شناسه خبر : 41200 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چهار ماه جنگ

آیا رابطه روسیه و چین تقویت می‌شود؟

وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد، عربستان مادامی‌که مساله فلسطین حل‌و‌فصل نشود روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی نخواهد کرد. به گزارش روسیا الیوم، فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سوالی در مجمع جهانی اقتصاد داووس درباره موضع ریاض نسبت به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت، تا زمانی‌که مساله فلسطین حل‌و‌فصل نشود عادی‌سازی در کار نخواهد بود. بن‌فرحان پاسخ داد: هیچ چیزی در نگاه ما نسبت به این موضوع تغییر نکرده است، عادی‌سازی نتیجه نهایی نیست، بلکه نتیجه نهایی برای یک مسیر است. عربستان بود که ابتکار صلح عربی را (در اجلاس سران کشورهای عربی در بیروت در سال ۲۰۰۲) ارائه کرد و این طرح به عادی‌سازی کامل بین اسرائیل و منطقه منجر خواهد شد. اما تا زمانی‌که مساله فلسطین حل نشود، نمی‌توانیم روابط را با اسرائیل عادی‌سازی کنیم. این طرح برقراری روابط عادی میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را پیشنهاد می‌کند، در صورتی‌که این رژیم از سرزمین‌های عربی اشغال‌شده از سال ۱۹۶۷ خارج شود و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی قدس شرقی را بپذیرد و راه‌حل عادلانه‌ای برای مساله پناهندگان ایجاد شود. وزیر خارجه عربستان همچنین تاکید کرد: اولویت در حال حاضر پیشبرد روند صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست و این قطعاً به نفع منطقه، اسرائیل و فلسطین خواهد بود. از سوی دیگر، بن‌فرحان در اولین واکنش رسمی از سوی ریاض به نتایج انتخابات پارلمانی لبنان گفت:‌ این نتایج می‌تواند گامی مثبت باشد، اما برای گفتن این موضوع خیلی زود است. بن‌فرحان با بیان اینکه «لبنانی‌ها باید اصلاحاتی را برای بازپس گرفتن حاکمیت کشور انجام دهند»، گفت: فروپاشی دولت لبنان یک موضوع جدی است. وی بر لزوم تسریع در انجام اصلاحات برای جلوگیری از این امر تاکید کرد. ما به بازگشت روند سیاسی در لبنان اهتمام می‌ورزیم و همه طرف‌ها باید برای آن تلاش کنند و اگر لبنانی‌ها اصلاحات را انجام دهند، خواهیم دید که چه چیزی لازم است انجام دهیم. تغییر و موضوع حزب‌الله در دست لبنانی‌هاست.

 

تهاجم روسیه به اوکراین وارد ماه چهارم شد

در حالی وارد چهارمین ماه از تهاجم روسیه به اوکراین می‌شویم که طبق اطلاعات طبقه‌بندی‌شده آمریکا، تهاجم روسیه به اوکراین تمام تجارت دریایی در بنادر اوکراین از جمله صادرات غلات را مسدود کرده و جهان را با بحران غذایی مواجه کرده است. به نقل از سی‌ان‌ان، به گفته مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، روسیه محاصره موثری را در یک‌سوم شمالی دریای سیاه ایجاد کرده است. اوکراین 10 درصد از صادرات گندم جهان را در دست داشته و اکثر آن از بنادر دریای سیاه به بازارهای جهانی ارسال می‌شود. اما از زمان آغاز جنگ، پوتین بنادر را بسته و صادراتی صورت نمی‌گیرد. دیروز رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل از رئیس‌جمهور روسیه خواست بنادر اوکراین را به روی صادرات باز کرده و مانع از گرسنگی کودکان در جهان شود. در همین حال از جبهه‌های جنگ خبر می‌رسد که روسیه شهر سویتلودارسک را در دونباس به تصرف خود درآورده است. پاولو کریلنکو، رئیس اداره نظامی دونتسک، گفت نیروهای اوکراینی از شهر مورد مناقشه عقب‌نشینی کرده و نیروهای روس شهر سویتلودارسک در شرق دونباس را تصرف کردند. به گفته وی حدود 10 هزار غیرنظامی در سویتلودارسک اشغالی باقی مانده‌اند. وی افزود این عقب‌نشینی یک گروه‌بندی مجدد و تصمیم درست و منطقی برای نجات جان افراد است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، گفت به دلیل جنگ در اوکراین وارد وضعیت اضطراری می‌شوند. وی گفت: مجارستان باید از این جنگ دور بماند و از امنیت مالی خانواده‌ها محافظت کند. وزیر امور خارجه لهستان نیز در اظهاراتی جداگانه گفت روسیه حتی پس از هرگونه آتش‌بس در اوکراین، تهدیدی برای صلح در اروپا باقی خواهد ماند.

 

اشتباه بزرگ پوتین

دبیرکل ناتو، حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین را یک «اشتباه بزرگ و اشتباهی استراتژیک» خواند و افزود به موجب این حمله و در آینده با اضافه شدن سوئد و فنلاند به ناتو، این ائتلاف نظامی به سمت شرق گسترش خواهد یافت. به گزارش پایگاه خبری هیل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مجمع جهانی اقتصاد «داووس» تصریح کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با حمله به اوکراین می‌خواست «نفوذ ناتو را کاهش دهد» اما به موجب این جنگ و با اضافه شدن فنلاند و سوئد به ناتو در آینده، «این ائتلاف به سمت شرق گسترش» خواهد یافت. وی طی این کنفرانس افزود: من درخصوص احساسات او گمانه‌زنی نخواهم کرد اما پوتین یک اشتباه بزرگ و اشتباهی استراتژیک را مرتکب شد. او تصور می‌کرد که می‌تواند موجب جلوگیری از گسترش ناتو به سمت شرق شود اما اکنون دریافته است که ناتو قرار است گسترش یابد. دبیرکل ناتو در ادامه سخنرانی خود مدعی شد که روسیه در تصرف سرزمین‌های کلیدی اوکراین با «شکست» مواجه شده است و خروج نیروهای روسی از منطقه کی‌یف خود بیانگر این موضوع است. وی افزود: «هدف پوتین، تصرف کی‌یف بود تا درنتیجه بتواند کنترل کشور را به دست بگیرد اما وی در نهایت مجبور شد نیروهای خود را از این منطقه خارج کند. من نتیجه این جنگ را پیش‌بینی نمی‌کنم؛ یعنی هیچ‌کسی نمی‌تواند چنین کاری بکند اما روسیه موفق نشد به اهدافش در اوکراین دست یابد.» ولادیمیر پوتین در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف «نازی‌زدایی» و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را «عملیات ویژه نظامی» نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مساله نشان دهد و «شدیدترین تحریم‌ها» را علیه روسیه اعمال کند.

 

اختلاف ترامپ و پنس

مایک پنس که سابقاً معاون دونالد ترامپ بود، در رخدادی که همچنان از تداوم اختلاف میان آنها حکایت دارد، از یک نامزد متفاوت از نامزد مورد تایید این رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برای انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ مایک پنس، در آستانه برپایی انتخابات مقدماتی طی روز سه‌شنبه در حزب جمهوریخواه برای تعیین نامزد این حزب برای فرمانداری ایالت جورجیا طی یک سخنرانی برای حمایت از چهره مورد حمایتش یعنی برایان کمپ (فرماندار فعلی این ایالت)، مستقیماً از دونالد ترامپ انتقاد نکرد و حتی از چهره مورد حمایت این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در این انتخابات یعنی دیوید پردو نیز نام نبرد. پنس اظهار کرد:‌ انتخابات درباره آینده است، در حالی که کسانی هستند که می‌خواهند انتخابات را با گذشته مرتبط کنند. او در سخنانش در آشیانه هواپیما در یک فرودگاه به جمعی از ده‌ها نفر از مخاطبانش بیان کرد:‌ شما با دادن رای مثبت به فرماندار شدن برایان کمپ پیامی کر‌کننده در سراسر آمریکا مبنی بر اینکه حزب جمهوریخواه حزب آینده است، می‌فرستید. برایان کمپ پیش از این درخواست ترامپ را برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت جورجیا قبول نکرد؛ نتایجی که حاکی از پیروزی شکننده جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در آن انتخابات در این ایالت بود. این مخالفت کمپ با درخواست ترامپ سبب شد که تبدیل به هدف حملات این رئیس‌جمهور سابق آمریکا شود. حمایت ترامپ از پردو می‌تواند یکی از پرریسک‌ترین و جنجالی‌ترین حمایت‌هایی باشد که تاکنون بیش از ۱۹۰ نفر را چند ماه مانده تا انتخابات میان‌دوره هشتم نوامبر شامل شده است. نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که کمپ از پردو به میزان قابل توجهی آرای بیشتری دارد. ترامپ تاکنون تلاش داشته خودش را به عنوان یک عنصر تعیین‌کننده سیاسی در حزب جمهوریخواه همچنان که جمهوریخواهان مشغول به انتخاب نامزدهایشان برای انتخابات ماه نوامبر هستند، مطرح کند؛ انتخاباتی که طرف کنترل‌کننده کنگره آمریکا و برخی مجالس قانونگذاری ایالات این کشور را تعیین خواهد کرد.

 

تقویت روابط روسیه و چین

وزیر خارجه روسیه با اشاره به لزوم تقویت روابط مسکو با پکن، گفت برای تامین امنیت اقتصادی باید واردات کالاهای غربی متوقف شود. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بامداد سه‌شنبه خواستار توقف واردات کالا از کشورهای غربی شد. لاوروف در اظهاراتی گفت: «روسیه تنها به خود و کشورهایی متکی خواهد بود که ثابت کرده‌اند قابل اعتماد هستند و راه دیگران را دنبال نمی‌کنند.» به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز»، وی در این‌باره توضیح داد: «ما باید واردات کالا از غرب را متوقف کنیم تا امنیت اقتصادمان تامین شود.» این دیپلمات ارشد روسی درباره روابط مسکو-پکن نیز اظهار داشت: «روابط اقتصادی با چین پس از مواضع دیکتاتوری غرب با سرعت بیشتری تقویت خواهد شد.» لاوروف در واکنش به اظهارات ضدروسی مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکا تاکید کرد: «سیاستمداران غربی که می‌گویند روسیه باید شکست بخورد، اطلاعات کمی در مورد تاریخ کشور ما دارند.» وی همچنین افزود: «اگر غرب بخواهد ثبات را به روابط بازگرداند، روسیه نیز به آن فکر خواهد کرد.» کشورهای غربی به سردمداری آمریکا از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، تحریم‌های گسترده‌ای را نه‌تنها بر مسکو بلکه بر بلاروس نیز اعمال کرده‌اند و بهانه آنها نیز کمک این کشور به روسیه برای جنگ در اوکراین است. خبرگزاری «رویترز» در این‌باره نوشته است: «جنگ در اوکراین و تلاش غرب برای منزوی کردن روسیه به‌عنوان اقدام تنبیهی، موجب بالا رفتن بهای غلات، روغن‌های خوراکی، کودهای کشاورزی و انرژی شده است. روسیه و اوکراین روی‌هم‌رفته نزدیک به یک‌سوم از گندم جهان را تامین می‌کنند.»

 

رئیس دفتر بنت استعفا کرد

رسانه‌های صهیونیستی از استعفای «تال گان زوی» رئیس دفتر نخست‌وزیر این رژیم که یکی از مشاوران وی نیز محسوب می‌شد، خبر دادند. پایگاه خبری ارم نیوز امارات به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد که «تان‌گان زوی» کناره‌گیری خود را از این سمت، اعلام کرد. این استعفا یک سال پس از روی کار آمدن وی انجام شد. به نوشته رسانه‌های رژیم اسرائیل وی در سال‌های گذشته همزمان با همراهی «بنت» چندین سمت را بر عهده داشت. بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» استعفای «گان زوی» حدود یک هفته پس از استعفای «شمریت مئیر» مشاور دیپلماسی بنت انجام شده است. «زوی» نقش کلیدی در تلاش برای پیشبرد برنامه جناح راست در کابینه رژیم اسرائیل ایفا کرد، زیرا او در حفظ ائتلاف «یمینا» به رهبری «نفتالی بنت» نقش کلیدی داشت. او به عنوان رئیس دفتر «بنت» در وزارت اقتصاد، رئیس نمایندگی «بنت» در وزارت آموزش و پرورش و به عنوان مشاور وی در کارزارهای انتخاباتی و پس از آن مذاکرات ائتلافی کار کرده است. 

♦♦♦

ایسنا: رئیس‌جمهوری آمریکا که اخیراً با اظهاراتش مبنی بر آمادگی برای اعزام نیرو برای دفاع از تایوان، خشم چین را برانگیخته، گفت که سیاست «ابهام استراتژیک» واشنگتن در قبال تایوان تغییر نکرده است. چین، تایوان را بخشی جدانشدنی از خاک خود دانسته و می‌گوید که این مهم‌ترین مساله در روابطش با آمریکاست.

تسنیم: وزارت دفاع ترکیه از کشته‌شدن سه سرباز این کشور و زخمی‌شدن چهار تن دیگر در منطقه عملیات قفل پنجه در شمال عراق خبر داد. وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سربازان ترکیه‌ای در درگیری با عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) کشته شدند و سربازان زخمی‌شده نیز به بیمارستان انتقال یافتند.

فارس: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که اسامی چندین شخص و شرکت را به بهانه ارتباط با حماس در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده است: امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا یک مقام مالی حماس و شبکه گسترده‌ای شامل چهار تسهیل‌کننده مالی حماس و شش شرکت را که اقدام به درآمدزایی برای حماس کرده‌اند، در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

ایرنا: وزارت خارجه روسیه عصر سه‌شنبه به‌وقت تهران در پاسخ به تحریم‌های انگلیس، از تحریم ۱۵۴ قانونگذار مجلس اعیان انگلیس خبر داد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ممنوعیت ورود ۱۵۴ نماینده مجلس اعیان پارلمان انگلیس را در تلافی تحریم‌ها علیه سناتورهای روسی اعمال می‌کند.

ایسنا: سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که سوریه به حل‌و‌فصل سیاسی و کمک‌های انسانی نیاز دارد نه عملیات نظامی در نزدیکی مرزهایش. وی در واکنش به طرح ترکیه برای ایجاد منطقه امنیتی در نزدیکی مرزهای جنوبی گفت: ما از تمامیت ارضی سوریه دفاع می‌کنیم. سوریه به عملیات نظامی نیاز ندارد. سوریه به راهکار سیاسی و کمک‌های انسانی بیشتر نیاز دارد. ما برای حل این دو مساله تلاش می‌کنیم.

خبرآنلاین: رهبران اتحاد موسوم به کواد (QUAD) بدون نام بردن از چین، نسبت به نظامی شدن دریای چین جنوبی و شرقی هشدار دادند. این چهارمین رویداد مشترک و دومین نشست حضوری رهبران کواد بود که در توکیو برگزار شد. در بیانیه پایانی روی چالش‌های نظم مبتنی بر قوانین دریایی در دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی تاکید گذاشته شد.

♦♦♦

هشدار جرج سوروس

خبر آنلاین نوشت: جرج سوروس، میلیاردر لیبرال معتقد است حمله روسیه به اوکراین می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد و حتی تمدن هم ممکن است از آن جان سالم به در نبرد. وی در مجمع جهانی اقتصاد «داووس» گفت: بهترین راهکار برای جوامع غربی جهت حفظ جامعه‌ای آزاد، شکست نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. وی همچنین به کشورهای اتحادیه اروپا که به دلیل اتکای بیش از اندازه به انرژی روسیه با انتقاداتی مواجه شده‌اند، هشدار داد که پوتین می‌تواند عرضه گاز طبیعی را که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیاز اروپا را تشکیل می‌دهد، قطع کند.

 

درخواست آلمان برای حمایت از اوکراین

ایرنا نوشت: به‌‌رغم هشدارهای جدی روسیه، وزیر خارجه آلمان خواستار «حمایت نظامی بیشتر» از اوکراین شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای لهستانی خود گفت: اوکراین به حمایت نظامی بیشتری نیاز دارد. وی افزود: گروهی که به رهبری ایالات متحده در خصوص حمایت از اوکراین تشکیل شده و شامل آلمان، لهستان و متحدان کلیدی ناتو است، پیرامون «کمک‌های جدید نظامی» به اوکراین گفت‌وگو کرده است. ما با همکاری لهستان و سایر شرکا در خصوص ارسال تجهیزات و تسلیحات بیشتر به اوکراین گفت‌وگو می‌کنیم.

 

نقشه ترور بوش

ایلنا نوشت: پلیس فدرال آمریکا از یک «توطئه تروریستی» برای سوءقصد به جان جرج دبلیو بوش پرده برداشت که اوایل سال جاری توسط ماموران این سازمان کشف و خنثی شده است. بلومبرگ در گزارشی با اعلام این مطلب از یک پناهجوی عراقی به نام شهاب احمد به عنوان هماهنگ‌کننده و یکی از عاملان احتمالی این طرح نام برده و به نقل از اف‌بی‌آی آورده است که وی یکی از حامیان داعش محسوب می‌شود. جزئیات طرحی که از آن به عنوان توطئه قتل رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده نام برده می‌شود ماه مارس در قالب حکم ویژه و مهروموم‌شده قضایی در اختیار پلیس فدرال قرار گرفته بود.

 

دیدار بن‌سلمان با آمریکایی‌ها

ایسنا نوشت: ولیعهد عربستان در دیداری در جده در غرب این کشور با هیاتی از اعضای کنگره آمریکا در خصوص رابطه دوستی میان ریاض و واشنگتن گفت‌وگو کرد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، در دیدار با اعضای کنگره آمریکا در خصوص رابطه دوستی میان دو کشور و پاره‌ای از مسائل مورد توجه مشترک گفت‌وگو کرد. این دیدار بن سلمان با هیاتی از کنگره آمریکا پس از انتشار اخباری مبنی بر سفر قریب‌الوقوع جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان در اواخر ماه ژوئن آتی صورت گرفت. این در حالی است که در مقطع اخیر، روابط دیپلماتیک عربستان و آمریکا به شدت کمرنگ شده بود.