شناسه خبر : 7409 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحران یورو استقبال از پول مجازی را افزایش داد

سکه‌های بالقوه

فرمان پاپ‌، سقوط فاحش سهام‌، تقلب و بازی‌های سیاسی… دلیل موجهی بود برای افزایش سوداگرانه قیمت سکه‌های بیت‌کوین در جهان.

افسانه فتاحی
فرمان پاپ‌، سقوط فاحش سهام‌، تقلب و بازی‌های سیاسی.... دلیل موجهی بود برای افزایش سوداگرانه قیمت سکه‌های بیت‌کوین در جهان.
60- درصد،100+ درصد،40- درصد، 50+ درصد و... خوش آمدید به دنیای ارزهای بالقوه و بسیار شلوغ و پر‌هرج و مرج که از بین آنها تنها سکه توانسته در طول 24ساعت روز چهار‌شنبه، بر این مشکل غلبه کند. این پدیده جدید دنیای مالی را تحت تاثیر قرار داده و نگرانی بسیاری برای دولت‌ها و حکومت‌ها به وجود آورده است. تقریباً از سه سال پیش و با موفقیت روز‌افزونی که بیت‌کوین از زمان بحران تجربه کرده است جایگاه غیر‌منتظره‌ای را برای خود در این فضای بی‌اعتمادی به بانک‌های مرکزی و ارزهای دولتی کسب کرده است و البته یورو در نخستین رتبه این ارزهای مورد سوءظن قرار دارد. سکه‌های مجازی بیت‌کوین برای سوداگران و سفته‌بازها مطلوب و ایده‌آل است، زیرا بدون هر گونه وابستگی به مراجع ناظر ارزش اساسی‌اش‌، با روندی صعودی از دو میلیارد دلار نیز فراتر رفته است. رکود افسار‌گسیخته‌ای که در بازار بیت‌کوین به دلیل کمبود نقدینگی مجازی شکل گرفته بود به سختی و با سقوط فاحش قیمت‌ها روز چهار‌شنبه متوقف شد و در ادامه بسیار سریع‌تر از آنچه به وجود آمده بود فراموش شد. عرضه خودکار سکه‌های بیت‌کوین که توسط برنامه‌های رایانه‌ای خود‌کار و بر اساس الگوریتمی مبهم و پیچیده و بدون نظارت دولت‌ها خلق می‌شود‌، نباید از مرز 21 میلیون واحد فراتر رود. همچنین سایت‌هایی که بدین منظور به وجود آمده است به سوداگران بازار این اجازه را می‌دهد که آشکارا سکه‌هایشان را به فروش برسانند، تحت عنوان کلماتی شبیه «bitcult»، «bitmania»، «bitkarch» ....
سکه‌های گمنام تضمین‌شده
در دوران کنونی حملات هکرها در مورد سکه‌های سیبرنتیک هر روزه قواعد و مرزهای گذشته را از بین برده است. از توانایی و مهارت‌های این افراد همانند روشی برای شبیخون بازرگانان قدیم در جاده ابریشم (silk‌road) استفاده می‌شود. و البته پلیس‌های تمام دنیا این‌گونه اقدامات را تحت نظر قرار می‌دهند. از این گذشته کاربران می‌دانند که آنها در جریان این شعار و اهداف هستند. مشخصات آنها برای مثال یک مرد جوان را تبدیل به سوداگری ایده‌آل می‌کند. مخاطراتی که برای برخی از ارز‌های مهم به وجود آمد در طول چند هفته اخیر بیت‌کوین را به یکی از رقبای بسیار مهم این ارزها تبدیل کرده است. «Ripple» (معنای تحت‌اللفظی حرکت موجی) یکی از نام‌هایی است که به این سکه‌های سیبرنتیک جدید داده‌اند. بیت‌کوین قصد دارد در مقایسه با رقبای پیشین شفاف‌تر و پایدارتر و سود‌آورتر بوده به‌ویژه مورد تایید کمپانی‌های سیلیکون ولی باشد. پس در صدد بر‌آمده است تا مشکلات ناشی از ارزهای واقعی را از بین ببرد. اما آیا این سکه‌های بالقوه می‌توانند با نمونه‌های واقعی رقابت کنند‌؟
مشخصات ظاهری افراد استفاده‌کننده از ارزهای بالقوه
طبق نظر‌سنجی «space druid» 96 درصد کاربران بیت‌کوین‌ها مردان 30ساله و بی‌اعتقاد هستند. این ژرف‌نگری‌ها در سرمایه‌گذاران پنج برابر بیشتر از دلالان است. آنها خود را مانند آشوبگران طرفدار سرمایه‌داری و آزادی‌طلب نشان می‌دهند و انگیزه آنها برای دستیابی به این سکه‌ها که با روندی قابل پیش‌بینی رو به کاهش هستند، کسب سود و البته عواقب سیاسی است که دنبال می‌کنند. آنها استفاده از این پول‌ها را تنها برای خرید انواع هدایا اعلام کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بعضی از افراد از بیت‌کوین برای خرید مواد مخدر استفاده می‌کنند. اما ترس اصلی استفاده‌کنندگان از بیت‌کوین این است که پول خود را کنترل‌شده می‌بینند‌ و اعتبارشان توسط دلالان خراب می‌شود. کاربران با استفاده از سایتی به نام bitcointalk.org با کاربران دیگر معامله و مبادله می‌کنند. از سه‌ماهه دوم سال 2011 که این پول رواج یافته عقیده بر این است که در زمینه‌های رمز‌شناسی‌، انفورماتیک و مالی می‌تواند مایه پیشرفت‌های بسیاری باشد.
منبع : les echos.fr

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها