شناسه خبر : 22691 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اختلاف زیاد رده‌های بالا و پایین

شکاف دستمزدی زنان و مردان

شبکه بی‌بی‌سی چند روز پرآشوب را از سر گذرانده است. این شبکه نوزدهم جولای نام افرادی را که در ماه به آنها 150 هزار پوند (195 هزار دلار) یا بیشتر حقوق پرداخت می‌کند، منتشر کرد. خشم عمومی ناشی از آن به دلیل سطح حقوق پرداختی نبود بلکه بیشتر به دلیل تفاوت بین حقوق مردان و زنان بود.

اختلاف زیاد رده‌های بالا و پایین

شبکه بی‌بی‌سی چند روز پرآشوب را از سر گذرانده است. این شبکه نوزدهم جولای نام افرادی را که در ماه به آنها 150 هزار پوند (195 هزار دلار) یا بیشتر حقوق پرداخت می‌کند، منتشر کرد. خشم عمومی ناشی از آن به دلیل سطح حقوق پرداختی نبود بلکه بیشتر به دلیل تفاوت بین حقوق مردان و زنان بود. چند مجری زن متوجه شدند که حقوق‌شان بسیار کمتر از همکاران مرد است. از بین 96 نفر موجود در این فهرست، دوسوم و در مجموع در بی‌بی‌سی نیمی از کارمندان مرد هستند.

مجریان زن طبق دادخواستی اعلام کردند حقوق کارمندان زن در بی‌بی‌سی «برای کار برابر» کمتر از مردان است. اگرچه ممکن است این حالت برای تمام افراد موجود در فهرست بی‌بی‌سی صدق کند اما در مورد سایر 9 هزار کارمند زن چندان مشخص نیست: شکاف حقوقی زنان و مردان در بالای یک سازمان لزوماً به معنای وجود شکاف‌های مشابه در سطوح پایین نیست.

طبق داده‌های مربوط به 7 /8 میلیون کارمند از سراسر جهان که توسط شرکت مشاوره کورن فری (Korn Ferry) تهیه شده، میانگین شکاف دستمزدی زنان و مردان در مشاغل تقریباً مشابه در بریتانیا همانند سایر کشورهای اروپایی کم است یا اصلاً شکافی وجود ندارد. این تفاوت در هر کدام از 16 سطح شغلی در این پایگاه داده (جز در بالاترین رده که در بعضی کشورها حقوق مردان شاغل در این منصب‌ها بسیار بیشتر از زنان است) بسیار کم است.

این الگو تا حدی نشان‌دهنده مشکلات شناخته‌شده‌ای است که زنان چه به دلیل وجود شبکه رفقای قدیمی یا تقسیمات خانوادگی کار در دستیابی به منصب‌های ارشد با آن روبه‌رو هستند. این الگو چگونگی کارکرد شبکه‌های شغلی را نیز نشان می‌دهد. ملزومات و حقوق مشاغل سازمانی کاملاً استاندارد شده‌اند؛ شمار مشاغل خالی و شمار متقاضی زیاد است. اما استخدام مدیر اجرایی، ستاره تلویزیونی یا بازیکن ارشد فوتبال موضوعی کاملاً متفاوت است. شمار اینها محدود است و پرداخت حقوقی بالاتر نسبت به رقبا امری غیرمعمول نیست.

بنجامین فراست از شرکت کورن فری می‌گوید نبود قوانین روشن و محرمانه بودن حقوق مشاغل عالی به آن معناست که داوطلبان در مذاکره بر سر حقوق راه‌های گریز زیادی دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد زنان در مذاکره بر سر حقوق بدتر از مردان عمل می‌کنند. البته باید تعصبات را تا حدی مقصر دانست: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد زمانی که زنان به دنبال ارتقا هستند بیشتر تحمیل‌کننده اما مردان بلندپرواز به نظر می‌رسند. در سال 2014 ایمیل‌های هک‌شده نشان داد حقوق پرداخت‌شده به جنیفر لارنس، بازیگر زن برنده جایزه اسکار، کمتر از بازیگر مرد همکار وی در فیلم «American Hustle» («حقه‌بازی آمریکایی») بود.

طبق قانونی جدید در بریتانیا تمام کارفرمایان بزرگ ملزم شده‌اند تا آوریل 2018 داده‌های مربوط به شکاف حقوق کارمندان مرد و زن خود را منتشر کنند. واکنش‌ها به فهرست بی‌بی‌سی نشان می‌دهد کار عاقلانه این است که این داده‌ها برای مشاغل قابل مقایسه تفکیک شوند. به این ترتیب محل دقیق این مشکل مشخص می‌شود.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...