شناسه خبر : 41885 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روسیه و بحران جهانی غذا

چین در مقابل سفر نانسی پلوسی به تایوان چه واکنشی داشت؟

خبرها از واشنگتن حاکی از سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است. این سفر غیرمنتظره که احتمالاً در پی بالا گرفتن احتمال حمله چین به تایوان در آینده نزدیک انجام می‌شود واکنش سخت چین را به همراه داشته است. وزارت خارجه چین سه‌شنبه گذشته اعلام کرد در صورت انجام این سفر اقدامات قاطعانه‌ای انجام خواهد داد. ترس از واکنش چین در برابر این سفر به‌قدری در آمریکا قوی شده است که بایدن گفت ارتش آمریکا فکر می‌کند سفر پلوسی به تایوان ایده خوبی نیست؛ اما پلوسی ضمن اینکه بر حمایت از تایوان تاکید کرد دلواپسی ارتش را بی‌مورد دانست. یک مقام آمریکایی در این مورد به سی‌ان‌ان گفته است که چین ممکن است برای لغو این سفر منطقه پرواز ممنوع را بر فراز تایوان اعلام کند. گفته می‌شود که اگر چین سفر پلوسی به تایوان را با روش نظامی جواب دهد احتمالاً آمریکا هم سکوت نخواهد کرد و تنش میان این دو ابرقدرت بالا خواهد گرفت. البته برخورد قهرآمیز چین و آمریکا بر سر تایوان نسبت به یکدیگر چیز تازه‌ای نیست و قبلاً هم اتفاق افتاده است. آخرین بحران بزرگ در سال‌های ۱۹۹6-۱۹۹5 و پس از دیدار رئیس‌جمهور وقت تایوان، لی تنگ هوی، از ایالات‌متحده رخ داد. چین که از این دیدار خشمگین شده بود، موشک‌هایی را به آب‌های اطراف تایوان شلیک کرد و این بحران تنها پس از آن پایان یافت که ایالات‌متحده دو گروه ناو هواپیمابر جنگی را در حمایت قاطع از تایوان به منطقه فرستاد. این اولین باری نیست که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر می‌کند. در سال ۱۹۹۷ هم نیوت گینگریچ به این جزیره سفر کرده بود. در آن زمان رفتار متقابل چین در حد تذکر و انتقاد بود اما این‌بار گویا پکن در نظر دارد که واکنش قاطعانه‌تری به این اقدام واشنگتن نشان دهد. پلوسی در حالی قرار است به چین سفر کند که این روزها احتمال حمله چین به تایوان بسیار زیاد شده و چین تحرکاتی علیه تایوان انجام داده است. همین چند وقت پیش بود که ۲۹ هواپیمای جنگی چین وارد منطقه حریم هوایی تایوان شدند. گفتنی است ادعای ارضی چین نسبت به تایوان یک ماجرای تاریخی است. در سال ۱۹۵۰ کومین‌تانگ بعد از پایان جنگ‌های داخلی چین و پیروزی حزب کمونیست و متعاقب آن تاسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به «چین آزاد» و متحد آمریکا تبدیل شد. دولت تایوان در اوایل دوران جنگ سرد از سوی بسیاری از کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد. این دولت از اعضای موسس سازمان ملل متحد و تا سال ۱۹۷۱ عضو دائم شورای امنیت بود اما در این سال از این سازمان اخراج شده و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل؛ اما چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند. این کشور از ترس رویارویی با غرب هیچ‌گاه جسارت حمله نظامی به تایوان را نداشت اما کارشناسان معتقدند اینک چین با رصد جنگ اوکراین به این نتیجه رسیده است که غرب به‌شدت از رویارویی با یک قدرت هسته‌ای بر حذر است، به همین دلیل مستقیماً در جنگ اوکراین مداخله‌ای نمی‌کند. به همین ترتیب اگر چین هسته‌ای به تایوان یورش ببرد طبق این الگو، ناتو و غرب دخالتی نخواهند کرد.

 

السودانی نخست‌وزیر عراق می‌شود؟

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق که ائتلافی متشکل از احزاب شیعه عراق به‌جز جریان صدر است، پس از یک بن‌بست سیاسی «محمد شیاع السودانی»، از رهبران حزب «الدعوه»، را برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق معرفی کرد؛ چهره‌ای که در دوره‌های مختلف، ریاست چند وزارتخانه را عهده‌دار بوده است. به گزارش عربی ۲۱، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق دوشنبه‌شب در بیانیه‌ای رسمی «محمد شیاع السودانی» را به عنوان نامزد مورد توافق این جریان برای پست نخست‌وزیری عراق معرفی کرد. وی یکی از دو نامزدی بود که از سوی نوری المالکی، رئیس ائتلاف «دولت قانون»، پیشنهاد شده بود. محمد شیاع السودانی یکی از رهبران حزب الدعوه است که تاکنون چندین وزارتخانه را مدیریت کرده و در دولت‌های متوالی سمت‌های زیادی داشته است. السودانی در سال ۱۹۷۰ در بغداد متولد شد و دارای مدرک لیسانس در علوم کشاورزی از دانشکده کشاورزی دانشگاه بغداد و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است. السودانی در طول عمر کاری خود چندین سمت از جمله شهردار شهر عماره در سال ۲۰۰۴ را بر عهده داشته است، او سپس در سال ۲۰۰۵ به عضویت شورای استان میسان انتخاب شد و پس از آن در همین سال مجدداً نامزد تصدی پست فرمانداری میسان شد و در نهایت برای این پست انتخاب شد. وی در دوره دوم دولت نوری المالکی در سال ۲۰۱۰ وزیر حقوق بشر شد. السودانی سال ۲۰۱۱ سمت سرپرستی هیات عالی ملی حسابرسی و عدالت را عهده‌دار شد و سپس در سال ۲۰۱۳ سرپرست وزارت کشاورزی شد.

 

جانسون می‌خواهد نخست‌وزیر انگلیس بماند

یک مقام سابق انگلیس گفت، بوریس جانسون به او گفته است که می‌خواهد در انتخابات بعدی به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار شرکت کند و باور دارد که پیروز خواهد شد. لورد کروداس، رئیس سابق خزانه حزب محافظه‌کار انگلیس که در تلاش است تا بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور را در جایگاهش نگه دارد، به روزنامه تلگراف گفت که جانسون «قصد ندارد استعفا دهد». او به گزارشگر تلگراف گفت: جانسون می‌خواهد در دور بعدی انتخابات سراسری، به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار رقابت کند. بااین‌حال، یک منبع محافظه‌کار گفت: بوریس جانسون از کارزاری که توسط کرادوس برای ابقای وی به راه افتاده حمایت نکرده و به روند انتخاب رهبر احترام می‌گذارد. او از هیچ کارزاری برای رهبر شدن خود حمایت نکرده و از رهبر بعدی حمایت خواهد کرد. اما لرد کروداس مدعی شد که جانسون به او گفته است که از کارزار جمع‌آوری امضای او حمایت کرده و می‌خواهد که این کارزار پیروز شود. او گفت: هیچ ابهامی در سخنان بوریس نبود. به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهد استعفا دهد. او می‌خواهد ادامه دهد و باور دارد که اگر اعضا از او حمایت کنند، می‌تواند. وی افزود: جانسون به من گفت که خشم اعضای حزب را به دلیل اتفاقاتی که افتاده می‌فهمد و آرزو کرد که بتواند به عنوان نخست‌وزیر انگلیس به فعالیت خود ادامه دهد. او گفت نمی‌خواهد استعفا دهد. به گفته کروداس، جانسون همچنین در این دیدار از استعفای خود ابراز پشیمانی کرده و گفته است: اگر یک عصای جادویی داشتم، هرچیزی را که مانع نخست‌وزیری‌ام ‌شود محو می‌کردم! اگر همین فردا انتخابات برگزار شود و من رئیس حزب محافظه‌کار باشم، پیروز خواهم شد.

 

دوران سلطه آمریکا بر خاورمیانه تمام شد

یک نشریه آمریکایی با اشاره به اینکه تلاش‌های آمریکا برای یک جبهه متحد علیه ایران غیرسازنده است، تاکید کرد که عصر سلطه آمریکا بر منطقه غرب آسیا به پایان رسیده است. نشریه تحلیلی «فارن افرز» به سفر اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده به سرزمین اشغالی و ریاض اشاره کرد و نوشت سفر بایدن نشان داد که چرا واشنگتن هنوز منطقه را اشتباه گرفته است و سپس توضیح داد که سفر رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه با یک صدای رسا و بلند به پایان نرسید بلکه با صدایی شبیه به ناله به پایان رسید. این گزارش سپس نوشت، پاداش دست‌دهی بایدن با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی بسیار ناچیز بود و عربستان سعودی متعهد به افزایش تولیدات نفت خود نشد و هیچ مخالفی در عربستان آزاد نشد. حقوق بشر فقط زمانی مطرح شد که محمد بن‌سلمان انتقادات درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را که تحت دستور وی انجام گرفته است، رد کرد و این کار را از طریق اشاره به سکوت آمریکا در قبال قتل «شیرین ابوعاقله» خبرنگار الجزیره به دست نظامیان صهیونیست انجام داد. عربستان سعودی در سفر بایدن اقدام چشمگیری در زمینه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام نکرد و هیچ اتحاد امنیتی جدیدی شکل نگرفت. فارن افرز ادامه داد، بااین‌حال، دولت بایدن جاه‌طلبی‌های گسترده‌تری برای این سفر داشت که به ‌طور کامل در کارت امتیاز دستاوردهای کوتاه‌مدت گنجانده نشده است. دولت بایدن معتقد است باید مجدداً تغییراتی را در روابط با عربستان و دیگر متحدان منطقه‌ای به وجود آورد و بر روابط با متحدان منطقه‌ای خود به منظور رسیدن به توافقی بهتر در خصوص طیفی از موضوعات متمرکز شود.

 

مکرون روسیه را مقصر بحران غذایی دانست

رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه تحریم‌های اروپا عامل بحران جهانی غذا ازجمله در آفریقاست، مدعی شد که منابع غذا همچون انرژی به سلاح جنگی روسیه تبدیل شده‌اند. به گزارش روزنامه لوموند، امانوئل مکرون روز سه‌شنبه در نخستین روز از تور چهارروزه خود به سه کشور آفریقایی، در کامرون اظهار داشت: ما مورد حمله برخی قرار گرفتیم که تحریم‌های اروپا را عامل بحران جهانی غذا ازجمله در آفریقا می‌دانند اما این کاملاً نادرست است. این روزنامه فرانسوی با اشاره به سفر اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به چهار کشور آفریقایی، سخنان مکرون را اشاره ضمنی به مقاله منتشرشده از سرگئی لاوروف در یکی از روزنامه‌های جمهوری کنگو (Les Dépêches de Brazzaville) مبنی بر تاثیر تحریم‌های اروپا علیه مسکو و در نفی تبلیغات غربی و اوکراینی که ادعا می‌کنند روسیه قحطی صادر می‌کند، ارزیابی می‌کند. شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ نیز در مورد این سفر نوشت: آغاز تور آفریقایی مکرون برای نخستین سفر خود به کامرون و آفریقای مرکزی با هدف احیای روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور صورت گرفته است. بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، این اولین سفر مکرون به قاره آفریقا از زمان انتخاب مجددش در ماه می گذشته و همچنین اولین سفر یک رئیس دولت فرانسه به یائونده از سال ۲۰۱۵ که فرانسوا اولاند به آنجا رفت، به ‌شمار می‌رود. رئیس‌جمهور فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه ما امنیت قاره آفریقا را رها نخواهیم کرد، بر تمایل پاریس برای همکاری مجدد نظامی و امنیتی در این قاره تاکید کرد. وی ادامه داد: فرانسه با حمایت و به درخواست شرکای آفریقایی خود، قاطعانه به امنیت این قاره متعهد خواهد ماند. 

♦♦♦

ایسنا: شورای اروپا اعلام کرد، اتحادیه اروپا در تصمیمی، تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را بابت حمله به اوکراین برای شش ماه دیگر تمدید کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورا تصمیم گرفت تا برای شش ماه دیگر تحریم‌ها علیه روسیه را تمدید کند.

فارس: رسانه‌های ترکیه از احتمال مشارکت امارات عربی متحده و روسیه در پروژه ساخت و توسعه پهپاد رزمی با ترکیه خبر دادند.

ایرنا: حسین وزیر امور خارجه عراق گفت: بغداد تلاش دارد تا شورای امنیت را مجاب کند که قطعنامه‌ای برای بیرون راندن نیروهای ترکیه‌ای از خاک کشور صادر کند. وزیر امور خارجه عراق بار دیگر ترکیه را عامل حمله چهارشنبه گذشته به دهوک دانست.

ایلنا: ژائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در نشست خبری از توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غلات استقبال کرد. لی جیان گفت: ما از این مساله استقبال می‌کنیم، چین توجه زیادی به تضمین امنیت غذایی جهانی دارد. این دیپلمات چینی تاکید کرد همکاری چندجانبه در زمینه امنیت غذایی باید حیطه کلیدی همکاری بین‌المللی در نظر گرفته شود.

ایرنا: روزنامه واشنگتن‌پست در یادداشتی با توصیه به جو بایدن برای انصراف از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، نوشت: این اقدام بایدن می‌تواند بار انتقادها علیه وی را سبک‌تر کند.

ایسنا: به دنبال تیرگی روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی و تصمیم وزارت دادگستری روسیه درباره «آژانس یهود»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار تهیه «بسته اقدامات متقابل» علیه مسکو شد.

فارس: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی در توئیتر به تاثیر معکوس تحریم‌های غرب علیه روسیه اشاره کرد. او در این پیام توئیتری نوشت: «آیا هنوز شفاف نشده است که تحریم‌ها تاثیر معکوس داشته و هرگز به اهداف اعلام‌شده خود دست نخواهد یافت؟»

تسنیم: دونالد ترامپ در جریان رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای انتخاب نامزد فرمانداری ایالت آریزونا -که در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد- مقابل مایک پنس، معاون سابق خود قرار گرفته است و همزمان با اینکه احتمال شرکت هر دو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ وجود دارد، انتخاب نامزد فرمانداری این ایالت برای این دو متحد سابق به یک «جنگ نیابتی» بدل شده است.

♦♦♦

بیانیه حزب‌الله در واکنش به حمله تروریستی در سوریه

صدا و سیما نوشت: حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای حمله تروریستی به مراسم مذهبی افتتاح کلیسایی در شهر السقیلبیه واقع در حومه حماه سوریه را محکوم کرد. در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: این حمله بیانگر تداوم جنایت گروه‌های تروریستی علیه غیرنظامیان و تلاش دائمی آنها برای برهم زدن ثبات و امنیت سوریه است. حزب‌الله لبنان هدف قرار دادن اماکن عبادی مذهبی را رد و بر حفاظت از این اماکن تاکید کرده است. تروریست‌ها در سوریه آیین مذهبی گشایش کلیسای «آیه صوفیا» در شهر السقیلبیه را هدف موشک قرار دادند که بر اثر آن دو نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

 

افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری چین

مردم‌سالاری نوشت: رادیو بین‌المللی چین نوشت: به باور تحلیلگران، چین باید جذابیت خود را به عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری خارجی به منظور معرفی مشخصات پیشرفته‌تر برای حمایت از گذار سبز آن و تقویت بخش تولید، حفظ کند. تحلیلگران تاکید کردند، سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال تمرکز بیشتر بر بخش‌های نوظهور در آینده هستند. بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین، این کشور همچنان یک مقصد عالی برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال جاری باقی خواهد ماند. لازم به ذکر است که جریان ورودی سرمایه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6 /22 درصد رشد داشته است.

 

بازگشت ترامپ به واشنگتن

ایرنا نوشت: دونالد ترامپ، در اولین سخنرانی خود در واشنگتن، پس از بیش از دو سال، به تکرار گفته‌های قبلی خود درباره بروز تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در اولین بازگشت خود به شهر واشنگتن پس از بیرون رانده شدن از کاخ سفید توسط جو بایدن، در یک سخنرانی با شدت بیشتری ادعاهای خود در خصوص رخداد تقلب در انتخابات سابق ریاست‌جمهوری آمریکا را تکرار کرد. هنوز دادگاه شورش در کنگره آمریکا در ۶ ژانویه در حال برگزاری است و ترامپ با اتهامات متعدد به واسطه تحریک طرفدارانش به خرابکاری مواجه است.

 

چرا عربستان نفت روسیه را می‌خرد؟

ایسنا نوشت: «متضررهای اصلی تحریم‌های غرب علیه روسیه در تلاش برای تحت فشار قرار دادن این کشور در حوزه‌های نفت و گاز همان کشورهای تحریم‌کننده هستند.» اینکه عربستان به عنوان تولیدکننده شماره دو نفت در جهان مقادیر قابل توجه و رو به افزایشی نفت از روسیه وارد می‌کند دلیل دارد. و این در عین حال به زیانباری و بیهودگی تحریم‌هایی که با پرچمداری دولت جو بایدن علیه فروش نفت روسیه اعمال شدند، اشاره دارد؛ تحریم‌هایی که در‌عین‌حال موجب افزایش قیمت نفت خام شدند.