شناسه خبر : 40762 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اعتراف ترامپ: در انتخابات پیروز نشدم

پوتین: با ادامه تحریم‌های روسیه جهان با خطر کمبود غذا مواجه می‌شود

دونالد ترامپ در سخنان اخیر خود اعتراف کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ مقابل جو بایدن پیروز نشد. به گزارش وب‌سایت روزنامه گاردین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ مدعی تقلب انتخاباتی و رای‌دزدی شده بود، در مصاحبه اخیر خود گفت: من در انتخابات پیروز نشدم. ترامپ این اعتراف را در گفت‌وگویی ویدئویی با هیاتی از تاریخ‌نویسان انجام داد، گفت‌وگویی که توسط جولیان زلیزر، ویراستار کتاب «ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ: اولین ارزیابی تاریخی» هماهنگ شده بود. وی با توصیف تلاش‌هایش برای واداشتن کره جنوبی به پرداخت هزینه بیشتر در قبال کمک نظامی آمریکا گفت، با پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰، مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از «خوشحال‌ترین» رهبران جهان بود. ترامپ گفت: «وقتی من در انتخابات پیروز نشدم، او (مون جائه این) خوشحال‌ترین شخص بود و چین... نه، ایران خوشحال‌ترین کشور.» او ادامه داد: «قرار بود کره‌جنوبی پنج میلیارد دلار در سال به ما بدهد، پنج میلیارد دلار! اما وقتی من در انتخابات پیروز نشدم، معلوم است که خوشحال شد.» ترامپ همچنین بار دیگر ادعای تقلب در این انتخابات را تکرار کرد و گفت: «در انتخابات تقلب شد و از دست رفت.» عدم پذیرش شکست در انتخابات توسط ترامپ، موجب حمله‌ای مرگبار به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ شد و همچین تلاش برای باطل کردن انتخابات در دادگاه‌های ایالات کلیدی را در پی داشت- که غالباً با شکست مواجه شد.

 

المالکی: ایران به ما مدرک داد

ایرنا نوشت: رئیس ائتلاف دولت قانون عراق گفت که ایرانی‌ها شواهد و مدارکی در اختیار ما قرار داده‌اند که نشان می‌دهد برخی کشورهای خارجی در ائتلاف سه‌گانه دخالت می‌کنند. «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که اختلافات میان چارچوب هماهنگی شیعی و ائتلاف سه‌گانه (متشکل از مسعود بارزانی، مقتدا صدر و محمد الحلبوسی)، دو جنبه داخلی و خارجی دارد. رئیس ائتلاف دولت قانون از ائتلاف سه‌گانه خواست که بر سر یک میز بنشینند و بدون دخالت خارجی، دولت تشکیل دهند. ائتلاف سه‌جانبه از حزب دموکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی)، جریان صدر (مقتدا صدر) و السیاده (الحلبوسی – خمیس الخنجر) شکل گرفته و درصدد انحصار تمامی پست‌های کلان این کشور از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و تشکیل کابینه بود، هرچند پیش از این نیز به ریاست پارلمان دست یافت. وی ادامه داد: از ایران خواستیم که در این موضوع دخالت نکند و دخالت هم نکرد تا اینکه شواهد و عکس‌های دیدار محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه را نشان دادند. رئیس ائتلاف دولت قانون عراق افزود: اینکه تاکید ما بر تشکیل دولت برآمده از فراکسیون اکثریت است، برای این است که در تجربه دولت عادل عبدالمهدی، او برآمده از فراکسیون اکثریت نبود و با استعفای عبدالمهدی فراکسیون اکثریتی در کار نبود تا جانشین وی را معرفی کند و این باعث بلاتکلیفی شد. وی گفت: بسیار امیدوار هستیم که با انعطاف بالای چارچوب هماهنگی کار به انتخابات مجدد و دولت فوق‌العاده یا انحلال پارلمان یا اقداماتی از این دست نکشد، چراکه در این‌ صورت مردم امیدی به فرآیند سیاسی کشور نخواهند داشت.

 

زلنسکی از حمایت مکرون استقبال کرد

رئیس‌جمهور اوکراین تاکید کرد، همتای فرانسوی‌اش با ارائه حمایت‌های فنی و کارشناسی در قبال انجام یک تحقیقات در خصوص جنایات منسوب به سربازان روسی در شهر بوچا و جاهای دیگر اوکراین موافقت کرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اظهاراتی تاکید کرد، انتظار دارد اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به زودی به کی‌یف سفر کنند. زلنسکی بیان داشت که همچنین از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به مردم گرفتار در شهر محاصره‌شده ماریوپل واقع در جنوب اوکراین کمک کند. زلنسکی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی هابرترک ترکیه از شهر کی‌یف روسیه را به تلاش برای پنهان ساختن اقداماتش در ماریوپل متهم کرده و گفت، آنها مایل به ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به این شهر «تا زمانی‌که به کلی آن را پاکسازی کنند» نیستند.

 

جمهوری چک برای اوکراین تانک ارسال کرد

جمهوری چک برای اوکراین تانک و خودروهای جنگی پیاده‌نظام ارسال کرد و به نخستین کشور عضو ناتو تبدیل شد که خودروهای زرهی سنگینی را که کی‌یف درخواست کرده بود، برای این کشور تامین کرد. به گزارش دیلی تلگراف، بیش از ۱۲ فروند تانک تی-۷۲ و تعدادی خودرو جنگی پیاده‌نظام بی‌وی‌پی-۱ در قطارهای باری به مقصد اوکراین بارگیری شدند. این خودروها قدرت جنگی لازم را برای ارتش اوکراین در بحبوحه مبارزاتش با روسیه فراهم خواهند کرد. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد، در تحول قابل توجه دیگری، جمهوری چک و اسلواکی که با اوکراین مرز مشترک دارد، در نظر دارند تا تاسیسات صنعتی نظامی خود را راه‌اندازی کنند تا تجهیزات نظامی آسیب‌دیده اوکراین را تعمیر کنند. تلویزیون دولتی جمهوری چک تصاویر منتشر‌شده در توئیتر از یک قطار بارگیری‌شده با پنج تانک و پنج خودرو جنگی پیاده‌نظام آبی-خاکی را نشان داد. این شبکه اعلام کرد که این محموله هدیه توافق‌شده با متحدان ناتوست. جانا کرنوچووا، وزیر دفاع جمهوری چک از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص امتناع کرد اما به پارلمان گفت: تنها به شما اطمینان خواهم داد که جمهوری چک هر چقدر بتواند به اوکراین کمک می‌کند و با تامین تجهیزات نظامی سبک و سنگین به کمک کردن به اوکراین ادامه خواهد داد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در نشست فوق‌العاده ۲۴ مارس در بروکسل از رهبران ناتو از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته بود تا برای کی‌یف خودروهای زرهی و جت‌های جنگنده تامین کنند. وی گفته بود: این تانک‌ها برای رفع محاصره شهرهای اوکراین از جمله ماریوپل، بردیانسک، ملیتوپل و دیگر شهرها لازم و ضروری هستند. درخواست زلنسکی ابتدا با پاسخ جالبی از سوی رهبران ناتو مواجه شد. آنها آماده بودند تامین تسلیحات دفاعی برای اوکراین را افزایش دهند اما تمایلی به تامین تانک و جنگنده نداشتند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه ارسال تانک و جنگنده به اوکراین را رد کرد، در حالی که بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت:‌ در حال حاضر از نظر لجستیک فراهم کردن تانک و جنگنده بسیار دشوار است. آلمان در بحبوحه انتقادات دال بر اینکه برلین کمک نظامی کافی به کی‌یف نکرده است، در حال حاضر ارسال ده‌ها خودرو جنگی پیاده‌نظام را تایید کرده است.

 

دختران پوتین در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا

همزمان با اینکه اتحادیه اروپا «اقدامات تنبیهی» از جمله ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از روسیه را اعلام کرده، بروکسل قصد دارد دختران ولادیمیر پوتین را با تحریم‌های جدید هدف قرار دهد. به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، نام «کاترینا تیخونووا» و «ماریا ورونتسوا»، دختران ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که زندگی مخفیانه‌ای دارند، در پیش‌نویس فهرست افراد تحریمی است؛ از جمله تحریم‌شدگان می‌توان به سیاستمداران، الیگارش‌ها و خانواده‌های آنها اشاره کرد. این فهرست که قرار است تغییراتی در آن اعمال شود و به موجب این تغییرات، مسدود شدن دارایی‌ها و محدودیت‌های سفر جزو تحریم‌های جدید خواهند بود، برای تصویب مطرح می‌شود. ورونتسوا مالک یک پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت و بهداشت است و خانم تیخونووا یک موسسه هوش مصنوعی را در مسکو اداره می‌کند؛ بدین ترتیب این اقدام اتحادیه اروپا «بسیار نمادین» است تا مشخص شود که آیا دختران ولادیمیر پوتین دارایی‌هایی در خارج از مسکو دارند یا خیر. علاوه بر این، کمیسیون اروپا بسته تحریمی جدیدی را علیه روسیه معرفی می‌کند، اقدامات محدودکننده‌ای از جمله ممنوعیت واردات زغال‌سنگ روسیه و ارسال تجهیزات جدید به این کشور. اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: ما همگی تصاویر وحشتناکی را که از بوچا و سایر مناطق در اوکراین منتشر شده، مشاهده کردیم. این جنایات بی‌پاسخ نخواهد ماند. همچنین در این خصوص، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس اظهار کرد که تحریم‌های غرب، اقتصاد روسیه را به «دوران اتحاد جماهیر شوروی» بازگردانده است و همچنین وی خواستار «اقدامات سخت‌تری» از جمله ارسال تجهیزات به کی‌یف شد تا جنگ در اوکراین را متوقف کند. این سیاستمدار انگلیسی افزود که این اقدامات جدید با همکاری گروه ۷ (G7) و اتحادیه اروپا انجام خواهد شد؛ اقداماتی که می‌تواند تحریم‌ها را علیه موسسات مالی در روسیه بیشتر کند. از طرفی، سفیران اتحادیه اروپا درخصوص محدودیت‌های تجارتی علیه چهار بانک روسی، بخش کشاورزی و تولیدات و مواد غذایی و انرژی گفت‌وگو خواهند کرد. این در حالی است که سفیر روسیه در اتحادیه اروپا با اشاره به هشدار پوتین مبنی بر اینکه مسکو صادرات مواد غذایی به کشورهای «متخاصم» را به دقت «نظارت» خواهد کرد، نسبت به اقدام تلافی‌جویانه هشدار داد.

 

هشدار پوتین به کمبود غذا در جهان با ادامه تحریم‌های غرب

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی تاکید کرد که تحریم کشورهای غربی به یک بحران جهانی غذا منجر خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که افزایش قیمت انرژی و کمبود کود به این معناست که کشورهای غربی مجبور خواهند شد پول بیشتری برای خرید مایحتاج چاپ کنند که این امر باعث کمبود مواد غذایی در کشورهای فقیرتر می‌شود. پوتین گفت: آنها به طور اجتناب‌ناپذیری کمبود مواد غذایی را در فقیرترین مناطق جهان تشدید، موج‌های جدیدی از مهاجرت را تحریک و به طور کلی قیمت موادغذایی را حتی بیشتر می‌کنند. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین به این نکته اشاره کرد که مسکو به کشورهایی که با آن «متخاصم» هستند، موادغذایی صادر نخواهد کرد. ولادیمیر پوتین گفت: ما باید مراقب عرضه موادغذایی به خارج از کشور باشیم، به ویژه نظارت دقیق بر صادرات به کشورهایی داشته باشیم که با ما دشمن هستند. وی افزود که در شرایط کنونی، کمبود کود در بازارهای جهانی «غیر‌قابل اجتناب» است. به گفته پوتین، تحریم‌ها لجستیک برای تامین کود از روسیه و بلاروس را مختل کرده و قیمت‌های بالاتر گاز طبیعی باعث گران‌تر شدن تولید کود در غرب شده است. او همچنین در هشداری به کشورهای اروپایی گفت، مسکو به هر نوع تلاش برای ملی‌سازی دارایی‌های روسیه واکنش خواهد داشت و چنین اقداماتی را همچون یک «سلاح دولبه» توصیف کرد.

 

جدیدترین آمار از تعداد جان‌باختگان غیرنظامی در اوکراین

سازمان ملل اعلام کرد که در جریان حمله روسیه به اوکراین دست‌کم ۱۴۸۰ غیرنظامی جان‌باخته و ۴ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۵۹۵ نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۲۴ فوریه تا ۴ آوریل در جریان حمله روسیه به اوکراین دست‌کم ۱۴۸۰ غیرنظامی جان ‌باخته و دو هزار و ۱۹۵ تن نیز مجروح شده‌اند. همچنین طی بازه زمانی مذکور، چهار میلیون و ۲۴۴ هزار و ۵۹۵ تن به کشورهای همسایه از جمله لهستان پناه برده‌اند. براساس این بیانیه، دو میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۵۷ اوکراینی به لهستان، ۶۴۸ هزار و ۴۱۰ نفر به رومانی، ۳۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر به مولداوی، ۳۹۴ هزار و ۷۲۸ تن به مجارستان و ۳۰۱ هزار و ۴۰۵ نفر نیز به اسلواکی انتقال یافته‌اند، همچنین از ۲۱ تا ۲۳ فوریه ۱۱۳ هزار نفر از مناطق دونتسک و لوهانسک به روسیه رفته‌اند. صدها نفر از پناهجویان اوکراینی پس از عبور از کشورهای همسایه؛ به سمت کشورهای اروپایی می‌روند. بنابراین شمار افرادی که وادار به ترک خانه‌های خود شده‌اند، به همراه شهروندانی که به کشورهای همسایه پناه برده‌اند، به ۱۰ میلیون نفر رسیده است. 

♦♦♦

ایرنا: دولت عربستان در اولین واکنش رسمی خود به بحران اوکراین خواستار «کاهش تنش» و یافتن «راه‌حل سیاسی» برای این بحران شد. هیات دولت عربستان در این نشست همچنین در جریان تماس روز یکشنبه «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه قرار گرفت که در آن ریاض تمایل خود را برای «ثبات و تعادل بازارهای نفت» اعلام کرد.

ایسنا: نخست‌وزیر انگلیس بسیار شفاف اعلام کرد که قرار نیست نیروهای انگلیسی در اوکراین مستقر شوند و «قاطعانه در مرزهای کشورهای عضو ناتو باقی می‌مانند».

ایرنا: «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که آمریکایی‌ها نباید نگران جنگ هسته‌ای باشند. وی یک روز پس از اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه بازدارنده هسته‌ای روسی را در بالاترین سطح هشدار در بحبوجه حمله مسکو به اوکراین قرار داد، در سخنانی خطاب به مردم آمریکا خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها نباید نگران جنگ اتمی باشند.»

ایسنا: سفیر اوکراین در اراضی اشغالی تصریح کرد که رئیس‌جمهور کشورش از پیشنهاد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره میانجیگری میان مسکو و کی‌یف راضی است. یوگنی کورنیچوک، سفیر اوکراین در اراضی اشغالی اظهار کرد: ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از پیشنهاد نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، برای میانجیگری میان مسکو و کی‌یف راضی است.

ایرنا: سرویس مطبوعاتی ارتش اوکراین اعلام کرد که بلغارستان، لهستان و اسلواکی، سه کشور عضو ناتو ۷۰ جنگنده در اختیار اوکراین قرار می‌دهند. به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، سرویس مطبوعاتی ارتش اوکراین نوشت: «اگر لازم باشد جنگنده‌ها می‌توانند در فرودگاه‌های لهستان مستقر شوند و خلبانان اوکراینی عملیات جنگی را از آنجا رهبری کنند.»

فارس: سیدحسن نصرالله گفت: آمریکا مسوول اتفاقاتی است که در اوکراین رخ می‌دهد و خود امور را به این سمت سوق داده است. واشنگتن هر کاری برای سناریوی کنونی انجام داده است و شرایط را برای پیچیده‌تر کردن اوضاع فراهم می‌کند.

فارس: یک فروند شناور نظامی فرانسه روز دوشنبه یک کشتی باری روسیه را در آبراه مانش توقیف کرد. شناور تجسسی کلاس «فلامنت» نیروی دریایی فرانسه، یک فروند کشتی باری روسیه به نام «بالتیک لیدر» روسیه را در آبراه مانش نزدیک «بولونی» توقیف کرد. شناورهای نیروی دریایی فرانسه برای نظارت بر ماهیگیری، جست‌وجو و نجات و گشت‌زنی در منطقه استفاده می‌شوند.

ایسنا: رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد که در جریان جنگ بین روسیه و اوکراین، به اقدامات دیپلماتیک چندجانبه خود برای تامین صلح و ثبات بی‌وقفه ادامه داده و خواهیم داد.

♦♦♦

عمران‌خان دیگر نخست‌وزیر نیست

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دولت پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عمران خان دیگر سمت نخست‌وزیری این کشور را بر عهده ندارد. ساعاتی پس از انحلال مجلس ملی پاکستان، وزیر کابینه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عمران خان رسماً از سمت نخست‌وزیری این کشور برکنار شده است. با این حال، عمران خان تا زمان انتصاب نخست‌وزیر موقت در این سمت باقی خواهد ماند. در بیانیه دولت پاکستان آمده است: «در نتیجه انحلال مجلس پاکستان از سوی رئیس‌جمهور بر اساس بند ۱ ماده ۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان در وزارت امور پارلمانی مورخ ۳ آوریل ۲۰۲۲، آقای عمران احمدخان نیازی، به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان به کار خود پایان داد.»

 

گرجستان روسیه را تحریم نمی‌کند

خبرگزاری فارس نوشت:  نخست‌وزیر گرجستان گفت که این کشور هیچ‌گونه تحریمی علیه روسیه اعمال نخواهد کرد. آمریکا و کشورهای غربی طی هفته‌های اخیر تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین اعمال کرده‌اند. تحلیلگران، ناتو و تلاش این ائتلاف نظامی غربی برای گسترش در شرق اروپا را مهم‌ترین عامل بحران کنونی در اوکراین می‌دانند. اخیراً «جان جوزف مرشایمر» استاد دانشگاه شیکاگو در تحلیلی در نشریه انگلیسی «اکونومیست» گسترش بی‌پروای ناتو را باعث تحریک روسیه و بحران کنونی اوکراین خواند. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه تحولات کنونی اوکراین، پیامد مستقیم اقدامات چندساله آمریکاست، نقش این کشور را به شدت مخرب خواند و افزود مسکو سیاست واشنگتن را محکوم می‌کند.

 

بخشی از تحریم‌های اقتصادی روسیه لغو شد

خبرگزاری مهر نوشت: واشنگتن تحریم‌های اعمال‌شده بر محصولات کشاورزی روسیه را که به دلیل بحران اوکراین علیه مسکو اعمال شده بود، به حالت تعلیق درآورد. گفته می‌شود هدف از این اقدام محافظت از کشاورزان ایالات متحده در برابر کمبود شدید محصولات شیمیایی با ادامه افزایش قیمت مواد غذایی در این کشور است. بر اساس گزارش دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) خزانه‌داری ایالات متحده اخیراً مجوز کلی در تاریخ ۲۴ مارس منتشر کرد که عملاً محدودیت‌های واردات کودهای روسی را حذف کرده است. این سند معاملات مربوط به صادرات و صادرات مجدد کالاهای کشاورزی را که ماه گذشته توسط «هیات تحریم‌کننده فعالیت‌های خارجی مضر روسیه» تحریم شده بود، مجاز اعلام کرده است.

 

تازه‌ترین نظرسنجی انتخابات فرانسه؛ لوپن در تعقیب مکرون

ایرنا نوشت: تازه‌ترین نظرسنجی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از کاهش فاصله «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فعلی با اصلی‌ترین رقیب خود یعنی خانم «مارین لو پن» حکایت دارد. تازه‌ترین نظرسنجی، بخت پیروزی مکرون و لو پن را در دور نخست، به ترتیب ۲۷ و ۲۲ درصد نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که افزایش پنج‌پله‌ای محبوبیت مکرون به‌دلیل تاثیر ثانویه بروز جنگ در اوکراین، از میان رفته است. محبوبیت مکرون در دو هفته اخیر 5 /2 درصد کاهش یافته است. در روزهای گذشته، «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسخیرناپذیر» جایگاه سومی خود را در فهرست نامزدها تثبیت کرده است. ملانشون با جذب آرای هواداران محیط زیست و سوسیالیست‌ها ۱۵ درصد شانس پیروزی در انتخابات دارد.