شناسه خبر : 46621 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاریخ‌ساز جی‌پی مورگان

مری کالاهان اردوز چگونه بازیگر قدرتمند صنعت سرمایه‌گذاری شد؟

380وقتی صحبت از مدیریت ثروت به میان می‌آید، شاید یکی از اولین نام‌هایی که به ذهن خطور کند، نام «مری کالاهان اردوز» باشد، که از او به‌عنوان «بازیگر قدرتمند صنعت سرمایه‌گذاری» یاد می‌شود. موقعیت اردوز در عرصه بانکداری و سرمایه‌گذاری، او را به یکی از تاثیرگذارترین و قدرتمندترین افراد وال‌استریت تبدیل کرده است تا جایی که برخی او را جانشین بالقوه جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان چیس می‌دانند.

کالاهان اردوز مدیر اجرایی ثروت و دارایی بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان است؛ شرکتی که به‌عنوان یک رهبر جهانی در مدیریت سرمایه‌گذاری و بانکداری خصوصی با بیش از پنج تریلیون دلار دارایی مشتری و میراث 200ساله به عنوان یک امانت‌دار مورد اعتماد شرکت‌ها، دولت‌ها، موسسه‌ها و افراد شهرت دارد. کالاهان همچنین یکی از قدیمی‌ترین اعضای کمیته عملیاتی شرکت جی‌پی مورگان چیس است.

اردوز یکی از بزرگ‌ترین مدیران ثروت و دارایی خصوصی و از تاثیرگذارترین زنان در وال‌استریت، یک رهبر متفکر و سخنران مورد توجه است. او به‌طور معمول در کنفرانس‌های صنعتی و در مصاحبه با رسانه‌های مالی ظاهر می‌شود. مجلات فوربس و فورچون پیوسته او را در میان یکی از قدرتمندترین زنان جهان رتبه‌بندی می‌کنند، و مجله بلومبرگ مارکت در سال 2013 او را تاثیرگذارترین «مدیر پول» جهان معرفی کرده است.

 مری کالاهان اردوز شش سال متوالی از سوی مجله امریکن بانکر «قدرتمندترین زن در امور مالی» لقب گرفت.  اردوز که در سال 2004، از بر عهده گرفتن مسئولیت یک سازمان با 10 هزار نفر بیم داشت، حالا یکی از مدیران ارشد مجموعه‌ای 25 هزارنفری است و به نوعی امور مالی و صنعت بانکداری جهان را مدیریت می‌کند.

صحبت کردن با مری کالاهان اردوز یا در مورد آن برای بیش از پنج دقیقه بدون اینکه مفهوم EQ و IQ مطرح شود، دشوار است. اردوز کسی است که هم هوش عاطفی و هم هوش عقلانی دارد. ترکیبی از شفقت و مهارت‌های تحلیلی که به او کمک می‌کند مسیری را در رده‌های بالای دنیای بانکی ایجاد کند. عملکرد رکورددار گروه او در صنعت پرنوسان بانکداری بی‌سابقه است. به گفته رئیس او، جیمی دیمون، اردوز که اغلب به عنوان قدرتمندترین زن در وال‌استریت یاد می‌شود، یک تجارت جهانی بسیار پیچیده را در مشت‌های آهنین خود مدیریت می‌کند.

از سال 2012، کالاهان اردوز در فهرست 50نفره تاثیرگذارترین بازارهای بلومبرگ قرار گرفته است. در مارس 2013، بیزنس اینسایدر، کالاهان اردوز را در فهرست 25 زن قدرتمند وال‌استریت جای داد و در سال 2016، کالاهان اردوز از سوی فوربس عنوان یکی از قدرتمندترین زنان جهان را از آن خود کرد.

اردوز در گذر زمان

مـــری کـــالاهــان اردوز (Mary Callahan Erdoes) در 13 آگوست 1967 در وینتکا، ایلینوی در حومه ساحلی شیکاگو  در یک خانواده کاتولیک رومی با تبار ایرلندی متولد شد. پدر او، پاتریک کالاهان شریک سابق شرکت بانکداری سرمایه‌گذاری لازارد فرز بود. اگرچه پدرش شریک سابق یک بانک سرمایه‌گذاری بود، اما اردوز مادربزرگ مادری‌اش را عامل ورودش به امور مالی می‌داند. او مدیریت پول را با متعادل کردن دسته چک مادربزرگش روی یک دستگاه پرفراژ در شش‌سالگی شروع کرد.

کالاهان اردوز دانش‌آموخته آکادمی دخترانه کاتولیک در لیک فارست، ایلینوی است. مری مدرک لیسانس خود را در دانشگاه جرج تاون در رشته ریاضیات به پایان رساند. او تنها زنی بود که در آن زمان رشته ریاضی را در جرج تاون به پایان رساند و پس از آن مدرک MBA خود را از مدرسه بازرگانی هاروارد به دست آورد.

کالاهان اردوز کار خود را با شرکت ستین رو و فارنهام شروع کرد و مادربزرگ مادری خود را دلیل اصلی به دست آوردن آن شغل در دوران کالج می‌داند. سپس به بانکرز تراست رفت؛ جایی که در امور مالی شرکت، بانکداری تجاری و پذیره‌نویسی فعالیت می‌کرد. قبل از پیوستن به جی‌پی مورگان، او در مردیث، مارتین و کایا، یک شرکت مشاوره تخصصی با درآمد ثابت، استخدام شد. در آنجا، او مسئولیت تحقیقات اعتباری، تجارت و مدیریت پورتفوی را بر عهده داشت. در سال 1996، او به مدیریت دارایی جی‌پی مورگان با سمت مدیر درآمد ثابت برای افراد، بنیادها و موقوفات با ارزش خالص بالا پیوست. در مارس 2005، او مدیرعامل بانک خصوصی جی‌پی مورگان شد و پست فعلی خود را در سپتامبر 2009 بر عهده گرفت. از او به عنوان جانشین بالقوه جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان یاد شده است. در حال حاضر او با همسر و سه دخترش در نیویورک زندگی می‌کند.

اردوز در صنعت امور مالی چه تحولی ایجاد کرد؟

اردوز طی بیش از 20 سال کاری خود علاوه بر بازوی مدیریت دارایی و ثروت، باعث کسب درآمد بی‌سابقه برای شرکت خود شد و به پیروزی‌های مهمی دست یافته است. دارایی‌های تحت مدیریت و نظارت او -البته با سرعت کمتری نسبت به موسسه بلک‌راک، بزرگ‌ترین رقیب خود- بیش از دو برابر شده است. آنچه اردوز را در وهله نخست به یک ستاره تبدیل کرد، جایگاه جی‌پی مورگان است که در بین ثروتمندترین‌های جهان بی‌نظیر است، حتی در شرایطی که رقبا تلاش‌های خود را در مدیریت ثروت افزایش داده‌اند. یکی از دلایل موفقیت اردوز در امور مالی را باید در جلب نظر مشتریان کلیدی از سوی او دانست. او هر مرحله از فرآیند را به دقت بررسی می‌کند.

اردوز با تحولات و تغییرات جهانی در حوزه مالی نه‌تنها همگام است، که همیشه گامی جلوتر برمی‌دارد. چه زمانی که بیت‌کوین و بلاک‌چین به مبحث مهم درآمدزایی و امور مالی تبدیل شده بود و چه حالا که موضوع هوش مصنوعی به‌  موضوع مهم سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. در سال 2020، بخش مدیریت اجرایی ثروت و دارایی جی‌پی مورگان دومین بانکی بود که امکان سرمایه‌گذاری بیت‌کوین را برای مشتریان خود فراهم کرده بود. و حالا بر هوش مصنوعی متمرکز است. مری می‌گوید، مدیریت پول مردم برای معاملات هوش مصنوعی پرسود است. با کسب اطلاعات عمومی و اختصاصی به سیستم، «هوش مصنوعی» می‌تواند به تصمیم‌گیری به‌موقع، خودکارسازی گردش کار و ایجاد ارتباط برای مشتریان کمک کند. در واقع، هوش مصنوعی، جهشی تکنولوژیک را در امور بانکداری ایجاد و اطلاعات مالی را مدیریت می‌کند.

در سال 2008، زمانی که جهان بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای را پشت سر می‌گذاشت، کالاهان اردوز در اوج طوفان راهی جدید به سوی بانکداری خصوصی و کل صنعت سرمایه‌گذاری گشود و افق سرمایه‌گذاری مشتریان را گسترش داد تا جایی که از اکتبر تا دسامبر 2008، روزانه یک میلیارد دلار در بانک خصوصی دریافت می‌کردند. این مبلغ در زمانی که سیستم‌های بانکی با مشکل مواجه بودند و مشتریان وحشت‌زده بودند، مبلغ هنگفتی به‌شمار می‌رفت. او با راه‌اندازی سیستم Acats (خدمات انتقال خودکار حساب مشتری) پول مشتریان را از حساب‌های کارگزاری قبلی به حساب بانکی خودشان انتقال داد.

این اقدام باعث شده بود، زمانی که اکثر بانک‌های آمریکا در مرحله سقوط قرار داشتند، جی‌پی مورگان امن‌ترین بانک در آمریکا تلقی می‌شد و بانک خصوصی آن که اردوز اداره‌اش می‌کرد، نه‌تنها امن، بلکه هوشمند نیز دیده می‌شد، زیرا اردوز آن را پایه‌ریزی کرده بود. بنابراین زمانی که اردوز به جی‌پی مورگان رسید، تنها تمرکز او این بود که چگونه ایده‌های سرمایه‌گذاری هوشمند را به مشتریانی با ارزش خالص بالا برساند. 

این تمرکز بر ایده‌های هوشمند و بهترین بانک برای مشتریان با ارزش خالص بالا، اردوز را به ایجاد یک گروه اختصاصی بازار سرمایه در بانک خصوصی، زمانی که در سال 2005 به عنوان رئیس آن انتخاب شد، سوق داد. این تیم با حضور اعضای ارشد خود ترکیبی از کارشناسان دارایی در سراسر جهان بود که بینش‌های بازار را به اشتراک می‌گذاشت و ایده‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری سفارشی را با استفاده از شبکه شرکای طرف خرید، طرف فروش، داخل و خارج بانک ایجاد می‌کرد. او همچنین جلسه 8 صبح را معرفی کرد که اکنون یک موسسه در بانک است.

یکی دیگر از تغییراتی که او ایجاد کرد و بر تغییر صنعت برای مشتریان تاثیر گذاشت، دسترسی به سهام خصوصی و صندوق‌های تامینی جی‌پی‌ مورگان اولین و بزرگ‌ترین پذیرنده سرمایه‌گذاری‌های جایگزین بود که در سال 2004، 55 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری جایگزین هایبریج را خرید و در سال 2007 به بزرگ‌ترین مدیر صندوق‌های تامینی در جهان تبدیل شد. در سال 2009، زمانی که اردوز به سمت فعلی خود یعنی نظارت بر کل تجارت مدیریت دارایی جایگزین که امروز 125 میلیارد دلار است، نقل مکان کرد، به‌عنوان زنی شناخته شد که می‌تواند با سرسخت‌ترین مدیران صنعت مذاکره کند. همچنین، تحت نظارت اردوز، بخش مدیریت ثروت و دارایی جی‌پی مورگان در سال 2018 به رکورد 8 /2 تریلیون دلار از دارایی‌های مشتری رسید. وی همچنین زمانی که بخش خود را به اولین شرکت مدیریت دارایی بین‌المللی تبدیل کرد که در تجارت آزاد شانگهای فعالیت کند، تاریخ‌ساز شد. اردوز با افزایش دارایی‌ها تقریباً در تمام بخش‌های کلیدی، موجب افزایش استخدام چشمگیری در شرکت خود شد. مدیریت دارایی 1366 کارمند جدید (افزایش هشت‌درصدی) در 12 ماه منتهی به ژوئن استخدام کرد، این در حالی است که شرکت قصد داشت 19 هزار نفر را تا سال 2014 اخراج کند.

بسیاری از استخدام‌شده‌ها در مدیریت دارایی خارج از ایالات‌متحده مشغول به کار شدند. اردوز می‌گوید این بخش توانست مقادیر بی‌سابقه‌ای پول از ژاپن دریافت کند، به علاوه افزایش سپرده‌های بانک‌های خصوصی از هنگ‌کنگ و تایوان و جریان‌های قوی نهادی و سرمایه‌گذاری مشترک از ایتالیا و اسپانیا که از طریق سیاست‌های پولی او محقق شد. اردوز به‌دنبال مشتریانی از سراسر جهان بود و این عاملی بود تا پا فراتر از منطقه بگذارد.

در واقع، اردوز را می‌توان قدرتمندترین زن در امور مالی دانست. زمانی که او به  جی‌پی مورگان  پیوست، کل بانک 15 هزار کارمند، درآمدی معادل 8 /6 میلیارد دلار و تنها 208 میلیارد دلار سرمایه داشت، اما امروزه  واحدی که کالاهان اردوز بر آن نظارت دارد بیش از 25 هزار کارمند، درآمدی معادل 14 میلیارد دلار و 8 /2 تریلیون دلار سرمایه دارد.

ارزش خالص دارایی اردوز تا 16 فوریه 2024 حداقل 148 میلیون دلار برآورد شده است. اردوز بیش از 4814 واحد از سهام شرکت جی‌پی‌مورگان را به ارزش بیش از 102 میلیون دلار فروخته است. علاوه بر این، او به عنوان مدیر اجرایی‌ - مدیریت دارایی و ثروت در این موسسه بانکی و سرمایه‌گذاری بزرگ، سالانه 21 میلیون دلار درآمد دارد. بزرگ‌ترین معامله‌ای که او تا به حال انجام داده است، استفاده از 5 /275 هزار واحد از سهام جی‌پی مورگان در 10 نوامبر 2017 به ارزش بیش از 8 /11 میلیون دلار بود. به‌طور متوسط، مری از سال 2017، هر 55 روز، 7 /42 هزار واحد معامله می‌کرد. از 16 فوریه 2024، او همچنان حداقل 570 هزار واحد از سهام شرکت را در اختیار دارد.

380-1

رویکرد سرمایه‌گذاری کالاهان اردوز

مری کالاهان اردوز، بحث‌های پویایی را در مورد اقتصاد جهانی، هوش مصنوعی، آب‌وهوا و انرژی، انعطاف‌پذیری و امنیت مالی ارائه داده و بینش‌ها و دیدگاه‌های ارزشمندی را در حوزه سرمایه‌گذاری مطرح کرده است و همین موضوع، او را در شمار قدرتمندترین زنان دنیا قرار داده است. اردوز معتقد است که سرمایه‌گذاری هرکس منحصربه‌فرد است. این دیدگاه او را به سمت مدیریت دارایی و ثروت جی‌پی مورگان هدایت کرد تا سرمایه‌گذاری‌های شخصی‌تر را به مشتریان خود ارائه دهد.

از نظر او، هیچ چیز منفعلانه‌ای در مورد مدیریت پول وجود ندارد؛ چه اینکه چگونه سهام و اوراق قرضه خود را مدیریت کنید و چه پورتفوی کلی خود را. «مدیریت ثروت» دقیقاً مانند مدیریت سلامتی افراد است. شما انتظار ندارید که یک پزشک نسخه مشابهی را برای تک‌تک مراجعان تجویز کند. مجله بارونس در اوایل 2023 درباره کالاهان می‌گوید، او تلاش کرده تا مدیریت دارایی و ثروت جی‌پی مورگان را تغییر دهد تا بتواند راه‌حل‌های سفارشی‌تری را به مشتریان ارائه دهد. در چند سال گذشته، او شرکت را به خرید چندین ایده جدید هدایت کرده است که قابلیت‌های تکنولوژیکی را به ارمغان می‌آورد تا مشتریانش کنترل بیشتری بر پول خود داشته باشند.

یکی از کلیدهای موفقیت او تلاش برای توانمندسازی مشتریان جی‌پی مورگان با توانایی شخصی‌سازی سرمایه‌گذاری‌هایشان بوده است. او به جای نادیده گرفتن کسانی که دارایی خالص کمتری دارند، به آنها کمک کرده تا ثروت خود را افزایش دهند و مشتریان بیشتری را جذب کنند. اردوز همچنین، بر ثابت ماندن بر یک تخصص تاکید دارد و معتقد است، چه در حال تغییر شغل باشید، چه در یک شرکت کار می‌کنید یا شرکت خود را راه‌اندازی می‌کنید، «شما باید در یک موضوع متخصص باشید، نه همه چیز».

  او یکی از علل موفقیت خود در شغل‌های خود را سازگاری با همه شخصیت‌ها در محیط کاری می‌داند. « برای تبدیل شدن به یک فرد واقعی، باید همه شخصیت‌ها را بپذیرید، به‌خصوص آنهایی که با شخصیت شما متفاوت هستند. وقتی این کار را انجام می‌دهید دیگر هیچ شغلی خیلی بزرگ و سخت به نظر نمی‌رسد.»

کالاهان اردوز، چشم‌انداز روشنی از آینده اقتصاد جهانی دارد و آن را در حال بهبود می‌بیند. از دیدگاه او، اقتصاد جهانی با بهبودی طولانی و شکننده، با فرازونشیب‌های فراوان همراه بوده است. در حالی که شاخص‌های مدیریت خرید جهانی در بیشتر بازارها افزایش عمومی را نشان می‌دهند، عدم تعادل‌های فراوانی که هنوز وجود دارد می‌تواند یک محیط سرمایه‌گذاری رو‌به رشد و فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران بلندمدت ایجاد کند. اردوز را قهرمان «ادغام کار و زندگی» می‌دانند. به همان اندازه که مشغول امور خانه خود است، همزمان جلسات بازار صبحگاهی را با هزاران نفر برگزار می‌کند، در حالی که به صورت انفرادی به کارکنان آموزش می‌دهد. کالاهان همچنین مشتاق حمایت از جامعه به‌ویژه زنان و کودکان است. همین امر باعث شد، از سال 2005 در هیات‌مدیره یونیسف خدمت کند و به هیات‌مدیره بنیاد رابین‌هود، سازمانی که با فقر در نیویورک مبارزه می‌کند، بپیوندد. 

دراین پرونده بخوانید ...