ‌یانگ در آینده نزدیک ابراز تمایل کرد.

 

رد گزارش سازمان ملل درباره وضعیت زنان افغانستان

اعتماد نوشت: ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در افغانستان گزارش اخیر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) درباره شرایط افغانستان به ویژه محرومیت زنان از تحصیل و کار را به شدت رد کرد. در این بیانیه آمده است: طالبان برای تطبیق احکام شریعت اسلامی، «قربانی‌های بزرگی» داده و اکنون که حاکمیت در دست حکومت اسلامی است، باید تمامی موارد شریعت بر زنان و مردان اعمال شود. گزارش اخیر یوناما نشان‌دهنده بی‌خبری این دفتر از احکام اسلامی است و در مواردی جنبه انتقادی بر احکام اسلامی دارد.

 

رد پیش‌نویس ضداسرائیلی سندرز

ایسنا نوشت: سنای آمریکا پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی از سوی برنی سندرز، سناتور ارشد آمریکایی را مبنی بر توقف ارائه کمک‌های امنیتی آمریکا به رژیم صهیونیستی برای بررسی روند فعالیت‌های این رژیم در نوار غزه رد کرد. به موجب پیش‌نویس این قطعنامه، کمک‌های امنیتی به رژیم صهیونیستی تا زمان ارائه گزارش وزارت امور خارجه در مورد این مسئله که آیا این رژیم در حملات خود علیه حماس در غزه حقوق بشر را نقض کرده است، متوقف می‌شد و به وزارت امور خارجه آمریکا نیز برای بررسی این موضوع مهلت ۳۰روزه داده می‌شد.