شناسه خبر : 43853 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمایت عربستان از اوکراین

چین به روسیه سلاح ارسال می‌کند؟

 

مهدی کلثومی / نویسنده نشریه

 رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین با رد ادعاها درباره برنامه چین به منظور تامین تسلیحاتی روسیه، گفت که هیچ نشانه‌ای درباره این موضوع وجود ندارد. به گزارش ایلنا، کایریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین گفت که تاکنون چین با ارسال سلاح به روسیه موافقت نکرده است. مقامات آمریکایی یکشنبه هفته گذشته مدعی شدند که «اطمینان دارند چین در نظر دارد تا برای مسکو تجهیزات غیرکشنده تامین کند» و واشنگتن نیز قصد دارد با اعمال فشار دیپلماتیک پکن را از این کار منع کند. با این حال، بودانوف در مصاحبه تفصیلی با «صدای آمریکا» گفت که «چنین اعتقادی ندارد». بودانوف افزود: «تا این لحظه فکر نمی‌کنم که چین با انتقال سلاح به روسیه موافقت کرده باشد.» بودانوف درباره گزارش رسانه‌های آمریکایی درباره تصمیم چین برای ارسال پهپاد و برخی مهمات خاص به روسیه، گفت: «من رئیس اطلاعات ارتش هستم و با نهایت احترام باید بگویم که به عقاید و نظرات افراد کاری ندارم و تنها به حقایق استناد می‌کنم.»

کابینه نتانیاهو قربانی گرفت

رهبر حزب ارتدوکس «نوعم» در کنست (پارلمان) اسرائیل، در اعتراض به نبود اراده تغییر در کابینه این رژیم، از مقام خود در دفتر نخست‌وزیری استعفا و عنوان نخستین فرد را از میان رهبران احزاب از آن خود کرد که در پی نارضایتی‌ها از سیاست‌های افراطی و تندروی‌های نتانیاهو، مسوولیت خود را کنار گذاشت. به گزارش ایسنا، «آوی ماعوز» رهبر حزب افراطی «نوعم» در نامه‌ای به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با وجود ماندن در ائتلاف حاکم، از مقام خود به‌عنوان معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند. ماعوز مسوول برنامه‌های آموزشی مدارس و تطابق کتاب‌های درسی با یهودیت ارتدوکس بود و دلیل استعفای خود را، ناتوانی از ایجاد تغییر در حوزه کاری‌اش اعلام کرد. این یهودی ارتدوکس اعلام کرد از اینکه قصد و عزمی برای حفظ هویت یهودی در میان مقامات رژیم صهیونیستی وجود ندارد، شوکه شده است.

فرانسه سپر بلای آفریقا نمی‌شود

رئیس‌جمهوری فرانسه در یک سخنرانی پیش از سفر به قاره آفریقا گفت که اجازه نخواهد داد فرانسه به سپر بلای ایده‌آل در این قاره تبدیل شود. به گزارش بلومبرگ برخی از کشورهای آفریقایی از فرانسه به دلیل ناتوانی در مهار شبه‌نظامیان بنیادگرا به‌ویژه در منطقه ساحل انتقاد کرده‌اند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، همچنین گفت که از کشیده شدن به سمت یک رقابت منسوخ بین قدرت‌ها برای کنترل آفریقا خودداری کرده است. امانوئل مکرون گفت که پایگاه‌های نظامی فرانسه در آفریقا به‌تدریج با کشورهای میزبان آنها اداره خواهد شد. این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که پاریس در حوزه نفوذ سابق خود متحمل یکسری شکست شد. مکرون در یک سخنرانی پیش از سفر به چهار کشور آفریقایی در روزهای آتی گفت که ارتش فرانسه کم‌رنگ‌تر خواهد شد و تعداد سربازان کاهش می‌یابد تا تنش‌ها در غرب آفریقا، جایی که احساسات ضدفرانسوی در حال افزایش است، فروکش کند.

چشم روسیه به مولداوی

جنگ لفظی بیش از دو هفته است که مولداوی را دچار مشکل کرده است. این فضا زمانی ایجاد شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در تاریخ دهم فوریه درباره کودتای روسیه در مولداوی هشدار داد. به گزارش ایسنا،‌ دو روز بعد، مایا ساندو، رئیس‌جمهور مولداوی گفت که اوکراین اطلاعاتی را به دولت او ارسال کرده است که بر اساس آن روس‌ها برنامه‌ای برای بی‌ثبات کردن کشور داشتند. این کودتا قرار بود با سازماندهی اعتراضات و با به‌کارگیری «اقدامات خشونت‌آمیز» انجام شود. این یک پوشش عالی برای تحریک یک کودتا در کشوری است که مستعد تغییر حکومتی از طرق خشونت‌آمیز ناشی از اعتراض است. در واقع مولداوی قبل از اینکه زلنسکی هشدار بدهد نیز مراقب وقوع چنین رخدادی بوده است. اواخر همین‌ماه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه غرب را متهم کرد که چشم به مولداوی دوخته و قصد دارد از این کشور الگویی مشابه اوکراین بسازد. قبل از آن نیز رئیس‌جمهوری مولداوی با اعلام اینکه کشورش ممکن است به عضویت در ناتو فکر کند، روسیه را تحریم کرده بود. سناریویی را مجسم کنید که در آن، مولداوی در جنگ اوکراین وارد شود و یک جبهه جدید در این کشور باز شود. با در نظر گرفتن اینکه کی‌یف تا چه حد سریع به تهاجم بالقوه روسیه به مولداوی واکنش نشان دهد، اوکراین می‌تواند تعدادی سرباز ذخیره را به همراه سلاح‌های غربی به مولداوی بفرستد. این کار باعث می‌شود که اوکراین بیش از این از غرب درخواست سلاح کند. آمریکا و اروپا ممکن است نخواهند که درگیری بیش از این گسترده شود، اما اگر روسیه به مولداوی حمله کند و اگر اوکراین به کمک مولداوی برود، آمریکا و اروپا گزینه زیادی پیش رو ندارند جز اینکه از آنها حمایت کنند. برای روسیه، تداوم یک حمله در شرق اوکراین و جنوب اوکراین، جایی که این کشور با ترانسنیستریا هم‌مرز است، یک کابوس لجستیک خواهد بود. گشودن یک جبهه جدید ممکن است ارزش تلاش ‌کردن را داشته باشد، البته تا زمانی که شانس روسیه را کاهش ندهد و موجب نشود روسیه قلمرویی را که به‌دست آورده از دست بدهد. همچنین روسیه باید مراقب باشد ایالات متحده را آنقدر ناراحت نکند که این کشور مجبور به مداخله مستقیم شود. در حالت ایده‌آل، چنین حمله‌ای ممکن است به مذاکرات منجر شود. این واقعیت که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در سخنرانی اخیر خود در ورشو از مولداوی نام برد، نشان می‌دهد که یک جبهه جدید در جنگ، چیزی است که واشنگتن به‌هیچ‌وجه تمایلی به باز شدنش ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، روسیه ممکن است تشخیص دهد که با گشودن یک جبهه جدید در بلاروس به جای مولداوی، اهدافش بهتر محقق می‌شود. اگر روسیه بر مولداوی مسلط شود، گستره جنوبی ناتو را به خطر می‌اندازد و در نتیجه پای ایالات متحده آمریکا به ماجرا باز می‌شود.

پیام سیسی به بشار اسد

وزیر خارجه مصر در سخنانی در دمشق از سفر به سوریه و دیدار با رئیس‌جمهوری این کشور ابراز خرسندی کرد. به گزارش ایرنا،‌ سامح شکری، وزیر خارجه مصر پس از ورود به دمشق و دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فیصل‌المقداد، همتای سوری خود شرکت کرد. شکری در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: «از سفر به سوریه خوشحال هستم و مفتخر به دیدار با بشاراسد شدم.» شکری گفت: «پیام عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و تاکید وی بر همبستگی با سوریه و آمادگی برای ادامه حمایت از آن در راستای مقابله با پیامدهای زلزله ویرانگر را به بشار اسد منتقل کردم.» وزیر خارجه مصر ادامه داد: «هدف از سفر به دمشق در درجه اول انسانی و برای انتقال پیام همبستگی و حمایت مصر از ملت سوریه است.»

کمک‌های بلاعوض عربستان به اوکراین

فیصل‌بن‌فرحان در کی‌یف یک قرارداد و یادداشت تفاهم به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه و مشتقات نفتی به اوکراین امضا کرد. به گزارش شرق، از آغاز جنگ اوکراین، این اولین سفر در نوع خود به وسیله یک مقام سعودی و عرب به اوکراین است. وزیر خارجه عربستان سعودی به همراه «آندری یرماک»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف، در مراسم امضای قرارداد و یادداشت تفاهم بین عربستان و اوکراین به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار شرکت کردند. بن‌فرحان گفت: «این توافق شامل یک برنامه همکاری مشترک برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار است.» بن‌فرحان افزود: «این یادداشت تفاهم همچنین شامل تامین مالی مشتقات نفتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به‌عنوان کمک بلاعوض ریاض از طریق صندوق توسعه عربستان سعودی به اوکراین است.»

اختلاف بر سر معرفی نامزد مشترک

اپوزیسیون ترکیه با مشخص شدن زمان انتخابات همزمان ریاست‌جمهوری این کشور برای روز ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) در خصوص معرفی نامزد مشترک انتخاباتی دچار اختلاف و شکاف جدی شدند. به گزارش ایسنا، در حالی که کمتر از دو ماه و نیم به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست‌جمهوری و مجلس ترکیه باقی‌مانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» از حدود دو ماه قبل «رجب‌طیب‌اردوغان» رئیس‌جمهور کنونی را به‌عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند. احزاب اپوزیسیون ترکیه نیز تاکنون به جمع‌بندی نهایی برای معرفی نامزد مشترک برای شکست اردوغان، رقیب سرسخت خود نرسیده‌اند و نشانه‌های شکاف در ائتلاف آنها هر روز بیشتر می‌شود. رهبران شش حزب مخالف اردوغان برای پیگیری اقدامات مشترک خود طی یک سال گذشته، ۱۲ بار جلسه مشترک تشکیل داده و قصد دارند تا اردوغان را در انتخابات پیش‌رو، پس از دو دهه از قدرت کنار بزنند. همچنین لازم به ذکر است که روزنامه حریت به نقل از اداره مدیریت اضطراری ترکیه گزارش داد که تعداد قربانیان زمین‌لرزه‌های ویرانگر اخیر در این کشور از ۴۵ هزار نفر فراتر رفته است. اورژانس ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات، در مجموع ۴۵۰۸۹ نفر در استان‌های قهرمان ماراش، غازی‌آنتپ، سانلیورفا، دیاربکر، آدانا، آدیامان، عثمانیه، هاتای، کیلیس، مالاتیا و الازیغ جان خود را از دست داده‌اند.

شکنجه بازداشتی‌های ریتز کارلتون

یک سازمان حقوق بشری با افشای جزئیات جدیدی از اتفاقات سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در هتل «ریتز کارلتون» در ریاض، از نقش یک وزیر نزدیک به ولیعهد سعودی در نظارت بر شکنجه بازداشت‌شدگان در این هتل پرده برداشت. به گزارش هم‌میهن سازمان دموکراسی برای جهان کنونی عرب (DAWN)، در گزارشی در این باره فاش کرد که «محمد بن عبدالملک آل‌شیخ»، وزیر سعودی به‌عنوان رئیس یک باند تحت رهبری محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان کار می‌کرد و وظیفه او شکنجه و باج‌گیری از تجار سعودی به منظور مصادره پول آنها به بهانه مبارزه با فساد بود. در این گزارش آمده است که این وزیر سعودی شخصاً بر شکنجه دست‌کم سه زندانی نظارت داشته و به شکل غیرقانونی دارایی‌های تجار برجسته سعودی و مقامات دولتی سابق را در جریان اتفاقات هتل ریتز کارلتون مصادره کرده است. یک دست‌نوشته از «سالم المزینی»، یکی از بازداشت‌شدگان هتل ریتز کارلتون تایید می‌کند که آل‌شیخ شخصاً در جلسات شکنجه حضور و نقش داشته است.

♦♦♦

ایلنا: منابع رسانه‌ای خبر دادند که یک کشتی باربری حامل پرچم چین، در سواحل روسیه غرق شد.

ایسنا: به گزارش سی‌ان‌ان، سخنگوی پنتاگون طی نشستی خبری عنوان کرد که طی این سفر وزیر دفاع آمریکا با سران کشورهای شریک ایالات ‌متحده در خاورمیانه دیدار می‌کند. آستین همچنین طی این سفر بناست با بیش از ۳۰ هزار نظامی آمریکایی در خاورمیانه دیدار کند.

ایرنا: رئیس امنیت عمومی لبنان، ژنرال عباس ابراهیم، تا آخر این هفته از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. این در حالی است که حزب‌الله لبنان تمام تلاش خود را به کار گرفته بود تا دوره ژنرال ابراهیم تمدید شود و او بار دیگر در راس کار باقی بماند.

ایلنا: جنت یلن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده یک هفته پس از رئیس‌جمهور بایدن، به اوکراین سفر کرده و از نمایشگاه فضای باز تجهیزات روسی در اسارت اوکراینی‌ها دیدن کرده است. حضور او در کی‌یف پایتخت اوکراین به معنی فراهم کردن کمک‌های مالی واشنگتن برای افزایش مقاومت اوکراینی‌ها در تقابل با روسیه است.

فارس: وزیر دارایی سابق رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: نتانیاهو، اسرائیل را وارد هرج‌ومرج کامل کرده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی به انتقادات شدید «آویگدور لیبرمن»، وزیر سابق دارایی رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، پرداخته است.

ایرنا: روسیه از کشورهای سازمان ملل خواسته است که در نشست مجمع عمومی به خواست اوکراین و سایرین به مناسبت یک‌سالگی حمله مسکو، به اقدام «نامتوازن و ضدروسی» رای منفی دهند.

ایسنا: نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، گفت که مناقشه با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر «به‌زودی» پایان می‌یابد. وی با بیان اینکه «ائتلاف قانون با حضور افراد مسلح خارج از قانون مخالف است»، افزود که در این زمینه با کسی تعارف نداریم.

ایسنا: آنتونی بلینکن گفت: واشنگتن به چین درباره پیامدهای احتمالی تحویل چنین کمک‌هایی به مسکو هشدار داده و گفته که آمریکا در اعمال تحریم بر شرکت‌ها و شهروندان چین در صورت نقض تحریم‌های واشنگتن بر روسیه یا هر اقدامی برای حمایت از تلاش‌های ارتش این کشور، به خود تردیدی راه نخواهد داد.

♦♦♦

طرح چین برای پایان جنگ اوکراین

هم‌میهن نوشت: وزارت خارجه چین در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، «طرح صلح» این کشور برای پایان درگیری‌ها در اوکراین را منتشر کرد. وزارت خارجه چین سرانجام در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح ۱۲بندی خود را برای نحوه پایان دادن به جنگ و درگیری‌ها در اوکراین منتشر کرد. این «طرح صلح» در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است. احترام به حاکمیت همه کشورها، پایان دادن به تحریم‌های یک‌جانبه، کنار گذاشتن ذهنیت و گفتار «جنگ سرد»، توقف خصومت‌ها و درگیری‌ها، ازسرگیری مذاکرات صلح از جمله موارد ۱۲بندی دولت چین برای حل‌وفصل درگیری‌ها و پایان جنگ در اوکراین است.

 

جانسون نامزد دبیرکل ناتو می‌شود

شرق نوشت: بوریس جانسون با اعلام اینکه برای انتصاب به‌عنوان دبیرکل بعدی ائتلاف ناتو نامزد خواهد شد، گفت که از نظر او ارسال سلاح از سوی چین برای روسیه یک اشتباه تاریخی است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق انگلیس، در مصاحبه‌ای گفت: «ریاست ناتو ایده‌ای عالی است. می‌دانید این ایده بسیار خوبی است. من خطاب به دوستان عزیزم تاکید می‌کنم که چنین فکری دارم و این کاندیدای دبیرکل ناتو را فراموش نکنید. فکر می‌کنم این بار موفق خواهم شد.» این صحبت جانسون در حالی مطرح شد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که از اول اکتبر ۲۰۱۴ در این سمت بوده، قرار است ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ از سمتش کنار برود.

 

یک حادثه در آزمایشگاهی منشأ کرونا بود

ایسنا نوشت: کریستوفر رای، مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) گفت که ویروس کرونا احتمالاً ناشی از یک حادثه در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین بوده است. رای گفت: «اف‌بی‌آی مدت زمانی است که منشأ پاندمی کرونا را یک حادثه احتمالی در آزمایشگاه ووهان ارزیابی می‌کند.» کاخ سفید اخیراً اعلام کرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ ویروس کرونا به اجماع نرسیده است، اما رئیس‌جمهور دستور داده است که هرگونه اطلاعات اضافی را در اختیار کنگره قرار دهند. 

 

با جهان شگفت‌انگیز نئوم عربستان آشنا شوید

اعتماد نوشت: نئوم، یک ابرپروژه برای مقابله با مشکلات جهان امروز است که به‌شرط تحقق، نقطه عطف مهمی در زندگی بشر امروز به‌حساب خواهد آمد. چند روز قبل در تاریخ 20 فوریه سال جاری، رسانه‌های عربی اعلام کردند که یک‌پنجم از کل پروژه نئوم، معادل 20 درصد، تکمیل شده است. در اوایل سال 2017 طرحی برای ساخت پروژه نئوم در عربستان ارائه شد که در راستای تحقق برنامه چشم‌انداز 2030 عربستان بود. هدف از این پروژه، ایجاد منابع اقتصادی جدید، کاهش وابستگی به صادرات نفت و ایجاد چندین هزار شغل جدید عنوان شد، طرحی که به‌شرط تحقق جایگاه عربستان را در عرصه بین‌المللی و اقتصادی ارتقا خواهد داد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها