شناسه خبر : 32253 لینک کوتاه

ترامپ استیضاحش را کودتا خواند

بن سلمان می‌خواهد قبل از شکست احتمالی ترامپ، پدرش را عزل کند

ترامپ استیضاحش را کودتا خواند

یک سال بعد از قتل فجیع جمال خاشقجی از سوی عوامل عربستان در ترکیه، حالا زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال اقدام بن ‌سلمان علیه پدرش که پادشاه عربستان است به گوش می‌رسد. روزنامه لوفیگارو فرانسه در گزارشی به ترور عبدالعزیز الفغم، محافظ شخصی پادشاه سعودی در روز شنبه گذشته در جده پرداخته و در این باره تاکید کرده؛ پس از تغییر رئیس دیوان پادشاهی در فصل تابستان و جایگزینی وی با فهد العیسی که یک فرد نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است، ترور عبدالعزیز بن الفغم به شایعه‌ها و تردیدها بیشتر دامن می‌زند. این روزنامه نوشت، برخی معتقدند که جنایت ترور این محافظ شخصی نشانه دیگری از تمایل بن سلمان برای کنار گذاشتن پدرش است؛ پدری که بیمار بوده و ۸۳ سال دارد و سرنوشت فرزند محبوبش در دست اوست. لوفیگارو در ادامه عنوان کرد، در این شرایط ناآرام، صحبت‌ها در مورد سناریوی کنار زدن یا عزل ملک سلمان از سوی پسرش دوباره مطرح شده است. بن سلمان می‌خواهد قبل از شکست احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آتی، بر منصب پادشاهی تکیه بزند. این روزنامه نوشت، بن سلمان تلاش می‌کند با وجود تحولات اخیری که به تضعیف قدرت وی انجامیده است، ابتکار عمل را در دست بگیرد. هم‌پیمان وی، کشور امارات نیز در حال حاضر به توانایی وی برای راهبری عربستان دچار تردید شده است. لوفیگارو با مطرح کردن این احتمال که ریاض اخیراً پیشنهاد ارائه‌شده از سوی حوثی‌ها برای آتش‌بس را پذیرفته باشد، این سوال را مطرح کرد که چگونه عربستان می‌تواند خواهان این باشد که به یک قدرت واقعی تبدیل شود، در حالی که به یک کشور خارجی برای حفظ امنیت خود و نیز به بادیگاردهای شخصی برای حفاظت (در اشاره به محافظان شخصی خارجی ولیعهد) متکی است.

روایت گزارشگر ویژه سازمان ملل از قتل خاشقجی

گزارشگر ویژه سازمان ملل به جزئیاتی از چگونگی قتل خاشقجی پرداخته و تاکید کرد که مدارک معتبری دال بر مسوول بودن ولیعهد سعودی در این قتل وجود دارد. «آگنس کالامارد»، گزارشگر ویژه سازمان ملل که قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود را مورد بررسی قرار داده است در گفت‌وگویی با نشریه آلمانی «دی سایت» اعلام کرد که اسناد و مدارک معتبری وجود دارد مبنی بر اینکه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی مسوولیت این قتل را برعهده دارد. وی در پاسخ به این پرسش که این روزها مصادف با سالگرد قتل جمال خاشقجی است و هنوز قاتل وی مجازات نشده است، گفت: من احساسات درهم‌آمیخته‌ای درباره این اوضاع دارم. به نظر می‌رسد رهبران غربی به آرامی در حال عادی‌سازی روابط خود با عربستان سعودی هستند. به‌خصوص قتل جمال خاشقجی هیچ تغییری در مناسبات بین دونالد ترامپ با ولیعهد شاه سعودی که به عنوان مهم‌ترین متحد آمریکا در جهان عرب محسوب می‌شود ایجاد نکرده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه در پاسخ به این پرسش که ما در این پرونده تا چه حد از عدالت فاصله داریم، گفت: بستگی به این دارد که ما چگونه عدالت را تعریف کنیم.

نامزد خاشقجی: تلاش می‌کنند توجه ما را از مجرمان واقعی منحرف کنند

«خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مقتول سعودی در مقاله‌ای در روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: «یک سال از قتل جمال می‌گذرد. در این مدت، من به جهان سفر کردم تا حقیقت را بیابم و خواستار عدالت خواهم شد، اما متاسفانه هیچ کس را پیدا نکردم که افرادی را که در قتل جمال دست داشتند، آشکار کند.»  وی افزود: «اطمینان دارم که مظنونان دستگیر‌شده به‌تنهایی این جنایت وحشتناک را مرتکب نشده‌اند.» چنگیز همچنین تصریح کرد: «قتل هولناک جمال موضوعی است که از مرزهای دین، زبان و جغرافیا فراتر می‌رود. این یک موضوع انسانی است. هیچ کشور اروپایی حاضر نخواهند شد علیه دولت سعودی اقدامی کنند حتی اگر بدانند مسوول اصلی این قتل کیست.»

تظاهرات بغداد دغدغه دولت عراق

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد؛ تحقیقاتی فوری برای بررسی دلایل بروز برخی حوادث در تظاهرات بغداد انجام می‌شود. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اظهار کرد: تحقیقاتی فوری برای بررسی دلایل بروز برخی حوادث در جریان تظاهرات بغداد که به کشته شدن یک تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر منجر شد، انجام می‌شود. عبدالمهدی گفت: ما به تمامی مردممان اطمینان می‌دهیم که اولویت ما برآوردن خواسته‌های قانونی مردم و پاسخ به تمامی درخواست‌های عادلانه آنها بوده و خواهد بود. نخست‌وزیر عراق افزود: پیش از آغاز تظاهرات، کمیته‌هایی را برای کسب اطلاع از تمامی خواسته‌های مردم و تلاش برای رفع آنها مطابق با قانون تشکیل دادیم و این کمیته‌ها به شکل جدی به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد. وی در ادامه مردم عراق را به آرامش دعوت کرد و از آنها خواست فرصت را از آنهایی که برای عراق و مردم آن کمین کرده‌اند، بگیرند. عبدالمهدی ادامه داد: اولویت اول ما باید حفظ امنیت و ثباتی باشد که با فداکاری‌های مردم و دفاع آنها از خاک و مقدسات کشور به دست آمد. وزارت بهداشت عراق اعلام کرد، در درگیری‌هایی که در بغداد میان تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی شکل گرفت، یک تن کشته و 200 تن دیگر زخمی شدند. در این درگیری‌ها پلیس عراق از گاز اشک‌آور، آب پرفشار و گلوله واقعی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان استفاده کردند.

شلیک پلیس به سینه یک معترض هنگ‌کنگی

صدها دانشجو در هنگ‌کنگ در تجمعی برای محکوم کردن تیراندازی به هم‌کلاسی‌های خود طی خشونت‌های صورت‌گرفته علیه معترضان حامی دموکراسی، شرکت کردند. این نخستین‌بار از آغاز اعتراضات هنگ‌کنگ بود که به یک معترض با اسلحه شلیک شد که خشم معترضان علیه پلیس را به دنبال داشت. طبق اظهارات پلیس هنگ‌کنگ، افسر پلیسی که از فاصله نزدیک به سینه این دانشجوی 18ساله شلیک کرده، نگران جان خود بوده و کارش «منطقی و قانونی» بوده است. این دانشجویان در این تجمع اعتراضی که روز چهارشنبه صورت گرفت، پلیس را «قاتل» خواندند و خواستار بازخواست پلیس شدند. کلودیا مو، سیاستمدار هوادار دموکراسی، اظهار کرد: واکنش منطقی پلیس باید شامل استفاده از باتوم یا اسپری فلفل یا ابزارهای دیگر باشد. این یک وضعیت بسیار حساس نبود و استفاده از گلوله واقعی نمی‌تواند این‌گونه توجیه شود.

جنگ میان قوای مجریه و مقننه آمریکا بر سر استیضاح

به دنبال آنکه پمپئو، دموکرات‌های آمریکا را به «ارعاب و قلدری» متهم کرد، این حزب اعلام کرد اقدامات وزیر خارجه آمریکا ممکن است باعث ارعاب شاهدان و مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره شده باشد که می‌توان از آنها به عنوان استدلالی برای استناد به مفاد استیضاح استفاده کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته هشدار داد مقام‌های سازمانش نمی‌توانند در جلسه مقرر با بازرسان مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شوند و با این سخنان، بحث داغی را با دموکرات‌هایی که روی تحقیقات استیضاح پافشاری دارند، به راه انداخت. پمپئو با انتقاد از الیوت آنجل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که خواستار ارائه شواهد توسط مقامات وزارت خارجه آمریکا شده بود، در پیامی توئیتری خطاب به او نوشت: «من از جوانب درخواست شما که صرفاً تلاشی برای ارعاب، قلدری و رفتار نامناسب با مقامات برجسته وزارت خارجه است، مطلعم.» روسای سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در مورد تلاش دونالد ترامپ برای فشار بر دولت اوکراین در رابطه با تحقیق علیه تعاملات تجاری پسر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، پنج مقام کنونی و سابق وزارت خارجه آمریکا را احضار کردند.

ترامپ تحقیق برای استیضاحش را «کودتا» خواند

رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی تحقیق برای استیضاحش را کودتا توصیف کرد که دولت واشنگتن به شدت با این تحقیقات مخالفت کرده است. اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از آن مطرح شد که مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور وعده داد جلوی پنج تن از مقام‌های وزارت خارجه را برای حضور در جلسه شهادت مربوط به تحقیقات بررسی اتهامات علیه ترامپ بگیرد یا آن را با تاخیر مواجه کند. ترامپ در توئیتی نوشت: هرقدر که می‌گذرد، من بیشتر می‌فهمم که آن چیزی که دارد اتفاق می‌افتد، استیضاح نیست بلکه یک کودتاست. این اقدامی در راستای بی‌توجهی به قدرت مردم، آرای آنها، آزادی‌های آنها، متمم دوم قانون اساسی، حقوق مذهبی، نظامی، دیوار مرزی و حقوقی است که خدا به آنها داده است. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین با انتقاد از روند تحقیق برای استیضاح مدعی شد که این روند شبیه به یک کودتاست.

هیچ نیرویی در جهان قادر نیست ما را از موقعیت کنونی دور کند

رئیس‌جمهور چین در جریان مراسم هفتادمین سالگرد «تاسیس جمهوری خلق چین» اظهار داشت که هیچ نیرویی قادر نخواهد بود لطمه‌ای به موقعیت جهانی کنونی پکن بزند یا مانع پیشرفت مردم این کشور شود. به نوشته خبرگزاری «پرنسا لاتینا» «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در سالروز هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین اظهار داشت که جمهوری خلق چین به لطف تلاش‌های سخت و طاقت‌فرسا در طول 70 سال گذشته به «قدرت دوم جهان» تبدیل شده است. این مراسم سه‌شنبه در میدان «تیان‌آن‌من» و با رژه باشکوه ارتش این کشور برگزار شد. ارتش چین در این نمایش قدرت انواع موشک‌های دوربرد با قابلیت حمل کلاهک اتمی، پهپادهای بزرگ و انواع تانک را شرکت داد. شی جین پینگ افزود که نیروهای مسلح این کشور ماهیت و اهداف خود را برای حفظ استقلال، امنیت و منافع کشور و همچنین صلح جهانی حفظ می‌کنند. رئیس‌جمهور چین در خاتمه سخنان خود با اشاره به تعهد پکن به سیاست «یک کشور، دو نظام حکومتی» در قبال هنگ‌کنگ تاکید کرد که چین به دنبال روابط صلح‌آمیز در «تنگه تایوان» خواهد بود. وزیر امور خارجه چین نیز در روزهای گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داد که سیاست‌های دولت آمریکا نظم جهانی را تهدید می‌کند.

مشارکت پایین افغان‌ها در انتخابات چه معنایی دارد؟

چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در حالی به پایان رسید که آمار حاکی از مشارکت بسیار پایین مردم در این روند است. سید حسام رضوی نوشت: چهارمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان روز شنبه گذشته برگزار شد و با وجود تمدید مدت اخذ آرای مردم، نتایج حاکی از عدم مشارکت حداکثری مردم افغانستان در این انتخابات است. بر اساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بیش از 9 و نیم میلیون نفر برای حضور در این روند نام‌نویسی کرده بودند اما اکنون اعلام شده است حدود دو میلیون و 100 هزار نفر رای خود را تا زمان شمارش نزدیک به 80درصدی صندوق‌های اخذ رای، به صندوق‌ها انداخته‌اند. این میزان حضور معنایش این است که فردی با حدود یک میلیون رای، رئیس‌جمهور آینده افغانستان خواهد بود که خود هم عدم مقبولیت و هم عدم مشروعیت را به دنبال خواهد داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها