شناسه خبر : 27701 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

محفل بزرگان

عیار اقتصاددانان کجا سنجیده می‌شود؟

مهم‌ترین جوایزی که به اقتصاددانان داده می‌شود کدام‌اند؟ این جوایز از سوی چه نهادهایی و چگونه داده می‌شوند؟ اقتصاددانان برای دریافت این جوایز باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

 مرتضی مرادی

مهم‌ترین جوایزی که به اقتصاددانان داده می‌شود کدام‌اند؟ این جوایز از سوی چه نهادهایی و چگونه داده می‌شوند؟ اقتصاددانان برای دریافت این جوایز باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

نوبل معروف‌ترین جایزه‌ای است که به اقتصاددانان داده می‌شود. اما در کنار نوبل، جوایزی همچون «مدال جان بیتس کلارک» و «بورسیه تحصیلی مک‌آرتور» و بسیاری جوایز دیگر وجود دارند که اقتصاددانان کشورهای مختلف و فعال در حوزه‌های مختلف می‌توانند به آنها دست یابند. اقتصاددانان با سیاستگذاران و جامعه مدنی در ارتباط هستند و اهمیت کاری که انجام می‌دهند بر هیچ‌کس پوشیده نیست. از این‌رو مسوولیت‌های اقتصاددانان به نظریه‌پردازی و کارهای پژوهشی خلاصه نمی‌شود بلکه آنها وظیفه دارند مفاهیم پیچیده اقتصادی را برای این دو گروه ساده‌سازی کنند.

اما تاثیرگذاری اقتصاددانان تنها به دانش آنها نیست بلکه میزان شناختی که مردم و سیاستگذاران از اقتصاددانان دارند روی میزان تاثیرپذیری این دو گروه از اقتصاددانان تاثیر دارد. برای همین جوایز اقتصادی می‌توانند با شناساندن اقتصاددانان به مردم و سیاستگذاران باعث شوند که دلالت‌های اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

همان‌طور که گفتیم بزرگ‌ترین جایزه‌ای که به اقتصاددانان داده می‌شود نوبل است. در این پرونده به این سوال پاسخ می‌دهیم که نوبل اقتصاد چه ویژگی‌هایی دارد و چه چیزی این جایزه را از دیگر جوایز متمایز می‌کند؟ فرآیند انتخاب اقتصاددانان برای دریافت نوبل چیست؟

همچنین به این موضوع می‌پردازیم که ژورنال‌های معتبر اقتصادی کدام‌اند و برای اقتصاددانان نوشتن در کدام‌یک از این ژورنال‌ها باارزش‌تر است؟ انجمن‌های معتبری که اقتصاددانان در آنجا گرد یکدیگر می‌آیند کدام‌اند؟ این انجمن‌ها چه کارکردهایی دارند؟ چگونه به اقتصاددانان نمره داده می‌شود؟ چه نهادهایی این کار را انجام می‌دهند؟ رتبه‌بندی اقتصاددانان چگونه انجام می‌شود و مهم‌ترین نشریات و سایت‌های رتبه‌بندی اقتصاددانان چیست؟ در نهایت نیز به این پرسش پاسخ داده می‌شود که مسوولیت اجتماعی اقتصاددانان برجسته چیست و آنها چگونه می‌توانند روی مردم و سیاستگذاران تاثیر بگذارند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها