شناسه خبر : 38093 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیش به سوی گام جدید در تحول دیجیتال

سید مهدی نقوی از گام‌های جدید در اجرای طرح تحول دیجیتال می‌گوید

پیش به سوی گام جدید در تحول دیجیتال

صنعت فولاد ایران گام‌های رو به رشدی را برداشته و هر حرکت آن، با هدف رسیدن به سطح قابل رقابت در مقایسه با رقبا طراحی و پایه‌ریزی می‌شود. در این میان شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت فولاد ایران همواره تلاش کرده تا خود را در مقایسه با رقبای خود به‌روز نگه دارد و برای آینده خود برنامه‌های دقیقی داشته باشد. بر همین اساس است که اجرای طرح تحول دیجیتال به عنوان یکی از طرح‌های کلیدی این صنعت، مدنظر سیاستگذاران فولاد مبارکه قرار گرفته است. حال هم به تازگی فولاد مبارکه با امضای قراردادی با شرکت ایرانسل گام در مسیر تامین زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای این تحول عظیم در صنعت فولاد گذاشته است. در واقع با امضای این تفاهم‌نامه، قرار است که شبکه ارتباطی جزیره‌ای به یک شبکه ارتباطی یکپارچه و هماهنگ تبدیل شود. سید مهدی نقوی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه، در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح تحول دیجیتال و تفاهم‌نامه این شرکت با این اپراتور تلفن همراه می‌گوید.

♦♦♦

  فولاد مبارکه در راستای اجرای طرح تحول دیجیتال چه گام‌های جدیدی را در سال 1400 برداشته و برنامه برای ماه‌های آینده چیست؟

فولاد مبارکه در سال 1400، مسیر گام‌هایی را که در سال گذشته در ره‌نگاشت خود در مردادماه تعریف کرده، ادامه خواهد داد. در واقع شرکت فولاد مبارکه برای اجرای دقیق طرح تحول دیجیتال خود که به منظور به‌کارگیری آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی شده، ره‌نگاشتی را تا سال 1404 طراحی کرده است که بر مبنای آن، تقریباً گام‌های هر سال شرکت فولاد مبارکه برای اجرای این طرح در قالب آن مشخص شده است. بر اساس این ره‌نگاشت، گام‌های جدید، بیشتر موضوع ایجاد پلت‌فرم بومی‌شده برای فولاد مبارکه و یکسری پروژه‌هایی را دنبال می‌کند که در قالب تعریف پروژه‌های «فولاد به علاوه 22» برای سال جاری اجرایی خواهد شد؛ ضمن اینکه ماه‌های آینده را هم در این راستا با اجرای برنامه‌های مطالعه، طراحی و اجرای این 22 پروژه که همان‌طور که اشاره کردم در طرح فولاد به علاوه 22 در نظر گرفته شده است، سپری خواهیم کرد.

  امضای تفاهم‌نامه با شرکت ایرانسل برای تامین زیرساخت مورد نیاز این پروژه با چه هدفی انجام گرفته است و چه جزئیاتی را دربر می‌گیرد؟

اولین پیش‌شرط استقرار اقتصاد نسل چهارم یا اجرای تحول دیجیتالی که برای شرکت فولاد مبارکه در نظر گرفته شده و هوشمند کردن یک محیط صنعتی را دنبال می‌کند، داشتن زیرساخت و بستر ارتباطی با سرعت بسیار بالا و انتقال حجم اطلاعات بسیار بالاست که نسل پنجم موبایل یا 5G این مشخصه را داشته است که ما برای اینکه بتوانیم در طرح تحول دیجیتال، دیتای فراوان تولید‌شده را با سرعت مناسب و در زمان مقتضی منتقل کنیم، نیاز به زیرساخت داشتیم که با امضای تفاهم‌نامه با شرکت ایرانسل، بسترها و زیرساخت نسل پنجم تلفن همراه را مستقر خواهیم کرد و به واسطه این زیرساخت‌ها خواهیم توانست اتصالاتی را که فولاد مبارکه را در اجرای این طرح موفق می‌کند، برقرار سازیم. اینجاست که مطمئن خواهیم شد که در حجم مورد نیاز خود می‌توانیم دیتای خود را منتقل کنیم.

  گام بعدی شرکت فولاد مبارکه در راستای عملیاتی شدن اجرای پروژه طرح تحول دیجیتال چیست؟ آیا تفاهم‌نامه‌های دیگری در راه است؟

شرکت فولاد مبارکه به این منظور، اجرای طرح «فولاد به علاوه 22» را طراحی کرده که بر اساس آن بتواند با اولویت‌هایی که تعریف شده، طرح‌های خود را عملیاتی کند؛ ضمن اینکه ترم دوم آموزش مدیران فولاد مبارکه و ایریسا را در قالب طرح تحول دیجیتال شروع کردیم و در برنامه‌های آتی خود، اجرای پروژه‌های مرتبط با فولاد به علاوه 22 را که از سال گذشته تعدادی از آنها آغاز شده و در حال یافتن شرکای تجاری برای اجرای آن بودیم، پیش خواهیم برد.

  نقش اجرای چنین طرح‌هایی در پیشبرد اهداف فولاد مبارکه به چه نحوی است و چقدر در شرایط کنونی اجرای این طرح مستلزم تمرکز از سوی فولاد مبارکه است؟

فولاد مبارکه برای اجرای این پروژه یک اجبار و الزام برای شرط بقای آینده دارد؛ یعنی این‌طور نیست که مفهوم این پروژه را مثل سایر پروژه‌ها به عنوان یک کار قابل تصمیم‌گیری و قابل انتخاب بدانیم؛ اجرای طرح تحول دیجیتال یک الزام است و باید حتماً اجرایی شود چراکه نیاز به ماندگاری در عرصه رقابتی داریم و باید این طرح را اجرایی و عملیاتی کنیم تا بتوانیم در عرصه رقابتی، ماندگار شویم. ما شرکت‌های فولادسازی دیگر را بنچ مارک کرده‌ایم و متوجه شدیم که یا شرکت‌های فولادسازی دنیا این کار را شروع کرده یا در حال آغاز آن هستند که بر این اساس برای دستیابی به اهداف فولاد مبارکه که خود را یک شرکت جهان‌تراز می‌داند و به عنوان پیشتاز در استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور در تمامی سیستم‌های شرکت‌های خود است، این را به عنوان یک الزام در نظر گرفته و طبیعتاً با حمایتی که از مدیرعامل گروه دارند و هیات مدیره نیز همراهی می‌کنند؛ به عنوان مهم‌ترین راهی که باید حرکت کنیم، تمرکز همگانی را بر روی آن داشته‌ایم.

  اجرای چنین طرحی چه تاثیری در فروش و تولید شرکت فولاد مبارکه در سال‌های آتی دارد؟

فروش و تولید آتی شرکت‌های بزرگ دنیا از نظر هزینه و تولید اقتصادی در صورتی محقق خواهد شد که این انقلاب صنعتی در درون سازمان‌ها رخ داده باشد؛ طبیعتاً اگر نتوانیم همگام با دنیا این تحولات را در سازمان خود اجرا و مدیریت کنیم، در آینده‌ای نزدیک جایی برای حضور در کنار بزرگان صنعت و بنگاه‌های اقتصادی نخواهیم داشت؛ پس برای چندمین بار تکرار می‌کنم که حرکت در مسیر تحول دیجیتال برای تمامی شرکت‌ها یک اجبار و الزام است و یک انتخاب نیست که با مفاهیم با آن برخورد کنیم؛ طبیعتاً در بسترهای جدید امکان تولید و فروش برای فولاد مبارکه امکان‌پذیر خواهد بود. به هر حال اکنون تفاهم‌نامه ایجاد شبکه 5G فی‌مابین شرکت فولاد مبارکه و ایرانسل با هدف هوشمندسازی شرکت فولاد مبارکه امضا شده که این تفاهم‌نامه در راستای تحقق طرح تحول دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه بود که به امضای مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و مدیرعامل ایرانسل رسیده است؛ همچنین قرارداد اولین فاز هوشمندسازی لجستیک به منظور حمل هوشمند سرباره میان دو شرکت ایریسا و ایرانسل هم امضا شده؛ ضمن اینکه اتصال تمام عناصر خطوط فولاد مبارکه به یک مرکز داده صورت می‌گیرد؛ اما به هر حال، هدف این تفاهم‌نامه، فراهم کردن بستر فولاد مبارکه هوشمند در سال ۱۴۰۴ است؛ چراکه در تحقق تحول دیجیتال در این شرکت نیاز است تمام عناصر خط تولید هوشمندسازی شده و به یک مرکز داده متصل شوند؛ برای اتصال تمام خطوط در شرکت فولاد مبارکه به یک زیرساخت نیاز داشتیم که با امضای این تفاهم‌نامه این گام برداشته خواهد شد.

  نقشه راه خاصی برای این کار طراحی شده است؟

به هر حال تحقق چشم‌انداز پنج‌ساله طرح تحول دیجیتال و قرار گرفتن در جمع شرکت‌های فانوس دریایی و انقلاب چهارم صنعتی، نقشه راه می‌طلبد که بر مبنای آن، هوشمندسازی فولاد مبارکه از سنگ تا رنگ برنامه‌ریزی لازم را صورت داده و البته، نقشه راه به ما می‌گوید که چگونه باید این مسیر پنج‌ساله را طی کنیم. در این میان، لجستیک هوشمند، اولین گام از نقشه راه طرح دیجیتال شرکت فولاد مبارکه است؛ به این معنا که از ۲۵ اولویتی که در نقشه راه طرح دیجیتال شرکت فولاد مبارکه آمده است؛ در گام نخست لجستیک هوشمند را در دستور کار قرار دادیم که هم به لحاظ حمل مواد و هم توزیع محصول جزو عناصر استراتژیک صنعت فولاد محسوب می‌شود؛ بنابراین به دلیل اهمیت آن، این موضوع را از سال ۹۹ شروع کردیم؛ چراکه مدیریت ردیابی، بهینه‌سازی فرآیند، ایجاد جریان واقعی اطلاعات و مدیریت موجودی در راه از مهم‌ترین دلایل در اولویت قرار گرفتن لجستیک هوشمند در صنعت فولاد است. در این میان دو مطالعه موفق پوسکو و آرسلور میتال در لجستیک هوشمند وجود دارد؛ به نحوی که حوزه‌های شناختی طرح لجستیک هوشمند در کمیته راهبری تصویب شده و مورد ارزیابی قرار گرفته و هوشمندسازی پایش حمل سرباره در شرکت فولاد مبارکه به عنوان اولین زیرشاخه لجستیک هوشمند، با امضای تفاهم‌نامه با ایرانسل در دستور کار اجرایی و عملیاتی درخواهد آمد؛ پروژه‌ای که مورد تایید مشاور بین‌المللی هم قرار گرفته است. در این میان، سرآغاز طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه در دانشگاه تهران بود و یکی از بهترین اتفاقاتی که توسط ایریسا و فولاد مبارکه در حال رقم خوردن است انجام کار مشترک با بدنه لایه‌های اجرایی و عملیاتی است. در طرح مناقصه ۱۵ پیشنهاد دریافت شد که ۱۰ طرح پذیرفته شد و بعد از بازدید میدانی از شرکت فولاد مبارکه و تهیه اسناد مناقصه تهیه شد و در ۱۵ بهمن‌ماه سال ۹۹، مناقصه با حضور پنج شرکت برگزار شده و نهایتاً شرکت ایرانسل در مناقصه برگزیده شد و امروز افتخار این را داریم که نخستین قرارداد تحول دیجیتال را با شرکت ایرانسل امضا کنیم. در این میان، نسل نخست ارتباطی در سال ۱۹۸۳ رخ داد و نسل دوم ارتباطی در سال ۱۹۹۴ به ایران رسید که به امکان ارسال پیامک و مکالمه محدود می‌شد. نسل چهارم در سال ۲۰۰۳ میلادی به عرصه ارتباطات پا گذاشت و در نسل پنجم ارتباطی زیرساخت ارتباطات در حوزه‌های صنعت و انقلاب چهارم صنعتی مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

  کارکرد نسل پنجم ارتباطی 5G در صنعت کشور چیست؟

نسل پنجم ارتباطی 5G از نظر ظرفیت پوشش و سرعت قابل توجه است؛ چراکه در مقیاس میلیونی پوشش‌دهی دارد و ضرورت آن در شرکت فولاد مبارکه در تحقق طرح تحول دیجیتال مهم خواهد بود. با تکنولوژی نسل پنجم ارتباطی 5G دانلود فیلمی در حوزه سلامت از ۷ دقیقه در نسل چهارم به ۶ ثانیه کاهش می‌یابد و این افزایش سرعت در تمام المان‌های رفت و برگشتی شرکت فولاد مبارکه از اهمیت برخوردار است. در این میان پروژه‌هایی نیز تعریف شده است که این پروژه در کمیته راهبری فازبندی شده و با بررسی مشاور زیرساخت‌های توسعه ارتباطات تبیین شد.

  ارتباط یکپارچه و هماهنگ میان بخش‌های شرکت فولاد مبارکه چطور تعریف شده است؟

یکی از اصول مهم در تحقق فولاد +۲۲ را می‌توان در اتصال تمام بخش‌های شرکت فولاد مبارکه در شبکه‌ای هماهنگ و یکپارچه جست‌وجو کرد. به هر حال امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه ایجاد شبکه 5G فی‌مابین شرکت فولاد مبارکه و ایرانسل، بتوانیم از تجارب بین‌المللی این شرکت مخابراتی بهره‌مند شویم و با اجرای نخستین گام در ریل‌گذاری تحقق سند تحول دیجیتال کمتر از سه ماه دیگر شرکت فولاد مبارکه به عنوان نخستین واحد صنعتی کشور تحت پوشش شبکه ارتباطی نسل پنجم 5G قرار بگیرد. همچنین شبکه ارتباطی جزیره‌ای در این شرکت به یک شبکه ارتباطی یکپارچه و هماهنگ تبدیل شود. به هر حال همان‌طور که اشاره کردم، شرکت فولاد مبارکه سال گذشته برنامه‌ای پنج‌ساله در راستای هوشمندسازی این شرکت تعریف کرده است و در تلاش است با اجرای این برنامه، به شرکتی هوشمند مبتنی بر نسل چهارم اقتصادی تبدیل شود. تفاهم‌نامه مذکور با ایجاد ساخت شبکه نسل پنجم توسط مدیران عامل فولاد مبارکه و ایرانسل در حوزه صنعت کشور برای اولین بار امضا شد. در همین روز امضای قرارداد هوشمندسازی حمل سرباره در شرکت فولاد مبارکه به ثمر نشست تا با انعقاد این تفاهم‌نامه اولین فاز هوشمندسازی لجستیک با امضای قرارداد اجرایی بین شرکت‌های ایریسا و ایرانسل اجرایی شود.

  اجرای این طرح و پیاده‌سازی پروژه انقلاب چهارم در فولاد سطح تولید را چقدر تغییر خواهد داد؟ واقعاً اجرای این طرح در شرایط کنونی تا این اندازه که شما به اهمیت آن اشاره کردید، ضروری است؟

اگر بخواهیم همواره شرایط ایران را به این شکل فرض کنیم که در تحریم است و شرکت‌های خارجی اجازه ورود به آن را ندارند و از سوی دیگر، سطح نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی در سطح کنونی باقی بماند و هزینه‌های جدید و اضافه‌تری به پروسه تولید وارد نشود و در نهایت، به هر قیمتی بخواهیم کلاف و محصولات فولادی را در کشور تولید کرده و با هر شرایطی کالای خود را به مشتریان داخلی خود بفروشیم، قطعاً باید مسیر کنونی خود را ادامه دهیم؛ حال آنکه اکثر این فرضیات نادرست است ولی اگر این‌طور تصور کنیم که این موارد اتفاقاتی است که در آینده اصلاح خواهد شد و شرایط جدیدی رخ خواهد داد، حتماً نیاز به اجرای این طرح خواهیم داشت. به‌خصوص اینکه در حال حاضر، با توجه به اینکه شرایط فضای اقتصاد سیاسی کشور این‌گونه نخواهد ماند و هر لحظه امکان دارد که شرایط ارتباطی ایران با سایر شرکت‌های دنیا تغییر کند و فولاد مبارکه از فهرست تحریم خارج شود، مطمئناً مشتریان داخلی فولاد مبارکه امکان خواهند داشت که محصولات مورد نیاز خود را از سایر شرکت‌های دنیا طلب کنند که در چنین شرایطی، رقابت، یک موضوع بسیار معنادار خواهد بود؛ پس برای حضور در این صحنه رقابت، حرکت به سمت بهره‌ورتر شدن و استفاده از مفاهیم جدید و شرایط نو، مطمئناً تعریف دیگری خواهد داشت. یک مثال می‌زنم. فرض کنید همزمان با انقلاب صنعتی دوم، برق تولید شد و استفاده از برق رایج شد، شرکتی در آن زمان از انقلاب صنعتی اول پیروی می‌کرد و از تولید برق برای کارخانه خود استفاده نمی‌کرد. تصور کنید آیا وقتی که انقلاب صنعتی دوم آمد، آن شرکت نمی‌توانست به بقای خود ادامه دهد؛ حال شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز این شرایط را دارد. این شرکت یا هر شرکت دیگری اگر ظرف چند سال آینده نتواند از تحول دیجیتال بهره‌برداری کرده و خود را همگام نکند، مطمئناً جایی بین بازیگران اصلی صنعت خود نخواهد داشت. در این میان با توجه به اینکه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در منطقه مناست، باید این جایگاه را چه از لحاظ عدد و رقم تولید و چه به لحاظ جایگاه کیفی و پیشران بودن در این فضا حفظ کرده و فرآیندهای جدید و برنامه‌ها و حرکت‌های نو را رصد کرده و به‌کار بگیرد تا پا به‌پای بزرگان این صنعت حرکت کند.

دراین پرونده بخوانید ...