شناسه خبر : 38812 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نشست بغداد و آرایش جدید منطقه

کاهش چشمگیر پیوند اعضا در جهان پس از کرونا

پژوهشگران دریافته‌اند که به دلیل تاثیر گسترده همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، تعداد پیوندهای اعضای بدن در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به‌طور چشمگیری در سراسر جهان کاهش یافته است. به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه گاردین خبر داد با اوج‌گیری همه‌گیری کرونا، بیمارستان‌ها وادار شده‌اند اعمال جراحی پیوند اعضا را به تعویق بیندازند چرا که امکاناتی همچون تخت‌های آی‌سی‌یو به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته و نگرانی‌هایی در مورد بی‌خطر بودن رسیدگی به گیرندگان اعضا در بیمارستان وجود دارد. سازمان بهداشت انگلیس اواخر بهار گزارشی از اهدای خون و پیوند عضو منتشر کرد که نشان می‌دهد در بازه زمانی ۲۰۲۱ - ۲۰۲۰ پیوند عضو تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. در این دوره سه هزار و ۳۹۱ مورد پیوند عضو در انگلستان انجام شد که دوره مشابه سال قبل آن بالغ بر چهار هزار و ۷۶۱ پیوند بود. مجموعاً ۴۸۷ بیمار در انتظار پیوند عضو جان خود را از دست دادند، در صورتی‌که این رقم در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹، ۳۷۲ نفر بود. اکنون یک مطالعه بین‌المللی که در مجله «بهداشت عمومی لنست» منتشر و در کنگره انجمن اروپایی پیوند اعضا ارائه شده نشان می‌دهد در میان ۲۲ کشور مجموع پیوند کلیه، کبد، ریه و قلب در جریان موج نخست همه‌گیری بیماری کرونا ۳۱ درصد کاهش یافت. این کاهش تا پایان سال ۲۰۲۰ تقریباً ۱۶ درصد بود که نشان می‌دهد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد پیوند عضو کمتری انجام شد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، تاثیر همه‌گیری کرونا در کشورهای مختلف متفاوت است و در حالی که در بازه زمانی مذکور مجموع پیوند اعضا در کانادا 86 /9 درصد کاهش داشته، آمار ژاپن حاکی از افت ۶۶ درصدی چنین جراحی‌هایی است. در میان ۲۲ کشور مطالعه‌شده، پیوند کلیه با کاهشی ۱۹درصدی بیشترین افت را در میان پیوند دیگر عضوها داشته است.

 

تصمیم انتخاباتی اپوزیسیون ونزوئلا

احزاب اصلی اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کردند در انتخابات منطقه‌ای و محلی نوامبر امسال شرکت می‌کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این استراتژی پس از بایکوت انتخابات قبلی ونزوئلا از سوی اپوزیسیون تغییر کرده است؛ آنها گفته بودند انتخابات پیشین آزاد و عادلانه نبود. تصمیم اپوزیسیون ونزوئلا در حالی گرفته شده که آنها به مدت بیش از دو سال تلاش کردند تا نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور را از طریق فشارهای بین‌المللی و درخواست از ارتش برای رویگردانی از وی از قدرت به زیر آورند اما این تلاش‌ها بی‌ثمر بود. اپوزیسیون، مادورو را «یک دیکتاتور» می‌دانند که در انتخابات ۲۰۱۸ ریاست جمهوری با تقلب مجدد پیروز شد و برای سرکوب مخالفان، حقوق بشر را نقض کرده است. ناامیدی و استیصال از عدم موفقیت در برکناری مادورو باعث شد تا بسیاری از سیاستمداران اپوزیسیون ونزوئلا مصرانه از خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون این کشور بخواهند تا استراتژی خود را تغییر دهد. «انری راموس آیوپ»، رهبر حزب اپوزیسیون اقدام دموکراتیک در نشست خبری در کاراکاس گفت:‌ برای آن دسته از افرادی که فکر می‌کنند راه‌حل بحران در ونزوئلا، انتخابات نیست، پس چیست؟ مادورو اعلامیه اپوزیسیون را از درخواست برای تحریم و مداخله نظامی به سوی این تغییر و شرکت در انتخابات مورد استقبال قرار داد و در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: تصمیم برای شرکت در انتخابات یک‌بار دیگر قابل تحسین است. من ۲۱ نوامبر با پاپ کورن روی صندلی می‌نشینم تا شاهد رای دادن خوان گوآیدو باشم. «فردی گوئه‌وارا»، یکی از رهبران حزب خواسته مردمی گوآیدو خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز با مادورو به جای تلاش برای تغییر اجباری در دولت شده است.

 

نشست بغداد و آرایش جدید منطقه

عراق میزبان سران شماری از کشورهای منطقه و نیز رئیس‌جمهوری فرانسه بود. سران و نمایندگان کشورهای منطقه و رئیس‌جمهوری فرانسه که در نشست بغداد با عنوان «نشست بغداد برای مشارکت و همکاری» شرکت کردند، جملگی از نقش اساسی عراق در تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی تجلیل به عمل آوردند. به گزارش دویچه‌وله، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در سخنرانی افتتاحیه تاکید کرد که عراق اجازه تبدیل خاک خود به میدان نزاع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نمی‌دهد و تهدیدی برای هیچ کشوری نخواهد بود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام عراقی گفته است، انتظار می‌رود در حاشیه این نشست ملاقات‌هایی میان مقامات ایران و عربستان صورت گیرد. او افزود، یکی از اهداف این نشست ایجاد فضایی مناسب برای گفت‌وگوهای دیپلماتیک به منظور حل مسائل منطقه است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با حضور در نشست بغداد گفت «برگزاری نشست شراکت و همکاری در بغداد به مثابه پیروزی برای عراق است». او این نشست را «تاریخی» و نشانگر بازگشت عراق به ثبات توصیف کرد. فرانسه یکی از سازمان‌دهندگان و مبتکران این نشست بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه مکرون گفت: «صرف نظر از تصمیم آمریکا برای خروج از عراق، ما به نبرد با تروریسم در عراق تا زمانی که این کشور بخواهد ادامه می‌دهیم.» مکرون با بیان اینکه انتخابات آتی عراق آغازی برای مرحله‌ای جدید خواهد بود، اظهار داشت: «فرانسه پروژه‌های مختلفی در عراق دارد.» عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز در سخنرانی خود گفت، با تعرض به اراضی عراق و دخالت‌های خارجی در امور آن مخالف است. وی در ادامه گفت که مصر به ایجاد مرحله جدیدی از همکاری با عراق تمایل دارد. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت: «حضور ما در این کنفرانس دلیلی بر نقش محوری عراق در منطقه است. حضور ما در بغداد برای تقویت سیاست این کشور در برقراری روابط همه‌جانبه با کشورهای مختلف است. ما از تلاش‌های دولت عراق در مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و بازسازی حمایت می‌کنیم و باید همه درها برای تحقق ارتباط کامل اقتصادی گشوده شود.» امیر قطر نیز برخی بحران‌های منطقه را موجب خطر برای امنیت جهان دانست و در این راستا بر ضرورت یکپارچگی ملت و خاک عراق از جمله «وحدت سلاح مشروع در سایه نهادهای مشروع حکومتی» تاکید کرد و آن را از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر یکپارچگی عراق دانست. در این کنفرانس امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران، در سخنان خود گفت که ایران از ثبات، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی، عزت، اقتدار و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق حمایت می‌کند. او ابراز تاسف کرد که «جای سوریه در میان کشورهای حامی عراق خالی است». در ادامه، صباح خالد الصباح، نخست‌وزیر کویت در نشست بغداد گفت: «مادامی که عراق از ثبات برخوردار نباشد، منطقه روی ثبات را نخواهد دید.» مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در سخنان خود هرگونه ثبات در عراق را مشروط به ثبات اقتصادی دانست و گفت طرح اصلاحات اقتصادی که دولت عراق اجرای آن را پیش گرفته، گامی مهم در راستای تحقق اصلاحات اقتصادی است. چاووش‌اوغلو با تأکید بر اینکه تروریسم در آینده عراق هیچ جایی ندارد گفت: «بدین وسیله اعلام می‌کنم که ترکیه حضور گروه پ‌ک‌ک در خاک عراق را غیرقابل قبول و آن را تهدیدی برای ثبات عراق می‌داند.» و در نهایت، فیصل بن‌‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در سخنرانی خود در کنفرانس منطقه‌ای بغداد برای همکاری و شراکت گفت: «آنچه در منطقه می‌گذرد، نیازمند افزایش سطح هماهنگی‌هاست.»

 

آشتی ترکیه و امارات متحده عربی

به گزارش فارس، «محمد بن‌زاید آل‌نهیان»، ولی‌عهد ابوظبی و «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، شب گذشته (۳۰ آگوست)، پس از چند سال قطع ارتباط مستقیم، تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. خبرگزاری رسمی امارات (وام)، با انتشار این خبر نوشت: «در این گفت‌وگوی تلفنی، روابط دوجانبه و شیوه‌های تقویت و توسعه آن در راستای خدمت به منافع مشترک دو کشور و ملت دوست بررسی شد.» بنا بر این گزارش، دو طرف در خصوص چندین قضیه و پرونده بین‌المللی منطقه‌ای دارای اهمیت مشترک گفت‌وگو کردند. به نوشته وبگاه «الخلیج آنلاین»، این تماس تلفنی، چند روز پس از سفر «طحنون بن‌زاید» مشاور امنیت ملی امارات به ترکیه در چارچوب تلاش‌های دو کشور برای ترمیم روابطی که به دلیل پرونده‌های مختلف به شدت آسیب دیده بود، صورت گرفت. پس از دیداری که طحنون بن‌زاید با اردوغان در ۱۸ آگوست جاری انجام داد، «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات، گفت که ابوظبی اکنون در حال تقویت روابط با همه است و اختلافات مواضع مانع تقویت روابط اقتصادی نخواهد شد. اردوغان نیز پس از این گفت‌وگوها تصریح کرد که کشورش و امارات طی ماه‌های اخیر با یکدیگر در تماس بودند و پیشرفت‌هایی را حاصل کرده‌اند و وی مایل به دیدار با ولی‌عهد ابوظبی است. اختلاف ترکیه و امارات در طول سال‌های گذشته تا مرحله دشمنی شدید نیز پیش رفت و عمیق‌تر و پیچیده‌تر از اختلاف ترکیه و عربستان سعودی شد. اما ریشه این اختلافات به رقابت منطقه‌ای و مواضع متضاد دو کشور در کانون‌های درگیری و بحران از جمله قطر و مصر و لیبی مربوط می‌شد که با کاهش تنش در این کشورها نیز از شدت اختلاف ابوظبی و آنکارا نیز کاسته شد. با این حال باید گفت که در صورت وجود اراده حقیقی از سوی دو طرف برای کنار گذاشتن اختلافات و باز کردن صفحه جدید در روابط فی‌مابین، پیچیده‌ترین پرونده‌ها نیز قابل حل است. مصالحه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با قطر نیز سهم بسزایی در آرام شدن روابط پرتنش ترکیه و امارات داشت. در همین حال روابط امارات با رژیم صهیونیستی نیز به نظر می‌رسد در بهبود روابط امارات و ترکیه سهیم بوده باشد. در ادامه روابط ترکیه و تل‌آویو نیز بهبود یافته است.

 

زنگ خطر خشکسالی در عراق

یونیسف در گزارشی همزمان با گرامیداشت هفته جهانی آب با اشاره به خشکسالی‌ها در عراق که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، وضعیت را به ویژه برای کودکان و توسعه این کشور هشدار‌دهنده توصیف کرد. به گزارش ایرنا، صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، همزمان با گرامیداشت هفته جهانی آب، اعلام کرد حتی اگر همین حالا هم وارد عمل شویم، تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو میلیون کودک و خانواده‌هایشان با کمبود قابل توجه آب روبه‌رو می‌شوند. در این گزارش با بیان اینکه خشک‌ترین و کم‌آب‌ترین منطقه جهان در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد، آمده است تقریباً از هر پنج کودک در عراق، سه کودک به آب سالم دسترسی ندارند؛ وضعیتی که می‌تواند سلامت، تغذیه، رشد شناختی و معیشت آینده آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد. خاورمیانه و شمال آفریقا که از آن به عنوان «منا» (MENA) یاد می‌شود، نزدیک به ۶۶ میلیون نفر از جمعیت آن، فاقد امکانات بهداشتی اولیه هستند. طبق این گزارش، عوامل محرک اصلی کمبود آب از جمله در عراق افزایش تقاضا برای کشاورزی و روند صعودی استفاده از آب‌های زیرزمینی ذکر شده‌اند. به عبارتی در حالی‌که در سطح جهانی، کشاورزی به طور متوسط ۷۰ درصد از مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهد، این میزان در منطقه «منا» بیش از ۸۰ درصد است. در عراق کمبود آب به اندازه‌ای نگران‌کننده شده که براساس گزارش یونیسف به دلیل خشکسالی رشد کودکان مختل شده است. «شیما سن گوپتا» نماینده یونیسف در عراق می‌گوید اکنون زمان عمل است و باید اقدامی برای جلوگیری از روند تغییرات اقلیمی و ایجاد دسترسی به آب سالم برای هر کودک انجام گیرد. یونیسف از دیگر دلایل خشکسالی در عراق را تغییرات آب‌و‌هوایی دانسته که موجب کاهش بارندگی و در نتیجه برداشت بیشتر از ذخایر آب زیرزمینی و وخامت کیفیت ذخایر آب شیرین به دلیل برگشت آب شور ناشی از خلیج فارس به سفره‌های آب شیرین و افزایش غلظت آلودگی شده است. در عراق، فصل بارندگی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ دومین فصل کم‌بارش در ۴۰ سال گذشته بوده که باعث کاهش جریان آب در دجله و فرات به ترتیب به میزان ۲۹ و ۷۳ درصد شده است.

♦♦♦

ایلنا: منابع رسمی فلسطینی و صهیونیستی از دیدار «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در رام‌الله خبر دادند که در این سطح طی یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. رایزنی درباره مسائل امنیتی، دیپلماتیک، اقتصادی و گستره وسیعی از مسائل غیرنظامی، محوریت این دیدار بوده است.

فارس: پس از بالا گرفتن تنش میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن (متحد ریاض) و نیروهای امارات متحده عربی در استان «شبوه» یمن، «محمدصالح بن‌عدیو»، استاندار شبوه (متحد ریاض) از امارات خواست نیروهای خود را از تاسیسات گازی «بلحاف» خارج کند.

ایرنا: بر اساس داده‌های پروژه «مهاجران گمشده» که توسط «سازمان بین‌المللی مهاجرت» (IOM) انجام شده است، از سال ۲۰۱۴ تاکنون، بیش از ۴۰ هزار مهاجر در مسیرهای مختلف در سراسر جهان، کشته یا ناپدید شده‌اند.

فارس: خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان به نقل از روزنامه ارمنستانی «پَست» گزارش داد: «بعد از مسدود شدن جاده گوریس-قاپان، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برای دو روز متوالی سعی کرد با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تماس بگیرد اما پوتین جواب تلفن‌های او را نداد.»

ایلنا: در پی شکست تلاش‌های پنج حزب اصلی هلند برای تشکیل کابینه پس از گذشت پنج ماه از انتخابات سراسری، دو حزب اصلی این کشور اعلام کردند که از مذاکرات کنار می‌کشند و دولت اقلیت تشکیل خواهند داد.

فارس: هواپیماهای جنگی ترکیه با هدف «پایان دادن به تهدید یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) متحد با پ‌ک‌ک و ایجاد منطقه امن در آن سوی مرز» چندین بار به منطقه عمدتاً مسیحی‌نشین «تل تاویل» نزدیک «تل تمر» در استان «الحسکه» حمله و آنجا را بمباران کردند.

ایسنا: بر اساس گزارش اطلاعات هند، «عبدالرئوف اظهر»، فرمانده عملیاتی گروه تروریستی «جیش محمد» مستقر در پاکستان به فرماندهان این گروه دستور داده که فعالیت‌های تروریستی خود را در جامو و کشمیر در روزهای آتی تشدید کنند.

ایرنا: پس از موافقت صندوق بین‌المللی پول با اعطای وام ۶۶۵ میلیون‌دلاری به یمن و انتقال آن به شعبه عدن که تحت کنترل نیروهای مورد پشتیبانی ائتلاف عربستان سعودی قرار دارد، بانک مرکزی یمن ضمن اعتراض به این تصمیم، بانک جهانی را مسوول تبعات این تصمیم دانست.

ایسنا: «اورسولا فون‌درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که ۷۰ درصد از بزرگسالان در اتحادیه اروپا به طور کامل در برابر کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند که نقطه عطف مهمی در زمینه واکسیناسیون است و این بدان معناست که ۲۵۰ میلیون نفر در اتحادیه، کاملاً ایمن هستند.

♦♦♦

فراخوان صدر برای «انقلاب میلیونی» انتخاباتی

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: رهبر جریان صدر عراق خواستار «انقلاب میلیونی انتخاباتی» توسط دوستداران اصلاحات و وطن با هدف حذف مفسدان شد. مقتدی‌صدر، رهبر جریان صدر عراق، در بیانیه‌ای گفت: «عراقی‌ها باید فسادی را که در کشور رواج دارد، از بین ببرند؛ چه در سطح عمومی مانند گسترش گناه، نافرمانی، اختلاف‌نظر، قتل، سوءظن، باورهای انحرافی و... و چه در سطح سیاسی که تبدیل به یکی از ویژگی‌های اکثریت سیاستمداران و کسانی شده که با آنها همکاری می‌کنند یا از عملکرد آنها راضی هستند، یا سکوت می‌کنند و نادیده می‌گیرند. جبران خسارت نه از طریق اغتشاش، تشنج و ناآرامی، بلکه از طریق انقلاب میلیونی انتخاباتی برای دوستداران اصلاحات و دوستداران میهن در مسیر حذف مفسدان امکان‌پذیر است.»

 

«بدری ۳۱۳»؛ یگان ویژه طالبان

خبرگزاری فارس نوشت: پس از خروج آخرین سرباز آمریکایی از فرودگاه کابل، نیروهای ویژه طالبان با نام «بدری ۳۱۳» در این فرودگاه مستقر شدند. آنها به شکل تنگاتنگی با گروهک تروریستی حقانی ارتباط دارند و چه‌بسا گفته می‌شود که به دست این سازمان آموزش دیده‌اند. گروهک حقانی نیز در داخل تشکیلات خود یک یگان ویژه به نام «ارتش بدری» دارد که در بسیاری از عملیات‌های تروریستی سال‌های گذشته دخیل بوده است. بدری ۳۱۳ نماد توسعه طالبان و تعهد این گروه برای نیل به اهدافش است. با این حال، منبع سلاح‌های این یگان، به طور دقیق مشخص نیست، طبق گزارش رسانه‌ها عمده منبع تامین سلاح این گروه مهمات ارتش آمریکا و ارتش منحل‌شده افغانستان در طول سال‌های گذشته می‌تواند باشد.

 

رجزخوانی منطقه‌ای اردوغان

جمهوری اسلامی نوشت: رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در مراسم رونمایی از پهپاد «بیرق‌دار اکنچی»، بر وجود شتاب بین‌المللی برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه تاکید کرد و گفت: ترکیه با تولید پهپادهای تهاجمی آکینچی در جمع سه کشور جهان که دارای این فناوری هستند، قرار گرفته است. این پهپاد یک حادثه غیرمترقبه در سطح جهانی است و تیتر اول همه نشریات جهان خواهد شد. ما پهپادهای بیرق دارتی بی-۲ را به اوکراین، قطر و آذربایجان صادر کرده‌ایم و توافقنامه‌های صادراتی جدیدی نیز امضا شده است. دنیا باید بفهمد که ترکیه به سطح بسیار بالایی از پیشرفت رسیده است. هرکس در منطقه می‌خواهد سنگی جابه‌جا کند باید اول از ترکیه اجازه بگیرد و بدون ترکیه تحقق صلح ناممکن است.

 

استراتژی هند در بحران افغانستان

همشهری نوشت: افغانستان طی یک دهه آینده، یکی از کانونی‌ترین نقاط جهان برای تمرکز قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. پس از فروپاشی چشم‌انداز ژئوپولیتیک هند در آسیای میانه با خروج آمریکا، این کشور ناچار بر تمرکز کامل بر چشم‌انداز ژئواکونومیک از طریق بندر چابهار ایران است. درحالی‌که چین بر بخش قابل توجهی از اقتصاد پاکستان سیطره یافته و هم‌اکنون به‌دنبال شراکتی استراتژیک با ایران است. هند برای تحکیم موقعیت خود در افغانستان، مقابل تهدید فزاینده چین و پاکستان، هیچ گزینه بهتری از تعامل با تهران پیش روی خود ندارد. به این ترتیب، چشم‌انداز هند در پرونده افغانستان می‌تواند فرصتی استثنایی در اختیار تهران که در محاصره تحریم‌های آمریکا گرفتار است نیز قرار دهد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها