شناسه خبر : 36301 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صلح روسی در قره‌باغ

بایدن امتناع ترامپ از اذعان به شکست را «شرم‌آور» خواند

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بیش از هر زمان دیگری جنجالی بود و هنوز نتیجه نهایی آن معلوم نشده است. اگرچه شواهد و شمارش آرا جو بایدن را رئیس‌جمهور منتخب می‌داند اما دونالد ترامپ سر آن ندارد که شکست را بپذیرد. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا روز سه‌شنبه گذشته امتناع دونالد ترامپ از اذعان به شکست در انتخابات سوم نوامبر را «شرم‌آور» خواند و گفت که به میراث او لطمه می‌زند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن در پاسخ به اینکه با آمریکایی‌های نگران از عدم اذعان ترامپ به شکست چه صحبتی دارد، گفت: صادقانه بگویم که فکر می‌کنم شرم‌آور و مایه خجالت است. بایدن افزود: فکر نمی‌کنم که این کار به میراث ریاست‌جمهوری کمکی کند. از صحبت‌هایم با رهبران خارجی متوجه شدم که آنها امیدوارند نهادهای دموکراتیک ایالات متحده بار دیگر قدرتمند و ماندگار باشند. همه چیز به ۲۰ ژانویه می‌رسد و از الان تا آن زمان، انتظار و امید من این است که مردم آمریکا بدانند و درک کنند که یک انتقال قدرت رخ می‌دهد. جو بایدن به روز سوگند و آغاز به کارش در ۲۰ ژانویه اشاره داشت. جو بایدن دموکرات گفت، هیچ چیزی نمی‌تواند مانع انتقال قدرت در دولت آمریکا شود. این در حالی است که دونالد ترامپ چندین شکایت حقوقی در چندین ایالت به جریان انداخته و به ماندن در قدرت امید دارد. کمپین ترامپ قصد دارد شکایتی را در میشیگان تنظیم کند تا این ایالت رسماً بایدن را به عنوان برنده در آنجا اعلام نکند، تا زمانی که این ایالت ثابت کند تمام آرا به صورت قانونی اخذ شده‌اند؛ این تازه‌ترین جنجال در ایالت‌های سرنوشت‌ساز برای پشتیبانی از ادعاهای بدون مدرک ترامپ درباره تقلب در انتخابات است. کارشناسان حقوقی بعید می‌دانند که دعواهای حقوقی ترامپ نتیجه انتخابات را تغییر دهد و مقام‌های ایالتی هم گفته‌اند که تخلف چشمگیری در انتخابات سوم نوامبر رخ نداده است. بایدن در سخنانی در دلاور گفت، تیم او کار تشکیل دولت جدید برای روی کار آمدن در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ را ادامه می‌دهد.

 

اظهارات جنجالی پمپئو درباره ترک قدرت ترامپ

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه به همه رهبران جهان گفتیم انتخابات تمام ‌نشده در واکنش به گفت‌وگوی تلفنی رهبران جهان با جو بایدن گفت، اگر این مذاکرات در حد سلام و احوالپرسی باشد ایرادی ندارد. به گزارش فارس، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز تاکید کرد که وزارت خارجه به رهبران سایر کشورها یادآوری کرده است که شمارش آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده هنوز به پایان نرسیده است. این چیزی است که «دونالد ترامپ هم می‌خواهد تیم ما تمام و کمال انجام دهد. این چیزی است که ما روی آن تمرکز داریم». وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های تلفنی سران جهان با جو بایدن نامزد دموکرات‌ها گفت: اگر آنها بگویند سلام، من فکر نمی‌کنم چیز وحشتناکی باشد. اما اشتباه نکنید، ما یک رئیس‌جمهور داریم، یک وزیر خارجه و یک تیم امنیت ملی. بهتر است که شرایط به همین ترتیب باشد. در حالی که رسانه‌های معتبر آمریکا از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خبر داده‌اند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا از پذیرش شکست خودداری کرده و شکایت‌های حقوقی را در چند ایالت این کشور به دادگاه‌های ایالتی و فدرال تسلیم کرده است. برخی از سران جهان از جمله رهبران کشورهای متحد آمریکا مثل کانادا، فرانسه و انگلیس پیروزی بایدن را تبریک گفته و به صورت تلفنی با وی بحث و رایزنی کرده‌اند. وزیر خارجه آمریکا شب گذشته نیز در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه با تیم انتقال قدرت جو بایدن در تماس است، گفت: «انتقال قدرت، با آرامش به دولت دوم ترامپ انجام خواهد شد.»

 

سی‌ان‌ان: مقامات وزارت خارجه آمریکا از سخنان پمپئو بهت‌زده شدند

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که چند ساعت پس از سخنان مایک پمپئو در مورد انتقال قدرت به دولت دوم ترامپ، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از سخنان وی بهت‌زده و گیج شده‌اند. به گزارش ایرنا از سی‌ان‌ان، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه در کنفرانس خبری در مورد اینکه آیا وزارت خارجه با تیم انتقالی بایدن همکاری می‌کند، گفت: انتقال قدرت مسالمت‌آمیز به دولت دوم ترامپ خواهیم داشت. سی‌ان‌ان افزود: به دنبال این سخنان مقامات و دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا بهت‌زده و گیج شده‌اند. در همین رابطه یک دیپلمات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: من متوجه نمی‌شوم، چگونه وی با سخنانش کار ما را تضعیف می‌کند. یک دیپلمات آمریکایی دیگر گفت: (سخنان پمپئو) چگونه می‌تواند جدی باشد؟ این در واقع فوق‌العاده ترسناک است. مایک پمپئو با نپذیرفتن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ گفت: جهان باید اطمینان داشته باشد که انتقال قدرت پس از انتخابات در ایالات متحده روان بوده و به دولت دوم ترامپ صورت خواهد گرفت.

 

حدود ۸۰ درصد از آمریکایی‌ها بایدن را «برنده» انتخابات می‌دانند

نتایج نظرسنجی رویترز-ایپسوس نشان می‌دهد، حدود ۸۰ درصد آمریکایی‌ها، از جمله بیش از نیمی از جمهوریخواهان، جو بایدن را به عنوان «رئیس‌جمهوری منتخب» و «پیروز انتخابات سوم نوامبر» به رسمیت می‌شناسند. به گزارش رویترز، در شرایطی که هنوز سه ایالت آمریکا نتایج شمارش آرای انتخابات سوم نوامبر را تکمیل نکرده‌اند، بیشتر سازمان‌های خبری و مرکز تحقیقات ادیسون اعلام کردند، بایدن به حداقل ۲۷۰ رای الکترال لازم برای کسب ریاست‌جمهوری رسیده است. در آرای مردمی، بایدن 3 /76 میلیون رای یا 7 /50 درصد کل و ترامپ 6 /71 میلیون رای معادل 6 /47 درصد کل آرا را به دست آورده‌اند. افکارسنجی ملی خبرگزاری رویترز-ایپسوس که از عصر شنبه تا روز سه‌شنبه گذشته انجام شد، نشان می‌دهد که ۷۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی معتقدند بایدن در رقابت کاخ سفید پیروز شده است. ۱۳ درصد دیگر هم می‌گویند که هنوز تکلیف انتخابات مشخص نیست، سه درصد ترامپ را پیروز دانستند و پنج درصد هم گفتند که نمی‌دانند. این نتایج تا حدی در طیف حزبی دو دسته شد؛ حدود شش تن از هر ۱۰ جمهوریخواه و تقریباً تمام دموکرات‌ها گفتند که بایدن پیروز انتخابات شده است.

 

رهبر جمهوریخواهان سنا از ادعاهای انتخاباتی ترامپ حمایت کرد

میچ مک‌کانل بعد از آنکه بار دیگر به عنوان رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنای آمریکا انتخاب شد، از تلاش‌ها و ادعای دونالد ترامپ درباره تقلب در انتخابات حمایت کرده است. به گزارش ایرنا از روزنامه واشنگتن‌پست، مک‌کانل در کنفرانس خبری جمهوریخواهان مجلس سنا، نگرانی در مورد تلاش‌های مداوم ترامپ برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری را رد کرد و به خبرنگاران گفت که «هیچ دلیلی برای هشدار» وجود ندارد. مک‌کانل در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد حمایت جمهوریخواهان از تلاش‌های ترامپ گفت: آنچه در مورد آمریکا می‌گویند این است که هر کسی کاندیدا شود می‌تواند نگرانی خود در مورد نحوه شمارش را در هر دادگاه صالحی مطرح کند. رهبر اکثریت سنا افزود: این اقدامات غیرمعمول نیست و نباید جای نگرانی باشد، در برهه‌ای از زمان سرانجام خواهیم فهمید که چه کسی در هر یک از این ایالت‌ها پیروز شده و رای الکترال برنده را تعیین می‌کند و آن شخص در ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) سوگند یاد می‌کند. مک‌کانل همچنین گزارش‌هایی مبنی بر تلاش ترامپ برای امتناع از انتقال منابع به تیم بایدن را رد کرد.

 

نخست‌وزیر ارمنستان: تصمیم ما برای توقف جنگ به موقع بود

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: ایروان تصمیم به‌موقع برای توقف جنگ در قره‌باغ گرفت. به گزارش ایرنا، وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه ۱» گفت: این ناکامی بزرگ برای ما و فاجعه بزرگ و سوگواری بزرگ برای از دست رفتن شمار زیادی از مردم است اما باور دارم که ارمنستان و قره‌باغ باید زندگی کنند و تقویت شوند. به گفته نخست‌وزیر ارمنستان، وی خود را در وضعیت پیش‌آمده مسوول می‌داند و مسوولیت خود در مسائل را می‌پذیرد. وی افزود: باید در دیدگاه‌های خود نسبت به مسائل مختلف بازنگری کرد. من می‌دانم که قبلاً اجرای راه‌حل‌های دیگر ناممکن بود. پاشینیان خاطرنشان کرد که اگر توافق‌نامه صلح قره‌باغ امضا نمی‌شد وضعیت بدتر و وخیم‌تر می‌شد. نخست‌وزیر ارمنستان گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که ما افتادیم اما به پرتگاه سقوط نکردیم، ما به‌موقع تصمیم به توقف جنگ گرفتیم. وی خواستار گرفتن درس عبرت از وضعیت پیش‌آمده شد و گفت که این‌ رویکرد برای پیشرفت کشور در آینده مهم است. پاشینیان پیش‌تر گفته بود که توافق‌نامه صلح قره‌باغ برای وی تصمیم بسیار سنگین و دشواری بود. به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه بامداد سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای گفت: بر اساس توافق‌نامه امضاشده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره‌باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می‌شود. همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره‌باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برمی‌گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت‌شده و اجساد کشته‌شدگان انجام می‌شود. در همین راستا کنترل ارتباطات حمل‌ونقل، با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می‌شود.

 

ادامه رایزنی‌های عبدالله برای اجماع منطقه‌ای در روند صلح افغانستان

در حالی که دولت افغانستان بیشتر از همیشه نیازمند همکاری کشورهای منطقه برای برقراری صلح در این کشور است، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان برای گفت‌وگو با مقامات ازبکستانی به تاشکند رفته است. به گزارش تسنیم، بر اساس بیانیه منتشرشده توسط شورای عالی مصالحه، عبدالله به دعوت رسمی دولت ازبکستان به تاشکند رفته و در جریان این سفر با رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس هیات اسلامی، رئیس کمیسیون امور دینی و برخی از مقامات عالی‌رتبه دیگر کشور ازبکستان دیدار کرد. عبدالله در این دیدارها درباره روند صلح افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی و ضرورت اجماع و حمایت‌های منطقه‌ای از تلاش‌های صلح این کشور بحث و تبادل‌نظر کرد. پیش از این در دیدار رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان از پاکستان، «عمران خان» نخست‌وزیر این کشور با وعده همکاری در روند صلح گفته بود که اسلام‌آباد از کاهش خشونت و آتش‌بس پایدار و سراسری در افغانستان حمایت می‌کند. «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در دیدار با عبدالله تاکید کرده بود: صلحی که مورد پذیرش افغان‌ها باشد مورد قبول هند نیز هست و دهلی‌نو از صلح پایدار و ثبات در افغانستان حمایت و پشتیبانی می‌کند.

 

پاندمی کرونا ضربه سهمگینی به اقتصاد جهان وارد کرده است

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد که پاندمی کرونا ضربه سختی به اقتصاد جهان وارد کرده است. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه در نشست با سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد که پاندمی کرونا ضربه سهمگینی به اقتصاد جهان وارد کرده و موجب رکود جهانی شده است. وی گفت که طبیعتاً این سازمان نیز از مشکلات نجات پیدا نکرده است. بر اساس داده‌ها، میانگین افول اقتصاد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۰ معادل 2 /3 درصد خواهد بود و این کمتر از کشورهای جهان است. پوتین گفت: «نشست سازمان همکای شانگهای بیانیه‌ای را درباره مبارزه با ویروس کرونا منتشر خواهد کرد. ما امروز با طرح فراگیر سازمان برای مبارزه با کرونا موافقت می‌کنیم.» وی خاطرنشان کرد: «روسیه در زمانی که کشورهای سازمان همکاری شانگهای با پاندمی کرونا مواجه بودند، ریاست سازمان را بر عهده داشت، از این‌رو با توجه به افزایش همکاری میان کشورهای عضو در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و محافظت از جان و سلامت شهروندان، اصلاحات در دستور کار مشترک قرار گرفت.»

♦♦♦

ایسنا: ملانیا ترامپ، بانوی نخست آمریکا معاون سابق همسرش را متهم کرد که شایعاتی را درباره طلاق از دونالد ترامپ بر سر زبان‌ها انداخته است. این اتهام‌زنی از سوی بانوی نخست، علیه اوماروسا مانیگولت نیومن، معاون سابق ترامپ است که گفته بود ملانیا و دونالد ترامپ می‌خواهند از هم طلاق بگیرند.

ایلنا: «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، گفت که «خالد بن احمد آل خلیفه»، همتای بحرینی وی در آینده نزدیک عازم سرزمین‌های اشغالی می‌شود. این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که بحرین و رژیم صهیونیستی هشت تفاهم‌نامه در راستای «برقراری روابط صلح‌آمیز و دیپلماتیک» و همچنین مراودات اقتصادی امضا کردند.

فارس: نظامیان ترکیه در حال عقب‌نشینی از پست‌های دیده‌بانی هستند که در شمال سوریه احداث کرده بودند. نیروهای ترکیه خروج از پست دیده‌بانی «شیر مغار» در حماه را آغاز کرده‌اند و به زودی از پست «قبتان‌الجبل» در «جبل عندان» در حلب خارج می‌شوند.

ایسنا: خبرگزاری رسمی عربستان سه‌شنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد امروز، یک جلسه ویدئویی از راه دور بین محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق برگزار شد که طی آن دستورکار جلسه چهارم شورای هماهنگی عربستان و عراق و دستاوردهای دوره‌های قبلی بررسی شد.

ایرنا: تنها چند ساعت از استعفای معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی نگذشته بود که خبر استعفای معاون مارک اسپر در امور اطلاعاتی نیز منتشر شد.

تسنیم: رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به افزایش اقدامات نظامی ناتو و آمریکا در نزدیکی مرزهای این کشور، نیروهای سه‌گانه هسته‌ای را مهم‌ترین تضمین امنیت نظامی روسیه نامید.

ایرنا: عربستان که بر سر مسائل مختلف منطقه‌ای با ترکیه رقابت و اختلاف دارد با تروریستی خواندن گروه اخوان‌المسلمین از زبان یک تشکیلات وهابی به این اختلاف دامن زد؛ اتهامی که بلافاصله از سوی اخوان پاسخ داده و اعلام شد که این گروه همیشه قربانی هراس‌افکنی رژیم‌های دیکتاتور بوده است.

ایلنا: «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، از ترکیه خواست تا از تحریک به ادامه درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ دست بردارد. وی در بیانیه‌ای افزود که آنکارا باید اطمینان حاصل کند که این توافق صلح از میان نرود.

فارس: رئیس‌جمهور افغانستان در نشست مجازی رهبران سازمان همکاری شانگهای گفت: تعهد کاهش خشونت و آتش‌بس جامع اما تحقق نیافته، بلکه خشونت‌ها از سوی طالبان افزایش نیز یافته است. غنی در این نشست گفت: نظرسنجی‌های متعددی که تاکنون انجام شده، نشان می‌دهد که ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم از جمهوریت حمایت می‌کنند.

♦♦♦

فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا به امارات

ایسنا نوشت: روزنامه واشنگتن‌پست گزارش کرد، دولت دونالد ترامپ رسماً تمایلش برای فروش ده‌ها فروند جنگنده اف-۳۵ و دیگر ادوات نظامی به امارات متحده عربی را به کنگره اطلاع داده است. در بسته تسلیحاتی ۱۰ میلیارددلاری آمریکا برای امارات پهپادهای ریپر و همچنان هزاران بمب و موشک نیز وجود دارد. معامله این جنگنده‌ها با امارات باعث افزایش نگرانی رژیم صهیونیستی در خصوص تضعیف برتری نظامی‌اش شده است. نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به انتقاد از اجازه به انجام شدن این معامله در پیش‌زمینه عادی‌سازی روابط ابوظبی با این رژیم پرداخته است. بر اساس این گزارش، این بسته شامل ۵۰ فروند جنگنده اف-۳۵ و همچنین ۱۸ پهپاد ریپر و هزاران بمب و موشک می‌شود.

 

دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفتند

ایرنا نوشت: دموکرات‌ها بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان را از آن خود کردند، اما این‌بار از میزان اکثریت آنها در این مجلس کاسته شده است. دموکرات‌ها تاکنون با کسب ۲۱۸ کرسی به اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا رسیده‌اند، اما نسبت به انتخابات گذشته، عملکرد ضعیف‌تری به نمایش گذاشته‌اند. جمهوریخواهان تاکنون به ۲۰۱ کرسی دست یافته‌اند. از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان که در انتخابات سوم نوامبر به رای گذاشته شد، تکلیف ۴۱۹ کرسی مشخص شده و وضعیت ۱۶ کرسی دیگر هنوز نامشخص است. در کنگره قبلی، کنترل مجلس نمایندگان آمریکا با تعداد نمایندگان بیشتری در اختیار دموکرات‌ها بود. بخشی از کرسی‌هایی که به تازگی در کنترل جمهوریخواهان قرار گرفته است، در سال ۲۰۱۶ هم در اختیار آنها بود.

 

طالبان خواهان پایبندی بایدن به توافق قطر

ایلنا نوشت: طالبان طی بیانیه‌ای از نامزد پیروز حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری خواست تا به توافق خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پایبند بماند. در متن بیانیه طالبان آمده است: انتخابات و تبدیل مقامات آمریکا موضوع داخلی آن کشور است. پیمان دوحه میان طالبان و آمریکا، تضمین خوبی برای پایان یافتن جنگ و آینده خوب هر دو کشور است. طالبان از طرف خود به رئیس‌جمهور جدید آمریکا و دولت آینده آن کشور یادآور می‌شود که تعمیل پیمان دوحه، راه خوب و موثر برای حل معقول منازعه هر دو کشور است. خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان، عدم مداخله در کشور ما و همچنان عدم استفاده از خاک افغانستان بر ضد آمریکا به نفع هر دو ملت و کشور است.

 

نتانیاهو در انتظار سازش دولت‌های عربی جدید

خبرگزاری فارس نوشت: سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که نتانیاهو طی یک جلسه‌ از احتمال زیاد پیوستن کشورهای عربی جدید به محور ضد ایران خبر داد. این منابع مدعی شدند که او گفته است با پیوستن کشورهای عربی جدید به سازش‌کاران با این رژیم، تل‌آویو خواهد توانست جلوی ایران را در منطقه بگیرد. «آویر گلدمن» سخنگوی «بنیامین نتانیاهو» سه‌شنبه در حساب توئیتری خود نوشت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه پارلمان (کنست) گفته است: «کشورهای [عربی] دیگری به دایره جمع صلح خواهند پیوست. دایره صلح گسترش خواهد یافت و با این کشورها ثبات و شکوفایی تقویت خواهد شد و ما در کنار یکدیگر در برابر جریانی که ایران آن را رهبری می‌کند، سد محکمی ایجاد خواهیم کرد.»