شناسه خبر : 7458 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحران بانکی اروپا یکی از دلایل رشد بیت‏کوین معرفی شده است

شکوفایی در قلمرو بیت‌کوین

شانزدهم مارس امسال نیکوس آناستاسیادیس رئیس‌جمهور قبرس که فقط یک ماه از حضورش در کاخ ریاست‌جمهوری می‌گذشت از راهبرد جدیدی سخن به میان آورد که با اجرای آن بحران بانکی این کشور حل می‌شد.

این طرح البته با مخالفت‌های گسترده مردم این کشور رو‌به‌رو شد. اما در مقابل این مخالفت‌ها آلمانی‌ها‌، فنلاندی‌ها و دانمارکی‌های لجوجی قرار داشتند که با نشانه گرفتن توپخانه به سوی آناستاسیادیس مدام به رئیس‌جمهور تازه‌کار هشدار می‌دادند که اگر این طرح اجرا نشود بانک‌های قبرسی ورشکسته خواهند شد و صاحبان حساب‌های این بانک‌ها به جای پرداخت 75/6 درصد از حساب‌شان تمام دارایی خود را از دست خواهند داد. در نهایت اما این نمایندگان مجلس بودند که زیر بار این برنامه نرفته و با رد طرح آناستاسیادیس او را به پای تخته سیاه برگرداندند. اما دوشنبه همان هفته اتفاق جالب دیگری روی داد که از نظر اهمیت کمتر از رخدادهای قبرس نبود. ارزش برابری مهم‌ترین پول غیر‌متمرکز الکترونیکی از 45 دلار در برابر یک بیت‌کوین به 55 دلار صعود کرد و این روند هیجان‌انگیز در پنجشنبه همان هفته به 65 دلار هم رسید. اما نکته جالب توجه این است که رسانه‌های مالی جهان همگی بر این باورند که این دو رویداد با هم مرتبطند. بلومبرگ بیزینس و‌یک طی گزارشی از اشتیاق بی‌سابقه اسپانیایی‌ها برای خرید بیت‌کوین پرده برداشت زیرا اسپانیایی‌ها با ترس از اینکه نفر بعدی در لیست توقیف و برداشت از حساب‌های آنها خواهد بود اقدام به تبدیل یوروهای خود به بیت‌کوین کردند. هر چند شواهدی برگرفته از اسپانیا می‌تواند منطقه‌ای به شمار رفته و جدی گرفته نشود اما برخی شواهد دیگر از جمله افزایش بسیار زیاد جست‌و‌جوی واژه بیت‌کوین توسط جست‌و‌جو‌گر گوگل و دانلود بسیار زیاد نرم‌افزارهای کاربردی مرتبط با این پول مجازی حاکی از مرتبط بودن تمامی این رویدادها با یکدیگر است.
اینکه برخی از شهروندان هراسان اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که بازار به شدت پر‌نوسان‌، آسیب‌پذیر و در عین حال کوچک بیت‌کوین می‌تواند جایگزینی برای نظام بانکی حتی برای مدت زمان محدودی باشد حاکی از تعمیق شکاف بین کشورهای شمالی و جنوبی اتحادیه اروپاست. اما فراتر از اینها این پدیده نشانه‌ای است از سقوط گسترده اعتماد به نظام اقتصادی‌، بانکداری جهانی و پول اعتباری. ضعف پول‌های کنونی ناشی از فقدان اعتماد به نهادهای پولی از جمله بانک‌های مرکزی است که اغلب در خط دوستی با بانک‌های تجاری و سرمایه‌گذاری قرار دارند. هنگامی که دولتی اقدام به کمک مالی به یک موسسه ورشکسته مثلاً یک شرکت بیمه می‌کند -‌و این اقدام اصولاً از طریق چاپ پول انجام می‌شود- تاثیر جانبی این اقدام چیزی جز تضعیف پول ملی به سود چند فرد یا بنگاه نیست در حالی که در سوی دیگر چیزی جز زیان برای تک‌تک شهروندان استفاده‌کننده از آن پول حاصل نمی‌شود.
این وضعیت در واقع توصیف همین شرایطی است که اقتصاد جهانی در حال حاضر در آن به سر می‌برد. پس شگفت‌انگیز نیست که در این آشفته بازار جهانی پول بیت‌کوین که بازیچه هوس‌ها و اهداف سیاستمداران و بانکداران نیست عرض اندام کند و صاحبان پس‌انداز‌های کوچک برای حفظ ارزش و قدرت خرید پول‌شان دلار و یورو خود را با آن عوض کنند. اگر بخواهیم بیت‌کوین را مورد تحلیل اساسی قرار دهیم در‌می‌یابیم که بیت‌کوین چندان فرقی با سایر پول‌های متعارف ندارد‌. این پول هم مثل بقیه پول‌ها برای پرداخت خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکنون بسیاری از تجار هم در جهان واقع و هم مجازی از آن برای پرداخت خرید کالا و خدمات استفاده می‌کنند. شاید یکی از تنها تفاوت‌های البته مهم این پول با پول‌های رایج اعتباری در جهان نرخ خلق قابل پیش‌بینی آن باشد که توسط یک الگوریتم نرم‌افزاری منبع باز (اوپن سورس) انجام می‌شود و از ژانویه 2009 میلادی آغاز به کار کرده است. این برنامه نرم‌افزاری تاکنون (آوریل 2013) بیش از 11 میلیون بیت‌کوین خلق کرده که ارزش روز آن برابر با یک میلیارد دلار است. این حجم پول مجازی در شبکه‌ای متشکل از 20 هزار نقطه ارتباطی P2P است که معمولاً با رایانه‌های بسیار پر‌قدرت و گران‌قیمت G.P.U یا ASIC پشتیبانی می‌شود. پیوستن به بیت‌کوین با این روش آغاز می‌شود که در ابتدا اولین نقطه تماس یا کاربر با حل یک معمای نسبتاً پیچیده ریاضی 25 بیت‌کوین پاداش می‌گیرد که البته حل آن آسان هم نیست و نیاز به روشی دارد که با عنوان بروت ورک یا کار نفس‌گیر از آن یاد می‌شود. راه‌‌حل سپس در تمام شبکه منتشر شده و رقابت برای 25 بیت‌کوین بعدی شروع می‌شود‌ و هر کس تعداد مساله ریاضی بیشتری حل کند بیت‌کوین‌های بیشتری به دست می‌آورد. این فرآیند در نهایت به بالاتر رفتن قدرت محاسباتی رایانه کاربران و توانایی کاربر در حل سریع‌تر مساله نیاز دارد‌. بسیاری از کارشناسان این پدیده را نوعی نبرد تسلیحاتی در دنیای مجازی نامیده‌اند که کاوشگران بیت‌کوین همچون جست‌و‌جو‌گران طلا باید مدام با افزایش توان محاسباتی رایانه خود بیت‌کوین‌های بیشتری که البته با گذر زمان مثل هر فلز گرانبهایی در دنیای واقعی کمیاب‌تر می‌شود، به دست آورند.
منبع : The Newyorker

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها