شناسه خبر : 6475 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش۳۰درصدی واردات زغال‌سنگ در سال ۲۰۱۲

هند ناجی بازار زغال‌سنگ

هند می‌تواند به ناجی افسانه‌ای بازار زغال‌سنگ گرمایی تبدیل شود. هم‌اکنون وضعیت بازار به این صورت است که میزان ذخایر بسیار زیاد شده است و به احتمال زیاد تقاضا در کشورهای توسعه‌یافته کاسته می‌شود اما واردات طولانی‌مدت از سوی هند(مانند آنچه در چین اتفاق افتاد) چندان قابل پیش‌بینی نیست.

منبع: گلوب اند میل
هند می‌تواند به ناجی افسانه‌ای بازار زغال‌سنگ گرمایی تبدیل شود. هم‌اکنون وضعیت بازار به این صورت است که میزان ذخایر بسیار زیاد شده است و به احتمال زیاد تقاضا در کشورهای توسعه‌یافته کاسته می‌شود اما واردات طولانی‌مدت از سوی هند (مانند آنچه در چین اتفاق افتاد) چندان قابل پیش‌بینی نیست. با وجود اینکه کارشناسان تخمین می‌زدند شرایط مهیاست تا سومین اقتصاد بزرگ آسیا مسیر تعیین قیمت زغال‌سنگ در سال‌های آتی را مشخص کند اما باید در نظر گرفت که در سال مالی 2012 واردات این کالا در هند فقط 30 درصد افزایش یافته بود.

چشم‌انداز بازار
با توجه به اینکه مصرف الکتریسیته در هند به ازای سرانه جمعیت کمتر از حد معمول است، زیربناهای این کشور قدیمی‌اند، انگیزه‌های اقتصادی برای ذخیره بلند‌مدت الکتریسیته وجود ندارد و بخش صنعتی کوچک است چنین می‌توان نتیجه گرفت که تقاضا برای زغال‌سنگ هنوز هم از چین کمتر است. بانک استرالین در گزارش خود درباره بازار کالاها می‌نویسد: با توجه به معیارهای معمول، هند می‌تواند به ناجی بازار دریابرد زغال‌سنگ گرمایی تبدیل شود اما باز هم عقیده داریم سطح انتظارات از هند، بالاتر از حد معمولی است. موسسه ماکوییر در این باره می‌نویسد: مصرف الکتریسیته در هند به ازای سرانه جمعیت 800 کیلووات در ساعت است. چنین میزانی بسیار کمتر از مصرف کشورهای در حال توسعه بزرگ به خصوص چین است که مصرف الکتریسیته آن به ازای سرانه جمعیت 3500 کیلووات در ساعت است. در خصوص مقایسه میزان تولید ناخالص ملی و تولید الکتریسیته هند و چین نیز شاهد اختلاف زیادی هستیم. در 10 سال گذشته نرخ رشد تولید الکتریسیته در چین سریع‌تر از رشد تولید ناخالص ملی آن بوده است. این در حالی است که مصرف این کالا در هند کمتر از استانداردها بوده است. تحلیلگران دیگر هند را به عنوان حلال مشکلات در حوزه تعیین قیمت جهانی زغال‌سنگ می‌دانند. از سوی دیگر تجار به نیاز روزافزون هند برای خرید زغال‌سنگ‌هایی با درجات خاص مانند زغال‌سنگ‌های بی‌کیفیت اندونزیایی و زغال‌سنگ‌های مخصوص آفریقای جنوبی اشاره می‌کنند. بازده داخلی زغال‌سنگ نتوانسته خود را با ظرفیت رشد در بخش تولید الکتریسیته هماهنگ کند. در هند تولید انرژی بسیار کمتر از تقاضای موجود در اقتصاد روبه رشد و جمعیت فزاینده کشور است. به عقیده کارشناسان واردات زغال‌سنگ هند در سال 2013 میلادی، به 120 میلیون تن می‌رسد و تا سال 2017 میلادی بالغ بر 171 تن خواهد شد. این در حالی است که تخمین زده می‌شود واردات چین در پنج سال گذشته 209 تن افزوده خواهد شد. اما موسسه ماکوییر معتقد است در پایان دهه جاری، حرکت هند به سمت خودکفایی در بخش زغال‌سنگ به معنای آن است که میزان واردات کاسته خواهد شد. بر اساس گزارش بانک استرالین هند قصد دارد سه میلیارد دلار برای ارتقای راه‌آهن خود در اطراف حوزه‌های استخراج زغال‌سنگ هزینه کند و به این ترتیب سالانه 300 میلیون تن زغال‌سنگ خواهد داشت. تا قبل از آن زمان، احتمال کمی وجود دارد تولید داخلی زغال‌سنگ هند (که اکنون 80 درصد تقاضا را برآورده می‌کند) چنان سریع باشد که از اتکای کشور به واردات بکاهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها