شناسه خبر : 25691 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خانه زنگارزده

ریاست‌جمهوری ترامپ

تناقض‌های زیادی در مورد کاخ سفید آشکار شده است. ترامپ از کتابی عصبانی است که او را نادان و شیفته تلویزیون می‌نامد. اما خبر بد آن است که قرار نیست دوران ریاست جمهوری او به زودی به پایان رسد. استفان میلر یکی از افرادی است که همیشه تلاش می‌کنند جهان را قانع سازند که همه چیز عادی و خوب است.

تناقض‌های زیادی در مورد کاخ سفید آشکار شده است. ترامپ از کتابی عصبانی است که او را نادان و شیفته تلویزیون می‌نامد. اما خبر بد آن است که قرار نیست دوران ریاست جمهوری او به زودی به پایان رسد. استفان میلر یکی از افرادی است که همیشه تلاش می‌کنند جهان را قانع سازند که همه چیز عادی و خوب است. این سخنرانی‌نویس کاخ سفید یکشنبه دو هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی شبکه سی‌ان‌ان شرکت کرد تا در مصاحبه‌ای زنده دیدگاهش در مورد کتاب آتش و خشم را بیان کند. روزنامه‌نگار مایکل ولف به‌تازگی این کتاب را درباره دونالد ترامپ به نگارش درآورد و او را به عنوان فردی از نظر روانی ناپایدار، احمق، خرفت و به طرز خطرناکی دمدمی‌مزاج معرفی کرد. میلر درباره کتاب می‌گوید: این کتاب یک رمان تخیلی ضعیف و نویسنده آن نگارنده آشغال یک کتاب آشغال است. 

میلر تنها 32 سال دارد اما موهای کم‌پشت و چهره واکس‌زده او را همانند فردی در دهه 50 زندگی نشان می‌دهد. او در جریان مبارزات انتخاباتی همراه ترامپ به تمام نقاط کشور سفر کرد. به گفته او «واقعیت آن است که رئیس‌جمهور یک نابغه سیاسی است. اتهامات مطرح‌شده در کتاب بی‌پایه‌اند به ویژه آنهایی که از طرف استفان بنن استراتژیست ارشد سابق آقای ترامپ مطرح می‌شوند». میلر آقای بانون را کینه‌توز و انتقام‌جو خواند. او در جریان مصاحبه تلویزیونی آنقدر پیش رفت و مبالغه کرد که مجری شبکه آقای جیک تیپر مجبور شد مصاحبه را پایان دهد و سرانجام نیروهای حراست آقای میلر را به خارج از استودیو راهنمایی کردند. 

حضور آقای میلر در تلویزیون نشان‌دهنده عمق مناظرات و بحث‌های مربوط به ریاست‌جمهوری ترامپ است. اما حداقل یک نفر از این مصاحبه خوشحال شد. ترامپ در توئیتر نوشت: «همین الان جیک تیپر مجری شبکه دروغ‌پرداز سی‌ان‌ان در مصاحبه با استفان میلر خودش را نابود کرد.» چند ساعت قبل از آن، ترامپ مجموعه‌ای از توئیت‌ها را نوشت تا به جهان ثابت کند از نظر روحی سالم است. او دموکرات‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها را متهم کرد که در تلاشند ثبات روانی او را زیر سوال برند چراکه ثابت شد بحث‌های مربوط به تبانی با روسیه فقط جنجال و هیاهو بوده است.

ترامپ روز یکشنبه صبح در توئیتی نوشت: در واقع در سراسر زندگی من ثبات روحی و زیرکی دو دارایی اصلی من بوده‌اند. او توضیح می‌دهد که چگونه از یک تاجر بسیار موفق به ستاره تلویزیونی و سپس رئیس‌جمهور تبدیل شد. «به عقیده من این تحول نه‌تنها زیرکی بلکه نبوغ را ثابت می‌کند‌... نابغه‌ای با ثبات کامل.» 

البته این طرز صحبت کردن یک فرد سالم نیست بلکه نشان‌دهنده جنون است. متاسفانه این فرد مجنون قدرتمندترین مرد جهان است. مردی که حتی نزدیک‌ترین یاران از او متنفرند. استفان منوچین وزیر خزانه‌داری ترامپ را «کودن» نامید. گری کوهن مشاور ارشد اقتصادی ترامپ می‌گوید رئیس‌جمهور یک «احمق واقعی» است و آقای مک‌ماستر مشاور امنیت ملی ترامپ را «دست‌وپاچلفتی» توصیف کرد.  تمام این نقل‌ قول‌ها از کتاب آتش‌وخشم است بنابراین تعجبی ندارد که شاهد عصبانیت ترامپ در توئیتر و دیگر جاها باشیم. رفتار ترامپ که خود شاهدی بر این ادعاهاست بسیار بچگانه به نظر می‌رسد. او از کتابی عصبانی ‌شده که هرگز آن را نخوانده است و احتمال هم نمی‌رود که آن را بخواند.

نشانه‌هایی از دیوانگی

با این حال کنایه‌های جهان واقعی که ترامپ و تیمش درگیر آن شده‌اند صرفاً نشانه دیگری از دیوانگی او نیست بلکه دردسر سیاسی مشکل‌آفرینی است که سوالاتی بنیادین را مطرح می‌سازد.

یک ابرقدرت تا چه اندازه می‌تواند قدرتمند باشد وقتی‌که تقاضای عزل رئیس‌جمهور آن مرتب رو به افزایش است؟ احتمال عزل او وجود دارد چه از طریق استیضاح یا از طریق اجرای اصلاحیه 25 که اجازه می‌دهد اگر رئیس‌جمهور به خاطر عدم سلامت جسمی یا روحی نتواند وظایفش را انجام دهد او را برکنار کرد.

سوال مهم دیگر این است: اگر ترامپ فقط به خاطر یک کتاب اینقدر عصبانی می‌شود در یک بحران واقعی چه واکنشی نشان خواهد داد؟ اگر دیکتاتور کره شمالی کیم جونگ اون او را به مبارزه بطلبد چه خواهد شد؟ آیا می‌توان در کنترل سلاح‌های هسته‌ای آمریکا واقعاً به ترامپ اعتماد کرد؟ 

منبع: اشپیگل

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها