شناسه خبر : 38604 لینک کوتاه

دریاها زیر سیطره چین

ارزان‌ترین نیروگاه برقی-بادی جهان در عربستان راه‌اندازی شد

عربستان سعودی نیروگاه «دومه الجندل» بزرگ‌ترین نیروگاه برقی-بادی منطقه، در نزدیکی مرزهای عراق را با هزینه ۵۰۰ میلیون دلار و ظرفیت تولید ۴۰۰ مگاوات برق راه‌اندازی کرد. این نیروگاه بادی با ۹۹ توربین توان تامین برق ۷۰ هزار منزل را دارد. به گزارش دویچه وله، این نیروگاه عظیم توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت تولید برق از منابع تجدیدپذیر «ای‌دی‌اف» فرانسه و «مصدر» امارات طی حدود 5 /2 سال ساخته شد و نکته مهم اینکه ارزان‌ترین برق بادی جهان را تولید می‌کند. این نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی سالانه با تولید 4 /1 تراوات ساعت، از انتشار نزدیک یک میلیون تن گازهای گلخانه‌ای که مهم‌ترین عامل گرمایش زمین است، جلوگیری خواهد کرد و هر سال ۱۵۰ میلیون دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان خواهد افزود. عربستان در سال ۲۰۱۹ تولید برق خورشیدی را نسبت به سال قبل از آن پنج برابر کرد و به یک تراوات ساعت رساند. پارسال تولید برق از منابع پاک کشور افزایشی نداشت و با راه‌اندازی نیروگاه «دومه الجندل» کل تولید برق از منابع تجدیدپذیر این کشور 5 /2 برابر شد. نکته جالب اینکه هزینه تولید هر مگاوات ساعت برق از نیروگاه «دومه الجندل» کمتر از ۲۰ دلار است که رکورد تولید ارزان‌ترین برق بادی جهان را شکسته است. قابل ذکر است که این نیروگاه در نزدیکی مرز با عراق واقع است و قبلاً عربستان با عراق در سال ۲۰۱۸ تفاهم کرده بود که در آینده ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر (سه برابر برقی که ایران به عراق صادر می‌کند) با قیمت ۲۱ دلار برای هر مگاوات ساعت (برابر یک‌چهارم قیمت برق صادراتی ایران به عراق) به این کشور صادر کند. مهم‌ترین منبع درآمد عربستان صادرات نفت است و اگرچه طی سال گذشته افت شدید قیمت نفت و به‌تبع آن، درآمدهای نفتی باعث تاخیر در پروژه‌های تولید برق پاک در کشور شده، اما آمارهای شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، نشان می‌دهد در نیمه اول سال جاری میلادی درآمدهای خالص این شرکت بیش از دو برابر شده و به بیش از ۴۷ میلیارد دلار رسیده است؛ موضوعی که امیدها برای افزایش سرمایه‌گذاری این کشور در حوزه تولید برق از منابع تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد.

 

افغانستان؛ همچنان در آتش طالبان

خالد حضرتی سخنگوی فرماندهی پلیس استان فراه افغانستان با بیان اینکه مقر استانداری از طالبان پس گرفته شده و مقر فرماندهی پلیس در محاصره نیروهای دولتی قرار دارد، گفت: نبرد سنگینی برای بیرون کردن طالبان از شهر فراه در جریان است. به گزارش ایرنا، خالد حضرتی به رسانه‌های محلی افغانستان گفته است که جنگ در مناطق مختلف شهر ادامه دارد و نیروهای دولتی مصمم هستند تا شهر را از وجود طالبان پاکسازی کنند. استان فراه بعد از ظهر سه‌شنبه به دست طالبان سقوط کرد. در حالی که شهر فیض‌آباد در شمال شرق افغانستان نیز به تصرف گروه طالبان درآمده، رئیس‌جمهوری با شماری از فرماندهان سابق جهادی و سیاسی به استان بلخ رفت تا به جنگ در شمال سروسامان دهد. مارشال عبدالرشید دوستُم پس از سفر دوماهه درمانی برای بیماری که به ترکیه رفته بود، وارد بلخ شد و رئیس‌جمهور غنی نیز با محمد محقق و جمعه خان همدرد از فرماندهان سابق جهادی به مزارشریف رسید. منابع خبری نوشته‌اند که رئیس‌جمهور غنی برنامه تازه‌ای را برای مدیریت جنگ در شمال افغانستان در دست دارد و قرار است مدیریت جنگ در شمال افغانستان به مارشال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور واگذار شود. مزارشریف یکی از مهم‌ترین استان‌های افغانستان در شمال این کشور است که اگر نیروهای دولتی نتوانند از آن محافظت کنند، سقوط خواهد کرد و این به معنای سقوط کامل شمال این کشور است. استان‌های شبرغان، سرپل، قندوز، بغلان و سمنگان در شمال افغانستان تاکنون به دست گروه طالبان افتاده است و جنگ در اطراف مزارشریف نیز ادامه دارد. با سرعت گرفتن سقوط مراکز استان‌ها، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به دوحه رفته است تا در نشست کشورهای خارجی و نمایندگان طالبان شرکت و درباره صلح بحث و گفت‌وگو کنند. عبدالله در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که در نشستی با نمایندگان سازمان ملل متحد، آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان و قطر در مورد صلح افغانستان شرکت کرده است. وی گفته است که در این نشست از جامعه بین‌المللی خواسته است درباره بحران بی‌سابقه انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نمانند و برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهند. عبدالله نوشت در این نشست پیشنهاد کرده است تا موضوع محوری مذاکرات، حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح جامع و همه‌شمول باشد، اما طالبان آماده بحث روی قضایای اساسی نشدند و به اعتمادسازی و رهایی زندانیان خویش تاکید داشتند.

عبدالله گفته است جنگ جاری بحران بی‌سابقه بشری را در پی داشته و صدها هزار تن در نتیجه جنگ‌های اخیر آواره و بی‌جا شده، هزاران تن جان باخته و هزاران تن دیگر مجروح شده‌اند که مسوولیت این جنایات بر عهده طالبان است.‌ عبدالله در این نشست گفت که در کنار حضور دائمی القاعده، در حال حاضر هزاران تروریست دیگر از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه وارد افغانستان شده‌اند و علیه مردم ما می‌جنگند. عبدالله از طالبان خواسته است که طرح خود را برای حل سیاسی روی میز بگذارند و حضور میانجی در مذاکرات صلح را بپذیرند. وی خطاب به طالبان گفته است که بحران جاری راه‌حل نظامی ندارد. با توجه به پیشروی سریع روزهای اخیر طالبان و تصرف ۹ استان طی چند روز گذشته، این گروه خود را در برتری کامل نظامی می‌بیند و بعید به نظر می‌رسد در حال حاضر تن به مذاکرات سازنده صلح دهند.

 

آب‌های آزاد زیر سیطره چین

آمار انجمن صنعت کشتی‌سازی چین نشان می‌دهد این کشور ۵۱ درصد کل سفارش‌های جدید ساخت کشتی در جهان را در نیمه نخست سال جاری میلادی به خود اختصاص داده است. به گزارش ایرنا از رادیو بین‌المللی چین، در شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی، حجم جهانی معاملات کشتی‌های جدید به 97 /74 میلیون تناژ وزن مرده (DWT) رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۲۲۲ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، سفارش‌های جدید ساخت کشتی توسط چین ماهانه به 37 /6 میلیون تناژ وزن مرده رسیده که 8 /1 برابر مدت مشابه سال قبل است. این گزارش حاکی است، در سال جاری میلادی بازار حمل‌ونقل بین‌المللی احیا شده و تقاضا برای حمل‌ونقل کانتینری رو به افزایش است که باعث می‌شود بازار ساخت کشتی سراسر جهان بیش از پیش فعال شود. در شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی، کشتی ساخت چین سفارش‌های عمده دریافت کرده و سفارش‌های جدید کشتی‌های ساخت چین ۵۱ درصد کل جهان را تشکیل می‌دهد. ایده طرح «سبز، سازگار با محیط زیست، کم‌کربن و ایمن»، نه‌تنها به کشتی‌های چینی اجازه می‌دهد تا سخت‌ترین الزامات تخلیه گازهای گلخانه‌ای را برآورده کنند، بلکه به این کشتی‌های تولید چین توانایی سازگاری قوی در بازار و چشم‌اندازهای خوب بازار را نیز می‌دهد.

 

بزرگ‌ترین دزدی رمزارزها

در جریان یکی از بزرگ‌ترین دزدی‌های رمزارز، هکرها با نفوذ به سامانه شرکت «پُلی نت‌ورک» بیش از ۶۰۰ میلیون دلار را به سرقت بردند. به گزارش یورونیوز، مسوولان «پُلی نت‌ورک» با اعلام این خبر به سارقان هشدار داده‌اند که تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و از آنان خواسته‌اند مبالغ به سرقت‌رفته را مسترد کنند. «پُلی نت‌ورک» یک سامانه غیرمتمرکز مالی است که با متصل کردن زنجیره‌های بلوکی به یکدیگر فعالیت آنها را تسهیل می‌کند. مسوولان این سامانه همچنین خطاب به هکرها نوشتند: ‌«مبلغی که دزدیده‌اید بیشترین مبلغ سرقت در تاریخ سامانه‌های مالی غیرمتمرکز است» و تصریح کردند که این مبالغ از حساب «ده‌ها هزار» کاربر به سرقت رفته است. از سوی دیگر، بازرسان شرکت امنیتی «اسلومیست» اعلام کرده‌اند که سارقان به‌سرعت مجموع مبالغ دزدی را که حدود ۶۱۰ میلیون دلار می‌شده به حساب‌های رمزارزی دیگر منتقل کرده‌اند. این بازرسان همچنین گفته‌اند باکس ایمیل، آدرس آی‌پی و دیگر مشخصات کامپیوترهای عاملان این سرقت را یافته‌اند و در حال رسیدن به سرنخ‌هایی از هویت آنان هستند. مسوولان «پُلی نت‌ورک» از گردانندگان دیگر سامانه‌های تبدیل رمزارز مصرانه خواسته‌اند که موجودی این سه حساب را در لیست سیاه قرار دهند و تاکنون ۳۳ میلیون دلار از این مبالغ در حسابی بلوکه شده است. حمله هکرها به سامانه‌های مالی غیرمتمرکز که اصطلاحاً «دفی» (DeFi) خوانده می‌شوند به‌طرز چشمگیری افزایش یافته و در سال ۲۰۲۱، حدود ۵۴ درصد از کل تخلفات رمزارزی را به خود اختصاص داده است در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ تنها سه درصد بود. امسال و تنها تا پایان ماه گذشته میلادی ۳۶۱ میلیون دلار از طریق حمله به چنین سامانه‌هایی به سرقت رفته بود.

 

خشم مردم ترکیه از تصمیم اردوغان

اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه درباره تصمیمش برای اهدای ۳۰ میلیون دلار به سومالی، با انتقادات گسترده شهروندان این کشور روبه‌رو شد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عرب‌نیوز، شهروندان ترکیه نارضایتی خود را نسبت به ناتوانی دولت در مهار آتش‌سوزی در نقاط مختلف این کشور اعلام و تاکید کردند، مردم به حمایت مالی و جبران فوری خسارات نیاز مبرمی دارند و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در حال ارائه کمک مالی به یک کشور دیگر است. این تصمیم تعجب‌آور اردوغان، با هدف تقویت توافق امضا‌شده بین آنکارا و موگادیشو در ماه گذشته میلادی اتخاذ شده است که ترکیه متعهد به پرداخت ماهانه 5 /2 میلیون دلار به سومالی شد. در همین راستا، موضع مخالف ترک‌ها و احزاب مخالف ترکیه با این اقدام اردوغان با این توجیه همراه بود که مقامات ترکیه حدود ۲۴ میلیون دلار برای مهار آتش‌سوزی‌ها و کمک به آسیب‌دیدگان اختصاص داده‌اند، اما این مقدار کافی نیست و کمک ترکیه به سومالی بیشتر است و این امر باعث ناراحتی بسیاری شد. مخالفان ترکیه اعلام کردند، روند تحویل ۳۰ میلیون دلار به سومالی غیرقابل توجیه است به ویژه پس از اعمال محدودیت‌های جدید دولت برای هزینه‌کردهای دولتی از جمله کاهش هزینه‌های کاغذ و عبور و مرور خودروهای رسمی. همچنین محکومیت شدید ساکنان این کشور به دلیل درخواست بانوی اول ترکیه برای کاهش مصرف مواد غذایی از سوی مردم به دلیل توزیع نامناسب غذا به جهان بود. تعدادی از تحلیلگران معتقدند این سخاوت تنها برای کمک به دولت سومالی نیست که ده‌ها سال است از گرسنگی، خشکسالی و جنگ داخلی رنج می‌برد. موگادیشو از سال ۲۰۰۵ متحد اصلی آنکارا در قاره آفریقا بوده است و ترکیه در راستای توسعه همکاری فراگیر با یک کشور دوست برای افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی در منطقه فعالیت می‌کند.

♦♦♦

ایسنا: دولت چین اعلام کرد که تاکنون در مجموع بیش از ۳۰ مقام دولتی، از شهرداران و روسای ادارات بهداشت گرفته تا مسوولان بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها به خاطر ناتوانی، مسامحه و سوء‌مدیریت در زمینه مهار موج تازه ویروس کرونا در مناطق خاص، مجازات یا برکنار شده‌اند.

مهر: «لئونید استالسکی» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه، اظهارات «آلکسی رنزینکف» معاون نخست‌وزیر اوکراین را مبنی بر تمایل این کشور برای میزبانی از سامانه‌های موشکی آمریکا، تحریک‌آمیز تلقی کرد و هشدار داد که مسکو چنین اقدامی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

ایرنا: معاون اداره ملی مدیریت ارز خارجی چین اعلام کرد تا پایان ماه جولای، ذخیره ارز خارجی این کشور نسبت به پایان ماه گذشته ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار افزایش یافته و به سه تریلیارد و ۲۳۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ایرنا: دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه از برنامه ساخت بیش از ۵۰ مرکز نظامی در جزایر کوریل جنوبی مورد اختلاف با ژاپن که دروازه ورود زیردریایی‌های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد، خبر داد.

ایسنا: جو بایدن، اعلام کرد که از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که قرار است اواخر این ماه به پایان برسد «پشیمان نیست» و از افغان‌ها خواست «عزم جنگ» کنند.

ایرنا: اتحادیه اروپا هشدار داد که حدود ۴۰۰ هزار افغان در نتیجه درگیری‌ها در کشور جنگ‌زده افغانستان آواره داخلی شده‌اند و طی دو هفته گذشته یک موج مهاجرت افغان‌ها به سمت ایران نیز شکل گرفته است.

فارس: به‌رغم اختلافات شدید دولت جو بایدن و دموکرات‌ها با جمهوریخواهان بر سر طرح یک تریلیون‌دلاری «قانون سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و مشاغل»، سنای آمریکا این طرح را با اکثریت آرا تصویب کرد.

ایلنا: معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که حمله ۲۹ ماه جولای به نفتکش «مرسر استریت» متعلق به اسرائیل از مبدأ یمن انجام شده است.

ایلنا: «عبیر سلیم»، شهردار کربلا، که در منطقه الحر در حین انجام وظیفه بود به ضرب سه گلوله افراد ناشناس ترور شد و پس از انتقال به بیمارستان الحسین در نهایت جان خود را از دست داد.

فارس: انگلیس در ارتباط با حادثه اخیر برای کشتی «مرسر استریت»، یک تیم 40نفره از نیروهای هوایی ویژه انگلیس شامل یگان جنگ الکترونیک با قابلیت رهگیری ارتباطات را در شرق یمن مستقر کرد.

ایسنا: کابینه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد ریاض «همبستگی خود را با مردم لبنان» اعلام می‌کند، اما گفت که هرگونه کمک به دولت فعلی یا آینده بستگی به «انجام اصلاحات جدی و ملموس» دارد.

♦♦♦

اتصال بغداد به شبکه برق خلیج‌فارس

همشهری نوشت: بحران برق عراق یکی از مهم‌ترین علل نارضایتی مردم این کشور از دولت‌هایی بوده که پس از سقوط نظام صدام در سال 2003 تاکنون بر سر کار آمده‌اند. دولت مصطفی الکاظمی، طی یک سال گذشته گزینه‌های مختلفی را برای گسترده کردن دایره واردات برق عراق و در نتیجه کاهش ساعات خاموشی در این کشور مورد بررسی قرار داده است. ازجمله مهم‌ترین این گزینه‌ها، اتصال به شبکه برقی خلیج‌فارس است. نخستین فاز این طرح در صورت تامین منابع مالی خارجی، در تابستان سال میلادی آینده توسط دولت به بهره‌برداری خواهد رسید. ماجد حنتوش، وزیر برق عراق نیز در این‌باره می‌گوید: بغداد مذاکرات مهمی را با صندوق بین‌المللی پول با هدف استقراض و تامین منابع مالی به‌منظور تکمیل فاز اول این طرح آغاز کرده است.

 

رضایت مادورو از نتایج گفت‌وگوها با اپوزیسیون

اعتماد نوشت: نیکولاس مادورو اعلام کرد که تماس‌ها بین دولت و اپوزیسیون به رهبری گوآیدو خوب پیش می‌رود و گفت: تا به اینجای سال ۲۰۲۱، ما گفت‌وگوها را با گروه 4 شامل احزاب سیاسی «خواسته مردمی»، «نخست عدالت»، «اقدام دموکراتیک» و «یک دوره جدید» از سر گرفته‌ایم. این گفت‌وگو به سندی منجر شد که اکنون روی دستور کار آن بحث می‌کنیم و شامل هفت موضوع است. مادورو همچنین ادامه داد: ما حمایت مکزیک را برای این مذاکرات صلح با اپوزیسیون داریم و امیدواریم که تاریخ و زمان دقیق آن تعیین شود. در میان شرایطی که دولت کاراکاس برای ورود به گفت‌وگو با اپوزیسیون مطرح کرده می‌توان به لغو فوری تمامی تحریم‌ها، به رسمیت شناخته شدن مقام‌های مشروع و قانونی ونزوئلا و توقف خشونت و توطئه‌چینی اشاره کرد.

 

حزب‌الله: دنبال جنگ نیستیم اما آماده‌ایم

ایلنا نوشت: دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان به مناسبت سالگرد جنگ ۳۳روزه به حمله افراد مسلح به غیرنظامیان به «خلده» پرداخت و شهادت «علی الشبلی» یکی از نیروهای این جنبش را تسلیت گفت. وی افزود: توان موشکی مقاومت افزایش یافته و به دقت بالایی رسیده است، آنچه در روزهای گذشته اتفاق افتاد تحول بسیار مهمی است که برای ۱۵ سال رخ نداده بود، برخی جهات در لبنان با آگاهی یا عدم آگاهی از اینکه هدف دشمن با خلع سلاح مقاومت محقق می‌شود، به دشمن کمک می‌کنند، برخی حملات دشمن اسرائیلی در سوریه برای مقابله با امکاناتی است که به مقاومت می‌رسد، اما این حملات به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته‌اند.

 

رویارویی محتمل در خاورمیانه

شرق نوشت: اسرائیل می‌گوید همچنان مصمم است تا به نیروهای خارجی حامی اسد در سوریه حمله کند تا آنها را از مرز شمالی اسرائیل دور نگه دارد. در عین ‌حال، روسیه هم هزاران سرباز در سوریه دارد و ممکن است این نظامیان در تیراندازی‌های متقابل گرفتار شوند. یکی از مقام‌های ارتش اسرائیل اعلام کرد: «نه در اسرائیل و نه در روسیه هیچ کسی مشتاق رویارویی نظامی ما نیست. این رویارویی برای هر دو طرف بسیار مخرب خواهد بود.» با این‌ حال، سیاست اسرائیل در سوریه کاملاً مشخص است: آنها هر کاری را که لازم بدانند برای بیرون ‌راندن نیروهای خارجی از سوریه انجام می‌دهند و اگر روسیه از این سیاست اسرائیل راضی نیست، باید هزینه اطمینان از عدم تبدیل سوریه به پایگاه موشکی در مرز اسرائیل را بپردازد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها