شناسه خبر : 41662 لینک کوتاه

استراتژی افول

چین تصرف کره ماه را تکذیب کرد!

چین هشدار رئیس ناسا مبنی بر اینکه کشورش ممکن است ماه را به عنوان بخشی از یک برنامه نظامی «قبضه» کند، به عنوان یک توهین غیرمسوولانه رد و بیان کرد که همیشه خواستار ایجاد جامعه‌ای از ملل در فضا بوده است. به گزارش رویترز، چین در دهه گذشته سرعت برنامه فضایی خود را افزایش و به‌طور خاص اکتشاف ماه را مورد توجه قرار داده است. این کشور نخستین فرود بدون خدمه خود را روی سطح ماه در سال ۲۰۱۳ انجام داد و در نظر دارد موشک‌هایی با قدرت کافی برای فرستادن فضانوردان به ماه در اواخر این دهه پرتاب کند. بیل نلسون، مدیر ناسا در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی بیلد که روز شنبه منتشر شد، گفت: «ما باید بسیار نگران باشیم که چین روی ماه فرود می‌آید و بگوید: الان اینجا مال ماست؛ شما بیرون بروید.» رئیس آژانس فضایی آمریکا ادعا کرد که برنامه فضایی چین یک برنامه نظامی است و این کشور ایده‌ها و فناوری را از دیگران دزدیده است. در پاسخ، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: این نخستین‌بار نیست که رئیس سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا حقایق را نادیده می‌گیرد و در مورد چین غیرمسوولانه صحبت می‌کند. وی بیان کرد: «طرف آمریکایی دائماً سعی می‌کند علیه تلاش‌های عادی و منطقی چین در فضا، جو مسمومی ایجاد کند. چین قاطعانه با چنین اظهارات غیرمسوولانه‌ای مخالفت می‌کند.» او گفت که چین همیشه ساختن آینده‌ای مشترک برای بشریت در فضا را ترویج کرده و با استفاده از سلاح در آن و هرگونه مسابقه تسلیحاتی در فضا مخالفت کرده است. ناسا تحت برنامه آرتمیس خود، قصد دارد در سال ۲۰۲۴ یک ماهواره باسرنشین به مدار ماه بفرستد و تا سال ۲۰۲۵ یک عملیات پیاده‌سازی سرنشین در نزدیکی قطب جنوبی ماه انجام دهد. چین نیز در حال برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های بدون سرنشین به قطب جنوب ماه تا پایان دهه جاری میلادی است.

 

تورم ترکیه به بالاترین حد خود در ۲۴ سال گذشته رسید

بر پایه آمارهای رسمی ترکیه که منتشر شد، نرخ تورم این کشور در ژوئن گذشته (خرداد) به 6 /78 درصد رسید که بالاترین سطح از سال ۱۹۹۸ تاکنون یعنی در ۲۴ سال گذشته است. افزایش بسیار بالای قیمت‌ها تا حد زیادی ناشی از سقوط لیر ترکیه بوده است که در عرض یک سال حدود نیمی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد. بر اساس داده‌های خبرگزاری بلومبرگ، از نظر معاملات، نرخ دلار در برابر لیر ترکیه با 35 /0 درصد افزایش به حدود 8083 /16 لیر رسیده است. شاخص تورم ترکیه در ماه می (اردیبهشت) گذشته باز هم روند رو به رشد به خود گرفت و با 98 /2 درصد افزایش به 5 /73 درصد به صورت سالانه رسید که بالاترین سطح در بیش از دو دهه اخیر است. خبرگزاری آناتولی اردیبهشت گذشته با انتشار داده‌های اداره آمار ترکیه نوشت که شاخص تورم ماه می ترکیه در همسنجی با ماه پیش از آن 98 /2 درصد افزایش نشان داده است. بر اساس این گزارش، با این افزایش ماهانه، نرخ تورم سالانه در ترکیه به 5 /73 درصد رسید. این گزارش افزوده که شاخص قیمت مصرف‌کننده 33 /39 درصد و شاخص قیمت تولیدکننده 38 /80 درصد نسبت به نرخ ۱۲ ماه گذشته افزایش یافته است. همچنین نرخ تورم ترکیه در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) به ۷۰ درصد رسید که بالاترین سطح در ۲۰ سال گذشته بود. اداره آمار ترکیه در میانه‌های اردیبهشت گذشته گزارش داد که نرخ تورم سالانه این کشور در آوریل به 97 /69 درصد افزایش یافت که بالاترین سطح تورم در دو دهه اخیر محسوب می‌شود. به گزارش رویترز، تورم ۷۰درصدی ترکیه ناشی از درگیری روسیه و اوکراین و افزایش قیمت کالاها پس از سقوط لیر در اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) بود. اداره آمار ترکیه اعلام کرد که قیمت مصرف‌کننده در مقایسه با پیش‌بینی‌ها در نظرسنجی رویترز برای افزایش حدود شش‌درصدی، 25 /7 درصد به صورت ماهانه افزایش یافته است. انتظار می‌رفت تورم قیمت مصرف‌کننده سالانه به ۶۸ درصد برسد.

 

استراتژی بزرگ آمریکا: افول پنهان

مایکل لیند پژوهشگر نظام بین‌الملل نوشت: ایالات متحده در همه‌جا در حال عقب‌نشینی، شکست یا بن‌بست است، چه در عرصه نظامی و چه در حوزه تجارت و تولید صنعتی. آمریکا پیروز است. مشکلاتی که رژیم ولادیمیر پوتین در تهاجم به اوکراین با آن مواجه شد، برای احیای لفاظی‌های جنگ سرد درباره رهبری آمریکا، مبارزه برای دموکراسی جهانی و وحدت غرب استفاده می‌شود. آمریکا به عنوان رهبر جهان آزاد بار دیگر سوار بر اسب مراد است! اما متاسفانه، روشن نیست که پوتین واقعاً در جنگ شکست خواهد خورد یا نه. اگر در نتیجه یک سازش با مذاکره یا بن‌بست طولانی‌مدت، بخش‌های زیادی از اوکراین تحت اشغال روسیه باقی بماند، آنگاه با وجود هزینه‌هایی که پوتین داده است، علاوه بر ضمیمه کردن کریمه و ورود موفقیت‌آمیز به جنگ در اوکراین، در تجاوزگری ارضی در اوکراین نیز موفق بوده است. روسیه همچنین در دور نگه داشتن گرجستان از ناتو هم موفق بوده است. پذیرش احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو یک توهین نمادین به مسکو خواهد بود، اما روسیه به هر حال قصد حمله به هیچ یک از این دو کشور را نداشت. در سطح جهانی، کارزار ایالات متحده برای ترغیب سایر کشورها به تحریم روسیه شکست خورده است. نقشه کشورهایی که روسیه را تحریم کرده‌اند شامل ایالات متحده و کانادا، اروپا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند است. اکثر کشورهای دیگر جهان، از جمله هند، مکزیک و برزیل، به همراه اکثر کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا از همراهی با آمریکا خودداری کرده‌اند. در جنگ سرد دوم، بلوک غیرمتعهد بازگشته است. در حالی که کنگره به تحویل تسلیحات به کی‌یف در جنگ نیابتی در اوکراین رای می‌دهد، در جاهای دیگر جهان، ایالات متحده از یکسری شکست‌های استراتژیک تحقیرآمیز رنج می‌برد. پس از دو دهه جنگ در افغانستان، واشنگتن به‌طور ناگهانی، این کشور را به طالبان واگذار کرد، چیزی که شرم‌آورتر از سقوط ویتنام جنوبی بود. در عراق پس از صدام، باقی‌مانده حضور ایالات متحده با مخالفت بسیاری از عراقی‌ها مواجه است و پارلمان عراق اخیراً قانونی را تصویب کرد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را با اعدام یا حبس ابد مجازات می‌کند. در سوریه، بشار اسد از جنگ واشنگتن برای سرنگونی او جان سالم به در برده است. سرنگونی معمر قذافی در لیبی توسط ایالات متحده و ناتو باعث هرج‌ومرج و فروپاشی شده است. میدان تحریر را به خاطر دارید؟ ارتش دوباره در مصر مسوولیت دارد. انقلاب دموکراتیک جهانی جرج دبلیو بوش و بهار عربی باراک اوباما هر دو شکست خورده است. بزرگ‌ترین دشمن قدرت آمریکا، چین است. خبر کمبود موشک‌های جاولین و استینگر ایالات متحده برای ارسال به اوکراین ممکن است کسانی را در پکن تایید کند که فکر می‌کنند آمریکا ببر کاغذی است. گسترش‌طلبی سرزمینی چین، مانند روسیه، در حال افزایش است. چین هرگز جزایر دریای چین جنوبی را که با موفقیت موقعیت خودش را در آنها مستحکم کرده است، رها نخواهد کرد. همچنین چینی کردن وحشیانه و اجباری اویغورها را کنار نخواهد گذاشت.

 

مشکلات پیش‌روی میقاتی برای تشکیل دولت در لبنان

پس از مکلف شدن «نجیب میقاتی» برای تشکیل دولت جدید لبنان و تکمیل رایزنی‌ها با نمایندگان پارلمان این کشور، وی فعالیت خود را در این زمینه و پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون (در اکتبر آینده) آغاز کرده است. نتیجه رایزنی‌ها و مواضع جناح‌های پارلمان لبنان و مواضع آنها در قبال رایزنی‌ها نشان می‌دهد که جنبش‌های امل و حزب‌الله و جریان المرده و نمایندگان مستقل سنی، در یک‌سو برای مشارکت در تشکیل دولت لبنان اعلام آمادگی کرده‌اند و در مقابل جریان دموکراتیک لبنان، فالانژها و نیروهای جامعه مدنی همچنان به دلایل مختلف از مشارکت در تشکیل دولت این کشور خودداری می‌کنند و این بدان معناست که دولت آتی لبنان متشکل از نیروهایی خواهد بود که میقاتی را مامور تشکیل کابینه کرده‌اند، مگر اینکه مذاکرات غیرمستقیم میقاتی و جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان به نتیجه رسیده و مسیر گرفتن رای اعتماد را برای دولت جدید فراهم کند. میقاتی پس از رایزنی با جناح‌های پارلمان لبنان گفته است که اظهارات و مطالب نمایندگان را شنیدم و از شنیدن نظرات آنها خرسند شدم، بخش زیادی از مطالب آنان را در نظر داریم، نکته مهم‌تر از همه این است که همه ما از شرایط حاکم بر کشور به خوبی آگاه هستیم و ایمان داریم که توصیه‌ها و نظراتی که در جریان گفت‌وگوها مطرح می‌شود، به‌رغم تفاوت دیدگاه، ولی همه در جهت منافع ملی لبنان است. میقاتی افزود: در نهایت منافع ملی بر همه مسائل دیگر مقدم است، ان‌شاءالله دولتی تشکیل خواهیم داد که بتواند به وظایف خود عمل کند و کاری را که دولت قبلی ما به ویژه با صندوق بین‌المللی پول آغاز کرده بود، به سرانجام برساند؛ کلیت بحث‌ها و گفت‌وگوها درباره پروژه برق و پرونده تعیین مرزهای دریایی متمرکز بود و ان‌شاءالله تکلیف همه این مسائل به سلامت روشن شود.

 

ترامپ: اگر رئیس‌جمهور بودم...

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ادعا کرد، اگر او رئیس‌جمهور بود، رویدادهای اخیر مانند جنگ در اوکراین و تورم سرسام‌آور در کشورش رخ نمی‌دادند. به گزارش پایگاه آکسیوس، این اظهارات مطرح‌شده درباره وضعیت آمریکا از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به مناسبت روز استقلال این کشور در چهارم جولای در حالی ارائه شده‌اند که او برای اعلام نامزدی احتمالی‌اش برای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ آماده می‌شود. ترامپ بیان داشت، وضعیت برای آمریکا به دلیل «جنگ بزرگی که در اروپا از کنترل خارج شده است» و «بروز بالاترین تورم ثبت‌شده در حافظه تاریخی آمریکا» در حال حاضر خوب به نظر نمی‌رسد. او گفت که شروع سخت امسال برای بازار سهام وال‌استریت و قیمت‌های بالای انرژی در آمریکا باید در مقایسه با سایر مشکلات جاری در این کشور «خبر خوب» تلقی شوند. ترامپ در یک پست در رسانه اجتماعی‌اش تحت عنوان «تروث سوشال» گفت که «اگر من رئیس‌جمهور آمریکا بودم هیچ یک از این اتفاقات وحشتناک رخ نمی‌دادند!!!». 

♦♦♦

فارس: منابع خبری از وقوع دو انفجار در استان دیرالزور در شرق سوریه خبر دادند. شبکه العالم خبر داد که دو انفجار در میدان نفتی العمر در شرق دیرالزور صورت گرفته و در پی آن، آتش‌سوزی مهیبی رخ داده است.

ایلنا: نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد، هزینه برنامه بازسازی سه‌مرحله‌ای کشور در پی حمله روسیه ۷۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است. وی در کنفرانس «بازسازی اوکراین» به میزبانی سوئیس همچنین گفت: جنگ روسیه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به زیرساخت‌های اوکراین خسارت مستقیم وارد کرده است.

ایرنا: وزیر خارجه روسیه گفت که ناتو می‌خواهد برای نفوذ به دریای سیاه، از «بحران غلات» استفاده کند. وی گفت: «تلاش‌ها برای افزایش مشکلات ناشی از صادرات غلات اوکراینی غیرقابل قبول است. غرب می‌خواهد سازوکاری مبنی بر کنترل صادرات ایجاد کند.

فارس: دبیرکل ناتو گفت، سرعت پیشبرد روند عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در تاریخ بی‌سابقه بوده و به جای چندین سال، تنها چند ماه طول خواهد کشید.

ایرنا: معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: در صورت اجرایی شدن پیشنهاد ژاپن برای تعیین سقف قیمت جهت خرید نفت روسیه، قیمت‌ها می‌تواند به ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه برسد. وی در واکنش به پیشنهاد ژاپن برای ایجاد محدودیت قیمت در خرید نفت از مسکو، خاطرنشان کرد: ژاپن دیگر نمی‌تواند از روسیه، گاز یا نفت بخرد یا در پروژه کارخانه «ال‌ان‌جی ساخالین-۲» در روسیه مشارکت کند.

ایسنا: وزیر دفاع روسیه بر ادامه عملیات نظامی کشورش در اوکراین تا رسیدن به تمام اهداف تعیین‌شده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تاکید کرد. وی گفت که غرب به تامین تسلیحات اوکراین برای طولانی شدن درگیری در اوکراین ادامه می‌دهد.

ایرنا: «محمد سانوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک پس از سال‌ها فعالیت در عرصه‌های مختلف صنعت نفت، دیشب در سن ۶۳سالگی درگذشت. خبر درگذشت بارکیندو را «مله کیاری» مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه در ساعات اوایل چهارشنبه طی پیامی توئیتری اعلام کرد.

♦♦♦

کنایه کیسینجر به بایدن

خیرگزاری فارس نوشت: هنری کیسینجر ۹۹ساله در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به رهبران بهتری نیاز دارد. هنری کیسینجر که طی سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود و همچنین به عنوان پنجاه و ششمین وزیر خارجه این کشور فعالیت داشت، از وضعیت جاری این کشور و رهبرانش انتقاد کرد. این چهره شناخته‌شده و کهنسال آمریکایی در مصاحبه با «یواس‌ای‌تودی» اعلام کرد که آمریکا و جهان به رهبران بهتری نیاز دارد. هنری کیسینجر در پاسخ به این سوال که آیا نگران است که رهبرانی که ایالات متحده و جهان به آنها نیاز دارند «به موقع ظهور نکنند»، پاسخ مثبت داد.

 

ابتکار عمل پسر قذافی برای حل بحران لیبی

ایسنا نوشت: پسر دیکتاتور سابق لیبی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ابتکار عملی را برای حل‌وفصل بحران سیاسی در این کشور ارائه کرد. پسر دیکتاتور سابق لیبی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ابتکارعملی را برای باز کردن گره کور بحران سیاسی لیبی پیشنهاد کرد و خواستار کناره‌گیری تمامی چهره‌های سیاسی دارای مسوولیت از صحنه سیاسی لیبی شد. قذافی در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: ما از ابتدا گفتیم که تنها راه‌حل مسالمت‌آمیز و غیرنظامی، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی غیرانحصاری است که همه بدون استثنا و بدون هیچ قید و شرطی در آن مشارکت کنند.

 

سرنوشت اردوغان در دست رای‌اولی‌های ترکیه

ایلنا نوشت: «شش میلیون نفر رای اولی در ترکیه قرار است تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند حکومت اردوغان را تا سومین دهه تمدید کنند یا گزینه‌ای را انتخاب خواهند کرد که هرگز نمی‌شناسند- ترکیه تحت رهبری متفاوت.» کمتر از ۱۲ ماه تا بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ مدرن این کشور باقی مانده است، اکثریت ترک‌های جوان می‌گویند که خواهان تغییر هستند، اما تا حدودی تردید دارند که اپوزیسیون بتواند وضعیت شغلی، مدارس و آزادی‌هایی مانند آزادی ‌بیان را بهبود ببخشد. طبق نظرسنجی‌ها، حدود ۱۲ درصد از کل رای‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی که تعیین شده است، جوانان هستند.

 

همدلی کیهان با دولت طالبان

کیهان نوشت: حکومت طالبان با در نظر گرفتن حقوق اقوام دیگر می‌تواند به تشکیل دولتی قوی دست یابد و کاملاً واضح است که امکان تشکیل دولت قوی قومی در کشور چندقومی وجود ندارد. افغانستان دشمنان زیادی دارد، آمریکا به‌رغم فرار از این کشور، از توطئه دست برنداشته است. در محیط منطقه‌ای هم رژیم صهیونیستی و بعضی دولت‌های دیگر مخالف شکل‌گیری افغانستان قوی هستند و مسلماً از ابزارهای خود برای ممانعت از شکل‌گیری چنین حکومتی استفاده می‌کنند. در اینجا برای مقابله با چنین دشمن‌هایی فرمولی کارسازتر از تشکیل دولت فراگیر ملی و اسلامی وجود ندارد.