شناسه خبر : 46687 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

طراح استراتژیک تجارت

چرا ایندرا نویی فردی مهم در دنیای کسب‌وکار شناخته می‌شود؟

 

صدیقه نژادقربان / نویسنده نشریه 

86ایندرا نویی، یک مدیر کسب‌وکار و متفکر استراتژیک، به دلیل مدیریت غول جهانی شرکت پپسی به مدت 12 سال، به‌عنوان یکی از برترین مدیران عامل در جهان شناخته شده است. او اولین زن رنگین‌پوست و اولین مهاجری بود که ریاست یک شرکت فورچون 500 را بر عهده گرفت. تحت مدیریت او، این شرکت سودآوری خود را افزایش داد و درعین‌حال برای بهبود پایداری زیست‌محیطی و سلامت مواد غذایی خود تلاش کرد.

ایندرا نویی (Indra Nooyi)، مدیرعامل سابق پپسی، به خاطر رهبری بلندپروازانه و تفکر نوآورانه‌اش شناخته شده است. او به‌طور قابل توجهی شرکت را متحول کرد و محصولات سالم‌تر و پایداری را در اولویت قرار داد. تمرکز شدید نویی بر نوآوری، بر توانایی او برای هدایت پپسی در شرایط اقتصادی چالش‌برانگیز و جلوتر ماندن از روندهای بازار تاثیر زیادی گذاشت. رویکرد استراتژیک نویی به او اجازه داد تا فرصت‌هایی را برای رشد و گسترش در زمینه‌های جدید، مانند تنقلات و گزینه‌های نوشیدنی سالم‌تر شناسایی کند.

تعهد نویی به تلفیق عملکرد و هدف منجر شد، زیرا او به قدرت ترکیب موفقیت تجاری با مسئولیت اجتماعی اعتقاد دارد. اشتیاق او برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای شرکت، کارمندان و محیط زیست به اجرای «عملکرد با هدف» در پپسی کمک کرد. این استراتژی موجب یک موقعیت قوی در بازار شد و ردپای اجتماعی و زیست‌محیطی شرکت را بهبود بخشید.

داستان ایندرا نویی، «اهمیت الگوهای قوی در زندگی» را یادآوری می‌کند. درس‌هایی که او از طریق موفقیت و رهبری‌اش آموخته است، نسل بعدی رهبران کسب‌وکار را تشویق می‌کند تا رویاهای بزرگ داشته باشند، سخت کار کنند و از موانعی که ممکن است بر سر راهشان قرار بگیرد، بگذرند. سبک رهبری ایندرا نویی با ثبات و آرامش همراه با اعتمادبه‌نفس همراه بوده است. نویی موفقیت و تبدیل شدن به قدرتمندترین زنان جهان را در پنج نکته کلیدی «توانایی برای تلاش مجدد»، «اهمیت خلاقیت»، «قدرت برنامه‌ریزی»، «اهمیت یکپارچگی» و «ارزش ارتباطات» می‌داند.

ایندرا کریسنامورتی در 28 اکتبر 1955 در مدرس (که اکنون چنای نامیده می‌شود)، هند به دنیا آمد. پدرش کارمند بانک و مادرش خانه‌دار بود. خانواده نویی از طبقه متوسط و مانند اکثر همسایگان خود، هندوهای مومن و نسبتاً محافظه‌کار بودند. مادرش نقش برجسته‌ای در زندگی نویی دارد. تحصیلات اولیه ایندرا نویی بر علم متمرکز بود و در سال 1976 مدرک لیسانس فیزیک، شیمی و ریاضیات را از کالج مسیحی مدرس گرفت.   وی MBA خود را در موسسه هندی مدیریت کلکته در سال 1978 به پایان رساند. نویی پس از فارغ‌التحصیلی، کار خود را به‌عنوان یک استراتژیست تجاری آغاز کرد. اولین کار او در یک شرکت نساجی بریتانیا بود. او سپس به سمت مدیر محصول در جانسون اند جانسون در بمبئی منتقل شد. او با توجه به سختی‌ها و محدودیت‌هایی که در کارش داشت، متقاعد شد که به یک آموزش تجاری جهانی‌تر نیاز دارد و این عاملی شد تا برای دانشکده مدیریت ییل ایالات‌متحده درخواست بدهد. نویی در سال 1978 مصمم وارد کانکتیکات شد و در سال 1980 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت دولتی و خصوصی گرفت.

فعالیت حرفه‌ای نویی در گروه مشاوره بوستون (BCG) آغاز شد، جایی که او تجربیات ارزشمندی در زمینه استراتژی و مدیریت به دست آورد. استعداد او مورد توجه قرار گرفت و او در نهایت به عنوان یک مدیر ارشد به موتورولا پیوست. بعدها، او در ABB، یک شرکت برتر فناوری جهانی کار کرد. نویی به‌عنوان یک متفکر استراتژیک و یک ارتباط‌دهنده ماهر شهرت پیدا کرد و تنها 14 سال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ییل به‌طور همزمان برای پست‌های اجرایی در دو شرکت بزرگ جهانی جذب شد: پپسی کو و جنرال الکتریک. او پپسی را انتخاب کرد، به این دلیل که مدیرعامل آنجا او را متقاعد کرده بود که می‌تواند تاثیر واقعی بگذارد.

در سال 1994، ایندرا نویی به پپسی کو پیوست و نقش معاون ارشد برنامه‌ریزی استراتژیک را بر عهده گرفت. او به‌سرعت با شناسایی فرصت‌های رشد جدید و تمرکز بر بهبود عملکرد کلی شرکت، نامی برای خود دست‌وپا کرد. در سال 2001، به سمت مدیر مالی و مدیر کلی ارتقا یافت. استراتژی‌ها و چشم‌انداز نویی برای آینده شرکت، به انتصاب او به‌عنوان مدیرعامل در سال 2006 منجر شد و او را به اولین زن رنگین‌پوست و مهاجری تبدیل کرد که یک شرکت فورچون 500 را مدیریت می‌کرد. او که از سال 2006 تا 2018 به عنوان مدیرعامل پپسی خدمت کرد، به خاطر رهبری قوی و دیدگاه استراتژیک خود در دوران تصدی‌اش شناخته شده بود و به طور قابل توجهی سبد محصولات و عملیات شرکت را تغییر داد.

در سال 2001، نویی به سمت مدیر کلی و مدیر ارشد مالی ارتقا یافت. او پپسی کو را تحت فشار قرار داد تا کسب‌وکار خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که به نظر او تغییر تقاضای مصرف‌کنندگان برای تغذیه سالم‌تر برآورده شود. او همچنین پپسی را در مسیر همگامی با محیط زیست قرار داد و اصطلاح «عملکرد با یک هدف» را به عنوان شعار جدید پپسی ابداع کرد. نویی که در سال 2006 به عنوان مدیرعامل انتخاب شد، به مدت 12 سال مدیریت پپسی را بر عهده داشت و در این مدت سود خالص سالانه شرکت بیش از دو برابر شد. راهنمایی استراتژیک او تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود، چرا که پپسی گزینه‌های کم‌کالری بیشتری را ارائه کرد و ردپای کربن شرکت را از طریق بسته‌بندی کمتر و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش داد. ایندرا پس از کناره‌گیری از سمت خود در پپسی‌ کو در سال 2018، یکی از مدیران مرکز منابع اقتصادی کانکتیکات شد. او اکنون به شکل دادن استراتژیک توسعه اقتصادی ایالت کمک می‌کند؛ همچنین در هیات مدیره ایسکلومبرگر، شورای بین‌المللی کریکت و آمازون خدمت می‌کند.

چگونه ایندرا نویی چهره پپسی را تغییر داد؟

به‌رغم شروع نامطلوب، هوش تجاری ایندرا نویی او را تبدیل به یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت جهانی غذا و نوشیدنی کرده است. طیف محصولات پپسی در دهه گذشته به‌سرعت گسترش یافته است. این شرکت در حال حاضر علاوه بر معروف‌ترین برند خود یعنی پپسی، محصولات سالم‌تری نیز تولید می‌کند. او که یک تاکتیک‌دان زیرک بود، در سال‌های اول حضورش در شرکت، بر تعدادی از بازسازی‌های کلیدی نظارت داشت. در سال 1997، پپسی تصمیم گرفت رستوران‌های پیتزا هات،KFC  و تاکوبل خود را به قیمت 5 /4 میلیارد دلار از دست بدهد. این شرکت از درآمد حاصل از فروش استفاده کرد تا کوه بدهی 5 /8 میلیارددلاری خود را به بیش از نصف کاهش دهد. سال بعد، نویی نقش کلیدی در خرید سهام تروپیکانا از سوی پپسی ایفا کرد. قرارداد 3 /3 میلیارددلاری برای این شرکت بسیار مهم بود زیرا پپسی را در رقابت مستقیم با کوکاکولا، در بازار نوشیدنی‌های غیرگازدار قرار داد.

علاوه بر این، در سال 2000 پپسی با خرید کواکر اوتس یک خرید استراتژیک دیگر انجام داد. این معامله کنترل برند محبوب و پرسود نوشیدنی ورزشی کواکر و گاتورید را به پپسی داد. در آن زمان، گاتورید (Gatorade) 6 /83 درصد از بازار خرده‌فروشی نوشیدنی‌های ورزشی در ایالات‌متحده را در اختیار داشت و با فروش سالانه حدود دو میلیارد دلار، پیشتاز جهان در بخش خود بود. ترکیب این شرکت‌ها، پپسی را به یک شرکت عمده مصرف‌کننده با تنوع گسترده تبدیل کرده است. یکی از بحث‌برانگیزترین ابتکارات نویی، هدایت هزینه‌های قابل توجه شرکت پپسی به دوری از غذاهای ناسالم و جایگزین‌های سالم‌تر بوده است. برای این منظور، او محصولات گسترده پپسی را به سه دسته طبقه‌بندی کرد: «سرگرم‌کننده برای شما» (مانند چیپس سیب‌زمینی و نوشابه معمولی)، «برای شما بهتر است» (رژیمی یا کم‌مصرف) و «برای شما خوب است» (جو دوسر کواکر).

تعادل رژیم غذایی از روز اول یکی از ویژگی‌های استراتژیک نویی بوده است. در سال 2010، او اعلام کرد که پپسی باید بخشی از راه‌حل برای یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی در جهان باشد: چاقی. پپسی تحت هدایت ایندرا، اندازه بخش محصولات «سرگرم‌کننده برای شما» خود را کاهش داده و یک کمپین بازاریابی ارائه کرد تا اطمینان حاصل کند که محصولات «رژیمی» خود به اندازه دیگر محصولاتش تبلیغ می‌شوند. امروزه، این شرکت دارای یک سبد محصولات متنوع است. هنوز هم نوشیدنی‌های شیرین و چیپس سیب‌زمینی می‌فروشد، اما آب‌میوه‌های غیرالکلی تروپیکانا، جویس نیکد و Izze را نیز در اختیار دارد که از محصولات سالم‌تر خود پشتیبانی می‌کنند. 

یکی از بارزترین دستاوردهای نویی در بازسازی کامل برند پپسی بود. امروز پپسی طراحی خود را از تولید محصول گرفته تا بسته‌بندی و برچسب زدن ظاهر محصول در قفسه و نحوه تعامل مصرف‌کنندگان پپسی با آن، در کل سیستم گسترش داده است. نویی به جای تمرکز بر روی ظاهر محصول، رویکرد کاملاً جدیدی را برای بازاریابی آغاز کرد. به‌عنوان مثال، یکی از خلاقیت‌های جدید این پروژه، «پپسی اسپایر»، یک دستگاه خودکار فروش با صفحه نمایش لمسی منحصربه‌فرد است.

ایده‌های نوآورانه و موفقیت کلی نویی در راس یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی در جهان، جوایز زیادی را برای او به ارمغان آورده است. هر سال بین سال‌های 2007 تا 2014، فوربس او را در فهرست 100 زن قدرتمند جهان قرار داد، درحالی‌که فورچون او را در رتبه‌بندی سالانه قدرتمندترین زنان در تجارت برای سال‌های 2007-2006، شماره یک دانسته است. در سال 2008، موسسه علمی و پژوهشی US News & World Report نویی را یکی از بهترین رهبران آمریکا معرفی کرد. واضح است که تاثیر نویی بسیار گسترده است؛ اراده و کمال‌گرایی نویی، او را فراتر از آنچه بسیاری در مراسم تحلیف او انتظار داشتند، در این صنعت پیش می‌برد.

در سال 2008، نویی به عنوان رئیس شورای تجارت هند در ایالات‌متحده انتخاب شد. وظیفه این شورا ایجاد یک محیط تجاری دوجانبه فراگیر بین هند و ایالات‌متحده بود. اقتصاد جهانی به عنوان قدردانی از کارش در شورا، جایزه رهبری جهانی 2015 را به دلیل تعهد نویی به پیشبرد اقتصاد جهانی فراگیرتر و تشویق ایجاد نقش‌های بیشتر برای رهبران زن اعطا کرد.

سبک مدیریت، بینش و تاثیرات کلیدی

ایندرا نویی، به دلیل سبک رهبری استثنایی خود که به موفقیت او در دنیای تجارت کمک کرد، مشهور است. سفر نویی قبل از رفتن به ایالات‌متحده برای ادامه تحصیل در رشته بازرگانی در هند، جایی که او متولد و بزرگ شد، آغاز شد. این پیشینه فرهنگی متنوع نقش مهمی در شکل‌دهی رویکرد منحصربه‌فرد او به رهبری داشت.

یکی از جنبه‌های کلیدی سبک رهبری نویی رویکرد دموکراتیک اوست. این کار کارکنان او را با مشارکت دادن آنها در فرآیند تصمیم‌گیری توانمند کرد. نویی با گوش دادن به نظرات اعضای تیم خود، یک محیط کاری مشارکتی و حمایتی ایجاد کرد. این سبک فراگیر به پپسی اجازه داد تا تحت هدایت او گسترش یابد و رشد و نوآوری قابل توجهی را به ارمغان آورد. نویی علاوه بر سبک دموکراتیک خود، همدلی و درک فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد. این خصوصیات به او اجازه داد تا شخصاً با کارمندان خود ارتباط برقرار کند و حس اعتماد و تعلق را در شرکت تقویت کند. او با ترکیب این ویژگی‌ها با تفکر استراتژیک قوی و تعهد به نوآوری، تاثیری ماندگار بر پپسی و دنیای تجارت بر جای گذاشت. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های رهبری ایندرا نویی، مهارت‌های ارتباطی استثنایی اوست. او به‌عنوان یک رهبر دموکراتیک، فرهنگ باز بودن و نزدیک بودن را پرورش داد و اطمینان حاصل کرد که تیمش احساس می‌کند شنیده می‌شود و ارزشمند است. این امر، محیطی را ایجاد کرد که در آن کارکنان می‌توانستند ایده‌ها، نظرات و نگرانی‌های خود را بیان کنند تا به همکاری و حل مشکلات بهتر منجر شود.

یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کاری نویی که تاثیری مستقیم بر پیشبرد هدف‌هایش داشت، «ساده‌سازی» مسائل و اطلاعات بود. توانایی او در ساده‌سازی اطلاعات پیچیده و برقراری ارتباط موثر، به او نسبت به همتایانش در حین بالا رفتن از نردبان پپسی برتری داده است. نویی ساده صحبت کردن را «مهارت اصلی» خود نامید، زیرا به خاطر آن در سراسر شرکت شناخته شد. هنگامی که رئیس یا مدیرعامل شرکت پپسی به کسی نیاز داشت که کوهی از داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کند، آنها را معنا کند و به‌سادگی و وضوح ارتباط برقرار کند، بلافاصله به نویی فکر می‌کرد.

سیاست کاری دیگر نویی در مدیریت خود، تعادل میان کار و زندگی بود و او معتقد بود در شرکت، «تمام خودت را سر کار بیاور». ما به مردم می‌گوییم که سر کار بیایند و [زندگی شخصی] خود را بیرون از در بگذارند. اما این واقعیت وجود دارد که همه جدا از نقش کارمند، پدر، مادر، همسر، پسر، دختر، خواهر و برادر هم هستند و مشکلاتی نیز در خانه دارند. پس مدیر باید این موضوع را درک کند. ازاین‌رو در دوران مدیریت نویی در جلسات پپسی کو، دقایق اول را به صحبت درباره خانواده اختصاص می‌داد.

او بر این باور است که مرخصی استحقاقی یک مسئله انسانی است، نه موضوعی سیاسی. رئیس نویی در اوایل کارش، در گروه مشاوره بوستون به او شش ماه مرخصی استحقاقی برای مراقبت از پدر بیمارش پیشنهاد داد. نویی همچنین هنگام به دنیا آوردن دو دخترش و بهبودی پس از تصادف رانندگی از مرخصی استحقاقی استفاده کرد. از نظر او، «هر یک از آن مرخصی‌های با حقوق، من را مدیر بهتری کرد، زیرا می‌خواستم بهترین کارم را به شرکت بدهم، و این باعث وفاداری من به آنها شد». واقعیت این است که مسیر زندگی همیشه مستقیم نیست. همه ما تولدها و مرگ‌ها و حوادث و بیماری‌ها را تجربه می‌کنیم، اما اینها نباید افراد یا خانواده‌ها را در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارند، با محروم کردن آنها از درآمد، در ناامیدی اقتصادی قرار دهد. ثابت شده است که مرخصی استحقاقی مانع از ترک نیروی کار، به‌ویژه زنان می‌شود و به‌ویژه به کارگران کم‌درآمد کمک می‌کند. برای شرکت‌ها، گردش مالی را کاهش می‌دهد، وفاداری کارکنان را بهبود می‌بخشد و وقتی مردم به دلیل بیماری در خانه می‌مانند، همه را سالم‌تر نگه می‌دارد.

ایندرا نویی همچنین سیستم تشکر از کارمندان و خانواده‌های آنها را راه‌اندازی کرد. این امر تاثیر بسیار مثبتی بر عملکرد کارکنان و زندگی شخصی خانوادگی‌شان داشت. 

دراین پرونده بخوانید ...