شناسه خبر : 28621 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش ثروت

هنگ‌کنگ خانه بیشترین میلیاردرهای جهان

هنگ‌کنگ با پیشی گرفتن از نیویورک عنوان مقصد نخست ثروتمندترین مردم جهان در سال گذشته را از آن خود کرد. بر اساس پژوهشی که از سوی شرکت تحقیقاتی ولث-ایکس منتشر شد، تعداد افراد ابرثروتمند ساکن در قطب مالی آسیا در سال 2017 با رشدی 30درصدی به 10 هزار نفر رسیده است.

هنگ‌کنگ با پیشی گرفتن از نیویورک عنوان مقصد نخست ثروتمندترین مردم جهان در سال گذشته را از آن خود کرد. بر اساس پژوهشی که از سوی شرکت تحقیقاتی ولث-ایکس منتشر شد، تعداد افراد ابرثروتمند ساکن در قطب مالی آسیا در سال 2017 با رشدی 30درصدی به 10 هزار نفر رسیده است. این جایگاه از سال 2011 تاکنون در اختیار نیویورک بود. بر اساس تعریف این شرکت تحقیقاتی به افرادی ابرثروتمند اطلاق می‌شود که ثروتی بالغ بر 30 میلیون دلار داشته باشند. بر اساس این گزارش تعداد افراد ابرثروتمند هنگ‌کنگ به دلیل رونق بازار سهام و افزایش ارتباطات مالی این شهر با اقتصاد چین افزایش یافته است. رشد سریع اقتصاد چین در دهه‌های گذشته به افزایش چشمگیر تعداد ابرثروتمندان منطقه کمک کرده است. در میان میلیاردرهای برجسته هنگ‌کنگ نام لی کاشینگ، مالک شبکه مخابراتی و شرکت‌های انرژی در سراسر جهان به چشم می‌خورد. در سرزمین اصلی چین هیچ شهری در میان 10 شهر برتر فهرست ولث-ایکس حضور ندارد. این موضوع بدین دلیل است که ثروت در چین در منطقه خاصی متمرکز نشده و در کل کشور توزیع شده است. ثروتمندترین شهروندان چینی جک ما و پونی ما، موسسان غول‌های اینترنتی علی‌بابا و تنسنت هستند. در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «پویایی ثروت‌زایی در سرزمین وسیع چین سرسام‌آور نیست.» به طور کلی ایالات‌متحده همچنان به عنوان کشور مورد ترجیح ثروتمندترین مردم جهان و خانه تقریباً یک‌سوم از ابرثروتمندهای دنیا باقی‌مانده است. اما آسیا و به‌خصوص چین در حال رونق بیشتری هستند. سال گذشته تعداد افراد ابرثروتمند آسیا رشدی 20درصدی داشت. افزایش ثروت آسیا به کمک افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده، سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌ها و اصلاحات اقتصادی بوده است. پیش‌بینی می‌شود منطقه آسیا پاسیفیک فاصله خود را با دیگر مناطق در پنج سال آینده کمتر کند. بر اساس پژوهشی که شرکت مشاوره کپجمینی انجام داده است، در چهار سال گذشته، آمار مردم منطقه با دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری بیشتر از یک‌میلیون دلار بیش از هر منطقه دیگری در دنیا بود. همچنین برآورد شده است چین تنها کشوری است که میلیاردرهای بیشتری از آمریکا دارد.

اما اوضاع می‌تواند در سال 2018 تغییر کند. جنگ تجاری میان ایالات‌متحده و چین باعث شده تا این کشور با مشکلات فراوانی مواجه شود و میزان بدهی در سیستم مالی این کشور سر به فلک بکشد. همچنین در سال جاری بازار سهام چین وارد روند نزولی شده و واحد پولی این کشور در برابر دلار با افت چشمگیری مواجه شده است. در سطح جهان، تعداد افراد ابرثروتمند در مقایسه با سال گذشته رشدی 13درصدی داشته و به بیش از 250 هزار نفر رسیده است. مجموع ثروت این افراد بالغ بر 5 /31 هزار میلیارد دلار بوده که ناشی از روند رو به رشد اقتصاد جهانی و عملکرد خوب بازارهای سهام جهانی بوده است. دیگر شهرهایی که در فهرست 10 شهر برتر این پژوهش قرار دارند شامل، توکیو، لس‌آنجلس، پاریس، لندن، شیکاگو، سان‌فرانسیسکو، واشنگتن و اوزاکا می‌شود. بر پایه این گزارش پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ میلادی در آسیا ۱۰۸ هزار نفر به ابرثروتمندان جهان اضافه شوند که حاکی از رشد ۵۰درصدی است. 

تجارت- فردا- افزایش ثروت

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها