شناسه خبر : 25694 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

غروب رمزینه در شرق

تهدید مقررات سختگیرانه

هفته گذشته شاهد موج جدیدی از تحولات سرگیجه‌آور در ارزش بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده بود. اما این بار تحولات سیر نزولی داشتند و در برخی روزها تا 20 درصد کاهش دیده می‌شد. دیدگاه‌ها و نظرات در مورد این رویداد پراکنده و متناقض بودند درست مانند زمان افزایش قیمت‌ها که هیچ دیدگاه منطقی و یکسانی ارائه نشد. آیا این رویداد ترکیدن زودهنگام یک حباب در تاریخ است؟

هفته گذشته شاهد موج جدیدی از تحولات سرگیجه‌آور در ارزش بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده بود. اما این بار تحولات سیر نزولی داشتند و در برخی روزها تا 20 درصد کاهش دیده می‌شد. دیدگاه‌ها و نظرات در مورد این رویداد پراکنده و متناقض بودند درست مانند زمان افزایش قیمت‌ها که هیچ دیدگاه منطقی و یکسانی ارائه نشد. آیا این رویداد ترکیدن زودهنگام یک حباب در تاریخ است؟

 آسیا توضیحی درباره سقوط قیمت ارزهای رمزنگاری‌شده در هفته گذشته و دیدگاهی در مورد آینده آنها ارائه می‌دهد. تهدید ممنوعیت معاملات بیت‌کوین در کره جنوبی یکی از عوامل احتمالی سقوط قیمت‌ها بود. در مورد آینده نیز این سوال مطرح می‌شود: کدام آسیا؟

ژاپن که ارزهای رمزینه را پذیرفته است در انتهای طیف قرار می‌گیرد. در سر دیگر چین است که آن را کاملاً رد می‌کند. کره جنوبی جایی در این وسط قرار دارد. 

این سه کشور نقش بسیار مهمی در جهان رمزینه‌ها دارند. بورس چین تا قبل از بستن معاملات بیت‌کوین در سال گذشته 9 /0 کل معاملات جهانی آن را به خود اختصاص داده بود. 

اکنون ژاپن بزرگ‌ترین سهم از بازار مجازی رمزینه‌ها را دارد. کره جنوبی کمتر از دو درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را می‌سازد اما حدود 1 /0 معاملات بیت‌کوین در آنجا صورت می‌گیرد.

شمال آسیا به چندین دلیل بستر مساعدی برای ارزهای رمزنگاری‌شده است. از یک طرف این منطقه منشأ و مبدأ فناوری بالا به حساب می‌آید. فراوانی تلفن‌های هوشمند، اینترنت پرسرعت و تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان علوم رایانه باعث می‌شود افراد حوزه‌های جدید را آسان‌تر بپذیرند. سختگیری‌های امور مالی متعارف نیز به این امر دامن می‌زند. کنترل سرمایه باعث می‌شود اقبال به رمزینه‌ها در چین و کره جنوبی بیشتر شود و در ژاپن نیز این ارزها جایگزینی برای سرمایه‌گذاری‌های کم‌بازده اصلی به شمار می‌روند. اشتیاق به قمار‌بازی نیز برخی افراد را به این بازار پر از سفته‌بازی می‌کشاند. 

اما مقررات‌گذاران منطقه در جهات متفاوت حرکت می‌کنند. چین با آگاهی از اینکه ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توانند نظارت دولتی را دور بزنند شدیدترین اقدامات را در پیش گرفت. این کشور سال گذشته صرافی‌های داخلی را از این معاملات منع کرد و در چند روز گذشته سایت‌هایی را هدف قرار داد که قصد داشتند این ممنوعیت را دور بزنند. دولت از مقامات محلی خواسته است عرضه برق به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین و سایر شبکه‌های کامپیوتری را که با مصرف زیاد انرژی در پی خلق سکه‌های رمزینه جدید هستند متوقف سازند. استخراج‌کنندگان چینی که این صنعت را در جهان زیر سلطه خود دارند اکنون به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

دولت چین فناوری زیربنایی ارزهای رمزنگاری‌شده را تحسین می‌کند و قصد دارد از منافع و مزایای آن استفاده کند. این دولت از بنگاه‌های مالی می‌خواهد تا بلاک‌چین یعنی سامانه دفاتر مالی توزیع‌شده را که بیت‌کوین آن را پرطرفدار ساخت امتحان کنند. اما مقامات بر این عقیده‌اند که می‌توان این فناوری را بدون نیاز به ارزهای رمزنگاری‌شده به دست آورد. پان گانگ‌شن قائم‌مقام رئیس‌کل بانک مرکزی سال گذشته با نقل قول یک اقتصاددان فرانسوی گفت: «تنها کار آن است که کنار ساحل رودخانه بنشینید و منتظر باشید جنازه بیت‌کوین بر روی آب شناور شود.»

در مقابل، ژاپن به ارزهای رمزنگاری‌شده فضای آزاد داده است. مقامات ناظر این کشور از خطرات آگاهند. یکی از بزرگ‌ترین بحران‌ها در سابقه تاریخی کوتاه‌مدت بیت‌کوین سقوط بازار بورس ژاپنی ام‌تی‌گاکس (Mt.Gox) در سال 2014 بود. از طرف دیگر مقامات با اظهارات کورودا رئیس‌کل بانک مرکزی ژاپن هم‌عقیده نیستند و بر این باورند که مسابقه بیت‌کوین در اواخر سال 2017 غیرعادی بود. با این حال دولت به جای جلوگیری از رمزینه‌ها و نوآوری‌های همراه آن به آنها اجازه داد در محدوده پارامترهایی توسعه یابند. دولت مارس گذشته قانون ارز مجازی را تصویب کرد که بیان می‌کند این پول‌ها دارایی هستند و می‌توان از آنها برای پرداخت استفاده کرد. مقام مالی به منظور جلوگیری از تقلب برای 11 صرافی مجوز صادر کرد. زنون کاپرون تحلیلگر پول‌های دیجیتالی در شانگهای می‌گوید برخی از بزرگ‌ترین رمزنگاران چینی در حال مهاجرت به ژاپن هستند.

مقامات مقررات‌گذاری کره جنوبی در ابتدا بی‌تفاوت بودند اما تب‌وتاب سفته‌بازی به آنها هشدار داد. تقاضا برای بیت‌کوین آنقدر زیاد است که کره‌ای‌ها برای بیت‌کوین 40 درصد «حق کیم‌چی» مطالبه می‌کنند. در 11 ژانویه وزیر دادگستری اعلام کرد که معاملات رمزینه‌ها ممنوع می‌شود. طرفداران این پول‌ها طوماری نوشتند و در آن درخواست کردند دولت موضع آسان‌تری در پیش گیرد. این طومار 200 هزار امضا جذب کرد. 

دولت در مقابل این واکنش‌ها به ظاهر موضع خود را تعدیل کرد و گفت ممنوعیت فقط یک ایده بود. اقدامات دیگر چندان شدید نیستند: سرمایه‌گذاران باید مالیات افزایش سرمایه بپردازند و حساب‌های مبادلاتی را به نام واقعی خود ثبت کنند. اما با بهبود شرایط بازار رمزینه‌ها وزیر دارایی کره جنوبی در هفته گذشته اعلام کرد گزینه ممنوعیت هنوز زنده است و بر روی میز قرار دارد. این اظهار نظر باعث سقوط بازار شد. 

در گذشته نیز ارزهای دیجیتال بارها افزایش قیمت داشتند اما این بار افزایش جهشی بود. در ماه دسامبر نیز در یک مرحله بیت‌کوین 50 درصد کاهش ارزش پیدا کرد. طرفداران ارز رمزینه می‌گویند آزادی از دخالت دولت یکی از عوامل مثبت در افزایش خرید و فروش است. در آسیا که نقطه حساس جهان رمزینه‌هاست این دولت‌ها هستند که اقبال این پول‌ها را بالا و پایین می‌برند. 

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها