شناسه خبر : 42510 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هند، آماده میزبانی

روابط پیچیده آمریکا و عربستان چه خواهد شد؟

به گزارش اکونومیک تایمز، همه بخش‌های دولتی هند در حال آماده‌سازی نیروی کار برای میزبانی گروه ۲۰ هستند که قرار است از اول دسامبر (۱۰ آبان) آغاز شود، جایی که سیاست‌ها و مواضع هند در مورد مسائل مهم مورد بحث قرار خواهد گرفت. هند در بیش از ۲۰۰ نشست خود برای ریاست دوره آتی گروه ۲۰، بر «روح هند» به عنوان موضوع اصلی تاکید خواهد کرد. هدف اجرای این طرح، فرصت تجربه هند و اطمینان از خروج هر یک از نمایندگان خارجی به عنوان سفیر گردشگری هند است. جدا از شرکت‌های مشخص‌شده برای انجام امور اداری و مدیریت این برنامه، تمامی ادارات دولتی نیز در حال آماده‌سازی نیروی کار برای میزبانی از گروه ۲۰ در جلساتی هستند که قرار است از اول دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شود و سیاست‌ها و دیدگاه‌های هند در مورد موضوعات مهم را ارائه کنند. برای کمک به مقامات در توسعه مفاهیم، مضامین و اولویت‌های کلیدی در زمینه‌های مختلف، پیشنهادهایی برای جذب مشاوران و همکاران سیاستگذاری و همچنین متخصصان جوان از وزارتخانه‌های امور خارجه، دارایی، محیط زیست و گردشگری درخواست شده است. برای افزایش تعداد کارمندان در دبیرخانه گروه ۲۰، وزارت کارمندان و آموزش درخواست جانشینی برای مدیران، معاونان و دبیران  داده است. کارمندان بازنشسته توسط وزارت توسعه امور زنان و کودکان برای کار به عنوان مشاور برای یک پروژه ۹ تا ۱۲ماهه در دبیرخانه گروه۲۰ استخدام می‌شوند. یک کارشناس سیاسی از برنامه توسعه سازمان ملل متحد نیز به دبیرخانه گروه20 ملحق خواهد شد و از نزدیک برای حمایت از تلاش‌ها برای ارتباط بهتر دستور کار گروه ۲۰ با برنامه ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار همکاری خواهد کرد.

انتقال سیاسی سفارتخانه

به گزارش ایرنا، ویلیام هیگ که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ سکان دستگاه دیپلماسی انگلیس را بر عهده داشت در یادداشتی برای نشریه تایمز نوشت: سفارت انگلیس در اسرائیل را از تل‌آویو به قدس منتقل نکنید. این امر نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط یکی از اعضای دائم آن خواهد بود و تعهد دیرینه ما را برای دستیابی به راه‌حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل زیر پا می‌گذارد. وی تصریح کرد این اقدام همچنین سیاست انگلیس را در حوزه روابط خارجی با دونالد ترامپ همسو می‌سازد. نخست‌وزیر انگلیس اخیراً در دیدار با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس را مطرح کرد. لاپید نیز در توئیتی نوشت: از «لیز تراس» دوست عزیزم که اعلام کرد نظرش درباره انتقال سفارت این کشور به قدس مثبت است، تشکر می‌کنم. در همین پیوند، تراس هفته پیش در حاشیه کنفرانس سالانه حزب حاکم محافظه‌کار در بیرمنگام با ایراد سخنانی در نشست گروه «محافظه‌کاران دوستدار اسرائیل» خود را یک صهیونیست و حامی بزرگ اسرائیل معرفی کرد و گفت انگلیس در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است. وی ادامه داد: من اهمیت و حساسیت مکان سفارت بریتانیا در اسرائیل را درک می‌کنم و متعهد به بازنگری هستم تا اطمینان حاصل شود که ما روی قوی‌ترین مکان داخل اسرائیل فعالیت می‌کنیم. در این جلسه رابرت جنریک، وزیر بهداشت نیز به زمین‌های متعلق به دولت بریتانیا در فلسطین اشغالی اشاره کرد که می‌تواند برای سفارتخانه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. جنریک ادعا کرد: «ما زمینی در قدس داریم که آماده بهره‌برداری است. زمان آن فرا رسیده است که مسوولانه رفتار کنیم، سفارت را بسازیم و درک کنیم که پایتخت واقعی کشور اسرائیل آشکارا قدس است.» ناظران می‌گویند چنانچه «تراس» به برنامه خود عمل کند، راه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را دنبال خواهد کرد که در سال ۲۰۱۸ در اقدامی بحث‌برانگیز، تصمیم به انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس گرفت.

جنگ درازمدت اوکراین

به گزارش ایلنا، یک مقام بلندپایه ناتو همزمان با نشست وزیران دفاع این سازمان نظامی در بروکسل، گفت که حمله هسته‌ای روسیه به (اوکراین) گستره این درگیری را تغییر خواهد داد و به یقین می‌توان گفت واکنش عملی هم‌پیمانان کی‌یف و شاید ناتو را در پی خواهد داشت. این مقام که خواست نامش فاش نشود، افزود: هرگونه کاربرد جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط مسکو، پیامدهای بی‌سابقه‌ای برای روسیه خواهد داشت و با اطمینان می‌توان گفت موجب واکنش عملی بسیاری از هم‌پیمانان اوکراین و حتی شاید اعضای ناتو خواهد شد. این مقام، هدف مسکو را از تهدید به کاربرد تسلیحات هسته‌ای، بازداشتن ناتو و دیگر کشورها از ورود و مداخله مستقیم در جنگ اوکراین، ارزیابی کرد. به گزارش خبرگزاری تاس؛ ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در جریان نشست دوروزه  وزیران دفاع ناتو که از ۱۲ تا ۱۳ اکتبر (۲۰ تا ۲۱ مهرماه) در بروکسل برگزار شد، با بیان اینکه کشورهای عضو این نهاد نظامی باید خود را برای جنگ درازمدت آماده کنند، هشدار داد که پیروزی روسیه در جنگ اوکراین، به منزله شکست ناتو است و نباید اجازه دهیم چنین امری روی دهد. دبیرکل ناتو افزود: برای همه ما مهم است که اوکراین پیروز این نبرد باشد و چنانچه پوتین پیروز شود، نه‌تنها شکست بزرگی برای اوکراین بلکه شکست و خطری بزرگ برای تمامی ما خواهد بود، چرا که این امر جهان را هرچه بیشتر خطرناک‌تر و ما (غرب و اروپا) را در مقابل تعرض‌های آتی روسیه هرچه بیشتر آسیب‌پذیرتر می‌کند. استولتنبرگ خاطرنشان کرد: ما باید خود را برای یک جنگ درازمدت در اوکراین آماده کنیم. وی همچنین بر حفظ امنیت هوایی اوکراین در مقابل موشک‌های روسیه تاکید کرد و افزود: حامیان غربی اوکراین به دنبال تضمین امنیت هوایی بیشتر برای کی‌یف در مقابل حملات موشکی روسیه هستند و دفاع در مقابل موشک‌های روسیه اولویت اصلی ناتو برای کمک به اوکراین است.

پیش‌بینی برای دولت‌ها

به نقل از سایت بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول در آخرین نسخه از گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی، رشد اقتصاد آمریکای لاتین و کارائیب در سال جاری میلادی را 5 /3 درصد پیش‌بینی کرد که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی‌های ماه‌های جولای و آوریل، به ترتیب 5 /0 و یک درصد بالاتر است. این در حالی است که چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ چندان خوشایند نبوده و این آژانس انتظار دارد اقتصاد این منطقه 7 /1 درصد رشد کند و این رقم نشان‌دهنده کاهش منفی 8 /0درصدی و منفی 3 /0درصدی در مقایسه با پیش‌بینی‌های ماه‌های آوریل و ژوئن است. بانک جهانی نیز رشد سه‌درصدی برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب در سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرده است. صندوق بین‌المللی پول استدلال می‌کند که افزایش قیمت مواد خام و عادی‌سازی فعالیت‌ها و کسب‌وکار موجب بهبود وضعیت فعالیت اقتصادی منطقه شده است. با این حال، انتظار می‌رود که به دنبال تضعیف رشد اقتصادی در کشورهای شریک منطقه، وخامت شرایط مالی و کاهش قیمت‌های کالاها، رشد این منطقه در اواخر سال ۲۰۲۲ و در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. بر اساس این گزارش، تورم در آمریکای لاتین و کارائیب در پایان سال ۲۰۲۲ می‌تواند به 1 /14 درصد برسد و در روندی نزولی، به 4 /11 درصد در سال ۲۰۲۳ و 7 /5 درصد در سال ۲۰۲۴ برسد. در مورد دو اقتصاد بزرگ منطقه، برزیل و مکزیک، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد رشد این دو کشور در سال جاری میلادی به ترتیب 8 /2 و 1 /2 درصد خواهد بود. این سازمان تخمین می‌زند که برزیل و مکزیک در سال ۲۰۲۳ بازده کمتری (0 /1 درصد و 2 /1 درصد) خواهند داشت.

ناراحتی از عربستان

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عربستان سعودی هشدارهای ایالات متحده پیش از کاهش تولید اوپک پلاس را نادیده گرفت. منابع آگاه به این نشریه آمریکایی گفتند که چند روز پیش از کاهش تولید نفت توسط اوپک و متحدانش از جمله روسیه، مقام‌های آمریکایی از همتایان خود در عربستان و دیگر تولیدکنندگان حاشیه خلیج‌فارس خواسته بودند تا تصمیم را برای یک ماه دیگر به تاخیر بیندازند. این اشخاص در ادامه افزودند که مقام‌های آمریکایی به رهبران سعودی هشدار دادند که کاهش تولید را به عنوان انتخاب صریح ریاض برای طرفداری از روسیه در جنگ اوکراین در نظر می‌گیرند و این اقدام حمایت واشنگتن از پادشاهی عربستان را تضعیف خواهد کرد. به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقام‌های سعودی درخواست آمریکایی‌ها را نادیده گرفته و آن را یک ترفند سیاسی دانستند که از سوی دولت جو بایدن برای جلوگیری از اخبار بد پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای است. قیمت‌های بالای گاز و تورم محورهای اصلی در رقابت‌های انتخابات کنگره آمریکاست.  منابع آگاه این روزنامه تصریح کردند که عربستان به جای توجه به هشدار مقام‌های آمریکا، به متحدان اوپک برای تایید کاهش دو میلیون‌بشکه‌ای تولید نفت، رو آورد. آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا استدلال عربستان در مورد اینکه تلاش‌های دولت بایدن ناشی از محاسبات سیاسی بوده را رد کرد و گفت: ارتباط دادن این مساله به انتخابات آمریکا قطعاً اشتباه است. مساله درباره تاثیر این تصمیم کوته‌بینانه بر اقتصاد جهانی است. به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی تحلیل عربستان درباره اینکه قیمت نفت در حال سقوط است را زیر سوال برد و از آنها خواسته بودند تا صبر کنند و ببینند چطور بازار واکنش نشان می‌دهد. آمریکایی‌ها به همتایان سعودی خود گفتند که اگر قیمت سقوط کند اوپک پلاس می‌تواند هر زمان نیاز داشت واکنش نشان دهد.  جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی واشنگتن گفت که رئیس‌جمهور بایدن باور دارد آمریکا باید در روابط با عربستان سعودی در پرتو تصمیم اوپک پلاس بازنگری کند. 

♦♦♦

ایرنا: فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه العربیه این کشور گفت: چین شریکی قابل اعتماد است. روابط ما با چین از نظر اقتصادی مهم است زیرا این کشور دومین کشور بزرگ اقتصاد جهان است.

فارس: رادیو ارتش سومالی اعلام کرد، در جریان عملیات نیروهای نظامی این کشور و با همکاری شبه‌نظامیان عشایر، ۲۰ تروریست الشباب در شهرک «جعیبو» در منطقه وهران کشته شدند. یکشنبه گذشته نیز ارتش سومالی اعلام کرده بود در عملیات نیروهای نظامی این کشور ۲۰۰ تن از عناصر گروه تروریستی الشباب به هلاکت رسیدند.

ایسنا: محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر در سخنانی از رایزنی این کشور و اتحادیه اروپا با هدف افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی و گاز طبیعی خبر داد.

ایلنا: جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ پیشنهاد کرد اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جهنم هسته‌ای در اوکراین راه انداخت، آمریکا می‌تواند او را ترور کند.

ایسنا: دبیرکل ناتو گفت، این اتحاد قصد دارد به صورت فعال با توسعه‌دهندگان تسلیحاتی همکاری کند تا در میانه جنگ اوکراین، تولید تسلیحات را افزایش دهد.

تسنیم: پیش‌نویس سند آشتی گروه‌های فلسطینی که در پایان مذاکرات این گروه‌ها در الجزایر اعلام شد، بر اهمیت وحدت ملی به عنوان پایه و اساس پایداری برای تحقق اهداف مشروع ملت فلسطین و مذاکره و گفت‌وگو برای حل اختلافات در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین تاکید دارد.

فارس: کارلوس فاریا، وزیر امور خارجه ونزوئلا با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار کرد و دو طرف بر تقویت روابط دوجانبه و بررسی توافقنامه‌های همکاری مشترک تاکید کردند.

تسنیم:‌ نتیجه تازه‌ترین بررسی تحلیلی که توسط بانک مرکزی آرژانتین منتشر شده، پیش‌بینی کرده که نرخ تورم سالانه ۲۰۲۲ این کشور با افزایش 3 /5درصدی نسبت به ارزیابی پیشین، به 3 /100 درصد برسد.

ایرنا: نیروهای سازمان الحشد الشعبی عراق توانستند یکی از برجسته‌ترین عناصر گروهک تروریستی داعش را در بغداد دستگیر کنند.

ایسنا: آژانس فضایی ژاپن پس از آنکه یک موشک حامل ماهواره این کشور در پرتاب خود با شکست مواجه شد، به پرتابگر اپسیلون دستور داد تنها چند دقیقه پس از پرتاب و به دلیل انحراف از مسیر، خود را منهدم کند.

♦♦♦

آیا توانایی دفاعی ژاپن کافی است؟

شرق نوشت: فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز گفته است که باید به صورت کامل بررسی کنیم که آیا توانایی دفاعی ژاپن کافی است یا نه. ما برای مقابله با هر سناریوی ممکنی در شرق آسیا آمادگی کامل داریم و از جان و درآمد مردم خود حفاظت خواهیم کرد. نتایج این بازنگری دفاعی در ماه دسامبر مشخص خواهد شد، یعنی زمانی که ژاپن پس از تقریباً ۱۰ سال، یک استراتژی امنیت ملی جدید ترسیم خواهد کرد. ژاپن پس از شکست در جنگ جهانی دوم، متعهد شد که توان نظامی خود را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

 

۲۶ سال حبس، مجازات آنگ سان سوچی

اعتماد نوشت: آنگ سان سوچی ۷۷ساله اول فوریه سال گذشته میلادی و زمانی که ارتش میانمار قدرت را به دست گرفت، بازداشت شد. او تمامی اتهامات را رد کرده که شامل دریافت رشوه ۵۵۰ میلیون‌دلاری از «مونگ ویک»، محکوم به قاچاق مواد مخدر می‌شود. پرونده‌های فساد بیشترین سهم از اتهاماتی را که ارتش میانمار علیه این برنده صلح نوبل ۱۹۹۱ مطرح کرده، شامل می‌شود. سوچی در مجموع به ۱۲ مورد بر اساس قانون مبارزه با فساد متهم شده که مجازات هر یک از آنها تا ۱۵ سال زندان و جریمه نقدی است. وی به 26 سال حبس محکوم شده است.

 

گفت‌وگوی مستقیم آمریکا و کابل

ایلنا نوشت: پس از سه ماه کابل و واشنگتن گفت‌وگوهای رودرروی خود را تایید کردند. چنین گفت‌وگوهایی میان کابل و واشنگتن پس از ادعای کشته شدن رهبر القاعده در کابل در نتیجه حمله هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی به تعلیق درآمده بود. منابع آگاه اعلام کردند که در این گفت‌وگوها نمایندگان بلندپایه وزارت‌های امور خارجه و دفاع همراه با نمایندگان اداره اطلاعات، با همتایان آمریکایی خود شرکت داشتند. یافتن راه‌حل برای اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوهای مستقیم به جای بدگمانی‌ها و اتهام‌ها به یکدیگر، هدف اصلی این گفت‌وگوها خوانده شده است.

 

درخواست مداخله پاپ

ایسنا نوشت: یک گروه نیوزیلندی به نمایندگی از بازماندگان سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک، از پاپ فرانسیس خواستند تا در روند جبران خسارت مداخله کند و اعلام کردند مقامات کلیسا با آنها برخورد نادرست کرده و به قربانیان آسیب می‌رسانند. در نامه‌ای که به واتیکان فرستاده شده و توسط رویترز نیز دیده شده است، شعبه نیوزیلندی شبکه بازماندگان قربانیان آزار و اذیت کشیشان یک سازمان جهانی برای قربانیان کودک‌آزاری، مقامات کلیسا در نیوزیلند را به نقض رویه‌ها برای مدیریت پرونده‌های شکایت سوءاستفاده متهم کرده است.