شناسه خبر : 31561 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هشدار اتحادیه اروپا به جانسون

ترامپ: اگر می‌خواستم، افغانستان از صحنه روزگار محو می‌شد

هشدار اتحادیه اروپا به جانسون

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان اظهاراتی مطرح کرد که کارشناسان آن را نشانه وجود طرح‌هایی برای حمله اتمی به افغانستان ارزیابی کرده‌اند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت در دولت او طرح‌هایی وجود دارد که می‌تواند به قیمت گرفتن جان میلیون‌ها نفر، جنگ افغانستان را یک‌هفته‌ای تمام کند. این اظهارات به عنوان تهدید تلویحی ترامپ برای استفاده از سلاح اتمی و دست‌کم تدوین چنین طرح‌هایی در دولت آمریکا تفسیر شده است. وی که پیش از دیدار با «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در جمع خبرنگاران حاضر در کاخ سفید صحبت می‌کرد، با بیان اینکه می‌خواهد نیروهای نظامی آمریکا را از افغانستان خارج کند، گفت: «اگر ما می‌خواستیم در افغانستان بجنگیم و در آن پیروز شویم، من می‌توانستم ظرف یک هفته در این جنگ پیروز شوم. من فقط نمی‌خواهم ۱۰ میلیون نفر آدم بکشم.» ترامپ ادامه داد: «من نمی‌خواهم ۱۰ میلیون نفر آدم بکشم. من طرح‌هایی درباره افغانستان دارم که اگر می‌خواستم در آن جنگ پیروز شوم، افغانستان از صحنه روزگار محو می‌شد. کاملاً از بین می‌رفت. واقعاً ظرف ۱۰ روز، تمام می‌شد. من نمی‌خواهم این کار را انجام دهم. نمی‌خواهم این مسیر را بروم.» رئیس‌جمهور آمریکا سپس گفت: «به همین جهت با پاکستان و دیگران کار می‌کنیم تا خودمان را [از آنجا] خلاص کنیم. ما نمی‌خواهیم پلیس باشیم. الان عملاً پلیس هستیم، در حالی که قرار نبوده ما پلیس باشیم. ما ۱۹ سال است که در افغانستانیم و این مسخره است. فکر می‌کنم پاکستان برای این کار به ما کمک می‌کند، چون ما نمی‌خواهیم به عنوان پلیس باقی بمانیم.»

عمران‌خان: با نمایندگان طالبان دیدار می‌کنم

نخست‌وزیر پاکستان گفت، اگر ترامپ نبود درگیری در افغانستان بین نیروهای طالبان و دولت این کشور می‌توانست دو دهه دیگر هم ادامه یابد. به گزارش پایگاه خبری هیل، عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در جریان سخنرانی در موسسه صلح آمریکا و پس از بازدید از کاخ سفید گفت: از خداوند بابت روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری سپاسگزارم. اگر به خاطر سیاست‌های دولت ترامپ نبود، آمریکا می‌توانست ۱۹ سال دیگر در جنگ افغانستان بماند. ۱۹ سال درگیری. اگر ترامپ نبود، این جنگ می‌توانست ۱۹ سال دیگر ادامه داشته باشد. وی گفت: بر این باوریم که نباید هرگز در امور داخلی افغانستان دخالت کنیم. پاکستان به تسهیل روند صلح در افغانستان می‌پردازد. خوشبختانه، آمریکا هم در همین راستاست. اظهارات عمران خان در پی دیدارش با ترامپ مطرح شد و ترامپ به خبرنگاران گفت اقدامات متمرکز آمریکا برای از میان برداشتن طالبان باید سریع اما به شدت مرگبار باشد. نخست‌وزیر پاکستان همچنین گفت، قصد دارد با طالبان برای تسهیل روند مذاکرات صلح افغانستان دیدار کند و ادامه داد: به زودی با نمایندگانی از طالبان برای تسهیل روند مذاکرات صلح افغانستان دیدار می‌کنم. وقتی برگردم، با طالبان دیدار می‌کنم و تلاش خواهم کرد تا بهترین تلاشم را برای بازگرداندن آنها بر سر میز مذاکرات با دولت کابل صرف کنم.

طالبان: مشکل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد

«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی گروه طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا درباره افغانستان، آن را غیرمسوولانه خواند و تنها راه‌حل مشکلات افغانستان را، مذاکرات صلح دانست. این برای اولین بار است که گروه طالبان در یک اطلاعیه رسمی، تنها راه‌حل مشکلات افغانستان را، مذاکرات صلح می‌داند. در این اطلاعیه خطاب به ترامپ آمده است: این آرمان را چنگیز، بریتانیا و شوروی سابق نیز به گور بردند و برعکس امپراتوری‌هایشان از نقشه زمین محو شد، اما ملت افغانستان هنوز هم سربلند و زنده است و باز هم سربلند و زنده خواهد بود. سخنگوی گروه طالبان افزود: آمریکایی‌ها در ۱۸ سال گذشته نیز از کشتار افغان‌ها دریغ نکردند. «استفاده از مادر بمب‌ها و سلاح‌های کشتار جمعی در این زورآزمایی ۱۸ساله، ثابت کرد که راه تجاوز و زورگویی بی‌نتیجه است و نشان‌دهنده بی‌خبری از تاریخ افغانستان به عنوان گورستان امپراتوری‌هاست.» به نوشته مجاهد، تنها راه‌حل بحران افغانستان، مذاکرات صلح است. اظهارات ترامپ مبنی بر حل مشکل افغانستان ظرف یک هفته با تلفات 10میلیونی، بازتاب گسترده‌ای در این کشور داشت.

اتحادیه اروپا روزهای پرچالشی در پیش دارد

«اورسولا فون در لاین» رئیس آتی کمیسیون اروپا هشدار داد که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس چالش‌ها و مسائل دشواری پیش‌رو دارد. فون در لاین که اول ماه نوامبر (دهم آبان) رسماً ریاست شورای اروپا را برعهده می‌گیرد، اظهار کرد: مسائل دشوار و متفاوت زیادی وجود دارد که باید با هم با آنها مقابله کنیم. ما روزهای پرچالشی پیش‌رو داریم. وی که در پاریس در جریان یک کنفرانس خبری با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه صحبت می‌کرد، گفت: به اعتقاد من، بسیار مهم است که یک رابطه کاری خوب و قوی ایجاد کنیم زیرا ما وظیفه داریم به نتیجه‌ای مطلوب برای اروپا و انگلیس برسیم. مکرون نیز اظهار کرد که مشتاق است «هرچه زودتر» با جانسون وارد همکاری شود و نه‌تنها در مسائل اروپایی بلکه در مورد ایران و امنیت بین‌الملل نیز با نخست‌وزیر جدید انگلیس همکاری کند. «میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد اروپا در زمینه برگزیت نیز در واکنش به انتخاب جانسون گفت، امیدوار است نخست‌وزیر جدید انگلیس وقتی کارش را شروع می‌کند تصویب توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا را تصویب کرده و زمینه یک برگزیت منظم را فراهم کند. «چارلز میشل» نخست‌وزیر بلژیک نیز که به عنوان رئیس آتی شورای اتحادیه اروپا برگزیده شده است، اظهار داشت: چالش‌های مهمی مانند برگزیت را پیش‌رو داریم. جانسون در اولین نطق خود به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس، اجرای برگزیت را اصلی‌ترین اولویت دولت جدید خود عنوان کرد. وی که روز سه‌شنبه در سالن تشریفاتی الیزابت دوم برای اعضای حزب محافظه‌کار سخنرانی می‌کرد، بازگرداندن وحدت در داخل کشور را از دیگر چالش‌های دولت جدید خواند. جانسون سال گذشته در اعتراض به راهبرد دولت «ترزا می» درباره نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از وزارت خارجه استعفا کرد و در این مدت علاوه بر نمایندگی مجلس، به کار روزنامه‌نگاری برای نشریه دیلی تلگراف مشغول بود.

خبرنگار سعودی با «ناسزا و تحقیر» از مسجدالاقصی اخراج شد

جوانان فلسطینی حاضر در مسجدالاقصی، یک خبرنگار سعودی را که قبلاً خواستار صلح کشورش با رژیم صهیونیستی شده بود، با تحقیر و ناسزا از مسجدالاقصی بیرون انداختند. به گزارش فارس، شماری از جوانان فلسطینی اهل قدس، «محمد سعود» خبرنگار سعودی را از مسجدالاقصی بیرون کردند. محمد سعود خبرنگار و فعال سیاسی سعودی، از حامیان عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است و پیشتر خواستار «صلح» کشورش با این رژیم شده بود. او به همراه هیاتی که رژیم صهیونیستی آن را «خبرنگاران عربی» توصیف کرده، به فلسطین اشغالی سفر کرده بودند و روز دوشنبه گذشته به مسجدالاقصی رفتند اما جوانان فلسطینی که او را شناختند، با ناسزا و پرتاب کفش و با توهین و تحقیرهای فراوان او را بیرون انداختند و علیه سیاست ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو شعار دادند. جوانان فلسطینی به او گفتند «چرا اینجا آمده‌ای.. برو با یهودیان روابط را عادی کن، انسان بی‌ارزش آشغال.. برو دنبال عادی‌سازی...». محمد سعودی تحصیل‌کرده رشته حقوق در دانشگاه ملک سعود در ریاض و یکی از شش روزنامه‌نگاری است که در قالب هیاتی عربی، اکنون به فلسطین اشغالی رفته و با میزبانی وزارت خارجه اسرائیل، میهمان تل‌آویو است. او پیشتر نیز با رادیو رژیم صهیونیستی مصاحبه کرده و به زبان عبری گفته بود که «اسرائیل را دوست دارم و اسرائیلی‌ها را مثل خانواده خود می‌دانم».

واشنگتن با الحشد الشعبی مانند دشمن رفتار می‌کند

نماینده ائتلاف «الفتح» عراق با تاکید بر لزوم اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از این کشور، تصریح کرد که باقی ماندن این نیروها، خطری برای امنیت و حاکمیت کشور است. «حنین قدو» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق بار دیگر درباره تحرکات خصمانه آمریکا علیه سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق هشدار داد. قدو تاکید کرد که «از طریق اصلاح توافق راهبردی بین واشنگتن و بغداد یا لغو این معاهده، بیرون راندن نیروهای آمریکایی در عراق، همچنان یک مساله ضروری است». وی به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت که «باقی ماندن این نیروها، خطری برای امنیت و حاکمیت کشور است؛ چراکه واشنگتن، نقش منفی و خبیثانه در تجزیه کشور و خلق بحران‌های سیاسی دارد». این نماینده عراقی با بیان اینکه «واشنگتن با الحشد الشعبی مانند دشمن رفتار می‌کند»، تصریح کرد که آمریکا قصد دارد در راستای سیاست‌های خود و رژیم صهیونیستی، همه رهبران سیاسی نزدیک به جریان مقاومت را در منطقه هدف قرار دهد. قدو خاطرنشان کرد که باید دولت عراق، موضع روشن و آشکاری در قبال دشمنی آشکار آمریکا و تجاوز به حاکمیت این کشور، اتخاذ کند. در همین ارتباط، «منصور البعیجی» نماینده ائتلاف «دولة القانون» عراق اخیراً اعلام کرد که ابقای نیروهای آمریکایی در عراق، در راستای توطئه علیه امنیت منطقه است.

البعیجی از همه طیف‌های سیاسی عراق خواست که با جدیت تلاش کنند تا همه نیروهای اجنبی را از خاک این کشور بیرون برانند. وی تصریح کرد که با باقی ماندن این تعداد از نیروهای خارجی، هیچ حاکمیتی برای عراق باقی نخواهد ماند و هرچند که «نوری مالکی» نخست‌وزیر پیشین عراق، این نیروها را خارج کرد، ولی پس از حمله داعش، بار دیگر این نیروها به عراق بازگشتند.

آمریکا فشارها علیه رئیس‌جمهوری ونزوئلا را تشدید می‌کند

دولت آمریکا آماده اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا و با هدف ترک وی از قدرت است. به گزارش تارنمای هیل، «مائوریسیو کلاور کارون» رئیس بخش نیمکره غربی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری افه اسپانیا اعلام کرد که آمریکا و هم‌پیمانان این کشور به نیکلاس مادورو مدتی را برای ترک قدرت می‌دهد که در صورت عدم انجام این اقدام، وی با پیامدهای شدید بیشتری روبه‌رو خواهد شد. این مقام ارشد دولت آمریکا که علاوه بر ونزوئلا بر مسائل کوبا و نیکاراگوئه نیز متمرکز است، مدعی شد که مهلت تعیین‌شده برای کنار رفتن مادورو از قدرت بسیار زودتر از زمان پایان سال جاری میلادی است. وی تصریح کرد که دولت واشنگتن در حال رایزنی با کشورها و سازمان‌های مختلف از جمله گروه «لیما» در مورد تحولات آتی ونزوئلاست. کلاور کارون افزود: این جدول زمانی تعیین‌شده جدی است. ما پیشتر مادورو را در جریان این مساله از طریق افراد مورد اعتماد گذاشته‌ایم. مادورو همچنان می‌تواند در مورد مساله خروج از قدرت مذاکره کند. این مقام آمریکایی همچنین به نیکلاس مادورو نسبت به هرگونه مقاومت در برابر کناره‌گیری از قدرت هشدار داد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها