شناسه خبر : 33822 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (بین‌الملل)

آمریکا خواهان تعویق مراسم تحلیف اشرف غنی شد

ایسنا نوشت: مقامات آمریکایی از اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان خواستند تا مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری خود را به تعویق بیندازد زیرا این مراسم می‌تواند اعتراضات انتخاباتی را شعله‌ور کند و روند صلح به رهبری آمریکا را به خطر بیندازد. مقامات آمریکایی گفته‌اند که تنش‌ها میان غنی و عبدالله عبدالله می‌تواند روند صلح را مختل کند. این در حالی است که محمد اشرف غنی دستور تشکیل کمیسیونی را برای برگزاری مراسم تحلیف وی و معاونانش داده که به عنوان برنده انتخابات افغانستان از سوی کمیسیون انتخابات معرفی شده‌اند. به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالله عبدالله رقیب وی که در جایگاه دوم قرار گرفته نیز اعلام کرد کمیسیونی برای برگزاری مراسم تحلیف وی به عنوان رئیس‌جمهوری تشکیل شده است.

ماهاتیر محمد استعفا کرد

ایرنا نوشت: ماهاتیر محمد نخست‌وزیر ۹۴ساله مالزی در پی اختلافات سیاسی در دولت ائتلافی این کشور، استعفای خود را تقدیم پادشاه مالزی کرد. دولت ائتلافی دوساله ماهاتیر محمد در ماه‌های گذشته درگیر اختلافات سیاسی در خصوص زمان انتقال قدرت به انور ابراهیم جانشین مشخص‌شده ماهاتیر شده بود. ماهاتیر محمد آذرماه امسال در مجمع سالانه دوحه قطر این موضوع را مطرح کرده بود که وی می‌تواند در سمت خود تا پس از سال ۲۰۲۰ میلادی باقی بماند. دوره نخست‌وزیری در مالزی پنج سال است. طبق گزارش رسانه‌های مالزی بر اساس وعده‌های انتخاباتی قرار بود ماهاتیر محمد پس از یک دوره زمانی دوساله قدرت را به انور ابراهیم واگذار کند.

مقاومت برای محاصره هوایی قطر

ایلنا نوشت: کشوهای محاصره‌کننده قطر در برابر فشارهای آمریکا برای باز کردن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای دوحه مقاومت می‌کنند. آمریکا کشورهای محاصره‌کننده قطر را تحت فشار قرار داده است که حریم هوایی خود را برای دوحه باز کنند تا از حریم هوایی ایران استفاده نکند اما چهار کشور محاصره‌کننده مقاومت می‌کنند. این خبر را خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد. در این گزارش آمده است که این کشورها معتقد هستند، بهترین فرصت را برای اجبار قطر به عقب‌نشینی‌های بیشتر از مواضع خود در آستانه میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ در اختیار دارند. بلومبرگ نوشت که واشنگتن پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان برای حل اختلافات بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس بسیار تلاش کرده است.

«حسنی مبارک» درگذشت

خبرگزاری فارس نوشت: رسانه‌های مصر از درگذشت «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور پیشین این کشور در ۹۲سالگی خبر دادند. حسنی مبارک رئیس‌جمهور پیشین مصر در سال ۲۰۱۱ طی انقلاب مردمی از قدرت کنار گذاشته شد. طبق این گزارش دوستان و نزدیکان «علاء» پسر مبارک در شبکه‌های اجتماعی در حال ارسال پیام‌های تسلیت به وی هستند در حالی که خانواده مبارک سکوت کرده و بیانیه رسمی درباره فوت او صادر نکردند. پیشتر علاء مبارک از وخامت حال پدرش در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌ها خبر داده بود. پس از روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، دادگاه این کشور رای به تبرئه مبارک از تمامی اتهاماتش داد و در نهایت مبارک از بیمارستان نظامی آزاد شده و به منزلش بازگشت.

دراین پرونده بخوانید ...