شناسه خبر : 44621 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ادعای جنگی ترامپ

درخواست آمریکا، بریتانیا و فرانسه از انصارالله چیست؟

آمریکا، بریتانیا و فرانسه، انصارالله یمن را به کنار گذاشتن هرگونه گزینه نظامی فراخواندند. این سه کشور روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام داشتند: زمان آغاز گفت‌وگوها برای فرآیندی سیاسی در یمن فرا رسیده است. این بیانیه انصارالله را متهم به تشدید بحران‌های انسانی و اقتصادی در یمن با ادامه جلوگیری از صادرات نفت کرده است. این سه کشور، انصارالله را به دست کشیدن فوری از هرگونه اقداماتی فراخواندند که آسیب بیشتری به اقتصاد یمن وارد می‌کند. انصارالله از اکتبر سال گذشته اجازه صادرات نفت یمن توسط دولت عدن از بنادر جنوبی این کشور را نمی‌دهد. در نتیجه این توقف، تولید نفت در یمن از 150 هزار تا 200 هزار بشکه در روز پیش از جنگ به 55 هزار بشکه در روز رسیده است. نفت و گاز مهم‌ترین منبع درآمد دولت یمن است و این کشور در تنظیم بودجه، 70 درصد بر صادرات نفت خام متکی است.

صادرات بیش از 35 میلیون بشکه نفت عراق به آمریکا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که صادرات نفتی عراق به آمریکا در سه ماه نخست سال جاری به بیش از 35 میلیون بشکه رسید. به گزارش الیوم صادرات نفت خام عراق و فرآورده‌های آن در سه ماه نخست سال 2023 از ابتدای ژانویه تا پایان مارس به 35 میلیون و 38 هزار بشکه رسید. صادرات عراق در این سه ماه شاهد رشد 40درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 بود. عراق در سه ماه نخست 2022، 20 میلیون و 999 هزار بشکه نفت به آمریکا صادر کرده بود. بیشترین میزان صادرات نفتی عراق به آمریکا در سه ماه نخست سال جاری به ماه فوریه اختصاص دارد که عراق در آن 12 میلیون و 168 هزار بشکه صادر کرده بود. عراق حدود 10 درصد از صادرات خود را به آمریکا صادر می‌کند و یکی از مهم‌ترین کشورهای صادرکننده نفت به آمریکا در کنار کانادا، مکزیک و عربستان به‌شمار می‌رود.

خاورمیانه‌ای متحد، یکپارچه و مرفه

ریما بنت بندر آل‌سعود، سفیر عربستان سعودی در آمریکا در مصاحبه‌ای در خصوص مسائل مختلف در ارتباط با سیاست منطقه‌ای ریاض از جمله سازش با رژیم اسرائیل و برنامه هسته‌ای عربستان سعودی صحبت کرد. او به شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفت که عربستان سعودی از تلاش‌های چین برای گفت‌وگوهای میان فلسطین و رژیم اسرائیل حمایت می‌کند و همزمان موضع ریاض در قبال راه‌حل دودولتی و تشکیل کشور فلسطین ثابت است. ریما بن بندر افزود: «سیاست عربستان سعودی بر این اصل استوار است که دیپلماسی باید در اولویت باشد نه خشونت.» وی با اشاره به اینکه «چشم‌انداز ۲۰۳۰ پادشاهی سعودی خواستار یک خاورمیانه متحد، یکپارچه و مرفه است»؛ برای جلب حمایت واشنگتن از برنامه هسته‌ای خود گفت: «پادشاهی سعودی متحد آمریکاست. ما برای کسب فناوری به آمریکا می‌آییم، برای آموزش و تعلیم و برای شکوفایی آینده خود از آمریکا بهره می‌بریم. ۸۰ سال قبل این آمریکا بود که درهای انرژی را با استخراج اولین چاه نفتی (چاه الخیر ۷) به روی ما گشود و اقدام به نصب خطوط لوله نفت کرد. ما همواره برای پیشبرد امور خود به سوی شما آمده‌ایم چون معتقدیم که فقط گیرنده نیستید، بلکه در ساخت و توسعه هم مشارکت می‌کنید، چه در زمینه برنامه هسته‌ای یا آموزش و هر مساله‌ای که باشد.»

مقابله نتانیاهو با شکل‌گیری کشور فلسطین

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل با بیان اینکه وجود تشکیلات خودگردان فلسطین به نفع تل‌آویو است، گفت باید از شکل‌گیری کشور فلسطین جلوگیری شود. «بنیامین نتانیاهو» در اظهاراتی گفت، اسرائیل خود را برای مرحله بعد از رفتن «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آماده می‌کند و باید با خواسته تشکیل کشور فلسطین مقابله کرد. طبق گزارش دیروز شبکه صهیونیستی «کان»، نتانیاهو این اظهارات را روز سه‌شنبه هفته گذشته در نشست غیرعلنی کمیسیون امور خارجی و امنیت پارلمان رژیم صهیونیستی (کِنست) بیان کرده است. شبکه کان اشاره کرد نخست‌وزیر اسرائیل این سخنان را در پاسخ به سؤال اعضای کمیسیون درباره روابط تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین به زبان آورده است. نخست‌وزیر اسرائیل ادامه داد: «منافع ما ایجاب می‌کند که تشکیلات خودگردان فلسطین کار خود را ادامه دهد. این تشکیلات در مواردی که موفق می‌شود، به نفع ما عمل می‌کند و سقوط آن به نفع ما نیست.» طبق این گزارش، نتانیاهو همچنین به‌شدت با شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین مخالفت کرده و گفته: «آرزوی آنها را برای تشکیل کشور باید ریشه‌کن کرد.»

سوءقصد طالبان علیه مشاور نخست‌وزیر

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند، یک مشاور نخست‌وزیر این کشور در زادگاه خود در استان خیبر پختونخوا هدف سوءقصد نافرجام قرار گرفته است. امیر مقام، مشاور روابط عمومی و سیاسی نخست‌وزیر پاکستان روز شنبه در شهر «مارتونگ» در منطقه «شانگله» استان خیبر پختونخوا هدف سوءقصد نافرجام قرار گرفته و از آن جان سالم به در برد. به نوشته روزنامه «پاکستان تودی»، امیر مقام، هنگام این سوءقصد به شهر زادگاهش رفته بود تا دفتر «اداره ثبت و پایگاه داده ملی» پاکستان در این شهر را افتتاح کند. روزنامه «دان» پاکستان نوشت، گروه «تحریک طالبان» پاکستان مسوولیت این ترور ناموفق را بر عهده گرفته است. چند شبه‌نظامی هنگامی که کاروان همراه خودروی امیر مقام در مسیر عزیمت به محل افتتاح دفتر بود به روی آن آتش گشودند. این مشاور نخست‌وزیر پاکستان گفت، در سال 2014 نیز در همین محل هدف یک انفجار انتحاری قرار گرفته بود. «شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان این حمله را محکوم کرد.

ادعای جنگی ترامپ

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه ادعاهای خود درباره وضعیت بحرانی در جهان، مدعی شد که دنیا به وقوع جنگ جهانی سوم بسیار نزدیک شده است. به گزارش شبکه شرق، ترامپ طی سخنرانی انتخاباتی در جمع حامیان خود در ایالت میشیگان مدعی شد: «من تنها کسی هستم که... این‌طور بگویم، من از جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهم کرد و ما بسیار به وقوع آن نزدیک شده‌ایم.» وی با بیان اینکه جلوگیری از وقوع جنگ جهانی فقط شروع دستورکار او در صورت پیروز شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است، ادعا کرد: «وقتی من رئیس‌جمهور چهل‌وهفتم آمریکا شوم، حتی قبل از اینکه وارد دفتر کار بشوم، جنگ روسیه و اوکراین را پایان می‌دهم.» این تاجر و سیاستمدار آمریکایی که با پرونده‌های کیفری متعددی در دادگاه مواجه است، با تکرار ادعای توانایی خود برای پایان دادن به جنگ اوکراین، با لحنی تاسف‌بار گفت: «در عرض ۲۴ ساعت این کار را انجام می‌دهم، این واقعاً کار سختی نیست! بلکه در مقایسه با موارد دیگر، کار ساده‌ای است.» ترامپ دلیل ادعای خود برای حل سریع این بحران و مناقشه مسکو-کی‌یف را آگاهی و شناخت خوب خود از «ولودیمیر زلنسکی» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور اوکراین و روسیه توصیف کرده و مدعی است که شرایط را به‌خوبی درک می‌کند. وی پیش از این نیز با بیان اینکه دستیابی به آتش‌بس در اوکراین آسان است، بارها مدعی شده بود که اگر اکنون رئیس‌جمهور آمریکا بود این جنگ هرگز رخ نمی‌داد. ترامپ در حالی برنامه‌های خود را برای بعد از پیروزی در انتخابات ارائه می‌دهد که او در جریان دو پرونده کیفری (پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های مستهجن و سوءمدیریت اسناد محرمانه)، با ۷۱ مورد اتهام جرم مواجه است که می‌تواند تا ۳۹ سال زندان برای او همراه داشته باشد. با این حال، از نظر قانون اساسی ایالات متحده، منعی برای حضور ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از زندان یا به عنوان یک مجرم وجود ندارد.

چرا ملکه مانع ارتقای مقام لبدوف روس نشد؟ 

به تازگی مستنداتی از یک فیلم متعلق به کانال ۴ بریتانیا به دست آمده است که نشان می‌دهد مقامات امنیتی بریتانیا در سال ۲۰۲۰ ناامید از نخست‌وزیر وقت، از ملکه درخواست کرده‌اند به نحوی مانع ارتقای مقام اعیانی ایوگنی لبدوف روس شوند. تردیدها و نگرانی‌های مقامات امنیت و اطلاعات بریتانیا بابت ارتباط نزدیک پدر ایوگنی لبدوف با حلقه نزدیک کرملین و پوتین بوده است. در واقع لبدوف بزرگ از میلیاردرهای الیگارش به شمار می‌آید. آنها نگران بوده‌اند حضور پسر این الیگارش روس در مجلس اعیان بریتانیا نفوذ کرملین را گسترش دهد و امنیت داخلی انگلیس را در معرض خطر قرار دهد. این مقامات هشدارهایی را به بوریس جانسون نخست‌وزیر وقت می‌دهند و از او می‌خواهند ارتقای مقام اعیانی ایوگنی لبدوف را به لقب «بارون» در مجلس اعیان متوقف کند. اما وقتی می‌بینند جانسون به این هشدارها بی‌توجه است، دست به دامن ملکه می‌شوند و ماجرا را شرح می‌دهند. در این مستند به وضوح مشخص است که ملکه هم چون نمی‌خواهد به صورت رسمی و غیررسمی در مسائل سیاسی دخالت کند، پاسخ مثبتی به درخواست مقامات امنیتی نمی‌دهد و مانع ارتقا و اعطای لقب به این روس نمی‌شود.

بسته شدن مرز سودان جنوبی با خارطوم

با تداوم درگیری‌های نظامی در خارطوم، دولت سودان جنوبی اعلام کرد به‌دلیل ملاحظات امنیتی، مرز خود را با سودان می‌بندد. «سالوا مایاردیت»، رئیس‌جمهور سودان جنوبی پس از نشست اضطراری با ارتش و رهبران امنیتی برای گفت‌وگو درباره وضعیت خارطوم، دستور بستن مرزها با سودان را صادر کرده است. منابع آگاه سودانی تایید کردند که روند بسته شدن مرزها، جابه‌جایی آوارگان جنگ را منتفی خواهد کرد؛ این تصمیم به دلیل گزارش‌های امنیتی در مورد وضعیت امنیتی خارطوم و همچنین ترس از گسترش جنگ به آن اتخاذ شده است. به‌رغم تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس و پایان درگیری‌ها در خارطوم، همچنان درگیری بین نظامیان «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش سودان و «محمد حمدان دقلو» (معروف به حمیدتی)، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع ادامه دارد. این وضعیت باعث شده تا اخیراً «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی در شهر ژنو هشدار دهد که تحولات سودان با سرعتی بی‌سابقه به سمت وخیم‌تر شدن و تشدید مرگ و ویرانی می‌رود. 

♦♦♦

ایسنا: خالد بن محمد العطیه، معاون نخست‌وزیر قطر و وزیر مشاور در امور دفاعی، با لوید اوستن، وزیر دفاع آمریکا، تحولات رخ‌داده در موضوعات مورد اهمیت مشترک میان دو کشور را بررسی کرد.

فارس: محمد بن‌سلمان، نخست‌وزیر و ولیعهد پادشاهی عربستان، به نمایندگی از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور به سرزمین منا رفت. این اقدام بن‌سلمان برای نظارت بر سهولت کار حجاج و خدمات و تسهیلات ارائه‌شده به آنان برای ادای مناسک حج با امنیت و آسایش کامل بود.

تسنیم: شهر نانتر فرانسه در پی شلیک مرگبار پلیس به خودرویی که به دستور توقف بی‌توجهی کرده بود و سبب مرگ یک نوجوان ۱۷ساله شد، شب ناآرامی را گذراند.

ایسنا: نیروهای نظامی آذربایجان و ارمنستان در منطقه آغدام با یکدیگر درگیر شدند که در نتیجه آن تلفاتی به هر دو طرف وارد شده است.

ایرنا: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تصمیم رئیس‌جمهور بلاروس برای استقبال از رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر نشان می‌دهد که الکساندر لوکاشنکو در حال برداشتن گام‌هایی به نفع کرملین است.

ایلنا: رئیس‌جمهور بلاروس از ورود «یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه نظامی خصوصی «واگنر» به این کشور خبر داد و گفت که مانع عضویت بلاروس‌ها به گروه نظامی خصوصی واگنر نخواهد شد.

تسنیم: رئیس امارات متحده عربی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه روابط دوجانبه و راه‌های حفاظت از امنیت و ثبات روسیه را بررسی کرد. «محمد بن زائد» رئیس امارات، در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین»، روابط راهبردی امارات و روسیه و راه‌های تقویت آن در راستای منافع مشترک را بررسی کرد.

ایرنا: رسانه‌های مصری جزئیاتی از بزرگ‌ترین رودخانه مصنوعی را که در شمال غرب این کشور احداث می‌شود، اعلام کردند.

ایلنا: یکپارچگی تلاش‌ها برای حمایت از پروژه‌های بهبودی زودهنگام متعلق به بازگشت پناهندگان سوری و نیازهای آنان و باقی ماندن پرونده پناهندگان در مسیر انسانی و اخلاقی خود مهم‌ترین مواضعی است که در دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با مارتین گریفیتس، معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل بررسی شد.

♦♦♦

سیاست جدید هند

هم‌میهن نوشت: سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به واشنگتن، یکی از سه دیدار رسمی دولت آمریکا به میزبانی رئیس‌جمهور جو بایدن بود که توجه‌ها را به سمت همکاری استراتژیکی می‌برد که دو دهه در جریان است. این همکاری استراتژیک حالا اهمیت جدیدی پیدا کرده است. طی سال گذشته، هند جایگاه انگلیس به‌عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را جابه‌جا کرده و در جایگاه چین به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان نشسته است. نرخ تولد در هند تقریباً دو برابر چین است. سرعت رشد اقتصادی هند نیز نسبت به چین طی دو سال گذشته دو برابر شده است.

 

حمایت از ثبات روسیه

شرق نوشت: وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای در مورد روسیه گفت: «ماجرای واگنر یک موضوع داخلی است و ما از ثبات روسیه حمایت می‌کنیم.» مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در پاسخ به این سوال که آیا سران چین و روسیه درباره وقایع مربوط به گروه واگنر گفت‌وگو کرده‌اند، گفت: «دو کشور ارتباط نزدیک خود را در همه سطوح حفظ کرده‌اند. این حادثه، موضوع داخلی روسیه است.» وی افزود: «چین به‌عنوان همسایه و دوست روسیه و شریک استراتژیک، از روسیه در حفظ ثبات ملی و دستیابی به توسعه و رفاه حمایت می‌کند.»

 

ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

اعتماد نوشت: چند روز بعد از سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در راستای تنش‌زدایی با پکن، یک ناو اتمی نیروی دریایی ایالات متحده در اقدامی تنش‌زا وارد آب‌های ویتنام شد. ناو هواپیمابر کلاس اتمی «یو. اس.اس رونالد ریگان» اواخر یکشنبه در بندر «دا نانگ» در ویتنام پهلو گرفت. بنا به اعلام سفارت واشنگتن در ویتنام، از زمان عادی‌سازی روابط دو کشور در سال 1995 بعد از جنگ خونبار ویتنام، این برای اولین‌بار است که ناو اتمی آمریکا وارد آب‌های این کشور می‌شود. حضور این ناو آمریکایی در ویتنام پنج روز به طول خواهد انجامید و برنامه‌هایی از جمله دیدارهای نظامی و دیگر رویدادهای فرهنگی انجام خواهد شد.

 

درخواست استقلال اروپا از آمریکا

ایسنا نوشت: «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به پیچیدگی‌های نظام بین‌الملل خواستار استقلال عمل اروپا از آمریکا شد. او گفت که اتحادیه اروپا باید تلاش کند مستقل‌تر عمل کند. وی گفت: برای من خیلی مهم است که کشورهای اروپایی و مشخصاً اتحادیه اروپا بیشتر مستقل شود. این برای نظم جهانی بسیار مفید است. به گفته او، خودمختاری بیشتر اتحادیه اروپا و توانایی بروکسل برای حل مسائل و مشکلات منطقه‌ای به صورت مستقلانه‌تر، برای آمریکا نیز بهتر خواهد بود. اروپا باید وابستگی خود به ایالات‌متحده را کاهش دهد و از کشیده شدن به رویارویی چین و ایالات متحده بر سر تایوان اجتناب کند.