شناسه خبر : 40030 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

2022 در 10 پرده

روندهایی که باید در سال آینده مورد توجه قرار داد

 

تام استندیج / دبیر بخش جهان اکونومیست 

اگر سال 2021 سالی بود که همه جهان با موضوع همه‌گیری کووید درگیر بود، سال 2022 سالی خواهد بود که چگونگی خروج ما از پاندمی و چگونگی روبه‌رو شدن با واقعیات جدید را نشان خواهد داد. جهان پس از همه‌گیری تغییر کرده است، جهان کسب‌وکار تغییرات عمیقی داشته، سفرهای بین‌المللی متفاوت شده‌اند و مردم بسیاری هستند که دیگر تمایل زیادی به تغییر مکان ندارند. روندهای عمیق‌تری نیز خود را نشان می‌دهند. قدرت چین به‌طور واضحی بیشتر شده است و اینک خود را به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی مطرح می‌کند. تغییرات اقلیمی نیز با سرعت زیادی رو به پیشرفت‌اند و خوش‌بینی‌های اولیه‌ای که به دلیل همه‌گیری و زمین‌گیر شدن اقتصاد جهانی ایجاد شد با مشاهده روندهای موجود، به بدبینی منجر شدند. این‌گونه که بنگریم، باید 10 روند مشخص را در سال 2022 در نظر داشته باشیم:

 

1- دموکراسی در برابر خودکامگی

انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده و کنگره حزب کمونیست چین به وضوح نشان‌دهنده ضعیف شدن دیدگاه‌های موجود و تقویت‌کننده دیدگاه‌های سیاسی رقیب خواهند بود. باید دید که کدام دیدگاه می‌تواند ثبات، رشد و نوآوری‌های بهتری را برای کشور خود به ارمغان آورد. این رقابت در همه چیز وجود دارد، از تجارت گرفته تا مقررات فنی، واکسیناسیون تا اکتشافات فضایی، همه و همه با این رقابت روبه‌رو می‌شوند. در حالی که جو بایدن تلاش دارد جهان آزاد را زیر پرچم دموکراسی جمع کند، ایالات متحده تبدیل به کشوری ناکارآمد و منقسم شده که نمی‌تواند تبلیغ موثری برای دستیابی به ارزش‌های جهان آزاد باشد.

 

2- پایان همه‌گیری

قرص‌های ضدویروس جدیدی به بازار آمده‌اند، درمان‌های جدیدی بر پایه آنتی‌بادی ارائه شده‌اند و واکسن‌های جدیدی به زودی می‌رسند. برای افراد واکسینه‌شده در جهان توسعه‌یافته، این ویروس دیگر تهدیدی مرگبار نخواهد بود. اما این موضوع هنوز در جهان در حال توسعه وجود دارد. تا زمانی که واکسیناسیون افزایش نیابد، کووید 19 بیماری‌ای خواهد بود که فقرا را گرفتار می‌کند و کاری به اغنیا نخواهد داشت. شاید شیوع سویه جدید اومیکرون تلنگری باشد برای جهان به نشانه اینکه تا زمانی که همه مردم جهان واکسینه نشوند، احتمال ایجاد سویه‌های جدید و همه‌گیری‌های کشنده وجود دارد.

 

3- نگرانی از تورم

اختلالات در زنجیره تامین و افزایش تقاضای انرژی باعث افزایش قیمت‌ها شده است. بانک‌های مرکزی معتقدند این تغییرات موقتی است، اما همه این ایده را باور نمی‌کنند و برخی از اقتصاددانان معتقدند سیاست‌های انبساطی که در زمان همه‌گیری در پیش گرفته شدند، پتانسیل ایجاد تورم‌های پایدار را دارند. بریتانیا نیز به دلیل کمبود نیروی کار پس از برگزیت و وابستگی به گاز طبیعی گران‌قیمت، در معرض رکود تورمی قرار دارد.

 

4- آینده بازار کار

در این مورد اجماع وجود دارد که بازار کار آینده ترکیبی است؛ یعنی افراد بیشتری روزهای بیشتری را در خانه کار خواهند کرد. اما در مورد جزئیات زمینه‌های زیادی برای اختلاف نظر وجود دارد. هنوز نمی‌دانیم که تعادل در کدام نقطه قرار خواهد گرفت. چند روز کار و چند روز تعطیلات خواهد بود. آیا این روش عادلانه است؟ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که زنان تمایل کمتری برای بازگشت به محل کار دارند و ممکن است به دلیل همین تمایلات، موقعیت‌های ارتقای شغلی را از دست بدهند. بحث‌هایی نیز در مورد قوانین مالیاتی و نظارت بر کار کارمندان از راه دور مطرح است.

 

5- غول‌های فناوری

سال‌هاست که قانونگذاران در آمریکا و اروپا تلاش می‌کنند غول‌های فناوری را مهار کنند، اما هنوز نتوانسته‌اند در رشد یا سود آنها وقفه‌ای ایجاد کنند. اکنون چین رهبری را به دست گرفته است و شرکت‌های فناوری این کشور با یک سرکوب وحشیانه مواجه شده‌اند. رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ از آنها می‌خواهد که روی «فناوری عمیق» تمرکز کنند که مزیت ژئواستراتژیک را فراهم می‌کند، نه چیزهای بیهوده‌ای مانند بازی و خرید. اما آیا این امر نوآوری چین را تقویت می‌کند یا پویایی این صنعت را خفه خواهد کرد؟

 

6- بازار رمزارزها بزرگ می‌شود

مانند همه فناوری‌های مخرب، ارزهای دیجیتال با تشدید قوانین توسط تنظیم‌کننده‌ها و دولت‌ها در حال بومی شدن هستند. بانک‌های مرکزی نیز به دنبال راه‌اندازی ارزهای دیجیتال متمرکز خود هستند. نتیجه یک مبارزه سه‌جانبه برای آینده امور مالی است -بین جمعیت کریپتو-بلاک چین-DeFi، شرکت‌های فناوری سنتی‌تر و بانک‌های مرکزی- که در سال 2022 تشدید خواهد شد.

 

7- بحران آب‌وهوا

حتی با افزایش فراوانی آتش‌سوزی‌ها، موج‌های گرما و سیل، به‌طور واضحی دیده می‌شود که سیاستگذاران و دولت‌ها چندان اضطراری برای مقابله با این تغییرات احساس نمی‌کنند. علاوه بر این، کربن‌زدایی که نیازمند همکاری غرب و چین است، درست زمانی که رقابت ژئوپولیتیک آنها در حال عمیق‌تر شدن است، به یکی از مهم‌ترین اهداف تبدیل شده است. به تیم تحقیقاتی مهندسی زمین خورشیدی در هاروارد نیز دقت کنید، پژوهش‌های آنها اهداف جالبی را پیش می‌برند. در سال 2022، می‌خواهند استفاده از یک بالن در ارتفاع بالا را برای رها کردن گرد و غبار برای کاهش نور خورشید آزمایش کنند- تکنیکی که ممکن است برای خرید زمان بیشتری برای کربن‌زدایی جهان مورد نیاز باشد.

 

8- مشکل سفر

با بازگشایی اقتصادها، فعالیت‌های جهانی در حال افزایش است. اما کشورهایی که استراتژی «سرکوب» صفر-کووید را دنبال می‌کنند، مانند استرالیا و نیوزیلند، با وظیفه دشوار مدیریت انتقال به دنیایی که ویروس در آن بومی است، روبه‌رو هستند. در همین حال، نیمی از سفرهای کاری برای همیشه از بین رفته است. این برای سیاره زمین خوب است، اما برای گردشگرانی که هزینه سفرهایشان به وسیله مسافران ثروتمند با هزینه‌های بالا پرداخت می‌شد، ناامیدکننده خواهد بود.

 

9- مسابقات فضایی

سال 2022 اولین سالی خواهد بود که در آن افراد بیشتری به عنوان مسافر با هزینه شخصی به فضا می‌روند و تعداد آنها از افرادی که به صورت دولتی و با استفاده از بودجه‌های تحقیقاتی به فضا می‌روند، بیشتر خواهد شد. شرکت‌های رقیب زیادی نیز وجود دارند که برای پیش بردن فناوری‌های لازم برای انجام سفرهای فضایی با یکدیگر رقابت می‌کنند. چین ایستگاه فضایی جدید خود را به پایان خواهد رساند. فیلمسازان برای ساختن فیلم‌هایی با جاذبه صفر رقابت می‌کنند. و ناسا در یک ماموریت واقعی که شبیه یک فیلم هالیوودی است، یک کاوشگر فضایی با یک سیارک برخورد خواهد داد.

 

10- فوتبال سیاسی

بازی‌های المپیک زمستانی پکن و جام جهانی فوتبال در قطر یادآور این خواهند بود که چگونه ورزش می‌تواند جهان را گرد هم آورد. اما همیشه این رویدادهای بزرگ ورزشی به فوتبال سیاسی هم تبدیل می‌شوند. انتظار اعتراضات سیاسی در هر دو کشور میزبان را داشته باشید، هرچند بعید است تیمی این مسابقات را تحریم کند. 

دراین پرونده بخوانید ...