شناسه خبر : 38737 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاک کردن سوابق

تبدیل اروپا به سیلیکون‌ولی

در سیلیکون‌ولی، هر کارآفرین در مسیر رسیدن به موفقیت یک یا دوبار زمین می‌خورد. اما برای همتایان اروپایی آنها یک ورشکستگی می‌تواند پایان همه چیز باشد. برچسب ورشکستگی بدان معناست که تمام بانک‌ها و سرمایه‌گذاران برای همیشه از شما دوری خواهند کرد. پژوهشی جدید نشان می‌دهد چگونه برچسب شکست می‌تواند اثرات منفی بالقوه‌ای بر سازندگان کسب‌وکارها داشته باشد و راه درمان آن چیست.

مقامات دولتی فرانسه در گذشته مدیران ارشد بنگاه‌هایی را که ورشکسته شده بودند به همگان معرفی می‌کردند. این سوابق تا سه سال باقی می‌ماند و در اختیار بانک‌هایی قرار می‌گرفت که طبق عادت از این‌گونه مدیران دوری می‌کنند. این سیاست در 2013 تغییر کرد. نظام معرفی عمومی برچیده شد و به 143 هزار مدیر کارآفرین اطلاع داده شد که سوابق آنها پاک شده است. این تغییر یک‌شبه به پژوهشگران فرصت داد تا تاثیر نظام معرفی عمومی را بررسی کنند.

کریستف کان و همکارانش از بانک فرانسه و مدرسه تجارت HEC پاریس در مقاله‌ای می‌نویسند که حذف برچسب ورشکستگی احتمال شروع کسب‌وکار جدید توسط این مدیران را 19 درصد بالا می‌برد. بانک‌ها به آنها اعتبارات جدید دادند و نرخ بهره وام‌ها را تا 5 /0 درصد پایین آوردند.

این تاثیر برای کارآفرینان جوان که سابقه اندکی داشتند بسیار بزرگ بود. نکته جالب توجه آن است که بانک‌ها تصمیم‌گیری خود را بر مبنای اطلاعاتی انجام می‌دادند که مقررات‌گذاران پیش‌روی آنها گذاشته بودند. البته بانکداران هنوز می‌توانند جزئیات ماجراجویی‌های قبلی کارآفرینان را پیدا کنند اما وقتی اطلاعات جلوی چشم نباشد معمولاً کسی کنجکاوی نمی‌کند.

نتیجه این اقدام کسب آبرو برای سیاستگذارانی بود که صراحتاً می‌خواستند کارآفرینان شکست‌خورده یک‌بار دیگر وارد عمل شوند. از هر 40 مدیر یک نفر برچسب می‌خورد و اکثر آنها سه سال صبر می‌کردند تا این برچسب برداشته شود و آنها بتوانند یک‌بار دیگر تلاش کنند. با وجود این، مطالعه نشان می‌دهد احتمال شکست بنگاه مدیری که قبلاً ورشکسته شده بود دو برابر می‌شود. آیا شانسی در تلاش سوم خواهد بود؟

 

منبع : اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...