شناسه خبر : 20693 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فرکینگ آمریکا را ابرقدرت نفت می‌کند

رویارویی آمریکا و اوپک

اوج‌گیری در تولید نفت، خروجی ایالات متحده را به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۲ رسانده است؛

شیوا سعیدی
اوج‌گیری در تولید نفت، خروجی ایالات متحده را به بالاترین سطح خود از سال 1992 رسانده است؛ روندی که انتظار می‌رود بیشتر به کاهش وابستگی ایالات متحده به سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت بینجامد. با توجه به گزارش وزارت اطلاعات انرژی آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام جهان در ماه ژانویه سال گذشته نسبت به ژانویه 2008 خالص واردات نفت خود را از اوپک با 37 درصد کاهش به رکورد روزانه 371/6 میلیون بشکه رسانده است. با توجه به گزارش 15 فوریه شرکت سیتی‌گروپ، افزایش تولید داخلی این کشور همراه با افزایش تولید نفت خام کانادا باعث کاهش واردات از 12 کشور عضو اوپک تا پایان سال 2014 خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی روز 15 فوریه در این باره گفت، با بهبودهایی که در تکنولوژی حفاری افقی و شکست هیدرولیکی موسوم به فرکینگ صورت گرفته، اکنون حفاری در ایالاتی همچون تگزاس، داکوتای شمالی و اکلاهما معنا پیدا کرده است. ایالات متحده در هفته منتهی به هشتم فوریه، روزانه 06/7 میلیون بشکه نفت استخراج کرد که یک درصد بالاتر از هفته گذشته خود قرار داشت و مجدداً باعث افزایش 19‌درصدی طی یک سال گذشته شد. اندی لیپو، رئیس شرکت همکاران نفت لیپو در هوستون، در همین روز در گفت‌وگویی تلفنی گفت: « افزایش میزان تولید نفت آمریکای شمالی بر روی اوپک فشار می‌آورد تا آنها به دنبال پیدا کردن بازارهای دیگر برای نفت خود باشند و این خود پویایی سیاسی بین ایالات متحده و اوپک را تغییر می‌دهد.»

مزایای پالایش
افزایش تولید آمریکا کمک کرده است قیمت‌های داخلی برای قراردادهای آتی نفت وست‌تگزاس ارزان‌تر از برنت لندن بسته شود، که این خود برای شرکت‌های ایالات متحده مزیت محسوب می‌شود و می‌تواند این کشور را تبدیل به بزرگ‌ترین صادر‌کننده جهانی محصولات نفتی تصفیه‌شده مانند بنزین و گازوئیل کند. تخفیف در نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نسبت به برنت، که هشت فوریه به 18/23 دلار در هر بشکه افزایش یافت، روز 15 فوریه به 71/21 دلار رسید. در همین روز در بورس نیویورک معیار آمریکا برای تحویل ماه مارس با 50 سنت افت به 10/97 دلار در هر بشکه کاهش یافت. برنت که معیار قیمت نفت برای بیش از نیمی از نفت جهان محسوب می‌شود، در معاملات آتی برای تحویل مارس، با شش سنت افزایش به 72/118 دلار در بورس معاملات آتی لندن رسید. با توجه به داده‌های بازوهای آماری وزارت انرژی آمریکا یعنی آژانس بین‌المللی انرژی، امسال واردات نفت خام ایالات متحده پس از کاهش 21‌درصدی سال گذشته، 9/5 درصد کاهش یافته است. ایالات متحده که از سال 1991 با سرعت به سمت بالاترین نرخ سالانه خودکفایی در حال حرکت است، طی 10 ماهه ابتدای سال گذشته 84 درصد از انرژی مورد نیاز خود را، خود تامین کرده است.

کسری تراز تجاری
رکورد صادرات نفت در ماه دسامبر به کاهش کسری تجاری آمریکا به کمترین میزان خود در حدود سه سال گذشته کمک کرد. هشت فوریه وزارت بازرگانی در واشنگتن گفت، در ماه ژانویه شکاف در تراز تجاری آمریکا با 7/20 درصد کاهش به 5/38 میلیارد دلار رسید که از ژانویه سال 2010 کمترین میزان محسوب می‌شود. در این ماه ایالات متحده 223 میلیون بشکه نفت خام وارد کرد که از فوریه سال 1997 کمترین میزان محسوب می‌شود. بر اساس گزارش سیتی‌گروپ، افزایش خروجی کانادا و مکزیک، روند را به سمت استقلال انرژی آمریکای شمالی سرعت خواهد بخشید. ساحل خلیج ایالات متحده تا اواسط امسال، دیگر واردات نفت خام شیرین و سبک نخواهد داشت و آن را با منابع داخلی جایگزین خواهد کرد. تا پایان سال 2014، نفت خام ‌ترش کانادا جایگزین محموله‌هایی ارسالی از عربستان سعودی، عراق، کویت، مکزیک و ونزوئلا می‌شود. تحلیلگران به رهبری اد مورس، رئیس جهانی تحقیقات کالا در شرکت سیتی‌گروپ در نیویورک، در این گزارش می‌گویند: اوپک باید نجات خود طی 60 سال آینده را چالشی بزرگ بداند، چه رسد به یک دهه دیگر. آمریکا باید نقش خود را در جهان به عنوان یک ابرقدرت منحصر به فرد ببیند، که این ابرقدرتی برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. روز 15 فوریه آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود گفت: در ماه ژانویه تولید اوپک به پایین‌ترین سطح خود در یک سال گذشته کاهش یافت. ابراهیم آل موهانا، مشاور علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی، روز 14 ژانویه گفت: عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک، تولید خود را در ماه دسامبر به خاطر کاهش تقاضای مشتریان کاهش داد. آژانس بین‌المللی انرژی در همین روز می‌گوید: اوپک در ماه ژانویه روزانه 34/30 میلیون بشکه تولید داشته که100هزار بشکه پایین‌تر از ماه دسامبر قرار دارد. در این ماه عربستان سعودی روزانه 25/9 میلیون بشکه تولید داشته که بالاتر از 15/9میلیون بشکه ماه دسامبر است. بر اساس نظرسنجی که توسط بلومبرگ از شرکت‌های نفتی، تولیدکنندگان و تحلیلگران به دلیل افت خروجی عربستان سعودی انجام شده است، تولید اوپک در ماه ژانویه به پایین‌ترین سطح خود در 15 ماه گذشته رسیده است.
منبع: بلومبرگ

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها