شناسه خبر : 36522 لینک کوتاه

مادورو؛ مخالفان پارلمان را ببرند، کنار می‌روم

وزیر دادگستری آمریکا: به مدرکی از تقلب گسترده در انتخابات نرسیدیم

ویلیام بار، وزیر دادگستری ایالات متحده آمریکا، گفت که این وزارتخانه شواهدی از تقلب گسترده که بتواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را تغییر دهد، پیدا نکرده است. به گزارش ایسنا، این اظهارات از سوی یکی از اعضای کابینه دونالد ترامپ در حالی مطرح شد که رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به‌طور مرتب ادعای خود مبنی بر تقلب در انتخابات را تکرار می‌کند. دونالد ترامپ تاکنون از پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری امتناع کرده است. ویلیام بار در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: دادستان‌های آمریکا و نیروهای اف‌بی‌آی در تلاش هستند تا شکایت‌ها و اطلاعات خاصی را که دریافت کرده‌اند پیگیری کنند اما آنها هیچ مدرکی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد پیدا نکرده‌اند. وی افزود: ما تقلب در حدی که بتواند نتیجه دیگری را در انتخابات رقم بزند ندیده‌ایم. این اظهارنظرها از طرف وزیر دادگستری که یکی از سرسخت‌ترین متحدان رئیس‌جمهوری آمریکاست، صورت گرفته است. ویلیام بار، ماه گذشته دستورالعملی را برای تمام دادستان‌های فدرال آمریکا صادر کرد که به آنها اجازه می‌داد قبل از تایید نهایی انتخابات ریاست جمهوری هرگونه «ادعای مهم» را در مورد رای‌گیری پیگیری کنند.

 

بایدن: کمک در راه است

جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا با معرفی اعضای تیم اقتصادی خود به مردم آمریکا این اطمینان را داد که کمک در راه است. به گزارش ایرنا از واشنگتن‌پست، به دنبال وخیم‌تر شدن اوضاع کرونایی آمریکا، بایدن تیم اقتصادی خود از جمله «جانت یلن» نامزد وزارت خزانه‌داری، «نیرا تاندن» برای مدیریت دفتر بودجه کاخ سفید، والی ادیمو معاون خزانه‌داری، سسیلی روز رئیس شورای مشاوران اقتصادی و جرد برنستین و هیثر بوشی اعضای شورای مشاوران اقتصادی را معرفی کرد. بایدن با معرفی نامزدهای تیم اقتصادی خود گفت: من می‌دانم که شرایط سختی است، اما می‌خواهم شما بدانید که کمک در راه است. وی افزود: نامزدها برای احیای اقتصاد کشور سریع اقدام خواهند کرد و او از اعضای کنگره خواست که در مورد بسته امداد ویروس کرونا اقدام کنند.

 

گروه نظارتی از ترامپ، دامادش و کاخ سفید شکایت کرد

یک گروه نظارتی دولتی از ترامپ، کوشنر و کاخ سفید بابت ممانعت از حذف ای‌میل‌های رسمی و پیام‌های واتس‌اپ پیش از آنکه بتوانند آنها را آرشیو کنند، شکایت کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، گروه نظارتی دولتی موسوم به «شهروندان برای مسوولیت و اخلاق» در واشنگتن شکایتی را علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، جارد کوشنر، داماد و مشاورش و همچنین کاخ سفید در دادگاه منطقه‌ای کلمبیا در واشنگتن تنظیم کرده است. در این دادخواست رئیس‌جمهور و کاخ سفید به نقض قانون سوابق ریاست جمهوی با عدم حفظ صحیح سوابق تجارت رسمی دولت متهم شده‌اند. این گروه نظارتی و سایر شاکیان سوابق ریاست جمهوری را جمع‌آوری کرده که می‌گوید، سیاست حفظ کاخ سفید اجازه می‌دهد تا اطلاعات مهم دزر کرده و ذخیره نشوند.

 

محبوبیت بایدن افزایش یافت، محبوبیت ترامپ کاهش

براساس نظرسنجی جدید پایگاه گالوپ، میزان محبوبیت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به دنبال پایان انتخابات افزایش یافته در حالی‌که میزان محبوبیت رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه یواس‌ای تودی، براساس نظرسنجی جدید پایگاه گالوپ میزان محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به ۵۵ درصد رسیده که بالاترین میزان محبوبیت وی از زمان ورودش به رقابت‌های ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. البته میزان محبوبیت بایدن در فوریه ۲۰۱۹ میلادی یعنی دو ماه پیش از آنکه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعلام کند، کمی بالاتر بود. در همین حال، میزان محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا، با سه درصد کاهش نسبت به پیش از انتخابات به ۴۲ درصد رسیده است. میزان محبوبیت وی پیش از انتخابات یعنی در ماه فوریه و فصل بهار به بالاترین حد خود یعنی ۴۹ درصد رسیده بود. براساس نظرسنجی گالوپ، میزان محبوبیت ترامپ پس از انتخابات ۲۰۱۶ میلادی جایی که نظرسنجی‌ها نشان داد وی نامحبوب‌ترین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ نظرسنجی‌های گالوپ است، تنها استثنای این روند محسوب می‌شود.

 

پنج میلیون‌دلار جایزه برای لو دادن دور زدن تحریم‌ها از سوی کره‌شمالی

دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا از پاداش تا پنج میلیون‌دلاری این کشور در ازای دستیابی به اطلاعاتی از هرگونه اقدامات دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه کره شمالی خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکس وونگ، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در مرکز تحقیقات بین‌المللی و استراتژیک گفت، وزارت خارجه سایت الکترونیکی جدید DPRKrewards.com را راه‌اندازی کرد تا به افراد در سراسر جهان دسترسی پیدا کند و برنامه پاداش برای عدالت در خصوص اطلاعات مربوط به فرار کره شمالی از تحریم‌ها را عملی کند. وونگ افزود، طبق این برنامه هر فردی که اطلاعاتی درباره «عملکرد تحت تحریم‌ها» ارائه کند مستحق دریافت جایزه‌ای تا پنج میلیون دلار خواهد بود. دولت آمریکا آماده است تحریم‌های جدیدی را علیه چین به دلیل تجارت مستمر با کره شمالی اعمال کند. او ادامه داد، آمریکا به تحریم‌های هر فرد یا شرکتی که اقدام به دور زدن تحریم‌ها کرده، حتی افراد و شرکت‌های داخل محدوده قضایی چین، ادامه می‌دهد و کشتی‌های عظیم حامل زغال‌سنگ یا دیگر کالاهای مشمول تحریم‌های کره‌شمالی به مقصد چین دست‌کم در ۵۵۵ مورد بوده است.

 

اگر مخالفان انتخابات پارلمانی را ببرند از قدرت کنار می‌روم

رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت، اگر در انتخابات پارلمانی 16 آذر، نیروهای مخالف دولت انتخابات را ببرند، از ریاست جمهوری کنار خواهد رفت. به گزارش فارس، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که اگر در انتخابات پارلمانی ششم دسامبر (۱۶ آذر)، مخالفان انتخابات را ببرند آماده کناره‌گیری از قدرت است. بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، مادورو طی یک سخنرانی تلویزیونی در روز سه‌شنبه گفت: اگر نیروهای مخالف انتخابات را ببرند من از پست ریاست جمهوری کنار خواهم رفت. وی تاکید کرد که سرنوشت او با تصمیم مردم ونزوئلا رقم خواهد خورد. در انتخابات هفته آینده، مردم ونزوئلا ۲۷۷ نماینده را برای مجلس ملی این کشور انتخاب خواهند کرد؛ مجلسی که در حال حاضر و از سال ۲۰۱۶ به دست مخالفان دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور اداره می‌شود؛ هرچند که عملاً فعالیت خاصی ندارد چراکه قضات دیوان عالی ونزوئلا معمولاً مصوبات این پارلمان را رد می‌کنند. پیش از این احزاب مخالف دولت ونزوئلا گفته بودند که در انتخابات پارلمانی ششم دسامبر شرکت نخواهند کرد.

 

علی‌اف: خواهان صلح پایدار در منطقه هستیم

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد: ما خواهان برقراری صلح پایدار در منطقه هستیم. به گزارش ایرنا، علی‌اف در پیامی به مردم جمهوری آذربایجان به مناسبت آزادسازی شهرستان «لاچین» در «قره‌باغ» که از سوی شبکه‌های تلویزیونی این کشور به صورت زنده پخش شد، افزود: برای برقراری صلح پایدار در منطقه همزمان با تدابیر امنیتی و همکاری با هم برای توسعه آن، ما آماده هستیم. وی با اشاره به این که بیانیه سه‌جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان درباره پایان جنگ و آتش‌بس در منطقه امضا‌شده در 10 نوامبر (20 آبان‌ماه) گذشته، اجرا می‌شود، گفت: یکی از مفاد این بیانیه شامل از‌سرگیری ارتباطات حمل‌و‌نقل اقتصادی در منطقه است که بر اساس آن ارتباط مستقیم میان «نخجوان» و مناطق غربی جمهوری آذربایجان برقرار می‌شود. به گفته رئیس‌جمهوری آذربایجان، طبق بیانیه سه‌جانبه همچنین ایجاد یک مسیر جدید حمل‌و‌نقل میان مناطق غربی این کشور و نخجوان پیش‌بینی شده که به معنی فعالیت دو دالان حمل‌و‌نقل در منطقه است که همه کشورهای همسایه از جمله روسیه، ایران و ترکیه و خود ارمنستان اگر بخواهد، می‌توانند از آن بهره‌مند  شوند.

 

پایان محاصره قطر آخرین رایزنی‌های ترامپ در خاورمیانه

در حالی‌که کمتر از دو ماه به پایان دولت ترامپ باقی نمانده اما رئیس‌جمهوری آمریکا از طریق جرد کوشنر به دنبال آن است تا آخرین شانس خود در منطقه خاورمیانه را با پایان محاصره قطر در خلیج فارس تجربه کند. به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره، جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده در روزهای پایانی دولت به خلیج فارس سفر کرده تا به دنبال کسب پیروزی‌های نهایی در سیاست خاورمیانه آمریکا از جمله پایان دادن به محاصره قطر به رهبری عربستان باشد. کوشنر که وارد عربستان سعودی شده به احتمال زیاد در حال تلاش برای دستیابی به مراحل پایانی سیاست دولت خاورمیانه است که با پیشبرد منافع اسرائیل و اعمال حداکثر فشار علیه ایران تعریف شده است. به نوشته الجزیره، سفر کوشنر به خلیج فارس شامل پایان دادن به محاصره زمینی، هوایی و دریایی بیش از سه سال علیه قطر توسط عربستان سعودی و همسایگان عرب آن بحرین، مصر و امارات متحده عربی و اتحاد شورای همکاری خلیج فارس در برابر تهران است.

 

انگلیس: مذاکرات برگزیت احتمالاً بدون توافق به پایان می‌رسد

وزیر کابینه بریتانیا و معاون نخست‌وزیر انگلیس از احتمال پایان یافتن مذاکرات برگزیت میان لندن و بروکسل بدون دستیابی به توافق نهایی خبر داد. به گزارش فارس، «مایکل گوو»، وزیر کابینه بریتانیا و معاون «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه گفت این احتمال وجود دارد که مذاکرات برگزیت بدون دستیابی به هیچ توافق نهایی به پایان برسد. به نوشته خبرگزاری رویترز، گوو در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد هیچ توافقی بین طرفین مذاکره شکل نگیرد، گفت: «من فکر می‌کنم مطمئناً این احتمال وجود دارد که نتیجه‌ای از طریق مذاکرات به دست نیاوریم.» وی افزود: «به همین دلیل، مهم است که نهادهای تجاری برای هر نتیجه‌ای آماده باشند، اما من بسیار خواستار دستیابی به یک توافق هستم و بر این باورم که می‌توانیم به آن دست یابیم.» اظهارات معاون جانسون در حالی مطرح شده که خود نخست‌وزیر انگلیس نیز پیشتر از شرکت‌های تجاری، ترابری و مسافری کشورش درخواست کرده بود تا برای پیامدهای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا آماده شوند.

 

اروپا روابط با آمریکای پساترامپ را بررسی می‌کند

مقام‌های اتحادیه اروپا عنوان کردند که این بلوک بحث درباره چگونگی بهبود روابط با آمریکا در دوران پس از رئیس‌جمهوری این کشور را آغاز می‌کنند. به گزارش ایلنا، مقام‌های اتحادیه اروپا عنوان کردند که این بلوک بحث درباره چگونگی بهبود روابط با آمریکا در دوران پس از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری این کشور را آغاز می‌کنند. سفرای ۲۷ کشور اروپایی بناست پنج سیاست کلان را در زمینه همکاری با «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا پس از ورود او به کاخ سفید بررسی کنند. این حوزه‌ها شامل سلامت، مبارزه با پاندمی کرونا، افزایش همکاری‌های اقتصادی، مقابله با تغییرات اقلیمی، ارزش‌های مشترک و پیشبرد صلح خواهد بود. رهبران اتحادیه اروپا نیز بناست در ماه دسامبر در این زمینه به بحث و بررسی بنشینند.

♦♦♦

ایرنا: خبرنگار ویژه روزنامه واشنگتن جزئیاتی از جدال لفظی میان مایک پمپئو و مولود چاووش‌اوغلو در نشست محرمانه ناتو منتشر کرد. جان هادستون خبرنگار واشنگتن‌پست در حوزه امنیت ملی و دیپلماسی در پیام توئیتری با اشاره به گزارش یک روزنامه یونانی نوشت: پمپئو در نشست محرمانه ناتو از ترکیه انتقاد کرد و گفت آنکارا با اصول ائتلاف مخالف است و انسجام آن را از بین می‌برد.

فارس: دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای ششم ژوئن آینده (۱۷ خرداد) را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام کرد. در این بیانیه بر تلاش برای برگزاری موفق انتخابات زودهنگام تاکید شده و آمده است که کمیته انتخابات به حمایت برای رفع موانع بر سر راه برگزاری انتخابات نیاز دارد.

ایلنا: وزارت دادگستری آمریکا از تحقیق درباره شبهه‌های مرتبط با طرح رشوه برای کمک سیاسی گسترده در مقابل فرمان عفو رئیس‌جمهور خبر داد. دادگستری آمریکا بر اساس یک سند قضایی اعلام کرد که درباره شبهات موجود مرتبط با طرح رشوه برای ارائه کمک سیاسی گسترده در ازای فرمان عفو رئیس‌جمهور یا تعلیق مجازات تحقیق را آغاز کرده است.

ایسنا: گروه‌های فلسطینی بر ضرورت ادامه تلاش‌ها برای تحقق آشتی ملی و قطع روابط و همکاری امنیتی بین جنبش فتح و رژیم صهیونیستی تاکید کردند. گروه‌های فلسطینی در نشستی در شهر غزه خواستار برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری و شورای ملی فلسطین به‌طور همزمان شدند.

ایرنا: «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: گسترش شهرک‌سازی و طرح‌های ساخت‌وساز هنوز ادامه دارد و عملیات تخریب خانه‌های فلسطینیان و تسلط بر آنها از سوی مقام‌های اسرائیلی در کرانه باختری و قدس شرقی در چهار سال گذشته به بالاترین میزان خود رسیده است.

ایلنا: رسانه‌های عبری از تلاش رئیس‌جمهوری مصر برای میزبانی نشست صلح اسرائیل-فلسطین با حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس تشکیلات خودگردان خبر دادند. رسانه‌های عبری گزارش دادند که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر تلاش می‌کند کشورش میزبانی نشست صلح اسرائیل-فلسطین را با حضور «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر عهده گیرد.

♦♦♦

شرط سودان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

ایسنا نوشت: روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به وزیر خارجه آمریکا گفته تا زمانی که کنگره قانونی را در خصوص مصونیت سودان از پرونده‌های قضایی تصویب نکند، خارطوم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل ادامه نخواهد داد. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد مایک پمپئو در تماس تلفنی اخیر با البرهان به وی اطمینان داده که ظرف چند هفته آتی قانون مصونیت سودان از هرگونه دادخواست قربانیان تروریسم تحت عنوان «صلح قانونی» تصویب می‌شود. این قانون در صورت تصویب، مانع از آن می‌شود که قربانیان حملات تروریستی سابق بتوانند غرامت‌های جدید از سودان دریافت کنند، اما این روزنامه نوشت که کنگره ایالات متحده در خصوص تصویب این قانون به بن‌بست رسیده است.

 

خوشگذرانی سربازان استرالیایی با پای مصنوعی طالبان

خبرگزاری فارس نوشت: بعد از گزارش جنجالی درباره جنایات جنگی مرتکب‌شده از سوی نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان، روزنامه گاردین تصاویری از خوشگذرانی سربازان استرالیایی با پای مصنوعی یک عضو طالبان بعد از کشتن وی را منتشر کرده است. بخش استرالیایی «گاردین» تصویری از یک سرباز ارشد استرالیایی را که هنوز هم در حال خدمت است در افغانستان منتشر کرده که در حال نوشیدن مشروبات الکلی در پای مصنوعی به‌جامانده از یک نیروی کشته‌شده طالبان در باری غیرمجاز است که داخل پایگاه نیروهای ویژه استرالیا در «ترین‌کوت» مرکز ولایت اروزگان افغانستان دایر شده بود. در گزارش گفته شده که این پای مصنوعی همیشه در آنجا بوده و سربازان گاهی از آن برای نوشیدن استفاده می‌کردند.

 

استقلال اسکاتلند به نفع همه خواهد بود

ایلنا نوشت: وزیر اول اسکاتلند گفت که هرچه این کشور زودتر به استقلال برسد، به نفع همه خواهد بود. نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفت که هرچه این کشور زودتر به استقلال برسد، به نفع همه خواهد بود. وی به تلویزیون اسکای‌نیوز گفت: «به تمامی دلایل فکر کرده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که هرچه زودتر اسکاتلند به استقلال دست یابد و آینده‌مان را در دست بگیریم، برای همه بهتر خواهد بود.» وی روز مشخصی را برای برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال تعیین نکرد ولی گفت علاقه دارد این اتفاق در اوایل دوره بعدی پارلمان از سال آینده میلادی روی دهد. استورجن از اظهارنظر درباره اینکه آیا این همه‌پرسی پاییز آینده برگزار خواهد شد یا نه خودداری کرد.

 

سندرز: ترامپ، خطرناک‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا

ایرنا نوشت: برنی سندرز سناتور دموکرات آمریکا در پیام توئیتری نوشت: «دونالد ترامپ خطرناک‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست، خداحافظ. در حالی که همه‌گیری کرونا در حال افزایش است و در ماه‌های آینده بدتر نیز خواهد شد، ترامپ با تضعیف دموکراسی و آنچه به هواداران خود در مورد تقلب در انتخابات گفته ده‌ها میلیون دلار پول جمع‌آوری کرده است.» شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که دونالد ترامپ توانسته با ادعاهای تقلب از حامیانش ۱۷۰ میلیون دلار جمع‌آوری کند. کمیته مشترک جمع‌آوری کمک‌های مالی ترامپ با تایید دریافت میلیون‌ها دلار کمک مالی با اعلام تشکیل صندوق دفاع از انتخابات از حامیان کمک‌های مالی بیشتر برای اثبات تئوری‌های تقلب در انتخابات را درخواست کرد.