شناسه خبر : 37515 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

«چک سفید» روسیه به پاکستان

پکن به اثربخشی ناچیز واکسن چینی اعتراف کرد

پکن برای اولین بار، آشکارا اذعان کرد که واکسن‌های ساخته‌شده در چین، کارایی لازم را در ایجاد مصونیت علیه ویروس ندارند. چهار نمونه واکسن چینی موجود بر پایه mRNA تولید نشده‌اند. به گزارش دویچه وله، رسانه‌های دولتی چین به نقل از مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نوشته‌اند که باید برای حل مشکل کارایی واکسن‌های تولیدی این کشور، فکری کرد. آقای گائو در یک کنفرانس علمی در چنگدو گفته است، حتی اگر چند نوع واکسن کرونا موجود باشد، نباید مزایای واکسن‌های ساخته‌شده بر پایه mRNA را نادیده گرفت. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد چین می‌خواهد روش‌های ترکیبی و مختلف تولید واکسن را بیازماید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین (CCDC) یکی از عالی‌ترین مراجع پزشکی-دارویی در این کشور است. تاکنون چهار نمونه واکسن در چین، فازهای مختلف بالینی را پشت سر گذاشته و مجوز ورود به بازار را گرفته‌اند اما هیچ‌یک از آنها بر پایه فناوری mRNA ساخته نشده‌اند. هیچ جزئیاتی نیز از نتایج واکسیناسیون با این چهار نمونه یا مطالعات کلینیکی این واکسن‌ها در دسترس نیست تا بتوان اثربخشی یا عوارض احتمالی آنها را نسبت به واکسن‌های دیگر سنجید. بیش از همه، درباره واکسن سینوفارم اطلاع‌رسانی شده که مقامات چینی اثربخشی آن را ۷۹ درصد اعلام کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت نیز این واکسن را تایید کرده است.

 

همکاری دوجانبه روسیه و پاکستان

یک مقام پاکستانی از پیشنهاد «چک سفید» مسکو به اسلام‌آباد در خصوص همکاری‌های همه‌جانبه خبر داد. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات محلی پاکستان، یک مقام ارشد این کشور که هفته گذشته در سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به اسلام‌آباد در جلسه بین هیات‌ها حضور داشته و نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که لاوروف «چک سفید امضا» به پاکستان پیشنهاد کرده است. وی اظهار داشت که از لاوروف معنای آن را پرسیدیم و او اعلام کرد «اگر شما به خط لوله انتقال گاز، دفاع یا همکاری‌های دیگر علاقه‌مند باشید، روسیه برای کمک به شما در همه این زمینه‌ها آماده است». به گزارش آناتولی، این مقام پاکستانی همچنین تاکید کرد که چک سفید روسیه به معنای حمایت همه‌جانبه مسکو از اسلام‌آباد است. اخیراً لاوروف پس از ۹ سال در تاریخ ۶ و ۷ آوریل سفر رسمی به پاکستان داشت.

 

بیانیه G-7 علیه اقدامات تحریک‌آمیز روسیه

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، گروه ۷ با صدور بیانیه‌ای از روسیه خواست «به اقدام‌های تحریک‌آمیز در مرزهای شرق اوکراین پایان دهد و روند کاهش تنش را فوراً آغاز کند». ایالات متحده آمریکا، ژاپن، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا اعضای این گروه هستند. روسیه از حدود سه هفته پیش ده‌ها هزار سرباز خود را در مرزهای غربی این کشور و در نزدیکی سرحدات شرق اوکراین مستقر کرده است. با توجه به ادامه نبرد میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان شرق، کی‌یف و متحدان غربی اوکراین، نسبت به احتمال ورود نظامیان روس به خاک اوکراین هشدار داده‌اند. روسیه اعلام کرده است که نیروهای نظامی را به دلخواه در چارچوب مرزهای داخلی خود حرکت می‌دهد و این امر تهدیدی برای هیچکس نیست و نباید نگران‌کننده باشد. جمهوری‌های خودخوانده لوگانسک و دونتسک در شرق اوکراین پس از یک دوره نسبتاً طولانی آرامش، از پاییز سال ۲۰۲۰ بار دیگر صحنه رویارویی میان ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه است.

 

مازاد تجاری ۲۱ میلیارد‌دلاری چین و آمریکا

مازاد تجاری میان دو رقیب اقتصادی دنیا همچنان بالای ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، طبق بررسی‌های رویترز براساس داده‌های گمرک چین، مازاد تجاری چین و آمریکا در ماه مارس به 37 /21 میلیارد دلار رسید. این درحالی است که مازاد تجاری در ماه فوریه 01 /23 میلیارد دلار اعلام شده بود. ماه گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که به دنبال تقابل با چین بر سر اختلافات تجاری نیست و از رقیب خود خواسته بود تا مطابق با قوانین بین‌المللی رفتار کنند. تنش تجاری میان پکن و واشنگتن پس از آن دوباره روند افزایشی گرفت که به دنبال قرار گرفتن نام تعدادی از نهادهای چینی در لیست سیاه اقتصادی آمریکا پکن وعده داد اقداماتی را در راستای حفظ منافع و حقوق شرکت‌های چینی اعمال کند.

 

تخلیه فاضلاب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس

دولت ژاپن طرحی را اجرا می‌کند که براساس آن بیش از یک میلیون تن آب آلوده نیروگاه هسته‌ای ازکارافتاده فوکوشیما در اقیانوس تخلیه می‌شود. این آب قرار است تصفیه و رقیق شود. به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، ساکنان محلی که به صنعت ماهیگیری مشغول‌اند و همچنین کشورهای همسایه از جمله چین و کره جنوبی با این طرح مخالفت کرده‌اند. توکیو می‌گوید تخلیه این آب که برای خنک‌سازی سوخت هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، حدود دو سال دیگر آغاز می‌شود. تصویب نهایی پس از سال‌ها بحث و گفت‌وگو صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود روند تخلیه این آب دهه‌ها به طول انجامد. قرار است این آب آلوده در یک فرآیند پیچیده فیلتر شود و اکثر عناصر رادیواکتیو آن از بین برود اما انتظار می‌رود برخی از عناصر از جمله تریتیوم در آن باقی بمانند. در حال حاضر 3 /1 میلیون تن آب رادیواکتیو، حجمی معادل پر کردن ۵۰۰ استخر اندازه المپیک، در ذخایر این نیروگاه ازکارافتاده، جمع شده است. گروه‌های محیط زیستی به شدت با اجرای این طرح مخالفت کرده‌اند. در حال حاضر چین از ژاپن خواسته «مسوولانه» رفتار کند و کره جنوبی نیز از تصمیم توکیو «به شدت ابراز تاسف» کرده است. ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نگرانی‌های شدید خود را نسبت به دفع آب رادیواکتیو برنامه‌ریزی‌شده، به ژاپن اعلام کرده و از این کشور خواسته‌ایم نسبت به دفع آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما نگرش مسوولانه‌ای داشته باشد. به عنوان همسایه نزدیک طرف چینی نگرانی عمیق خود را از این بابت اعلام می‌دارد، این کاری غیرمسوولانه است که تاثیری جدی بر بهداشت انسانی و منافع مردم کشورهای همسایه دارد. چین از نزدیک این موضوع را به همراه جامعه بین‌المللی رصد می‌کند و حق خود را برای هرگونه واکنش حفظ می‌کند.

 

رشد شتابان جرائم سازمان‌یافته در اروپا

به گزارش یورونیوز، یوروپل، آژانس پلیس اتحادیه اروپا، اعلام کرد که تهدید ناشی از فعالیت جرائم سازمان‌یافته در ۲۷ کشور عضو به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و به شهروندان ۲۷ کشور اتحادیه اروپا هشدار داد تا به‌شدت مراقب کلاهبرداری‌های اینترنتی، غیراینترنتی و همچنین سرقت باشند. هر سال به‌طور متوسط در اتحادیه اروپا یک میلیون سرقت انجام می‌شود. براساس گزارش چهار‌ساله این نهاد، نزدیک به ۴۰ درصد شبکه‌های تبهکار با مواد مخدر در اروپا مرتبط هستند و تجارت و میزان خلوص کوکایین به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. پلیس آلمان و پلیس هلند در ماه فوریه امسال در آمستردام و هامبورگ ۲۳ تن کوکایین کشف و ضبط کردند. کاترین دو بُل، مدیر یوروپل، می‌گوید: «باندهای تبهکار در سال گذشته به سرعت خود را با شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا تطبیق دادند؛ مواد مخدر متناسب [با محدودیت‌های بی‌سابقه] را تولید کردند و شیوه عملیاتی و حتی گفتمانی جدیدی را به کار بستند.» علاوه بر مواد مخدر، شیوع ویروس کرونا بازارهای جدیدی برای خلافکاران فراهم کرده است، از جمله اینکه شبکه‌های جرائم سازمان‌یافته واکسن و کیت تست تقلبی کرونا می‌فروشند. یوروپل رویارویی پلیس کشورهای عضو اتحادیه اروپا با سازمان‌های تبهکار فراملیتی را یکی از چالش‌های بزرگ نیروهای انتظامی و امنیتی اروپا توصیف می‌کند. به گفته یوروپل ۷۰ درصد شبکه‌های مجرمانه دست‌کم در سه کشور فعال هستند. به‌علاوه قتل و ترور مزاحمان با استفاده از سلاح و همچنین شکنجه رقیبان و مزاحمان شبکه‌های جرائم سازمان‌یافته به شدت بیشتر شده و نگرانی از افزایش آن در سال‌های آینده، با توجه به شرایط غیرعادی کنونی، کاملاً جدی به نظر می‌رسد.

 

طالبان مذاکرات صلح افغانستان را بایکوت کرد

ساعاتی پس از اعلام دولت بایدن مبنی بر خروج ۳۵۰۰ نیروی آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، سخنگوی طالبان از امتناع این گروه از شرکت در مذاکرات صلح با دولت افغانستان خبر داد. پیش از این دولت ترامپ اول ماه می را زمان خروج از افغانستان اعلام کرده بود. به گزارش ایسنا به نقل از دیلی بیست، نعیم وردک، سخنگوی بخش سیاسی طالبان، گفت: تا خروج کامل نیروهای خارجی از سرزمینمان، امارت اسلامی (طالبان) در هیچ کنفرانسی که بخواهد درباره افغانستان تصمیم بگیرد حاضر نخواهد شد. کریس کولندا، از نظامیان بازنشسته که شخصاً با طالبان مذاکره می‌کند، هشدار داده طالبان قبلاً هم قول‌هایی از آمریکایی‌ها برای عقب‌نشینی شنیده و اکنون به مصالحه‌های دیگری برای پذیرش تعویق عقب‌نشینی تا تابستان نیاز دارد. اگر این چهار ماه، شش ماه و شش ماه، هشت ماه شود چه؟ یک وزیر سابق طالبان و از اعضای کنونی کمیسیون نظامی این گروه به دیلی بیست گفت که طالبان از آمریکا به دلیل عدم وفاداری به معاهده ۲۹ فوریه و تعیین تاریخ پایان آوریل ۲۰۲۱ برای خروج کامل از افغانستان ناامید شده است؛ با طولانی شدن حضور آمریکا در افغانستان، آمریکا اعتماد طالبان را خدشه‌دار کرد. طالبان از جنگ خسته نیست، آمریکا باید افغانستان را به افغان‌ها واگذار کند. آنتونی بلینکن، و لوید آستین، وزیران خارجه و دفاع بایدن در بروکسل متحدان ناتو را در جریان طرح‌های آمریکا برای عقب‌نشینی از افغانستان قرار می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد گروه طالبان حملات خود را علیه غیرنظامیان و نیروهای ارتش تشدید کردند. طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، با انتشار رشته توئیتی اعلام کرد که شمار غیرنظامیان جانباخته طی حدود یک ماه گذشته در اثر تشدید خشونت‌ها توسط گروه طالبان به ۶۰ نفر رسیده و در همین مدت ۱۶۳ تَن نیز زخمی شده‌اند.

 

اردن، آب، اسرائیل!

منابع عبری از موافقت نخست وزیر اسرائیل با درخواست اردن برای انتقال حجم بیشتری آب از اراضی اشغالی به این کشور خبر دادند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، در پی درخواست اردن برای خرید سه میلیون متر‌مکعب آب، علاوه بر سهمیه آب سالانه‌اش، رژیم صهیونیستی ابتدا از هرگونه پاسخ به این درخواست خودداری کرد اما حالا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، با درخواست امان برای انتقال این حجم اضافی آب موافقت کرده است. به نوشته اورشلیم پست، موافقت با درخواست اردن همزمان با سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به اراضی اشغالی انجام شد و به نظر می‌رسد این همزمانی تعمدی بوده است. آستین به عنوان اولین مسوول عالی‌رتبه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وارد اراضی اشغالی شد. روزنامه عبری زبان «هاآرتص» نیز پیشتر نوشته بود که نتانیاهو با وجود توصیه کارشناسان منابع آبی و دستگاه امنیتی، با درخواست اردن برای انتقال آب بیشتر به این کشور موافقت نکرد. هاآرتص در ادامه نوشت: این مخالفت عمق بحران موجود میان دو طرف را نشان داده و به نظر می‌رسد بیشتر شبیه به یک اختلاف نظر شخصی میان نتانیاهو و عبدالله دوم، پادشاه اردن است. به دنبال اختلافات دو طرف در مورد تدابیر امنیتی لازم برای سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده الحسین بن‌عبدالله، ولیعهد اردن، به قدس شریف و نیز مخالفت اردن با درخواست صدور مجوز برای عبور هواپیمای حامل نتانیاهو از آسمان اردن که به سمت امارات در پرواز بود و تعویق این سفر، بحران میان اردن و رژیم صهیونیستی در چند هفته اخیر بالا گرفت.

♦♦♦

مهر: مدیرکل سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که نابسامانی و خودخشنودی در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا نشان‌دهنده آن است که تا پایان همه‌گیری این بیماری راه درازی در پیش است.

ایسنا: کمیته امنیت ملی و اطلاعات نمایندگان مجلس کانادا (NSICOP) در گزارشی، تهدید جاسوسی و دخالت خارجی چین و روسیه را از مهم‌ترین نگرانی‌های امنیت ملی این کشور توصیف کرد.

فارس: وزارت دفاع یونان از «داگفایت» (رویارویی مستقیم) جنگنده‌های خود با چند فروند اف‌-16 ترکیه و نقض مکرر بخش‌هایی از حریم هوایی این کشور از سوی آنکارا خبر داد.

ایرنا: رای‌دهندگان قرقیزستانی در همه‌پرسی سراسری این کشور، با رای موافق نزدیک به ۸۰‌درصدی شرکت‌کنندگان، قانون اساسی جدید افزایش قدرت ریاست جمهوری را تایید کردند.

تسنیم: «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر دولت منطقه کردستان عراق از خنثی‌سازی عملیاتی تروریستی خبر داد که در اردوگاه تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به آمریکا در سوریه طرح‌ریزی شده بود.

ایرنا: «جروم پاول» رئیس فدرال‌رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) در اظهاراتی گفت که بیش از بحران مالی دیگر همانند آنچه در سال ۲۰۰۸ رخ داد، نگران خطر حمله سایبری گسترده است.

ایلنا: یک مقام اداره خودمختار شمال و شرق سوریه از اقدام ترکیه به ایجاد مرزهای مصنوعی با پشتیبانی پایگاه‌های نظامی در عمق ۳۲کیلومتری داخل خاک سوریه خبر داد.

ایسنا: وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد، پس از آنکه تحقیقات انجام‌شده نشان داد که تسلیحات کانادایی در درگیری قره‌باغ استفاده شده‌اند، کانادا صادرات نظامی خود به ترکیه را لغو کرد.

فارس: ارتش چین قایق‌های تندرو موشک‌انداز از نوع «هوبی» را در دریای چین جنوبی برای نمایش قدرت به آمریکا در منطقه مستقر کرده است.

ایرنا: «رجب طیب اردوغان» در جریان برگزاری نخستین نشست شورای همکاری راهبردی لیبی و ترکیه با حضور «عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی گفت که کشورش آمادگی دارد در بازسازی لیبی مشارکت داشته باشد.

ایسنا: کاخ سفید در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۱ مقام را برای رهبری آژانس‌های امنیت ملی و نیروی انتظامی انتخاب کرده و از جمله خانم «کریستین وورمث» را به عنوان اولین زن در سمت وزارت ارتش، برگزیده است.

ایرنا: «وو لیانگ یو» معاون کمیته ملی بهداشت و سلامت چین اظهار کرد در مجموع ۱۶۴ میلیون و ۴۷۱ هزار دوز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده است و این کشور از نظر تزریق واکسن کرونا در جهان، بعد از آمریکا مقام دوم را دارد.

♦♦♦

بارزانی: آمریکا در عراق بماند

ایسنا نوشت: رئیس بخش کردنشین عراق تاکید کرد که می‌خواهد نیروهای آمریکایی تا شکست کامل داعش در عراق بمانند. نیچروان بارزانی، در ویدئوکنفرانس مرکز مسائل بین‌المللی جکسون در دانشگاه ییل آمریکا، گفت: این فعالیت همزمان با سی‌امین سالروز صدور قطعنامه ۶۸۸ شورای امنیت و تاسیس منطقه امن و شروع روند تضمین امنیت برای حمایت از مردم کردستان و تشکیل اقلیم کردستان است. او افزود: ما از آمریکا انتظار نداریم که به نیابت از ما بجنگد. ماه آوریل شاهد سی‌امین سالروز صدور قطعنامه ۶۸۸ است که در آن آمریکا، انگلیس، فرانسه و ائتلاف بین‌المللی به حمایت از عراق پرداختند.

 

پشت‌پا به میراث آتاتورک

شرق نوشت: نامه اعتراضی 104 دریاسالار بازنشسته خطاب به اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، باز هم صحنه سیاسی متلاطم ترکیه را با فرازوفرودی دیگر مواجه کرد. پس از انتشار این نامه، 10 نفر از این نظامیان بازنشسته به اتهام طرح‌ریزی کودتا علیه اردوغان زندانی شدند. این دریاسالاران کمالیست ترکیه از تصمیم حکومت اردوغان برای ایجاد یک گذرگاه جدید آبی در اطراف استانبول به نام «کانال استانبول» به ‌شدت انتقاد کرده بودند و آن را مقدمه خروج ترکیه از پیمان بین‌المللی مونترو دانستند. این پیمان در زمان آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه در سال 1936، میان ترکیه و قدرت‌های اروپایی امضا شده بود. دور تازه سرکوب منتقدان در زمانی رخ می‌دهد که محبوبیت اردوغان به‌شدت افت کرده و همچنان دشوارترین چالش‌ها را پیش‌روی خود می‌بیند.

 

جامعه اطلاعاتی آمریکا؛ روسیه جدی‌ترین تهدید

تسنیم نوشت: گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ارزیابی از تهدیدات جهانی منتشر شد که در آن اعلام شده روسیه علاقه‌ای به درگیری نظامی مستقیم با ایالات متحده ندارد، ولی در عین حال همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا در عرصه فضا و فضای مجازی است و همچنین قدرتمندترین دشمن این کشور در زمینه تسلیحات کشتار جمعی است. به عقیده نویسندگان این گزارش، روسیه در حال ساخت انواع تسلیحات نظامی غیرراهبردی و مدرن است که قادر به به‌کارگیری انواع مهمات متعارف و هسته‌ای هستند، برای اینکه معتقدند چنین سیستم‌های تجهیزاتی می‌توانند باعث بازدارندگی دشمنان، کنترل روند درگیری‌های نظامی و مقابله با توان نظامی آمریکا و متحدانش در مرزهای این کشور شوند.

 

نفت؛ اسلحه هند علیه عربستان سعودی

همشهری نوشت: دولت هند ماه گذشته بعد از آنکه اوپک اعلام کرد تولید را پایین نگه خواهد داشت، از پالایشگاه‌های خود خواست وابستگی‌شان به نفت خاورمیانه را کاهش دهند؛ خواسته‌ای که نشانه‌ای از تغییرات بزرگ در نقشه انرژی دنیاست. این درخواست دولت هند در پی سال‌ها برنامه‌ریزی مطرح می‌شود. هند در چارچوب برنامه‌ای بلندمدت از سال‌ها قبل تلاش داشته تا خرید نفت را به ابزاری استراتژیک در دستان خود تبدیل کند. «دارمندرا پرادان»، وزیر نفت این کشور، در سال 2015 گفته بود که خرید نفت به‌زودی سلاحی در دستان هند خواهد بود. وقتی که اوپک پایین نگه داشتن تولید را در ماه آوریل هم تمدید کرد، هند این اسلحه را بیرون کشید. هند برنامه دارند که تا انتهای بهار، واردات از عربستان سعودی را کاهش دهند.