شناسه خبر : 41817 لینک کوتاه

از بایدن تا جانسون

آیا بایدن در نبرد با چینی‌ها دچار خطا شده است؟

با پایان دوره تصدی رام نات کویند، رئیس‌جمهور هند در ۲۴ جولای، حدود ۴۸۰۰ نماینده مجالس ایالتی و شورای ملی قانونگذاری رای خود را تا ساعت ۵ بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی برای انتخاب پانزدهمین رئیس‌جمهور هند به صندوق می‌اندازند. به گزارش هندوستان تایمز، نخست‌وزیر نارندرا مودی، نخست‌وزیر سابق مانموهان سینگ، وزرای ارشد از سراسر کشور و سایر نمایندگان مجلس و نمایندگان مجلس نمایندگان صبح دوشنبه رای خود را به صندوق انداختند. شمارش آرا در ۲۱ جولای انجام می‌شود و رئیس‌جمهور بعدی در ۲۵ جولای سوگند یاد می‌کند. برخلاف نخست‌وزیر که مستقیماً توسط مردم به عنوان نماینده مجلس انتخاب می‌شود، رئیس‌جمهور در هند به‌طور غیرمستقیم توسط یک هیات انتخاب‌کننده (الکترال کالج) متشکل از ۷۷۶ نماینده هر دو مجلس، و ۴۰۳۳ عضو از ۲۸ مجلس استانی و مناطق تحت مدیریت مرکزی انتخاب می‌شود. ارزش آرای اعضای منتخب مجامع استانی بر اساس جمعیت آن استان است. به همین ترتیب، ارزش رای یک نماینده از تقسیم ارزش کل آرای مجالس قانونگذاری استان‌ها بر تعداد نمایندگان محاسبه می‌شود. بنابراین، اعضای مجمع ایالت‌های کوچک‌تر، ارزش آرای کمتری داشته و آنهایی که جمعیت بیشتری دارند ارزش بیشتری دارند. بنابراین، ۴۸۹۶ نماینده منتخب و مجالس مقننه ایالتی با مجموع رای ۱.۰۸۶ میلیون نفر به رئیس‌جمهور بعدی رای خواهند داد. نامزد برنده باید از آستانه ۵۴۳۲۱۶ رای عبور کند. در این دور از رقابت‌ها خانم مورمو ۶۴ساله نامزد ائتلاف حاکم از ایالت اودیشا شرقی، معلم سابق و قانونگذار حزب بهاراتیا جاناتا نیز بود. او در گذشته به عنوان معاون رئیس شاخه قبیله‌ای حزب حاکم نیز فعالیت می‌کرد. در صورت انتخاب، او اولین زن از جامعه قبیله‌ای خواهد بود که بالاترین پست قانون اساسی کشور را به دست می‌آورد. یاشوانت سینها، سیاستمدار ارشد هندی که در گذشته ریاست وزارتخانه‌های دارایی و امور خارجه را بر عهده داشته است در مقابل مورمو رقابت می‌کند. سینها، ۸۴ساله، که همچنین یکی از اعضای حزب حاکم هند و وزیر خارجه این کشور از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ بود، راه خود را جدا کرد و به منتقد شدید نخست‌وزیر نارندرا مودی و سیاست‌های او تبدیل شد. او اخیراً به کنگره اپوزیسیون Trinamoolا (TMC) که بر ایالت بنگال غربی حکومت می‌کند، پیوست. در حالی که پست ریاست‌جمهوری در هند فقط یک پست تشریفاتی است، او تمام نهادهای قانون اساسی را رهبری می‌کند و همچنین فرمانده عالی نیروهای مسلح است. تمامی لوایح مصوب قانون تنها پس از موافقت رئیس‌جمهور طبق قانون می‌تواند به قانون تبدیل شود. در صورتی که احزاب نتوانند اکثریت ساده را در انتخابات به دست آورند و به دنبال تشکیل ائتلاف یا دولت اقلیت باشند، نقش رئیس‌جمهور بسیار مهم می‌شود. از آنجا که رئیس‌جمهور نخست‌وزیر را منصوب می‌کند و اطمینان می‌دهد که این شخص از حمایت اکثریت در لوک سبها (مجلس سفلی) برخوردار است، نقش او در زمان‌های بحرانی سیاسی حیاتی می‌شود.

 

بایدن در سراشیبی تند سقوط محبوبیت

محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل عملکرد او به ویژه از نظر اقتصادی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره همچنان در سراشیبی سقوط قرار دارد. بر اساس نظرسنجی «مورنینگ کانسالت» که روز دوشنبه به وقت محلی منتشر شد، محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در سه‌ ماه دوم سال ۲۰۲۲ بازهم کاهش یافت به گونه‌ای که این نظرسنجی نشان داد رای‌دهندگان در ۴۴ ایالت آمریکا احتمالاً دیدگاهی منفی نسبت به عملکرد وی دارند. این نشان‌دهنده افزوده شدن چهار ایالت به فهرست ایالت‌های ناراضی از عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به سه‌ ماه اول سال جاری و همچنین وضعیت کلی بدتر وی در مقایسه با وضعیت محبوبیت دونالد ترامپ در میانه سال ۲۰۱۸ است. در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ محبوبیت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ۲۷ ایالت این کشور به زیر ۵۰ درصد رسید. این نظرسنجی نشان داد که محبوبیت بایدن برای نخستین‌بار در دوره ریاست‌جمهوری او در ایالت‌های واشنگتن، رودآیلند و دلاور به کمتر از ۵۰ درصد نسبت به سه‌ ماه گذشته رسیده است. محبوبیت بایدن همچنین در ایالت ایلینوی سقوط کرده اما این محبوبیت در ۲۳ ایالت تغییری نکرده و در اکثر ایالت‌ها عمدتاً کاهش اندکی داشته است. داده‌های سایر نظرسنجی‌های سراسری در بازه ۲۸ تا ۳۰ ژوئن نشان می‌دهد که میزان محبوبیت بایدن در میان دموکرات‌ها ۷۷ درصد بوده و تنها ۳۸ درصد از دموکرات‌ها عملکرد او را کاملاً تایید می‌کنند.

 

دولت جانسون ماندنی شد

دولت بوریس جانسون موفق شد از رای عدم اعتماد و تلاش احزاب مختلف برای برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام نجات پیدا کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ۳۴۹ نماینده با رای عدم اعتماد به دولت محافظه‌کار بوریس جانسون، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس مخالفت کردند و ۲۳۸ نفر به آن رای مثبت دادند و بدین ترتیب دولت جانسون تا زمان معرفی نخست‌وزیر جدید به کارش ادامه خواهد داد. این در حالی است که حزب کارگر از جانسون که پیشتر گفته بود از قدرت کناره‌گیری می‌کند، خواسته است تا زمانی که جانشین وی در اوایل سپتامبر توسط حزب محافظه‌کار انتخاب شود فوراً با یک رهبر موقت، جایگزین شود. سخنگوی سیاسی بوریس جانسون هفته گذشته اعلام کرده بود که دولت لندن روز دوشنبه جلسه رای اعتماد خود را برگزار می‌کند. این در حالی است که جانسون که اخیراً به دلیل رسوایی اخلاقی کابینه خود مجبور به استعفا شده، گفته است تا زمان انتخاب یک رهبر جدید برای حزب محافظه‌کار، به امور نخست‌وزیری ادامه می‌دهد، اما حزب کارگر در تلاش بود تا با برگزاری رای اعتماد هم علیه دولت و هم جانسون، او را مجبور به ترک زودتر قدرت کند.

 

هشدار چین به آمریکا

 وزارتخانه‌های دفاع و خارجه چین در بیانیه‌ای شدیداللحن تایید فروش جدید سلاح دولت بایدن به تایوان را محکوم کردند. به گزارش شبکه خبری راشاتودی، این توافق به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار و شامل قطعات خودروهای زرهی و کمک‌های تکنیکی است که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با آن موافقت کرده و قرار است به تایوان ارسال شود. سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد: پکن می‌خواهد که آمریکا سریعاً از این طرح فروش سلاح به تایوان دست بکشد و عقب‌نشینی کند. در ضمن، طرف آمریکایی باید شخصاً مسوولیت تضعیف روابط بین واشنگتن و پکن، ارتش‌های دو کشور و صلح و ثبات در تنگه تایوان را بپذیرد. وی ادامه داد: ارتش آزادی‌بخش خلق چین برای دفاع از حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو خود اقدامات لازم را قطعاً انجام می‌دهد و هرگونه تلاش مداخله‌جویانه و جدایی‌طلبی را خنثی خواهد کرد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اظهارنظری مشابه داشت و افزود: تامین تسلیحاتی آمریکا برای تایوان، حق حاکمیت و منافع امنیتی چین را قویاً تضعیف کرده و بر امنیت و ثبات تنگه تایوان و روابط بین واشنگتن و پکن اثر مخرب برجای می‌گذارد.

 

خداحافظی آلمان با روس‌ها

کمیسیون اروپا اعلام کرد، روسیه احتمالاً بعد از تعمیرات به انتقال گاز از خط لوله «نورد استریم ۱» به آلمان پایان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول ضرر واردآمده به کشورهای اروپا در صورت قطع کامل گاز روسیه را ارزیابی کرده است. بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، یوهانس هان، کمیسر عالی بودجه اتحادیه اروپا اعلام کرد، تصور نمی‌کند که روسیه ارسال گاز به آلمان را بعد از تعمیرات سالانه از سر بگیرد. این روزنامه آمریکایی سه‌شنبه ۱۹ جولای (۲۸ تیر) به نقل از هان نوشت، کمیسیون اروپا بر این نظر است که این خط لوله بعد از سرویس سالانه به کار انتقال گاز پایان خواهد داد. عملیات ۱۰روزه سرویس و تعمیر سالانه این خط لوله سه‌شنبه ۱۹ جولای به پایان خواهد رسید. نورد استریم مجموعه‌ای از خطوط لوله انتقال گاز طبیعی از زیر دریاست و شامل دو خط لوله «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» می‌شود که گاز روسیه را به آلمان می‌رسانند. کوین کونرت، دبیرکل حزب سوسیال‌دموکرات آلمان (SPD) می‌گوید، نبود دائمی این خط لوله به آلمان بیش از روسیه ضرر می‌زند. قبل از تعمیرات نیز شرکت گازپروم که مالک انحصاری صادرات گاز روسیه است، حجم گاز صادراتی از این خط لوله را ۴۰ درصد کاهش داد و دلیل آن را نیاز یکی از توربین‌ها به تعمیر اعلام کرد.

 

خطای بایدن در نبرد علیه چین

مینکسین پی، کارشناس مسائل سیاسی در مقاله‌ای نوشت: ایالات‌متحده چگونه رقابت خود با چین را توضیح دهد؟ بهترین راه این است که گفته شود دلیل این رقابت منافع ملی است. بایدن می‌تواند برای آمریکایی‌ها، متحدان و چین روشن کند که ایالات متحده صرفاً به دنبال پیشبرد امنیت و منافع اقتصادی خود است. سازش و همکاری با چین تا زمانی امکان‌پذیر است که رفتار آن به چنین منافعی آسیب نرساند. به‌طور معمول، موثرترین سیاست خارجی، تاکتیکی هوشمند را برای یک موضوع استراتژیک به کار می‌گیرد. چارچوب‌بندی صحیح یک سیاست خارجی می‌تواند حمایت سیاسی داخلی را حفظ و متحدان را جذب کند. برعکس، چارچوب‌بندی معیوب می‌تواند همه منافعی را که سیاست‌های خاص ممکن است داشته باشند، زیر سوال ببرد. وقتی صحبت از چین به میان می‌آید، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در خطر افتادن در دام دوم است. از بسیاری جهات، سیاست کاخ سفید در مورد چین نتایج بسیار خوبی به همراه دارد. برخلاف سلف جمهوریخواه خود، رئیس‌جمهور پیشین دونالد ترامپ، بایدن با پشتکار دوستان و متحدانی را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و اروپا برای آمریکا دست و پا کرده است. ایالات متحده در راه ایجاد یک ائتلاف گسترده است که می‌تواند به حفظ یک رقابت بی‌پایان با چین کمک کند. بایدن همچنین با حفظ تعرفه‌ها بر واردات چینی (اگرچه ممکن است برخی از آنها را برای مبارزه با تورم حذف کند) و اعمال تحریم‌های اضافی بر شرکت‌های فناوری چینی، فشار بر چین را حفظ کرده است. در عین حال، بایدن خطوط ارتباطی با رهبران چین را برای جلوگیری از تشدید تنش‌های خطرناک باز گذاشته است. مشاوران کلیدی امنیت ملی او اکنون به‌طور منظم با همتایان چینی خود ملاقات می‌کنند. خود بایدن سه تماس تلفنی و یک نشست مجازی با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین داشته است. انتظار می‌رود او در هفته‌های آینده هم دوباره با شی صحبت کند. 

♦♦♦

ایسنا: رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد، کشورهای خاورمیانه باید از گذشته درس گرفته و در راستای برقراری امنیت و شکوفایی تلاش کنند. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، در پاسخ به سوالی در خصوص «ائتلاف اسرائیل و عربستان» خاطرنشان کرد، کشورهای خاورمیانه باید از گذشته درس گرفته و در راستای برقراری امنیت و شکوفایی تلاش کنند.

ایلنا: همسر رئیس‌جمهوری اوکراین در سفری که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، راهی آمریکا شده و با وزیر خارجه این کشور ملاقات داشته و قرار است در سلسله نشست‌هایش در واشنگتن با بانوی اول آمریکا هم دیدار کند. اولین برنامه ملاقات «اولنا زلنسکی» همسر رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بود.

ایسنا: یک کانال تلگرامی روسی در گزارشی از سوءقصد به جان دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و مسموم کردن وی با نوعی سم خبر داد اما براساس گزارش‌ها، وی از این توطئه نجات یافته است. به نوشته روزنامه دیلی میل، در روزهای اخیر پس از اینکه نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، احساس ناخوش‌احوالی کرد، فوراً او را به بیمارستان منتقل کردند.

ایرنا: مقامات یونان اعلام کردند که یک هواپیمای باربری آنتونوف متعلق به یک شرکت هواپیمایی اوکراین روز شنبه در نزدیکی شهر کاوالا در شمال این کشور سقوط کرد. ساکنان محلی گزارش دادند که دو ساعت پس از سقوط هواپیما، یک گلوله آتشین دیده‌اند.

ایرنا: اتحادیه اروپا اعلام کرد، به منظور تسهیل مبادلات در تجارت مواد غذایی بخشی از منابع مالی بانک‌های روسی را آزاد خواهد کرد. اتحادیه اروپا در نظر دارد بخشی از منابع مالی بانک‌های روسی را برای تسهیل مبادلات در تجارت جهانی مواد غذایی و کودهای شیمیایی آزاد کند. خبرگزاری رویترز سه‌شنبه با استناد به پیش‌نویس سند اتحادیه اروپا این خبر را منتشر کرد.

خبرآنلاین: به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، الکساندر ماتسه‌گورا، سفیر روسیه در کره شمالی، در مصاحبه‌ای گفت: یک دورنما برای همکاری بین کره شمالی و دونباس وجود دارد و آنها در این باره در حال گفت‌وگو هستند.

ایسنا: تتسویا یاماگامی، مردی که شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن را به ضرب گلوله کشت، در نامه‌ای به یکی از منتقدان گروه مذهبی موسوم به «کلیسای وحدت سان میونگ مون» نیت خود را برای انجام این قتل فاش کرده بود.

♦♦♦

دستور تازه طالبان درباره سد کمال‌خان

تسنیم نوشت: سخنگوی طالبان اعلام کرد کابینه دولت موقت در افغانستان هیاتی را به ریاست وزارت آب و انرژی با هدف تکمیل ساخت سدکمال خان و بخش‌آباد تشکیل داده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتی نوشت: «هیاتی به ریاست وزیر انرژی و آب موظف شد تا جریان کار سدهای کمال‌خان و بخش‌آباد را از نزدیک بررسی کرده و گزارش آن را به کابینه دولت ارائه کند.» وی هدف از اعزام این هیات را تکمیل فوری این سدها و بهره‌برداری از آنها عنوان کرده است. پیش از این «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی سد کمال‌خان در مرز مشترک با ایران را افتتاح کرد.

 

سوریه با اوکراین قطع رابطه کرد

خبرگزاری فارس نوشت: یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، این کشور بر اساس اصل مقابله به مثل و در پاسخ به تصمیم اوکراین، تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با اوکراین گرفته است. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، این منبع افزود، دولت سوریه یادآور می‌شود که دولت اوکراین از سال ۲۰۱۸ که حاضر به تمدید ویزای اقامت دیپلمات‌های سوری شاغل در سفارت سوریه در کی‌یف نشد عملاً روابط خود با سوریه را قطع کرد، این اقدام باعث شد دیپلمات‌ها نتوانند وظایف خود را انجام دهند و در نتیجه اقدامات خصمانه دولت اوکراین، فعالیت سفارت به حالت تعلیق درآمد.

 

پوتین: اوکراین تمایلی به توافق صلح ندارد

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور روسیه گفت که مسکو تمایلی در کی‌یف برای دستیابی به توافق برای پایان جنگ نمی‌بیند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی در پایان سفر خود به تهران در مورد شانس برگزاری مذاکرات بین خود و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت: «نیروهای ما، برای ایجاد شرایط، از کی‌یف خارج شدند اما مقامات کی‌یف از اجرای توافقاتی که تقریباً در مراحل پایانی خود بود، خودداری کردند و تاکنون به آنها عمل نکرده‌اند. وی در این اظهارات به پیشنهاد میانجیگری عربستان و امارات اشاره کرد.

 

هند کشتی روسیه با محموله نظامی را توقیف کرد

ایرنا نوشت: سفارت روسیه در دهلی نو اعلام کرد، هند کشتی روسیه را که حامل تسلیحات نظامی بود در بندر کوچین توقیف کرده است. سفارت روسیه در دهلی نو سه‌شنبه‌شب در بیانیه‌ای گفت: این سفارتخانه از توقیف کشتی باری روسیه در بندر کوچین هند که محموله نظامی به نیروهای مسلح هند تحویل داده است، آگاهی دارد. در این بیانیه آمده است: سفارت روسیه به صورت رسمی از وزارت امور خارجه هند خواسته است که این کشور دلیل توقیف کشتی را اعلام و حقوق مالکان کشتی و خدمه روسی را کاملاً رعایت کند. هند به خاطر مواضعش در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.