شناسه خبر : 42380 لینک کوتاه

نقض آتش‌بس

آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی همراه شد

به گزارش المسیره، ائتلاف سعودی با انجام پروازهای تجسسی و شناسایی بر فراز استان‌های مأرب، تعز، جوف، صعده، الحدیده، ضالع، البیضاء، حجه و محورهای عملیاتی مرزی آتش‌بس سازمان ملل متحد را نقض کردند. بر اساس این گزارش، نیروهای ائتلاف سعودی مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی و همچنین منازل مسکونی شهروندان یمنی در استان‌های الحدیده، تعز، مأرب، حجه، صعده، جیزان، ضالع و نجران را هدف حملات سنگین توپخانه‌ای، راکتی و خمپاره قرار دادند. این گزارش می‌افزاید، پهپادهای شناسایی مسلح ائتلاف سعودی منازل مسکونی یمنی‌ها را در استان البیضاء هدف قرار دادند. این در حالی است که «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن حدود دو ماه پیش از توافق طرف‌های یمنی برای تمدید دوماهه آتش‌بس خبر داد. وی گفته بود: تمدید آتش‌بس یمن دربرگیرنده تعهد طرف‌ها برای مذاکره به منظور دستیابی به یک توافق گسترده‌تر است. آتش‌بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک‌بار تمدید شده بود. تمدید دوماهه این آتش‌بس ۱۱ مردادماه به پایان رسید که مجدداً تمدید شد. پیشتر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریباً از بین رفته است. عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

شیب نزولی پوند

به گزارش ایرنا، ارزش پوند انگلیس از هفته گذشته که وزیر دارایی این کشور در مجلس عوام از برنامه اقتصادی دولت پرده برداشت شیب نزولی تندی را در پیش گرفته است. ارز رایج این کشور در عرض چهار روز گذشته پنج درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و به این ترتیب از ابتدای سال جاری ۲۱ درصد ضعیف‌تر شده است. برخی کارشناسان اقتصادی این شرایط را تاریخی ارزیابی کرده و پیش‌بینی می‌کنند که نرخ مبادله پوند و دلار در هفته‌های آینده برابری خواهد کرد. همزمان بانک مرکزی انگلیس که هفته پیش نرخ بهره بین‌بانکی را از 75/1 درصد به 25/2 درصد افزایش داد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اوضاع بازار مالی در کشور را به‌دقت زیر نظر دارد و در صورت لزوم نرخ بهره را به شش درصد افزایش خواهد داد. کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس به صورت ماهانه نرخ بهره را متناسب با شاخص تورم تعیین می‌کند. نرخ بهره در انگلیس از دسامبر سال گذشته که دولت لندن روند کاهش محدودیت‌های کرونایی را آغاز کرد، هر ماه بین 25/0 تا 5/0 درصد افزایش یافته است. اما در بیانیه اضطراری بانک آمده است که نرخ بهره در هر مقطع که لازم باشد افزایش می‌یابد. این ابهام سبب شده تا برخی از بانک‌های بزرگ خصوصی در انگلیس از ارائه تسهیلات مالی خودداری کنند. بانک هلیفکس که بزرگ‌ترین موسسه مالی در زمینه ارائه وام مسکن به‌شمار می‌رود اعلام کرد که به دلیل نوسانات بازار، ارائه تسهیلات به مشتریان جدید را متوقف کرده است. موسسات مالی و اعتباری ویرجین و اسکیپتون نیز تصمیم مشابهی را اتخاذ کرده‌اند. اما آشفتگی اقتصادی به اینجا ختم نمی‌شود؛ سقوط پوند خبر وحشتناکی برای اقتصاد جزیره است که بر اساس ارزیابی کارشناسان در وضعیت رکود قرار دارد و تورم به‌سرعت شیب صعودی را طی می‌کند. بانک مرکزی انگلیس سرانجام ناچار خواهد شد نرخ بهره بین‌بانکی را بیشتر و سریع‌تر افزایش دهد و این امر هزینه وام گرفتن را برای مشاغل و افراد افزایش می‌دهد و پول کمتری را در اختیار شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و مصرف‌کنندگان برای خرج کردن باقی می‌گذارد. کی‌یر استارمر رهبر حزب مخالف دولت انگلیس،‌ در کنفرانس سالانه حزب کارگر گفت که «لیز تراس» کنترل اوضاع اقتصادی را از دست داده است. وی تنها راه نجات کشور را برگزاری انتخابات سراسری و روی کار آمدن دولت حزب کارگر معرفی کرد.

فلسطین خط قرمز الجزایر

به گزارش شبکه «المیادین»، عبدالمجید تبون رئیس‌جمهوری الجزایر با بیان اینکه کسی را پیدا نمی‌کنید که در الجزایر حامی فلسطین نباشد، تصریح کرد: آرمان ملت فلسطین، یک مساله بنیادین است. فلسطین یک مساله ملی برای ماست و هرگز نمی‌پذیریم که مستعمره شود. تبون در ادامه بار دیگر تاکید کرد: اگر ابرقدرت‌ترین کشور دنیا بخواهد فلسطین را استعمار کند، از آن حمایت خواهیم کرد، فلسطین متعلق به مردم آن نه کسی دیگر است. وی به مساله مبارزه الجزایری‌ها با استعمار ۱۳۰ساله فرانسه در کشورش اشاره کرد و گفت: ما با استعمار مبارزه کرده و شهدای زیادی تقدیم کردیم. نمی‌توانیم بپذیریم که یک کشور مستعمره شود، و با استعمار هر کجا که باشد، مبارزه خواهیم کرد. سخنان تبون در حالی بیان می‌شود که الجزایر همواره حمایت کامل خود را با مردم فلسطین اعلام کرده و مخالف هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است. در همین راستا، الجزایر اول اکتبر (نهم مهر) میزبان تمام گروه‌های فلسطینی است، نشستی که در واقع مقدمه‌ای برای نشست سران عرب است که از سوی دولت تبون به نام «نشست [حمایت از] فلسطین» نام‌گذاری شده است. این نام‌گذاری از سوی الجزایر برای یکپارچگی کشورهای عربی در حمایت از آرمان ملت فلسطین است. رئیس‌جمهور الجزایر همچنین چندی پیش تاکید کرد که کشورش قضیه فلسطین را رها نخواهد کرد؛ چرا که این مساله به استعمارزدایی مربوط می‌شود.

مطالبه آمریکایی‌ها از انتخابات آینده

روزنامه واشنگتن‌تایمز نوشت: جدیدترین نظرسنجی شبکه سی بی اس نیوز و موسسه یوگاو نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها حس می‌کنند موضوع آزادی‌ها و حقوق آنها در اولویت قرار دارد. دیدگاه این افراد نظرات برخی دیگر را که می‌گویند «رفاه مالی» یا امنیت آنها مساله اصلی را تشکیل می‌دهد، تحت‌الشعاع قرار داده است. این نتایج نشان داد در حالی که جمهوریخواهان همچنان در امکان کنترل مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات آینده کنگره، از دموکرات‌ها جلوتر هستند، رقابت بین دو حزب به‌رغم نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی در بحبوحه تورم فزاینده شدت گرفته و فاصله دموکرات‌ها و جمهوریخواهان کاهش یافته است. نتایج این نظرسنجی حکایت از آن دارد که ۶۸ درصد شرکت‌کنندگان  می‌گویند «حقوق و آزادی»ها موضوع اصلی در انتخابات پیش‌رو را تشکیل می‌دهد در حالی که ۵۷ درصد  «رفاه اقتصادی»، ۵۳ درصد «امنیت» و ۴۶ درصد «فرهنگ و سبک زندگی» را در این انتخابات در اولویت می‌دانند. تازه‌ترین پیش‌بینی شبکه خبری سی‌بی‌اس درباره نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نشان می‌دهد جمهوریخواهان ۲۲۳ کرسی و دموکرات‌ها ۲۱۲ کرسی را از آن خود خواهند کرد. پیش‌بینی قبلی نشان می‌داد جمهوریخواهان با کسب ۲۳۰ کرسی می‌توانند اکثریت را کسب کنند. حزبی که ۲۱۸ کرسی را در اختیار بگیرد در این مجلس در اکثریت قرار می‌گیرد. این نظرسنجی نشان داد که موضوع حق سقط جنین همچنان موضوع اصلی و محوری برای رای‌دهندگان و مشکلی برای جمهوریخواهان محسوب می‌شود. در رابطه با لغو قانون حق سقط جنین، ۴۳ درصد از رای‌دهندگان گفته‌اند که احتمالاً به دموکرات‌ها رای دهند در حالی که ۲۶ درصد گفتند تمایل بیشتری دارند تا به جمهوریخواهان رای بدهند. ۳۱ درصد از رای‌دهندگان شرکت‌کننده در این نظرسنجی عنوان کرده‌اند که لغو این قانون تاثیری در رای آنها ندارد.

بی‌پروایی واشنگتن در آسیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاملا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هنگام سخنرانی برای نظامیان آمریکایی در ژاپن اعلام کرد که واشنگتن بی‌پروا و بدون ترس در سراسر آسیا از جمله تنگه تایوان عمل خواهد کرد. وی که پس از شرکت در مراسم خاکسپاری شینزو آبه نخست‌وزیر سابق ژاپن سخن می‌گفت، پکن را به رفتار مخرب در دریای شرق چین و دریای جنوبی چین و اقدامات تحریک‌آمیز در سراسر تنگه تایوان متهم کرد. هریس افزود آمریکا معتقد است صلح و ثبات در تنگه تایوان، اصل اساسی منطقه آزاد هند-اقیانوسیه است. وی ادامه داد: ما هرکجا و هر زمان که قانون بین‌المللی اجازه دهد، بی‌هراس و بی‌پروا به عملیات هوایی و ناوبری ادامه می‌دهیم. هریس در عین حال مخالفت دیرینه واشنگتن با تلاش ادعایی پکن برای کنترل بر تایوان را مورد تایید قرار داد و نسبت به حمایت آمریکا از این جزیره متعهد شد. پکن، مساله تایوان را موضوع داخلی چین دانسته و معتقد است ایالات متحده حق مداخله در روش حل و فصل آن ندارد. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه‌های اخیر اعلام کرده است نظامیان آمریکایی در صورت تهاجم ادعایی چین به تایوان، به کمک تایپه می‌آیند. بایدن همچنین گفته است که او و شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین با سیاست چین واحد موافق هستند و تایوان در مورد استقلال خود قضاوت می‌کند و ایالات متحده آنها را به استقلال تشویق نمی‌کند.

حمایت رهبر حزب پیروز انتخابات ایتالیا از زلنسکی

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در توئیتی پس از پیروزی جورجیا ملونی و متحدانشان در انتخابات مجلس و کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان این کشور، نوشت که مشتاقانه در انتظار همکاری‌های پرثمر با دولت جدید ایتالیاست. ملونی که قرار است به‌زودی به عنوان نخست‌وزیر آینده ایتالیا معرفی شود در پاسخ به این پیام رئیس‌جمهور اوکراین، نوشت که زلنسکی می‌تواند روی حمایت تمام‌و‌کمال ایتالیا برای آزادی مردم اوکراین حساب کند. جورجیا ملونی یکی از معدود رهبران سیاسی ایتالیا بود که با وجود مخالفت با دولت ماریو دراگی نخست‌وزیر مستعفی این کشور، از تصمیم وی برای ارسال سلاح به اوکراین حمایت کرده بود. در مقابل، دو حزب دیگر این کشور، «لیگ» و «فورتزا ایتالیا» به عنوان متحدان کنونی ملونی که هر دو پیشتر در ائتلاف دراگی بودند، به دلیل روابط نزدیکشان با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در طول تاریخ، با این مساله مخالفت کرده بودند. در این راستا،‌ «سیلویو برلوسکونی» رهبر حزب فورتزا ایتالیا، هفته گذشته گفته بود که پوتین به ناچار به جنگ با اوکراین وارد شده و هدف مسکو سپردن کی‌یف به دست افراد شایسته است. در این میان برخی کارشناسان به قدرت رسیدن ملونی را خطری برای اتحادیه اروپا می‌دانند. چرا که همسویی او با سایر راست‌گرایان اروپایی همچون ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و نیز مارین لو پن رهبر حرب راست افراطی فرانسه جبهه واحد اروپایی در برابر روسیه را تضعیف خواهد کرد. 

♦♦♦

ایرنا: نیروهای اشغالگر آمریکایی مهمات و تجهیزات لجستیکی از پایگاه‌های خود در عراق از طریق گذرگاه مرزی غیرقانونی «الولید» وارد سوریه کردند.

ایسنا: مارکوس پوتزل سرپرست دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن هشدار به اینکه ممکن است صبر جامعه جهانی در مورد تعامل با طالبان تمام شود، گفت طالبان نسبت به سرنوشت ۵۰ درصد مردم افغانستان که زنان هستند،  بی‌تفاوت‌اند.

ایلنا: مارتین رایزر معاون بانک جهانی در آسیای جنوبی، پس از سفر به پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد با دولت‌های فدرال و استانی پاکستان برای ارائه کمک‌های فوری به کسانی که در حوادث ناشی از سیل بیشترین آسیب را دیده‌اند کار می‌کنیم. طی ماه گذشته، پاکستان دست‌به‌گریبان سیل خانمان‌براندازی بود که بیش از ۱۶۰۰ کشته داشته است. هزاران کمپ موقت پزشکی برای بازماندگان سیل در این استان ایجاد شده است.

فارس: مورتن بودسکوف وزیر دفاع دانمارک به دنبال دیدار با ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل اعلام کرد که روسیه یک حضور نظامی برجسته در منطقه دریای بالتیک دارد و از آنها انتظار داریم نمایش قدرت نظامی خود را ادامه دهند.

تسنیم: «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: هدف کشورهای غربی تضعیف و تجزیه روسیه است تا مسکو را در نهایت به پذیرش خواسته‌هایشان مجبور کنند. وی با بیان اینکه استراتژیست‌ها و نظریه‌پردازان آمریکایی رویای تجزیه و تسلیم روسیه را در سر دارند، افزود: این امر برای همه آشکار است که تنها هدف غرب و شکل‌دهی بن‌بست کنونی در مرزهای روسیه، تضعیف هرچه بیشتر مسکو است.

ایرنا: ادوارد هگر (Eduard Heger) نخست‌وزیر اسلواکی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز هشدار داد که افزایش بهای برق، اقتصاد این کشور را با خطر فروپاشی مواجه کرده است.

ایسنا: کارلوس فاریا وزیر امور خارجه ونزوئلا در مصاحبه‌ای با شبکه تله‌سور، بر آمادگی برای گفت‌وگو با دولت آمریکا به منظور عادی‌سازی روابط دوجانبه تاکید کرد.

ایلنا: «وانگ وی» وزیر خارجه چین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: پکن از هر تلاشی برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند. وی افزود: اولویت اول درباره اوکراین تسهیل مذاکرات صلح است. راه‌حل اساسی توجه به نگرانی‌های امنیتی مشروع همه طرفین و ایجاد یک سازوکار امنیتی پایدار، موثر و متوازن است.

♦♦♦

رکورد جدید صندوق بین‌المللی پول

ایرنا نوشت: «صندوق بین‌المللی پول» همزمان با افزایش نرخ بهره، ۱۴۰ میلیارد دلار وام اعطا کرده و این مساله به موجب افزایش استقراض کشورها، نشانه‌ای از رکود شدید اقتصادی است. وام‌های صندوق بین‌المللی پول به کشورهای دارای مشکلات اقتصادی به موجب بحران‌هایی که به صورت همزمان پیش‌روی جهان قرار گرفته است، به رکورد جدیدی رسیده و دست‌کم پنج کشور را در وضعیت رکود قرار داده است. همه‌گیری کووید ۱۹ و تحریم‌های غرب علیه روسیه، به شکل افزایش شدید نرخ‌های بهره جهانی نمود پیدا کرده و ده‌ها کشور را وادار کرده است تا از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک کنند.

 

هشدار بنگلادش درباره تغییرات اقلیمی

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر بنگلادش به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: کشورهایی که در تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان نقش مهمی را ایفا می‌کنند فقط در خصوص تلاش‌های خود برای مبارزه با تغییرات اقلیمی صحبت می‌کنند و در عمل کاری انجام نمی‌دهند. کشورهای توسعه‌یافته باید در این زمینه وارد عمل شوند اما پاسخی را از سوی آنها دریافت نمی‌کنیم. این مساله غم‌انگیز است. طبق توافق‌نامه پاریس در نظر گرفته شده است ۱۰۰ میلیارد دلار در سال از سال  ۲۰۲۰ به بعد با هدف کمک به تاب‌آوری کشورهای فقیر متاثر از تغییرات اقلیمی از سوی کشورهای ثروتمند  پرداخت شود.

 

احتمال بازگشت ماهاتیر محمد

ایلنا نوشت: ماهاتیر محمد گفت که اگر برای مقام نخست‌وزیری مالزی انتخاب شود، تنها حاضر است یک سال این مقام را بر عهده گیرد، نه اینکه دوره کامل نخست‌وزیری را عهده‌دار شود. وی افزود: اگر اصرار از سوی مردم مالزی برای عهده‌دار شدن دوباره مقام نخست‌وزیری وجود داشته باشد، برایم سخت خواهد بود که تنها به فکر منافع خود باشم، و در صورتی که نامزدهای مناسبی برای این مقام وجود نداشته باشد و هموطنانم همچنان به قبول مسوولیت من اصرار کنند، آن را خواهم پذیرفت. نخست‌وزیر اسبق مالزی اظهار کرد که البته او استراحت را بر اینکه به صورت مستقیم وارد سیاست مالزی شود، ترجیح می‌دهد.

 

اهمیت اجلاس سران شانگهای

شرق نوشت: بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در حالی در تاریخ ۱۵ و ۱۶ سپتامبر در سمرقند پایتخت ازبکستان برگزار شد که کارشناسان معتقدند پس از ۲۱ سال رشد، این سازمان از نظر جهانی به نهادی مهم تبدیل شده است و برای سراسر جهان صلح و نظم جهانی به ارمغان می‌آورد.  مراد باخوریدوف رئیس دانشکده اقتصاد و دیپلماسی جهان ازبکستان گفت: گسترش سازمان همکاری شانگهای ثابت می‌کند که کشورهای عضو کاملاً ارزش‌های روح شانگهای را درک کردند.