شناسه خبر : 33824 لینک کوتاه

تظاهرات مخالفان در عراق

آیا چین با ساخت واکسن‌های خوراکی امید برای کنترل کرونا را افزایش می‌دهد؟

تظاهرات مخالفان در عراق

مسوولان کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کردند؛ ساخت واکسن‌های خوراکی که به‌زودی مورد آزمایش عمومی قرار می‌گیرد، امیدها را برای کنترل کامل کرونا در چین بیش از قبل افزایش داده است. بر اساس گزارش این کمیسیون با درمان نزدیک به سه هزار نفر دیگر و ساخت واکسن‌های خوراکی که به‌زودی مورد آزمایش عمومی قرار می‌گیرد، امیدها برای کنترل کامل کرونا در چین بیش از قبل افزایش یافته است. تاکنون 30 هزار نفر از کسانی که به کرونا مبتلا شده بودند، درمان شده‌اند. از سوی دیگر از روز دوشنبه هفته گذشته تا روز چهارشنبه فقط پنج نفر در سراسر چین به‌جز کانون شیوع بیماری در استان هوبی به کرونا آلوده شدند که چهار نفر نیز از روز سه‌شنبه گذشته کمتر بوده است. این در شرایطی است که شمار مبتلایان در کشورهای دیگر اروپایی و همچنین در کره جنوبی رو به افزایش است. کمیسیون بهداشت ملی چین از ابتلای ۴۰۶ نفر به کرونا خبر داد و اینکه ۵۲ نفر دیگر جانشان را از دست داده‌اند که همگی مربوط به کانون شیوع بیماری است. با این حال در پایان هفته گذشته در کره جنوبی شمار مبتلایان به یک هزار و ۱۴۶ نفر رسید. بیش از ۸۰ درصد از موارد ابتلا خوشه‌ای و مربوط به یک کلیسا در شهر دایه گو و یک بیمارستان در منطقه چیونگدو در حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرق پایتخت بوده است. در شهر بوسان دومین شهر بزرگ کره جنوبی هشت نفر مبتلا شده‌اند و در مجموع ۱۱ کرونایی جانشان را از دست داده‌اند. با این حال وضعیت در اروپا نیز نگران‌کننده است. زیرا به‌تازگی مواردی از ابتلا در سوئیس، رومانی، کرواسی و اتریش به ثبت رسیده است. در ایتالیا ۳۲۳ نفر کرونا گرفته‌اند و ۱۱ نفر فوت کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ایران بیشترین موارد مرگ‌ومیر پس از چین را به خود اختصاص داده و تا پایان روز چهارشنبه گذشته ۱۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

تظاهرات میلیونی در عراق به‌رغم هشدارها درباره کرونا

اعتراضات عراق روز سه‌شنبه گذشته به‌رغم شیوع بیماری کرونا با حضور تعداد زیادی از ساکنان استان‌های مرکزی و جنوبی عراق در مخالفت با نخست‌وزیر جدید برگزار شد. معترضان در تظاهرات میلیونی خود در میدان التحریر واقع در مرکز بغداد بار دیگر مخالفت خود را با محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر جدید اعلام کرده و خواستار انتخاب شخصیتی جایگزین و مستقل خارج از احزاب موجود در عراق شدند. تظاهرات‌کنندگانی که بسیاری از آنها از استان‌های مرکزی و جنوبی در پاسخ به فراخوان‌ها در شبکه‌های مجازی برای حضور میلیونی در ۲۵ فوریه به میدان التحریر آمده بودند پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن از پارلمان خواسته شده بود قانون جدیدی را به عنوان مقدمه‌ای برای تغییر جامع در روند سیاسی کنونی کشور تصویب کند. در این راستا، علی مکدام، فعال حقوق بشر گفت میدان التحریر محل تجمع ده‌ها هزار تظاهرات‌کننده از استان‌های مرکزی و جنوبی بوده و معترضان بر استقلال اعتراضات خود و اینکه انقلاب اکتبر فراموش نخواهد شد و ۲۵ فوریه یک آغاز است نه پایان تاکید کردند.

بارزترین خواسته مردم در تظاهرات هفته پیش، مخالفت با نامزد احزاب برای سمت نخست‌وزیری یعنی علاوی است و اینکه معترضان بر مستقل بودن این تظاهرات و انقلاب نوامبر تاکید داشتند و اعلام کرده‌اند تحت تاثیر هیچ طرف سیاسی چه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق یا شخص دیگری نیستند. معترضان همچنین در استان نجف به‌رغم شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اداره‌ها و بسیاری از نهادها به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. تظاهرات و انقلاب ۲۵ فوریه در حالی تشدید می‌شود که پارلمان عراق قصد دارد به اعضای کابینه جدیدی که علاوی ارائه کرده رای اعتماد دهد. کابینه‌ای که مردم عراق از همان ابتدای مکلف شدن علاوی توسط رئیس‌جمهوری عراق با آن مخالف هستند.

با این حال و در جبهه مقابل مقتدی صدر از عراقی‌ها خواسته بود به دلیل شیوع ویروس کرونا از برگزاری تظاهرات امتناع کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از درخواست خود برای برگزاری تظاهرات حامیانش در حمایت از اعطای رای اعتماد به دولت محمد توفیق علاوی صرف نظر کرد. صدر توئیت کرد: شما را به تظاهرات و تحصن‌ها علیه سهمیه‌بندی دعوت کردم اما امروز شما را از آن برحذر می‌دارم زیرا سلامتی و جان شما برای من از همه چیز مهم‌تر است. صدر پیشتر برای تظاهرات میلیونی در صورت عدم رای اعتماد به دولت محمد علاوی فراخوان داده بود.

اتخاذ اقدامات قانونی علیه نخست‌وزیر عراق

همچنین پارلمان عراق از دادستانی کل این کشور خواست علیه نخست‌وزیر مکلف عراق اقدامات قانونی فوری اتخاذ کند. به گزارش ایسنا، سایت سومریه‌نیوز به سند مکتوب دست یافته است که در آن مدیرکل دفتر حقوقی مجلس نمایندگان پارلمان عراق از دادستان کل این کشور درخواست کرده است، در خصوص ادعای محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف این کشور مبنی بر وجود طرح برای ناکامی تصویب کابینه وی از طریق پرداخت مبالغ مالی هنگفت به نمایندگان تدابیر قانونی فوری را اتخاذ کند. پیش از این نخست‌وزیر مکلف عراق در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک نوشت: طرح‌هایی برای به شکست کشاندن رای اعتماد به دولت جدید به گوشم رسیده که دلیل آن ناتوانی در ادامه چپاول و دزدی‌هاست. این طرح با پرداخت مبالغی هنگفت به نمایندگان صورت می‌گیرد.

شب سخت سندرز؛ حمله رقبا به داوطلب سوسیال‌دموکرات

دهمین مناظره داوطلبان ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب دموکرات در حالی برگزار شد که مواضع برنی سندرز به عنوان یک سوسیال‌دموکرات بیش از دیگران در معرض حمله قرار گرفت. برنی سندرز، جو بایدن، مایک بلومبرگ، امی کلوباچر، الیزابت وارن، پیت بوتیجج و تام استیر هفت داوطلبی بودند که در کارولینای جنوبی به روی سن رفتند و در مناظره‌ای که از شبکه سی‌بی‌اس پخش می‌شد، شرکت کردند. بلومبرگ برخلاف مناظره پیشین که نخستین مناظره وی بود سعی کرد با تسلط و اعتمادبه‌نفس بیشتر حاضر شود. نخستین سوال از سندرز درباره اقتصاد پرسیده شد که گفت اقتصاد برای افرادی چون بلومبرگ و سایر میلیاردرها بسیار عالی است. برای آمریکایی معمولی، امور چندان خوب نیست. سال گذشته، افزایش دستمزد واقعی برای کارگر متوسط، کمتر از یک درصد بود.

اما این اظهارات بی‌پاسخ نماند و بلومبرگ تیر نخست را به سمت سندرز شلیک کرد: دونالد ترامپ فکر می‌کند اگر رئیس‌جمهوری باشد بهتر است اما من این‌طور فکر نمی‌کنم؛ ولادیمیر پوتین فکر می‌کند که دونالد ترامپ باید رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد و به همین دلیل روسیه به شما (سندرز) کمک می‌کند تا انتخاب شوید.

سندرز نتانیاهو را نژادپرست مرتجع خواند

برنی سندرز و مایک بلومبرگ دو داوطلب یهودی در این مناظره بودند که در صورت انتخاب شدن و پیروزی در برابر ترامپ، نخستین رئیس‌جمهوری یهودی آمریکا خواهند بود. هر دو درباره اسرائیل صحبت کردند و اینکه آیا سفارت آمریکا که به فرمان ترامپ به قدس برده شده است باید به تل‌آویو بازگردد یا خیر. سندرز گفت ما آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را «نژادپرست ارتجاعی» نامید که بر آن سرزمین مدیریت می‌کند. بلومبرگ با جابه‌جایی سفارت مخالفت کرد و گفت این کار انجام شده است و شما مجبورید آن را نگه دارید. وارن در حالی که خواستار راه‌حل دو کشور شد، ادعا کرد جابه‌جایی سفارت آمریکا «بر عهده ما نیست». سندرز برای نخستین‌بار نیست که علیه مواضع نتانیاهو سخن می‌گوید. او در اوایل این هفته اعلام کرد در نشست سالانه لابی صهیونیستی در واشنگتن (آیپک) حضور نخواهد یافت چراکه از نظر او افراد خاص متعصبی (نتانیاهو) سعی دارند شرایط را به دیگران دیکته کنند. همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سندرز در میان سیاهپوستان آمریکایی با فاصله معناداری از بایدن پیش افتاده است. نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز با شرکت معتبر ایپسوس نشان می‌دهد که «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در میان سیاهپوستان آمریکا با فاصله بسیاری از دیگران پیشی گرفته است. در این نظرسنجی، «جو بایدن» دیگر نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که زمانی پیشتاز آرای سیاهپوستان بود از سندرز عقب افتاده است.

نشنال اینترست از «رهبر دوم» کره شمالی پرده برداشت

مجله «نشنال اینترست» آمریکا نوشت کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی ممکن است «رهبر دوم» کره شمالی شود. مجله آمریکایی «نشنال اینترست» اشاره کرده است، کیم یو جونگ، خواهر کوچک‌تر کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی از دوران جوانی به‌طور تدریجی مناصب رهبری را طی کرده و اکنون به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های رهبری در کره شمالی تبدیل شده است. این مجله آمریکایی اضافه کرد: کیم یو جونگ علاوه بر اینکه خواهر اون است سمت معاونت کیم جونگ اون را هم بر عهده دارد و به عنوان یک مقام منتخب در شورای عالی خلق (پارلمان کره شمالی) نیز انتخاب شده که بالاترین قدرت در این کشور محسوب می‌شود. طبق گزارش مجله آمریکایی «نشنال اینترست»، کیم یو جونگ نقش محوری را در حفظ وجهه برادر و ترسیم تصویر او در رسانه‌های این کشور بر عهده دارد و این نقشی است که از دوران جوانی و از زمان پدرش، کیم جونگ ایل ایفا کرده است. بعد از مرگ پدرش، کیم یو جونگ مسوولیت‌های بزرگی را بر عهده داشته و نقش موثری در حمایت از برادرش، اون ایفا کرده است تا قدرت را به دست بگیرد و می‌توان گفت او اکنون شخصیت سیاسی مهمی محسوب می‌شود. این مجله می‌افزاید: در دوره بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ کیم یو جونگ مهم‌ترین مقام کره شمالی بود که از زمان پایان جنگ دو کره در دهه ۵۰ میلادی به کره جنوبی سفر کرد. سفرش به کره جنوبی راه را برای کیم جونگ اون جهت سفر به این کشور ظرف هفته‌های بعد از آن هموار کرد.

خیز ارتش سوریه برای محاصره جبهه النصره

ارتش سوریه شامگاه گذشته موفق شد پنج منطقه دیگر را آزاد کند و در صورت تداوم پیشروی خود در جنوب ادلب، خواهد توانست جبهه النصره و سایر تروریست‌ها را در جبل الزاویه محاصره کند. به گزارش فارس، ارتش سوریه سه‌شنبه گذشته عملیات خود را علیه گروه تروریستی جبهه النصره در جنوب استان ادلب واقع در شمال این کشور ادامه داد. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه در این عملیات، عناصر النصره، «انصار التوحید» و «الحزب الترکستانی» را به سمت عمق منطقه «جبل الزاویه» تعقیب کردند. ارتش سوریه در این عملیات توانست شهرک «حزارین» واقع در جنوب غرب شهر «کفرنبل» را آزاد کند. کفرنبل نیز شهر مهمی است که مقر اصلی النصره بود و روز گذشته آزاد شد. به گزارش این خبرگزاری، ارتش سوریه با تسلط بر این شهرک، 12 کیلومتر تا محاصره کامل تروریست‌ها در منطقه جبل الزاویه فاصله دارد. تروریست‌ها در ده‌ها روستا و شهرک در این منطقه حضور دارند. احتمالاً ارتش سوریه به سمت شهرک‌های «الفطیره» و «سفوهن» در غرب حرکت خواهد کرد تا بتواند خود را به شهرک‌های «العکاوی» و «القاهره» در شمال غرب حماه برساند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها