شناسه خبر : 43253 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ممنوعیت زنانه

چرا زنان افغانستانی از تحصیل باز ماندند؟

ممنوعیت زنانه

دختران حق تحصیل در افغانستان را ندارند. این خبری بود که هفته پیش نه فقط زنان افغانستان را بلکه افکار عمومی جهان را شوکه کرد. مولوی «ندا محمد ندیم» وزیر تحصیلات عالی دولت موقت طالبان درباره تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان گفت دلیل اصلی چنین تصمیمی عدم رعایت مسائل شرعی است. وی در گفت‌وگو با تلویزیون ملی افغانستان افزود: طی 14 ماه گذشته بارها به دانشگاه‌ها درباره مسائل شرعی سفارش‌های لازم انجام شده بود. در نظام تحصیلی منکراتی وجود داشت و باوجود تعهد مسوولان اما این مشکلات حل نشد.

عدم رعایت حجاب کامل از سوی دانشجویان دختر، مختلط بودن زن و مرد و حضور دانشجویان زن در رشته‌هایی «که مناسب زنان نیست و به عزت و وقار آنها مساعد نیست» از جمله دلایل اصلی است که وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان ذکر کرد.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی دانشگاه‌ها به روی دانشجویان دختر بازگشایی خواهد شد اما گفته شده اجازه ادامه تحصیل دختران بستگی به فراهم شدن امکانات در چارچوب شریعت اسلامی دارد. تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان با واکنش‌های بسیار نهادها و کشورهای اسلامی و بین‌المللی روبه‌رو شده است.

شاید بهترین توصیف برای شرایط امروز افغانستان یادآوری این نکته باشد که «طالبان» از ایجاد یک حکومت فراگیر، پاسخ‌گو و مشروع ناتوان است و از سوی دیگر آنان برای رسیدگی به بحران‌های موجود هیچ راهکاری ندارند و فقط حقوق زنان و دختران را نقض می‌کنند. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها