شناسه خبر : 41488 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استقرار نظام مدیریت محیط‌زیست

فولاد مبارکه برای محافظت از منابع آب و خاک چه تمهیداتی اندیشیده است؟

 

 بهنام کاویانی / رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه

با توجه به گسترش صنایع و افزایش مصرف بی‌رویه منابع طبیعی، تولید و انتشار آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی و صنعتی، حفظ محیط‌زیست به اولویت اصلی برنامه توسعه دولت‌ها تبدیل شده است. از این‌رو نقش حیاتی معیارهای محیط‌زیستی در کنار تلاش سازمان‌ها به منظور استفاده موثر و کارا از منابع و همچنین مسائل اجتماعی، به توجه ویژه به توسعه پایدار منجر شده که در مجموعه فولاد مبارکه نیز این رویه اجرا می‌شود. توسعه پایدار در صنعت فعالیتی است که نقش مهمی در توسعه کشورها و رفاه انسان‌ها دارد و بستر انواع توسعه محیط‌زیست به‌شمار می‌رود. بنابراین محیط‌زیست به‌عنوان فراهم‌کننده منابع و پذیرنده آلــودگی‌های ناشی از صنایع و فعالیت‌های انسانی، جایگاه مهم و حیاتی دارد و لازم است از روش‌ها و ابزار جدیدی بــرای محافظت از آن استـفاده شود.

 

اصل 50 قانون اساسی، اساسی‌ترین الزام حقوقی

اصل 50 قانون اساسی به عنوان یکی از اساسی‌ترین الزامات حقوقی، در امر حفاظت از محیط‌زیست کشور محسوب می‌شود، که در آن حفاظت محیط‌زیست، که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن همراه باشد، ممنوع است. 

همچنین از مهم‌ترین موارد مطرح‌شده در سند چشم‌انداز کشور در افق 1404 درخصوص حفاظت از محیط‌زیست، می‌توان به بند چهارم آن، که به برخورداری آحاد مختلف جامعه از محیط‌زیست مطلوب تاکید دارد، اشاره کرد. توسعه پایدار توسعه‌ای است که بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده در جهت تامین نیازهای خود، اقدام کند. از مهم‌ترین موضوعات مطروحه در توسعه پایدار، بحث محیط‌زیست و منابع طبیعی ملت‌هاست که حفظ و نگهداری آن، به نوعی اجازه دادن به نسل‌های بعد و آیندگان، برای استفاده از این منابع خدادادی است. 

 

شعار امسال؛ محیط‌زیست مردم‌پایه، هوشمند و فناورانه 

هر سال یکی از مسائلی که شدیداً محیط‌زیست را تهدید می‌کند، به عنوان موضوع این روز انتخاب می‌شود و شعار مخصوص به خود را دارد که شعار امسال «محیط‌زیست مردم‌پایه، هوشمند و فناورانه» تعیین شده است.

مدیریت شرکت فولاد مبارکه اصفهان به گونه فزاینده‌ای به آثار احتمالی فعالیت‌ها، فرآیندها، فرآورده‌ها و خدمات خود، به محیط‌زیست می‌اندیشد و با استقرار نظام مدیریت محیط‌زیست سعی کرده است به وظیفه اسلامی، انسانی و جهانی خود در این راستا عمل کند. 

این شرکت برمبنای سیستم‌های مدیریت محیط‌زیست (EMS)، به شناسایی فعالیت‌ها و جنبه‌های محیط‌زیستی آن پرداخته و جهت حذف، کاهش و کنترل آنها و بهبود عملکرد محیط‌زیستی خود، براساس شاخص‌های پایداری تعیین‌شده، متناسب با معیارهای مدل تعالی محیط‌زیستی(EFQM2020) اقدامات اصلاحی تعریف می‌کند؛ و جهت بازنگری منظم، سیستماتیک و جامع از فعالیت‌های خود و نتایج آن براساس منطق رادار در مدل EFQM، فرآیند خودارزیابی را انجام می‌دهد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در راستای دستیابی به توسعه پایدار به عنوان یک سازمان متعالی با تاکید مدیریت ارشد سازمان، به عنوان امانتدار آیندگان برای حفظ محیط‌زیست، شاخص‌های پایداری خود را متناسب با استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه انتشار آلاینده‌ها به هوا، انرژی، آب، پسماند و تنوع زیستی تعریف و براساس اهداف تعیین‌شده در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، برنامه‌ریزی جامع جهت اقدامات کنترلی و اصلاحی انجام داده و در راستای شعار سال مقام معظم رهبری در سال 1401، «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و شعار محیط‌زیستی سال «محیط‌زیست مردم‌پایه، هوشمند و فناورانه» در تلاش است با به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فناوری‌های نوین به حفاظت از محیط‌زیست بپردازد.

 

محیط‌زیست و ضرورت به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا

ما در مجتمع فولاد مبارکه بر این باوریم که اکنون زمان آن رسیده که با به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا در راستای دستیابی به محیط‌زیستی پایدار، دسترسی به منابع حیاتی به خصوص آب، غذا و هوای پاک، انرژی‌های تجدیدپذیر، امنیت (در تمام سطوح در برابر بلایای طبیعی و غیرطبیعی) و به طور خلاصه زیستگاه‌های مناسب برای نسل آینده به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.

برخی از اقدامات مهم انجام‌شده در حوزه محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه با به‌کارگیری فناوری‌های نوین و تجهیزات پیشرفته در راستای دستیابی به صنعت سبز شامل کاهش رد پای کربن، بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با انجام پروژه‌های طراحی و ساخت غبارگیر کربن دیسشارژ؛ بهبود فرآیندها، تنظیم سوخت و هوا در کوره‌های آهک و کاهش تناژ تولید؛ پروژه بازیافت حرارت از نیروگاه گازی جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها، جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده (Sox،CO،NOx) و  همچنین جلوگیری از انتشار ذرات گرد و غبار، پروژه کاهش غبار از سقف ناحیه فولادسازی؛ نصب سیستم پایش آنلاین روی دودکش‌های نواحی تولیدی فولاد (فاز اول) و اجرای فاز دوم آن؛ نصب انواع غبارگیرها در نواحی تولید؛ پروژه ایجاد نیروگاه خورشیدی 540‌مگاواتی و هزارمگاواتی سیکل ترکیبی کلاس F ، کاهش ردپای آب، ایجاد شبکه انتقال پساب 9 شهر اطراف به شرکت فولاد مبارکه از یک‌سو و به بهره‌برداری رساندن چندین پروژه تصفیه مدرن پساب و بازچرخانی‌های متعدد پساب‌های تولیدی، استقرار نظام مدیریت بر پسماند، نگهداری بهینه از فضای سبز 1600هکتاری جهت صیانت از تنوع زیستی؛ اجرای سالن‌های سند بلاست و رنگ‌آمیزی در نواحی فولادسازی و تعمیرگاه مرکزی است.

 

کم کردن ردپای محیط‌زیستی در فولاد

به حداقل رساندن ردپای محیط‌زیستی سازمان در راستای دستیابی به توسعه پایدار با استفاده مسوولانه از منابع طبیعی (مواد خام، انرژی و آب)، کنترل، پایش و حذف انتشارات و آلودگی‌های خاک، هوا و آب، جلوگیری از گرمایش کره زمین با کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای به خصوص بازیافت دی‌اکسید کربن و استفاده از انرژی‌های نو، مدیریت پسماندها با رویکرد اقتصاد چرخشی، حفاظت از تنوع زیستی و توسعه و بازاریابی محصولات دوستدار محیط‌زیست (ECO Product) از اهداف کلان سازمان در حوزه محیط‌زیست است. 

دراین پرونده بخوانید ...