شناسه خبر : 44514 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خطر کنترل چین بر سازمان ملل

پیام ناتو از مانور موشکی به روسیه چیست؟

افزایش نقش چین در نهادهای بین‌المللی و خیز حزب کمونیست حاکم بر این کشور برای گسترش نفوذ خود در جامعه بین‌الملل، زنگ خطر را برای غرب به صدا درآورده است. ایالات متحده هم در پی «نگرانی‌ها از افزایش نفوذ چین»، به صورت رسمی درخواست بازگشت به یونسکو را ارائه کرده است. هم‌میهن در گزارشی نوشت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، شش سال پیش در حمایت از اسرائیل از عضویت در یونسکو خارج شد. اودره ازولی، رئیس یونسکو، پس از دریافت نامه رسمی وزارت خارجه آمریکا گفت که این اقدام واشنگتن نشان‌دهنده «اعتماد» به این سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی است. او در جمع نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو یونسکو در پاریس، از این روز به عنوان «روز بزرگ» برای یونسکو و چندجانبه‌گرایی یاد کرد. پذیرش بازگشت آمریکا به یونسکو فقط با رای مثبت اکثریت کشورهای عضو که پیش‌بینی می‌شود در ماه جولای انجام شود، امکان‌پذیر است. همزمان بیش از ۴۰ کشور عضو یونسکو در همگامی با سفیر ژاپن در این سازمان، از برگزاری جلسه فوق‌العاده برای رای‌گیری درباره درخواست بازگشت آمریکا به یونسکو حمایت کردند. پکن هم با وجود اختلاف‌هایش با واشنگتن اعلام کرد که با بازگشت آمریکا به یونسکو مخالفت نخواهد کرد. به گفته سفیر چین در یونسکو، کشورش آماده همکاری با همه کشورهای عضو این سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ازجمله آمریکا خواهد بود. رئیس یونسکو ۱۲ ژوئن اعلام کرد آمریکا از اول جولای دوباره عضو این سازمان خواهد شد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در ماه مارس گفته بود که در غیاب کشورش در یونسکو، چین امکان فعالیت و اثرگذاری بیشتری روی موضوع‌های مختلف ازجمله هوش مصنوعی پیدا خواهد کرد. او گفته بود: «من واقعاً معتقدم که باید به یونسکو برگردیم، نه برای هدیه دادن به این سازمان، بلکه به این دلیل که اتفاقاتی که در یونسکو می‌افتد، اهمیت دارند.» آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما از سال ۲۰۱۱ و پذیرش فلسطین در یونسکو، همه کمک‌های مالی خود را به یونسکو به حالت تعلیق درآورد. دونالد ترامپ در دومین سال ریاست‌جمهوری خود، در اعتراض به تصویب قطعنامه‌های متعدد علیه اسرائیل، عضویت کشورش را در یونسکو لغو کرد. کمک‌های مالی آمریکا به یونسکو برای فعالیت‌های این سازمان اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر آمریکا حدود ۶۱۹ میلیون دلار بدهی معوقه به یونسکو دارد که بیشتر از بودجه سالانه این سازمان است. بنابر گزارش‌ها، بودجه سالانه یونسکو حدود ۵۳۴ میلیون دلار برآورد می‌شود. دولت بایدن که از شش ماه پیش برای پیوستن دوباره به یونسکو موافقت کنگره این کشور را کسب کرده، قرار است اعطای کمک‌های مالی به یونسکو را از سر بگیرد و در نخستین مرحله، ۶۱۹ میلیون دلار حق عضویت معوقه خود را بپردازد. وزارت خارجه آمریکا در نامه خود به رئیس یونسکو، وعده کمک مالی ۱۵۰ میلیون‌دلاری برای سال مالی ۲۰۲۴ را داده است. روسیه و ایران، دیگر اعضای یونسکو که واشنگتن با آنها روابط پرتنشی دارد، تاکنون درباره بازگشت آمریکا به این سازمان موضعی نگرفته‌اند. بنا بر شواهد موجود، رد درخواست بازگشت آمریکا به یونسکو در رای‌گیری ماه جولای بعید به نظر می‌رسد.

دادگاه ترامپ با ۳۷ فقره اتهام کیفری آغاز شد

سرانجام رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به دادگاه فدرال فلوریدا-میامی احضار و روند محاکمه او آغاز شد. برای نخستین‌بار در تاریخ ایالات متحده رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اتهاماتی کیفری در دادگاه فدرال محاکمه می‌شود. این دادگاه آقای ترامپ را بابت اسناد طبقه‌بندی‌شده و محرمانه‌ای که از کاخ سفید به اقامتگاه شخصی خود انتقال داده و در روند تحقیق مانع ایجاد کرده و همچنین اظهارات نادرستی داشته، محاکمه می‌کند. این اسناد با عملیات نیروهای تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در اقامتگاه لاراماگو به‌دست‌آمده است. در کیفرخواست آقای ترامپ ۳۷ مورد اتهام کیفری در زمینه ایجاد مانع در روند تحقیق و بررسی و همچنین اظهارات نادرست و دروغ مشاهده می‌شود. ترامپ در جلسه تفهیم اتهام مدعی شد بی‌گناه بوده و این اتهامات بی‌اساس است. او سپس برای جمع هوادارانش در نیوجرسی سخنرانی کرد و محاکمه خود را تعقیبی سیاسی توصیف کرد تا قضایی. ترامپ پس از جلسه نخست محاکمه، به قید وثیقه آزاد شد و البته پذیرفت که درباره موارد این پرونده با احدی از شاهدان که قرار است احضار شوند، حرف نزند. دستیار آقای ترامپ، نائوتا نیز با اتهاماتی مشابه مواجه است. او هم در جلسه محاکمه حضور داشته، اما دادگاه به اتهاماتش رسیدگی نکرده و تاریخ دیگری برای او تعیین شده است.

پارلمان لبنان در جست‌وجوی رئیس‌جمهور

برای اولین‌بار از آغاز سال نو تا امروز، نمایندگان پارلمان لبنان دور هم جمع می‌شوند تا بالاخره رئیس‌جمهور را انتخاب کنند. اما تحلیلگران معتقدند همچنان اتفاقی نخواهد افتاد و رئیس‌جمهور انتخاب نخواهد شد. نشنال در گزارشی نوشت در این چند روز بسیاری از شخصیت‌های لبنانی برای نامزدی ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند. این پست از ماه اکتبر سال گذشته تا امروز خالی بوده است. در واقع دولت متشکل از مقامات مستعفی مسوولیت را به عهده داشته است. اما چرا تحلیلگران می‌گویند بعید است پارلمان لبنان در انتخاب رئیس‌جمهور به نتیجه برسد؟ آنها معتقدند موانع قبلی همچنان پابرجا هستند. از جمله عدم توافق و همراهی احزاب و گروه‌های لبنانی بر سر یک نامزد و البته شکل گرفتن رقابت‌های متعدد که نمی‌گذارد یک نامزد از رای قابل قبول و استاندارد برخوردار شود. مثلاً در تمام جلسات قبلی تعیین رئیس‌جمهور نمایندگان حزب‌الله کاغذ سفید درون صندوق انداخته و مانع رسمیت تعداد آرا شده‌اند. بر اساس قانون اساسی لبنان رئیس‌جمهور از جامعه مسیحی این کشور است و در دور اول باید دوسوم آرای نمایندگان پارلمان را کسب کند. برنده نهایی در دور دوم باید ۶۵ رای مثبت اکثریت را به‌دست بیاورد. به نظر می‌رسد حزب‌الله و متحدانش از جمله امل پشت آقای سلیمان فرانگیه هستند. نامزد مورد تایید حزب‌الله و امل چندان مورد تایید جامعه مسیحی لبنان نیستند. احزاب بزرگ مسیحی لبنان گزینه‌ای به نام جهاد آزور، وزیر مالیه سابق کابینه را در سبد خود دارند.

پنجمین سفر محمود عباس به چین

 محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هفته گذشته طی سفری رسمی و چهارروزه وارد چین شد. به گزارش روسیه الیوم عباس در پنجمین سفر خود به پکن، با شماری از مقامات چینی و در راس آنها شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، دیدار خواهد کرد. قرار است دو طرف طی این دیدار، تقویت روابط دوجانبه و آخرین تحولات مربوط به قضیه فلسطین و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهمیت مشترک را بررسی کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین هفته گذشته گفته بود که عباس نخستین رئیس یک کشور عربی است که چین در سال جاری از آن استقبال می‌کند. چین به دنبال میانجیگری در خاورمیانه است و آخرین میانجیگری آن مربوط به ایران و عربستان می‌شود که به عادی‌سازی روابط میان این دو کشور منجر شد.

توافق عربستان و سوریه درباره ازسرگیری فعالیت‌های تجاری و اقتصادی

محمد ابوالهدی اللحام، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه و هیات همراه وی، در حاشیه شرکت در کنفرانس تجاری کشورهای عربی و چین در ریاض، با حسن بن معجب الحویزی رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عربستان دیدار و گفت‌وگو کردند. دو طرف درباره بازگشایی مسیر همکاری‌های اقتصادی و ازسرگیری فعالیت‌ها و رویدادهای تجاری و سرمایه‌گذاری فی‌مابین همزمان با تعامل سوریه با محیط عربی خود توافق کردند. اعضای هیات سوری از مواضع عربستان در قبال سوریه و مردم آن قدردانی کردند و به پیشرفت بزرگی که عربستان شاهد آن بود و تمایل بخش تجاری سوریه برای ورود به بازار عربستان و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی اشاره کردند. دو طرف بر ضرورت تبادل دیدارهای هیات‌های تجاری، و توانمندسازی سرمایه‌گذاران نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در عربستان و سوریه و ایجاد مجامع اقتصادی به نحوی که مسیر همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور برادر را پیش ببرد، تاکید کردند.

بزرگ‌ترین مانور هوایی ناتو؛ پیام به روسیه منتقل شد

بیش از ۲۰۰ هواپیمای جنگی از ۲۵ کشور جهان در آلمان گردآوری شده است تا بزرگ‌ترین رزمایش هوایی ناتو طی دهه‌های اخیر انجام شود. هدف نهایی این رزمایش ارسال پیام به روسیه‌ای است که به اوکراین حمله کرده است. نیویورک‌تایمز گفت رزمایش هوایی ناتو دو هفته طول می‌کشد و در آن بیش از ده هزار سرباز از کشورهای عضو شرکت دارند. ژاپن و سوئد نیز در این رزمایش نماینده دارند و شرکت خواهند کرد. این رزمایش بیشتر به منظور نمایش توان دفاعی ناتو در تقابل با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز طراحی شده است. هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز تجهیزاتی هستند که طی ۱۸ ماه گذشته در حمله روسیه به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند. یکی از فرماندهان آلمانی این مانور هوایی می‌گوید ما با این تمرین‌ها نشان می‌دهیم می‌توانیم از خودمان در تقابل با حملات هوایی محافظت کنیم. این فرمانده تاکید می‌کند هواپیماها هرگز در منطقه کالینینگراد که در کنترل روسیه و هم‌مرز با لهستان و لیتوانی است، به پرواز در نخواهند آمد. در واکنش به این رزمایش تعدادی از شهروندان آلمانی هم موضع گرفته و به خیابان آمده‌اند که باید برای صلح تمرین کرد یا مانور برگزار کرد و نه جنگ. هرچند که برگزارکنندگان این رزمایش می‌گویند آنها ائتلافی دفاعی هستند و تنها برای نمایش توان دفاعی خود این تمرین‌ها را طراحی کرده‌اند.

بن‌گویر بدترین وزیر تاریخ اسرائیل

بعد از درخواست «بنی گانتس» رهبر حزب «اتحاد» رژیم اسرائیل و «منصور عباس» رئیس فهرست یکپارچه عربی برای برکناری وزیر امنیت‌داخلی این رژیم، نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائیل و رهبر ائتلاف مخالفان در کنست (پارلمان این رژیم) نیز خواهان عزل «ایتامار بن گویر» شد. به گزارش بی‌بی‌سی، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل طی پیامی در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد که «ایتامار بن‌گویر» بدترین وزیر در تاریخ پلیس این رژیم است. رهبر ائتلاف مخالفان در کنست رژیم صهیونیستی در این پیام ویدئویی، افزایش خشونت و هرج‌ومرج در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه کاهش امنیت در مناطق عرب‌نشین را نتیجه سیاست‌های غلط بن‌گویر اعلام کرد. بسیاری از مقامات و کارشناسان اسرائیلی، حضور عناصر تندرویی مثل بن گویر و همچنین دیگر عناصر وابسته به احزاب حریدی و صهیونیست دینی در کابینه رژیم اسرائیل را عامل فروپاشی سریع‌تر این رژیم و گسترش انتفاضه مردم فلسطین و انزوای بین‌المللی صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند. 

♦♦♦

ایسنا: دیمیتری دوجادکین، سفیر روسیه در دوحه، گفت که قطر همچنان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عرب در روسیه است. وی در جشن ملی روسیه تاکید کرد که با وجود فشارهای خارجی بسیار، قطر به تحریم‌های تحمیل‌شده بر روسیه نپیوسته و همچنان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عرب در اقتصاد روسیه است.

ایرنا: امارات پس از یک سال توقف و اکتفا به روادید دوماهه، صدور روادید سه‌ماهه را از سر گرفت. یک مقام اماراتی در سازمان فدرال ثبت‌احوال، شهروندی، گمرک و امنیت بنادر این کشور (ICP) گفت اشخاصی که مایل به سفر به امارات هستند، می‌توانند به مدت ۹۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند.

فارس: صادرات عراق به چین در سال گذشته، حدود دوسوم تبادل تجاری دو کشور را تشکیل داده است. سایت trade map که نقشه تجارت کشورها برای صادرات و واردات را ارائه می‌دهد، اعلام کرد که تبادل تجاری بین عراق و چین در سال ۲۰۲۲، به ۵۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۴۶۳ هزار دلار رسید که صادرات عراق به چین حدود 50 /64 درصد از آن بود.

تسنیم: گزارش‌های منتشرشده از اوکراین می‌گویند نیروهای اوکراینی در جبهه جنوب شرقی روستا به روستا پیش می‌روند و روس‌ها را عقب می‌رانند. با همه این حرف‌ها اما تحلیلگران می‌گویند حمله بزرگ هنوز اتفاق نیفتاده است.

ایرنا: پادشاه اردن و فرماندهی مرکزی آمریکا تلاش‌های مشترک برای نبرد با تروریسم را بررسی کردند.

ایسنا: رئیس امارات متحده عربی گفت که با رجب طیب اردوغان درباره تقویت روابط راهبردی موجود میان دو کشور گفت‌وگو کرده است.

فارس: عربستان و سوریه برای بازگشایی مسیر همکاری‌های اقتصادی و ازسرگیری فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور توافق کردند. این توافق در نشست «حسن الحویزی»، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عربستان و «محمد ابوالهدی اللحام»، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه در حاشیه کنفرانس تجاری اعراب و چین در ریاض حاصل شد.

ایسنا: شاهزاده محمد بن‌سلمان راهی پاریس شد تا درباره تحکیم روابط میان دولت سعودی و فرانسه با مکرون دیدار و گفت‌وگو کند. عربستان فرانسه را شریک کلیدی خود در زمینه تکنولوژی، تحقیقات و نوآوری می‌داند.

♦♦♦

مخالفت با تحریم‌های فراسرزمینی

هم‌میهن نوشت: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید، قوانین تحریمی آمریکا که کشورهای ثالث را نیز مجبور به تبعیت از تحریم‌های واشنگتن می‌کند، خلاف قوانین بین‌المللی است. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با روزنامه «استریتس تایمز» انگلیس تاکید کرد که تحریم‌های ثانویه آمریکا خلاف قوانین بین‌المللی است. وی دراین‌باره گفت: «تفاوت اساسی بین اقدامات محدودکننده و تحریم‌های ما با آمریکا وجود دارد؛ تحریم‌های ما فراسرزمینی (ثانویه) نیستند. به‌عنوان مثال ما از شرکت‌های نفتی اندونزی نمی‌خواهیم که از قوانین محدودکننده و تحریم‌های ما علیه روسیه تبعیت کنند.»

 

امید به تغییر رفتار طالبان

شرق نوشت: ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، می‌گوید که با وجود انتشار گزارش‌های متعدد از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، تغییر سریع در رفتار طالبان کاری ساده نیست. جهان با رویکرد مصالحه‌جویانه همچنان امیدوار به اصلاح ساختارهای رفتاری این گروه است، گروه طالبان با ساختار فکری انحصارگرایانه و دگم‌اندیش خویش نه‌تنها رویکرد مثبتی از خود در مقابل مردم افغانستان و جهان نشان نداده است، بلکه روزبه‌روز به رفتار اصطکاک‌آمیزش با مردم افغانستان و جامعه جهانی شدت می‌بخشد.

 

افزایش آمار آوارگان

اعتماد نوشت: جنگ روسیه در اوکراین، آوارگان افغان و جنگ در سودان باعث شده است شمار پناهجویانی که مجبور به اقامت در خارج از کشورها شده‌اند و همچنین آوارگان داخل خود کشورها به رقم بی‌سابقه‌ای برسد. آژانس پناهندگان سازمان ملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد: در پایان سال گذشته 108میلیون و 400 هزار نفر آواره شدند. این رقم 19 میلیون و صد هزار نفر از سال ۲۰۲۱ بیشتر است و بیشترین افزایش از سال ۱۹۷۵ (وقتی ثبت آمار در این زمینه شروع شد) محسوب می‌شود.

 

پایان دوران کاهش تسلیحات هسته‌ای

ایسنا نوشت: براساس اعلام «انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» ذخایر تسلیحاتی در جهان، زرادخانه‌های هسته‌ای چند کشور به‌ویژه چین در سال گذشته میلادی در جریان تشدید تنش‌های ژئوپولیتیک رشد پیدا کرده، درحالی‌که قدرت‌های اتمی دیگر نیز به مدرنیزه کردن زرادخانه‌های خود ادامه داده‌اند. طبق این گزارش مجموع کلاهک‌های هسته‌ای در میان ۹ قدرت هسته‌ای جهان -انگلیس، چین، فرانسه، هند، اسرائیل، کره‌شمالی، پاکستان، روسیه و آمریکا- در ابتدای سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۲۷۱۰ عدد برآورد شد که در ابتدای سال ۲۰۲۳ به ۱۲۵۱۲ عدد کاهش یافته است.