شناسه خبر : 44454 لینک کوتاه

سلامت بایدن و انتخابات

معنای «رفع خطر» در سیاست‌های مواجهه با چین چیست؟

کشورهای گروه ۷ روی «کاهش ریسک» به‌عنوان عنصر مرکزی رویکردشان به چین توافق کردند و مهم اینکه تاکید کردند، موضوع «رفع ریسک» است «و نه قطع اتصال». «قطع اتصال» اقتصاد هر کشور بزرگی با چین همواره کاری غیرممکن می‌بود و رادیکال به نظر می‌رسید، اما عبارتی پرکاربرد و فاصله‌افکن بوده است. «رفع ریسک» بسیار معتدل‌تر به نظر می‌رسد، و درباره چین در میان گستره‌ای از کشورهای مختلف، اجماعی ایجاد کرده که بسیار هم علنی بوده است. اما در واقعیت، «رفع ریسک» بسیار مبهم است و معنایش نامشخص. دامنه‌اش بسته به این است که این عبارت چطور تفسیر شود. بسیار محتمل است که کشورهای مختلف «رفع ریسک» را به اشکال مختلف تفسیر و اعمال کنند و به‌جای اجماع، واگرایی بسازند: در بعضی کشورها این کار به‌معنای دامنه‌ای متوسط از فاصله‌گیری‌های اقتصادی است و در برخی به شکل بالقوه سیاستی شبیه به همان «قطع اتصال».

عدم اطمینان گسترده درباره معنای «رفع ریسک» و احتمال واگرایی در پیاده‌سازی آن، سه بخش دارد. اول اینکه «رفع» در «رفع ریسک» به چه معناست؟ در بعضی متون به معنای حذف ریسک تعریف شده است. وزارت خارجه آمریکا در متون دیگر که بی‌ارتباط به چین است، «رفع ریسک» را به‌معنای «پرهیز از ریسک» تعریف می‌کند و نه «مدیریت ریسک». هر تعریفی در پیاده‌سازی نتیجه متفاوتی خواهد داشت.

عدم اطمینان دوم مربوط به این است که چه چیز به عنوان ریسک به حساب خواهد آمد. حتی اگر رفع ریسک به عنوان کاهش ریسک و نه حذف آن تعریف شود، دامنه بالقوه رفع خطر و درجه جدایی اقتصادها از چین بسته به این است که با کدام مشکلات به‌عنوان ریسک‌های مربوط برخورد خواهد شد. برای ایالات متحده درباره چین، امنیت ملی بیش از هر چیز مطرح می‌شود. رئیس‌جمهور جو بایدن اخیراً در نشست گروه ۷ رفع خطر را شامل «حفاظت از مجموعه‌ای کوچک از فناوری‌های پیشرفته» خواند که «برای امنیت ملی ما کلیدی‌اند» و بیشترین تاکید را روی «فناوری‌هایی که تعادل نظامی را تغییر می‌دهند» گذاشت. حفاظت از امنیت ملی مفهومی گسترده و مبهم است. به‌علاوه، روسای‌ جمهور معمولاً برای حفاظت از «امنیت ملی» از اختیارات خود بیش از حد استفاده کرده‌اند. تعریف بایدن ممکن است سیاست را به «قطع اتصال» نزدیک‌تر کند.

سومین موضوع عدم اطمینان این است که یک ریسک مشخص، چگونه ارزیابی شده و وزن آن در مقابل دیگر منافع ملی چگونه در نظر گرفته می‌شود. بیشتر ریسک‌ها نیاز به ارزیابی‌های پیچیده پیش از تصمیم‌گیری دارند. ریسک تا چه حد باید محتمل و تا چه حد آسیب‌زننده باشد؟ تصمیم‌گیران کشورهای مختلف بین ریسک بالقوه و آنچه ممکن است به نفع شهروندان و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران باشد، چگونه تعادل برقرار خواهند کرد؟ دولت‌ها از کدام ابزارهای اقتصادی برای رسیدگی به ریسک‌ها استفاده می‌کنند؟ تنوع در زنجیره‌های تامین و کنترل صادرات قطعی هستند، اما محدود کردن سرمایه‌گذاری در خارج همچنین موضوعی جنجالی است که کشورها درباره آن اختلاف دارند، نه‌تنها به خاطر قدرت سیاسی داخلی سرمایه‌گذارانشان، بلکه همچنین به خاطر اینکه محدود کردن سرمایه‌گذاران در چین، شامل تصمیماتی جنجالی در این باره خواهد شد که کدام سرمایه‌گذاران تحت پوشش کدام کشورها هستند و نیز درباره بررسی‌های بسیار پیچیده در حوزه سرمایه‌گذاری.

رایزنی مصر و نتانیاهو

نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور مصر در خصوص عملیات ضدصهیونیستی اخیر در مرز مصر و سرزمین‌های اشغالی رایزنی کردند. به گزارش تایمز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر تلفنی گفت‌وگو کرد. دو طرف در این گفت‌وگو در خصوص عملیات تیراندازی اخیر در مرزهای مصر و سرزمین‌های اشغالی که به هلاکت سه نظامی اسرائیلی و شهادت یک افسر مصری منجر شد، پرداختند. نتانیاهو و السیسی در این تماس تلفنی بر اهمیت همکاری و هماهنگی برای کشف ابهامات این حادثه امنیتی تاکید کردند. نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور مصر همچنین بر تداوم روابط دوجانبه نیز تاکید کردند. روز شنبه یک جوان ۲۲ساله مصری به نام محمد صلاح در نزدیکی گذرگاه «نیتسانا» در مرز مصر با فلسطین اشغالی، سه نظامی صهیونیست را به هلاکت رساند و شماری دیگر را زخمی کرد؛ اقدامی که به گفته کارشناسان نظامی اسرائیلی، ارتش اسرائیل را به چالش کشید.

 جنگ علیه داعش هنوز پایان نیافته است

الینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در عراق، آنچه در دیدار محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته شد را اعلام کرد. به گزارش ایسنا رومانوسکی گفت که طبق ارزیابی دولت عراق داعش همچنان تهدیدی برای امنیت ملی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود و آمریکا با این ارزیابی موافق است. وی افزود: السودانی در این دیدار، این موضع را در بسیاری از سخنرانی‌های عمومی به ویژه در نشست با وزیر دفاع آمریکا توضیح داده؛ نخست‌وزیر عراق و دولت آمریکا موافق‌اند که جنگ علیه تروریسم داعش هنوز پایان نیافته است. سفیر آمریکا در عراق تاکید کرد که تحقق پیشرفت بدون امنیت امکان‌پذیر نیست و این به معنای شکست دائمی داعش است؛ این نقطه مهمی برای کسانی است که نبرد با داعش را دنبال نمی‌کنند؛ نیروهای امنیتی عراقی جنگ علیه داعش را در عراق فرماندهی می‌کنند.

شاهزاده هری: روزنامه‌های زرد زندگی من را ویران کردند

شاهزاده هری و تعدادی دیگر از قربانیان پرونده شنود تلفنی شکایت خود را دوباره به جریان انداخته‌اند. در این میان هری به عنوان یکی از اعضای خانواده سلطنتی در اقدامی نادر به دادگاه رفته و شهادت داده است. این اتفاق آخرین بار در سال ۱۸۹۱ افتاده بود. گاردین گزارش داد هری و دیگر قربانیان پرونده شنود تلفنی معتقدند خبرنگاران روزنامه‌های عامه‌پسند بریتانیا مثل میرور، ساندی میرور و پیپل با شنود تماس‌های تلفنی قربانیان، زندگی آنها را ویران کرده‌اند. او می‌گوید این روزنامه‌ها به صورت غیرقانونی در جریان مکالمات خصوصی او قرار گرفته و در گزارش‌هایشان او را جوانی الکلی، معتاد و غیرمتعهد معرفی کرده‌اند و به این ترتیب تاثیر روانی بدی روی او گذاشته‌اند. در گزارش شهادت هری آمده این عضو خانواده سلطنتی می‌گوید شنود تلفنی او همچنان ادامه داشته به‌طوری که مجبور شده خانواده‌اش را به کالیفرنیا ببرد تا از شر این وضعیت خلاص شوند. 

پخش سخنرانی جعلی پوتین

 به نقل از نیویورک‌تایمز شماری از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی روسیه در مناطق مرزی این کشور، نطق جعلی پوتین را پخش کردند. گفته می‌شود که روی صفحه تلویزیون، تصویری از پوتین نقش بسته که اعلام می‌کند در راستای آماده‌سازی برای جنگی تمام‌عیار و همه‌جانبه با اوکراین، بسیج سراسری آغاز خواهد شد. وی همچنین در این ویدئوی جعلی از مردم مناطق مرزی خواسته تا منازل خود را تخلیه و به سمت مناطق امن داخل خاک روسیه نقل مکان کنند. در این پخش تلویزیونی اعلام شد که «نیروهای اوکراین ساعت ۴ بامداد امروز با حمایت واشنگتن، به قلمرو کورسک، بلگورود و بریانسک وارد شده‌اند» و در ادامه نیز «فرمان بسیج عمومی تمام مردان واجد شرایط برای مقابله با دشمن خطرناک و حیله‌گر به نقل از پوتین صادر شده است». دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرمیلن، در واکنش به این اتفاق تاکید کرد که «این سخنرانی قطعاً ایراد نشده است. سرویس‌های امنیتی در حال بررسی موضوع بوده و اپراتورهای تلویزیونی در شبه‌جزیره کریمه که از سال ۲۰۱۴ به الحاق روسیه درآمده، تایید کرده‌اند که سیستم آنها هدف حمله هکری قرار گرفته است». فیلیپ اینگرام، افسر اطلاعاتی اسبق انگلیس و یکی از طراحان نقشه‌های ناتو، گفت: در دنیایی که تحت‌الشعاع هوش مصنوعی است، پست‌های جعلی منتسب به شخصیت‌های حقیقی خطری فزاینده به‌شمار می‌رود. در پروپاگاندای جنگ، «جعل ماهرانه» و نمایش متقاعدکننده آن با هدف تاثیرگذاری نظامی و سیاسی، سلاحی قابل پیش‌بینی است اما باید بدانیم که این سلاح به شدت متقاعدکننده بوده و اعتماد مخاطب را جلب می‌کند. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، مدعی شده که نیروهای این کشور در برخی از خطوط مقدم، به فاز تهاجمی «تغییر وضعیت داده» و الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروی زمینی کی‌یف نیز مدعی شده که واحدهای تحت فرماندهی وی «به سمت شهر مورد مناقشه باخموت پیشروی کرده‌اند». این حمله سایبری در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هفته جاری از آمادگی نیروهای مسلح این کشور برای آغاز ضدحملات کی‌یف علیه مسکو خبر داد؛ ضدحملاتی که قرار بود در بهار آغاز شود اما به‌دلیل آنچه کمبود مهمات خوانده شده، بارها به تعویق افتاده است.

وضعیت پزشکی بایدن و انتخابات

رونی جکسون، پزشک سابق کاخ سفید، با اشاره به سلامت جسمی و روحی جو بایدن، گفت که کاخ سفید برای اینکه به این رئیس‌جمهور اجازه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را داده، مرتکب «قصور پزشکی» شده است. به نوشته روزنامه دیلی میل، جو بایدن، رئیس‌جمهور ۸۰ساله آمریکا روز پنجشنبه هنگام اهدای مدرک به دانشجویان آکادمی نیروی هوایی آمریکا در کلرادو روی صحنه نقش بر زمین شد. اگرچه کاخ سفید گفت که حال رئیس‌جمهور بایدن «خوب» است و یک کیسه شن موجب این اتفاق شده اما ویدئوهای منتشرشده حاکی از آن است که این رئیس‌جمهور ظاهراً نمی‌توانسته مسیر خود را پیدا کند و برای اینکه به سمت تریبون برود، به کمک نیاز داشته است. رونی جکسون، پزشک سابق کاخ سفید و نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا در مصاحبه‌ای با «شان هانیتی» مجری تلویزیون فاکس‌نیوز بیان کرد: نمی‌خواهم حرف‌های تکراری بزنم اما می‌خواهم مجدد بگویم که این مرد (جو بایدن) به لحاظ عقلی و جسمانی شایسته آن نیست که رئیس‌جمهور ما باشد و این موقعیت بدی برای ماست. وی افزود: فکر می‌کنم فقدان توانایی فیزیکی بایدن اکنون زوال روانی و شناختی او را که از مدت‌ها پیش شاهدش بوده‌ایم، برجسته می‌کند. این مساله وجهه خوبی در دنیا ندارد و در حال تبدیل شدن به مساله امنیت ملی است. رونی جسکون در قسمت دیگری از مصاحبه‌اش تاکید کرد: اینکه کاخ سفید به جو بایدن اجازه داده تا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شرکت کند، نشان می‌دهد که دچار قصور پزشکی در این زمینه شده است. افرادی مثل جیل بایدن، همسر جو بایدن و افراد دیگری که او را احاطه کرده‌اند باید جو بایدن را دوست داشته باشند و از او مراقبت کنند. آنها باید اقدامی انجام دهند و این روند را متوقف کنند زیرا این موضوع شرم‌آور است. 

♦♦♦

ایسنا:  بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در دیدار میشل عون، رئیس‌جمهور سابق لبنان، اظهار داشت ممکن نیست که سوریه و لبنان به‌طور جداگانه از هم به چالش‌های خود نگاه کنند.

تسنیم: محمد بن‌سلمان، ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان، در جده میزبان «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده بود. در این دیدار روابط دوجانبه و راه‌های گسترش همکاری‌ها در بخش‌های گوناگون و تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و تلاش‌های جاری درباره این تحولات بررسی شد.

فارس:  جهاد الدیوان، سخنگوی سازمان هواپیمایی عراق، گفت که سازمان هواپیمایی عراق توافقنامه‌های بین‌المللی با شش کشور بریتانیا، روسیه، ایتالیا، رومانی، مجارستان و ونزوئلا در زمینه حمل‌ونقل هوایی و هماهنگی با آن کشورها را برای ارائه تسهیلات به مسافران فعال کرده است.

ایلنا: نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، درباره انفجار سد کاخوفکا بیان کرد: رژیم کی‌یف این‌بار تصمیم گرفت چنین اقدام تروریستی را با تشویق حامیان غربی و احساس مصونیت از مجازات انجام دهد.

تسنیم: پنس مدارک لازم را برای شرکت در رقابت ارائه کرد. وی قصد دارد کارزار انتخاباتی خود را با رویدادی در شهر دموین واقع در ایالت آیووا که مصادف با تولد ۶۴سالگی وی است، آغاز کند.

ایسنا: داوطلبان سازمان صلیب سرخ فعال در سودان می‌گویند جمع‌آوری اجساد و مجروحان در خیابان‌های خارطوم بسیار سخت و ناممکن شده است.

ایلنا: وزیر دفاع چین نسبت به ایجاد ائتلاف نظامی مشابه ناتو در آسیا-اقیانوسیه هشدار داد و گفت که این اتحاد منطقه را در یک «گرداب» درگیری فرو خواهد برد.

ایرنا: دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که خبرنگاران کشورهای غیردوست اجازه ورود به مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ را نخواهند داشت.

فارس: عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق، پیش‌بینی کرد که ترکیه طی مرحله آتی، میزان آب رهاسازی‌شده به سوی عراق را افزایش دهد.

ایسنا: ارتش لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد که گروهی ویژه از اداره اطلاعات، توانست یکی از عوامل عملیات ربایش شهروند عربستانی را بازداشت کند.

♦♦♦

پیشرفت مذاکره چین و آمریکا

ایسنا نوشت: مقامات چین و آمریکا از «پیشرفت در مذاکرات به‌منظور توافق جهت حفظ روابط بین دو طرف» خبر داده‌اند. بیانیه دو کشور پس از یک دوره پرتنش در روابط آنها منتشر شده است. در روزهای اخیر، مقامات ارشد این دو کشور در مذاکراتی به بررسی عوامل تنش میان دو کشور پرداختند. ریاست هیات مذاکره‌کننده آمریکایی بر عهده دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه در امور شرق آسیا و اقیانوسیه بوده است. در بیانیه دو طرف این مذاکرات «صریح و سازنده» توصیف شده است. هیات آمریکایی گفته است که در این گفت‌وگوها، وضعیت حقوق بشر و موقعیت تنگه تایوان از موضوعات اصلی مورد مذاکره بوده است.

 

چرخش اردوغان

شرق نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه تصمیم گرفته است برای عبور از سخت‌ترین دوران ریاست خود، دست به اقداماتی گسترده بزند و اولین نشانه‌های آن را در معرفی کابینه جدید بروز داده است. رجب طیب اردوغان در این اقدام، ۱۵ وزیر سابق خود را تغییر داد. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت و مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری تنها وزرایی هستند که در دولت جدید اردوغان سمت‌های خود را حفظ کردند. اردوغان این‌بار بیشتر از چهره‌های تکنوکرات در تیم جدید خود استفاده کرده است.

 

احتمال توافق 2023

اعتماد نوشت: دبیر شورای امنیت ارمنستان گفت، ایروان و باکو احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی یک معاهده صلح را امضا می‌کنند. آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، طی مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور بیان کرد: «مذاکرات با شدت پیش می‌رود. اگر ما این شدت را حفظ کنیم و حمایت راسخی را از سوی جامعه بین‌المللی برای کسب پیشرفت دریافت کنیم، آن وقت رسیدن به یک توافق صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال ۲۰۲۳ میسر خواهد بود. طرف ارمنستانی قصد دارد هرچه سریع‌تر به یک معاهده صلح دست یابد.»

 

قطر دروازه طالبان

هم‌میهن نوشت: طالبان تلاش‌های خود را برای پذیرفته شدن در جامعه جهانی شدت بخشید و در این میان رهبران طالبان روی کمک‌های قطر حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند؛ کشوری که در سال‌های اخیر هم میزبان مذاکرات طالبان و ایالات متحده بوده و رابطه‌ای نزدیک با افراط‌گرایان طالبان دارد. بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده، نخست‌وزیر قطر در ماه جاری میلادی با آخوندزاده، عالی‌ترین مقام طالبان، مذاکرات محرمانه‌ای در راستای بهبود روابط تنش‌آلود کابل با جامعه بین‌المللی داشته است که این امر می‌تواند به‌عنوان تمایل تازه حاکمان افغانستان برای گفت‌وگو درباره راه‌های پایان دادن به انزوای این کشور تعبیر شود.