شناسه خبر : 42540 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ماجرای سرمایه و سرمایه‌گذاران

چرا نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها از سرمایه حمایت می‌کنند؟

 

سعید اسلامی‌بیدگلی / تحلیلگر اقتصاد 

ریسک و بازدهی

عوامل متعددی بر میزان جذابیت بازارها اثرگذار است. اگر خیلی ساده بخواهیم به ماجرا نگاه کنیم، سرمایه‌گذارها عمدتاً به دوگانه‌ای نگاه می‌کنند، به نام «ریسک» و «بازده». ریسک سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف یک اقتصاد از جمله بخش صنعت را نمی‌توان در شرایط عادی کاملاً از میان برد.

 با این حال آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است نحوه اعمال مدیریت دولت‌ها در مواجهه با ریسک‌ها و کاهش آثار سوء آنها برای سرمایه‌گذاران است. بسیاری از عواملی که راجع به آن صحبت می‌کنیم، در این دوگانه خودشان را نشان می‌دهند. زمانی که امنیت بازارها به دلایل متعددی، به دلیل شرایط اقتصاد کلان، ریسک‌های سیاسی بین‌المللی و حتی ریسک‌هایی که در یک صنعت یا شرکت وجود دارد، به خطر می‌افتد، عملاً تاثیرگذاری زیادی بر ریسک درک‌شده در آن بازارها خواهد داشت. حتی گاهی اوقات، بسیاری از این اتفاقات از مرحله احتمالی بودن درمی‌آیند و به مرحله قطعی بودن می‌رسند و این بر بازده‌ها هم قطعاً تاثیرات شدیدی خواهد داشت.

افزایش ریسک موجب افزایش بازدهی می‌شود

 به هر حال افزایش ریسک‌ها موجب افزایش بازده موردانتظار سرمایه‌گذاران و غیراقتصادی شدن بسیاری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد. بنابراین حتی اگر در مقدمات تئوری‌های اقتصادی هم تفکر کنیم، می‌بینیم که خیلی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که افزایش ریسک‌های درک‌شده در بازارها موجب تغییرات قوانین بنیادی بازارها خواهد شد. طبیعتاً در بازارهایی که نقدشوندگی بیشتری دارند و سرمایه از سیالیت بیشتری برخوردار است، این ریسک‌ها پررنگ‌تر است و اثراتش هم به مراتب بیشتر است. ضمن اینکه همان‌طور که می‌دانید در این بازارها، رفتارهای هیجانی بیشتر از بازارهایی است که میزان نقدشوندگی در آنها پایین است. طبیعتاً بازارهای مالی بیشتر از این اتفاقات اثر می‌گیرند.

شرایط پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ایران

با وجود متغیرهای متنوعی که در اقتصاد ایران وجود دارد پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ایران شرایط خوبی ندارد و تنها می‌توان به گمانه‌زنی‌ها اکتفا کرد. همچنین، به‌خوبی می‌دانیم اقتصاد ایران در تنگنایی طولانی‌مدت قرار گرفته و تمام راه‌هایی را که به گشایش‌هایی کوتاه‌مدت بینجامد امتحان کرده‌ایم، راه‌هایی که هیچ‌کدام تاکنون به سرانجام نرسیده‌اند.

تورمی که کنترلش از دست رفت

در سال ۱۳۹۹ با تورم ۳۷درصدی و در سال گذشته با تورم ۴۰درصدی مواجه بودیم. در کشورهای همسایه با مفهوم بانک مرکزی مواجه نیستیم اما این کشورها مانند ما تورم‌های دورقمی را تجربه نکرده یا در بازه زمانی کوتاه‌مدت چندساله تجربه کرده‌اند. چهار دهه درگیری با تورم دورقمی در ایران سخت بوده است. سال‌های قبل پیش‌بینی کاهش تورم و رسیدن به تورم زیر ۳۰ درصد وجود داشت که الان پیش‌بینی‌ها چیز دیگری می‌گویند.

راه‌حل کنترل تورم

ظرفیت بازارهای ایران افزایش قابل‌توجهی یافته و توسعه بازار سرمایه می‌تواند شجاعت کنترل قیمت‌گذاری دستوری را ایجاد کرده و سپردن بسیاری از تصمیمات به سازوکارهای بازار می‌تواند راهگشا باشد. با وجود تورم سنگین، بسیاری از تصمیمات در اقتصاد ایران کوتاه‌مدت است. به‌خوبی تجربه کرده‌ایم که راه‌حل‌های سال‌های گذشته نمی‌تواند ما را به موفقیت رسانده و تنها طراحی ابزارهایی که سرمایه‌گذاران را از تورم و تغییر قیمت مصون نگه دارد می‌تواند راهگشا باشد. امروز با تنوع بسیار زیادی مواجه نیستیم و تامین سرمایه می‌تواند راهکارهایی محدود در اختیار افراد برای سرمایه‌گذاری قرار دهد.

بازار ایران در شرایط روز

با وجود همه سختی‌ها مانند تورم بالا، بازار ایران فعال است و نیازمند توجه ویژه‌ای است. تا پیش از این می‌گفتند که منافع تعداد اندکی از سهامداران فعال در بازار سرمایه اهمیت چندانی ندارد، اما امروز می‌دانیم که تصمیم‌گیری همزمان بر منافع ملی سهامداران فعال در بازار سرمایه اثر می‌گذارد. سپردن بسیاری از تصمیمات به سازوکارهای بازار می‌تواند در برخی از بخش‌ها بسیار راهگشا باشد. طراحی ابزارهایی مثل ابزارهای آتی در برخی از شاخص‌ها نشان می‌دهد که اولاً تاثیرات تصمیم‌گیری و سیاستگذاری دولت در ایجاد چشم‌اندازهای متنوع برای مردم چگونه خواهد بود. اگر امروز مثلاً قیمت دلار بتواند آزادانه اعلام شود یا ابزارهایی وجود داشته باشد که انتظارات خود را از قیمت ارز در آینده در آن ابزارها بتوانیم نشان دهیم تاثیر هر یک از رفتارهای سیاسی و اقتصادی دولت به سرعت مشاهده می‌شود که این هم رصد خوبی ایجاد می‌کند و هم منجر به این می‌شود که دولت تصمیمات بهتری بگیرد و تصمیماتی را که فقط به نفع بخش‌های کوچک باشد رها کند.

مقابله با اقتصاد متورم

طی چهار دهه گذشته برخی از متورم‌سازی‌ها را نتوانستیم کنترل کنیم و علت آن این است که بسیاری از تصمیمات اقتصادی در جامعه ما تصمیمات کوتاه‌مدت‌نگر هستند و اینکه با یک اقتصاد بسیار متورم مواجه هستیم که جریان نقدینگی را از این بازار به بازاری دیگر می‌برد و در این موسسات حتی کلاس طبقات دارایی ما در ایران کلاس طبقات متفاوتی از آن چیزی است که در تست‌های کلاسیک می‌بینیم.

ثبات اقتصاد در سطح کلان

ثبات در بازار سرمایه به ثبات اقتصاد در سطح کلان نیز مربوط است. یکی از دلایل اصلی انتقال سرمایه از بازار به سایر مکان‌های سرمایه‌گذاری و رمزارزها همین نوسانات بسیار زیاد در سطح اقتصاد کلان است. وقتی نرخ تورم همچنان بالاست و متاسفانه هنوز کاهش پیدا نکرده و سرمایه‌گذاران هم به دنبال مکانی امن برای سرمایه‌گذاری هستند حتماً باید نرخ بهره را هدف‌گذاری کرده و برای توسعه بازار نیز سیاست‌های مناسبی اتخاذ کنیم. دولت‌ها باید از سیاستگذاری‌های دستوری خودداری کنند. دولت‌ها باید از دست‌اندازی به منابع شرکت‌های بزرگ و تغییر دائم سیاست‌ها به ویژه در حوزه صنایع و حوزه‌های نفتی و بانکی دست کشیده و با برنامه‌های توسعه بازار حرکت و سیاستگذاری کنند. باید لزوم توسعه زیرساخت‌ها و تغییر زیرساخت‌های بازار را جدی گرفت. تعداد مجوزها و سطح شفافیت در بازار سرمایه باید بیشتر شود و برخی زیرساخت‌های فنی نیز در این بازار باید بهبود پیدا کند.

بازار سرمایه رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است

در حال حاضر بیش از یک دهه از تشکیل ساختارهای جدید بازار سرمایه کشور می‌گذرد. هرچند در این مدت اقتصاد کشور با تغییرات قابل‌توجه و چالش‌های زیادی مواجه شده، اما بازار سرمایه رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. به عبارت دقیق‌تر می‌توان عنوان کرد که چالش‌های مزبور در اقتصاد کشور، اهمیت توجه به جایگاه بازار سرمایه را افزایش داده است. باید تامین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری از مسیر بازار سرمایه تقویت شود، این امر می‌تواند بهبود شرایط اقتصادی کشور را به دنبال داشته باشد.

لزوم حرکت از بانک‌محوری به سمت بورس

یکی دیگر از چالش‌های موجود که بازار با آن مواجه است، بانک‌محور بودن اقتصاد کشور است. بانک‌محور بودن اقتصاد کشور سبب شده که تاکنون نتوانیم سهم بازار سرمایه را از اقتصاد کشور افزایش دهیم. این موضوع کاهش ورود ابزارهای جدید و مناسب جهت تامین مطلوب از بستر بازار سرمایه را به دنبال داشته است. چالش‌های کنونی اقتصاد سبب شده توجه مدیران و سیاستگذاران اقتصادی کشور به اهمیت بازار سرمایه در حل این مشکلات بیشتر جلب شود. به ‌طوری ‌که صاحب‌نظران اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که بدون توسعه بازار سرمایه اقتصاد کلان کشور راه به جایی نخواهد برد. به همین جهت مدیران ارشد و سیاستگذاران کشور به ضرورت توسعه بازار سرمایه تاکید می‌کنند.

درباره نمایشگاه کیش اینوکس

نمایشگاه کیش اینوکس فرصت مناسبی برای اشتراک‌گذاری اندیشه‌ها و برقراری روابط در بازارهای مالی کشور است. اقتصاد ایران پس از عبور از دهه پرچالش90 و عبور از بحران‌های متعدد در شرایطی وارد دوران جدید شده است که همزمانی آغاز این دهه با تثبیت دولت سیزدهم و اجرای سیاست‌های جدید و اصلاحات ساختاری اقتصادی و تحولات داخلی و بین‌المللی نشان‌دهنده آغاز فصل جدیدی در رویکردهای اقتصادی کشور است. 

در شرایط کنونی عبور از چالش‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌های ایجادشده بیش از گذشته ضرورت همفکری و تعامل بیشتر بین مسوولان، دست‌اندرکاران، اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی و بررسی راهکارهای توسعه اقتصادی کشور را یادآور می‌‌شود.

تقویت سرمایه‌گذاری

برنامه‌ریزی دقیق جهت مواجهه با فرصت‌ها و چالش‌هایی نظیر تقویت سرمایه‌گذاری در اقتصاد مولد و تسهیل توسعه و تجارت، ساماندهی سیاست‌های پولی و مالی کشور، توسعه مناطق آزاد و ویژه و نقش این مناطق در توسعه اقتصادی کشور، مواجهه با ابرچالش‌های زیست‌محیطی، تقویت شفافیت اقتصادی کشور، تقویت و اصلاح شبکه بانکی کشور، تکمیل زنجیره‌های تولید ملی، امنیت سرمایه‌گذاری و رفع موانع، بهبود فضای کسب‌وکار،  بازسازی و تقویت مناسبات بین‌المللی به ویژه منطقه‌ای در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان  و برنامه‌ریزی جهت تامین نیازمندی‌های فناورانه داخلی و افزایش میزان صادرات این محصولات، تقویت بازار سرمایه و روش‌های نوین تامین مالی و بهره‌برداری و مواجهه با فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از تحولات اخیر بین‌المللی و بسیاری مباحث کلیدی دیگر همگی موکد ضرورت این همفکری، همکاری و تعامل میان همه ارکان اقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی کشور است.

حمایت و مشارکت نهادها

47رویداد KishINVEX  به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اقتصادی کشور طی سالیان گذشته با حمایت و مشارکت نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی فعال در زیست‌بوم بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری کشور به محلی جهت ارائه تصویری کامل از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و شرایط کلان اقتصادی کشور، تقارن و تبادل اطلاعات فعالان اقتصادی کشور و ایجاد زمینه‌های تحول در مسیر توسعه اقتصادی کشور تبدیل شده است.

آنچه در کیش اتفاق می‌افتد

معرفی قابلیت‌های نهادهای مالی، توانمندی‌ها و دستاوردهای بازار سرمایه، پول و بیمه کشور، کمک به تشکیل سرمایه در اقتصاد ملی، افزایش ظرفیت‌ها برای رقابت بازار پول و سرمایه کشور با بازارهای مشابه منطقه و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان ملی، جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ارائه جدیدترین روش‌های تامین مالی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری و تبادل اطلاعات فنی و تجاری بین سرمایه‌گذاران و مجریان طرح‌های سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین اهداف برگزاری  kishINVEX است.

رویداد بزرگ

طی سال‌های برگزاری، ارتقای کیفیت و استانداردهای برگزاری این رویداد در کنار برندینگ داخلی و بین‌المللی همواره مورد توجه برگزارکنندگان KishINVEX بوده است. حاصل عملکرد سال‌های اخیر این رویداد حضور بیش از 1600 شرکت داخلی و خارجی و مشارکت بیش از 40هزار نفر از کارشناسان و مسوولان اقتصادی کشور، برگزاری بیش از 130 نشست تخصصی و همایش بین‌المللی، برگزاری بیش از 750 ملاقات تجاری و عقد بیش از 200قرارداد و تفاهمنامه همکاری بین شرکت‌های داخلی و خارجی و تبدیل رویداد KishINVEX به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اقتصادی کشور است. 

دراین پرونده بخوانید ...