شناسه خبر : 34180 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شایعه مرگ رهبر کره شمالی

ترامپ: ممنوعیت مهاجرتی جدید برای ۶۰ روز اجرا می‌شود

شایعه مرگ رهبر کره شمالی

روزهایی که جهان درگیر بحران کروناست و بسیاری از سیاست‌های دولت‌ها به دلیل اولویت کرونا کنار گذاشته شده، دولت دونالد ترامپ به سیاست‌های ضدمهاجرتی خود این بار به بهانه مقابله با کرونا شدت بخشیده است. رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، ممنوعیت مهاجرتی جدید کشورش به مدت ۶۰ روز ادامه خواهد داشت و شامل کسانی می‌شود که برای دریافت «کارت سبز» اقامت دائم تلاش می‌کنند و قصد دارد با این روش از آمریکایی‌ها که به دنبال بازیابی شغل‌های از‌دست‌رفته خود به دلیل وجود ویروس کرونا هستند، حفاظت کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد دارد این ممنوعیت را از طریق دستور اجرایی وضع کند. ترامپ گفت، وضعیت جدید برای افرادی که به‌طور موقت وارد ایالات متحده می‌شوند، صدق نمی‌کند و پس از گذشت دوره ۶۰روزه مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. او می‌گوید که این تصمیم بعد از ۶۰ روز برای «تمدید یا اصلاح» بر اساس «شرایط وقت اقتصادی» ارزیابی خواهد شد. ترامپ گفت که این سیاست فقط در مورد کسانی که متقاضی «اقامت دائم» هستند اعمال خواهد شد نه «کسانی که به‌طور موقت وارد آمریکا می‌شوند». رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانسی درباره اپیدمی ویروس کرونا گفت که کشورش «باید اول به کارگران آمریکایی رسیدگی کند». او گفت: «همان‌طور که همه می‌دانید، میلیون‌ها آمریکایی برای مبارزه با این ویروس و نجات جان هموطنان خود کارشان را از دست داده‌اند.» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت این «وظیفه جدی» دولت است که از اشتغال مجدد آمریکایی‌ها اطمینان حاصل کند. او گفت: «غیرمنصفانه و غلط است اگر آمریکایی‌هایی که کار خود را به دلیل شیوع ویروس از دست داده‌اند، موقعیت کاری خود را به مهاجرانی که از خارج آمده‌اند، بدهند.» او اضافه کرد: «می‌خواهیم از نیروی کار خود محافظت کنیم و فکر می‌کنم هرچه جلوتر برویم بیشتر و بیشتر از آنها محافظت خواهیم کرد.» در سال ۲۰۱۹ همچنین حدود ۳۰ هزار پناهنده وارد آمریکا شدند که اغلب اهل کنگو، میانمار، اوکراین، اریتره، افغانستان و سوریه بودند. سناتور کامالا هریس از کالیفرنیا با انتقاد از طرح معلق کردن مهاجرت گفت که رئیس‌جمهوری از اپیدمی جاری برای پیش بردن مواضع ضدمهاجرتی خود استفاده می‌کند.

شایعه مرگ مغزی رهبر کره شمالی از کجا آمد؟

منابع دولتی در کره جنوبی گفته‌اند که گمانه‌زنی‌های گسترده روزهای اخیر در مورد مرگ کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در پی جراحی قلبی صحت ندارد. به گزارش بی‌بی‌سی، البته هیچ‌گاه انتظار نمی‌رود که اخبار رسانه‌ای در این مورد که حال رهبر کره شمالی «وخیم است» یا «دچار مرگ مغزی شده» یا «در حال نقاهت بعد از عمل جراحی است» به سادگی قابل تایید باشد اما سخنگوی دفتر رئیس‌جمهوری کره جنوبی گفته است که در حال حاضر علائمی از کره شمالی به دست نیامده که حاکی از «وخامت وضع جسمی» رهبر ۳۶ساله آن کشور باشد. این نخستین‌بار نیست که شایعاتی در مورد وضع جسمی کیم جونگ-اون یک موج گزارش رسانه‌ای به راه انداخته و بعداً تکذیب شده است.

منشا گمانه‌زنی چه بود؟

اخیراً کیم جونگ-اون در مراسم رسمی بزرگداشت سالروز تولد پدربزرگش در روز ۱۵ آوریل غایب بود. این بزرگ‌ترین واقعه سال در کره شمالی بوده و نشانه احترام به پایه‌گذار کره شمالی است. شبه‌جزیره کره در دوره قبل از جنگ دوم برای چند سال در اشغال ژاپنی‌ها بود و پس از شکست ژاپن، نیروهای به رهبری کیم ایل-سونگ، پدربزرگ رهبر فعلی کره شمالی بخش شمالی و پیشرفته‌تر شبه‌جزیره را تصرف و رژیم کمونیستی را با حمایت اتحاد شوروی ایجاد کردند. بخش جنوبی نیز به کشور کره جنوبی تبدیل شد هرچند هدف هر دو کره وحدت مجدد این شبه‌جزیره و ایجاد یک کره واحد است. کیم جونگ-اون تا پیش از این هرگز در مراسم سالروز تولد پدربزرگش غیبت نکرده بود و احتمال چندانی وجود نداشت که به دلخواه خود تصمیم گرفته باشد امسال در آن شرکت نکند. غیبت او در این مراسم طبیعتاً باعث گمانه‌زنی‌های مختلف شد که با توجه به محدودیت شدید خبررسانی و کنترل رسانه‌ای در کره شمالی هیچ‌کدام قابل تایید مستقل نبوده است. آخرین باری که گزارش و تصاویر کیم جونگ-اون در رسانه‌های دولتی کره شمالی منتشر شد روز ۱۲ آوریل و حاوی گزارش تاییدشده «بازدید و سان از گروه عملیات تهاجمی هوایی» بود که بدون ذکر تاریخ توسط منابع دولتی در اختیار رسانه‌های آن کشور قرار گرفت. مطابق معمول، تصاویر این گزارش او را در حالتی شاد و بدون دغدغه خاطر نشان می‌داد. بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، روز قبل از آن هم او ریاست یک جلسه سیاسی را بر عهده داشت اما پس از آن دیگر خبر و گزارشی از او منتشر نشده است. رسانه‌های کره شمالی البته دو هفته پیش در گزارش یک آزمایش موشکی به حضور رهبر آن کشور اشاره‌ای نکردند در حالی که در گذشته، او همیشه در چنین پرتاب‌های آزمایشی حضور می‌یافت. گزارش در مورد کره شمالی حتی در بهترین موارد هم به طرزی باورنکردنی دشوار است و در نتیجه، مبنای اکثر گمانه‌زنی‌ها مقایسه وضعیت موجود با شرایط مشابه در قبل و یافتن تفاوت در آنهاست. در حال حاضر و پس از آنکه در پایان ماه ژانویه دولت کره شمالی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا دستور بستن مرزها را صادر کرد، شرایط داخلی کره شمالی حتی مرموزتر و پنهانی‌تر هم شده است.

اولین گزارش بیماری رهبر کره شمالی

اولین خبر در مورد بیماری کیم جونگ-اون روز سه‌شنبه گذشته در سایتی به نام «روزنامه کره شمالی» منتشر شد که پناهندگان این کشور آن را راه‌اندازی کرده‌اند. یک منبع ناشناس در تماس با این وب‌سایت ادعا کرد که بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، رهبر کره شمالی از ماه اوت سال گذشته با بیماری قلبی دست‌به‌گریبان بوده و «پس از دیدارهای متعدد از کوه پائکتو، شرایط او به وخامت گراییده است». این خبر تک‌منبعی به انتشار گزارش‌های زنجیره‌ای در رسانه‌های بین‌المللی منجر شد. رسانه‌ها در ایران البته روز چهارشنبه نوشتند: با وجود گمانه‌زنی‌های بسیار رسانه‌های غربی درباره وضعیت جسمانی رهبر کره شمالی، رسانه‌های این کشور در این ‌باره سکوت اختیار کرده‌اند. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز عربی، رسانه‌های کره شمالی روال معمول خود را حفظ کرده و به بازتاب دستاوردهای «کیم جونگ-‌اون»، رهبر این کشور پرداختند و سخنرانی‌هایی قدیمی یا بدون تاریخ را از او در موضوعاتی مانند اقتصاد منتشر کردند. گزارش رسانه‌ها در روزهای قبل‌تر که مبنی بر این بود که حال کیم پس از عمل جراحی قلب و عروق وخیم است، گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای را در مورد سلامتی وی پیش کشید. اما مقامات کره جنوبی و چین و همچنین منابع آگاه در اطلاعات آمریکا بلافاصله تردیدهایی را درباره گزارش رسانه‌ها در این زمینه ابراز کردند.

تاکید اردوغان و پوتین بر اجرای غیرمشروط اصول حاکمیتی سوریه

خبرنگار شبکه المیادین در روسیه اعلام کرد، تماس‌هایی بین مقامات مسکو، تهران و آنکارا در مذاکرات مجازی وزیران خارجه سه کشور برقرار شده است. طبق بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی کرملین، روسای جمهوری روسیه و ترکیه تماس تلفنی برقرار کردند. بر اساس بیانیه کرملین، تمرکز دو طرف بر بررسی مجموعه مسائل مربوط به اپیدمی کرونا بود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، همتای روسش بر آمادگی جهت افزایش تلاش‌های مشترک در مقابله با کرونا از جمله از طریق دو وزارتخانه بهداشت و دیگر ارگان‌های مربوطه و نیز ادامه هماهنگی برای تضمین بازگشت شهروندان روسیه و ترکیه به کشورشان تاکید کردند. کرملین همچنین افزود، پوتین و اردوغان درباره وضعیت سوریه و اجرای توافقات مربوط به ادلب در مقام اول و پروتکل یادداشت تفاهم سوچی در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸ که ۵ مارس در مسکو امضا شد، گفت‌وگو کردند. کرملین ادامه داد، در این تماس مجدداً بر اجرای غیرمشروط اصول حاکمیت و امنیت منطقه‌ای سوریه و اهمیت تداوم همکاری قوی بین روسیه و ترکیه از طریق کانال‌های نظامی و دیپلماتیک تاکید شد. طبق این بیانیه، اردوغان و پوتین به مسائل همکاری اقتصادی و اجرای طرح‌های مشترک در زمینه‌های انرژی کشاورزی و حمل‌ونقل نیز پرداختند.

دور جدید اعتراض‌ها در شیلی

همزمان با آغاز دور جدید اعتراض‌های پراکنده و اندک در پایتخت شیلی ۱۴ نفر توسط نیروهای پلیس دستگیر شدند. رسانه‌های غربی از سانتیاگو گزارش دادند، پلیس سانتیاگو اعلام کرد این افراد با ایجاد اجتماع و به دلیل نقض قوانین ضدکرونایی دستگیر شدند. ناآرامی‌های اخیر شیلی از ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۶ مهر ۹۸) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز و به تدریج به مخالفت با وضعیت اقتصادی در کشور منتهی شد که پیامد آن غارتگری، آتش‌افروزی و درگیری‌های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس بود. معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه‌های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی در کشوری اعتراض دارند که از نظر سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی است. این بدترین بحران سیاسی شیلی در سه دهه اخیر بوده است. اما پس از شیوع کرونا در شیلی، خیابان‌های شیلی آرام شد و معترضان اعلام کرده‌اند مادامی که شیوع این ویروس پایان یابد، به اعتراض‌هایشان علیه سیاست‌های دولت ادامه می‌دهند. تدابیر ضدکرونایی اتخاذشده از سوی دولت و همچنین نگرانی از ابتلا به کرونا باعث شد تا ناآرامی‌های چندماهه شیلی متوقف شود. در همین حال پلیس سانتیاگو اعلام کرد: بازداشت‌شدگان در یکی از میادین اصلی سانتیاگو تحت پیگرد قرار می‌گیرند چون هرگونه اجتماع و گردهمایی در مکان‌های عمومی ممنوع بوده است. پلیس شیلی به‌شمار این معترضان در این گردهمایی اعتراضی اشاره‌ای نکرد اما تصاویر شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که چند گروه نسبتاً کوچک در این میدان شهر سانتیاگو تجمع کرده و پلاکاردهای اعتراضی در دست دارند. از زمان شیوع کرونا، دولت شیلی تدابیر ضدکرونایی گسترده‌ای را در سراسر این کشور اعمال کرده که از جمله تعطیلی رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و سینماها بوده است.

توافق دولت ائتلافی اسرائیل، نوشدارویی موقت

سران اسرائیلی منافع شخصی و حزبی خود را که در واقع محرک حقیقی تشکیل دولت ائتلافی در این بازه زمانی هستند در پس بهانه‌هایی چون لزوم وحدت برای مقابله با کرونا پنهان کرده‌اند. به گزارش ایلنا، پایگاه المیادین در مقاله‌ای به قلم «حسن لافی» نوشت: اعلام تشکیل دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی با هدف پایان دادن به حالت بی‌ثباتی دولتی در اسرائیل بوده که به مدت ۴۸۴ روز ادامه داشته و سه مرحله انتخاباتی و مبالغ مالی به ارزش ۴۷۰ میلیون دلار برای هر مرحله هزینه آن بوده است. علاوه بر این تصویب بودجه‌ها به تاخیر افتاد که این خود مانعی برای اجرای بسیاری از پروژه‌های استراتژیک به ویژه طرح توسعه ارتش به نام «تنوفا» بوده است. اپیدمی کرونا و آثار آن بر سرزمین‌های اشغالی و پیامدهای منفی آن بر امنیت اسرائیل و نیاز شدید به دولتی که با صهیونیست‌ها برای مقابله با ویروس کرونا متحد شود، عواملی هستند که «بنیامین نتانیاهو»، رئیس حزب لیکود و «بنی گانتز»، رئیس ائتلاف آبی-سفید و شرکای آنها در ائتلاف مذکور منافع شخصی و حزبی خود را که در واقع محرک حقیقی تشکیل دولت ائتلافی در چنین زمانی هستند، در پس آنها پنهان کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها