شناسه خبر : 20741 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قیمت جهانی مس افزایش می‌یابد

افزایش اشتهای چین به مس

همچنان که اقتصاد صنعتی چین در حال پیشی جستن از توقعات مبهم است، یکی از بارزترین معیارهای نیرومندی بازار مس این کشور یعنی اضافه بهای مس، به بالاترین رکورد خود افزایش یافته است.

مجتبی فرخ

همچنان که اقتصاد صنعتی چین در حال پیشی جستن از توقعات مبهم است، یکی از بارزترین معیارهای نیرومندی بازار مس این کشور یعنی اضافه بهای مس، به بالاترین رکورد خود افزایش یافته است. اضافه بهای مس چین (هزینه مس فیزیکی بالای قیمت‌های فیوچرز این معیار) از ابتدای سال جاری میلادی به بیش از 200 دلار در هر تن رسیده یعنی سه برابر شده است. به گفته تجار، افزایش اضافه بهای مس که از نظر تحلیلگران و تجار به عنوان شاخصی از نیرومندی بازار فیزیکی در نظر گرفته می‌شود، انعکاس‌دهنده تقاضای پایدار چین است که هم‌اکنون همگان را بهت‌زده کرده است؛ با این حال افزایش این اضافه بها همچنین متاثر از فاکتورهای چندی بوده است. افزایش اضافه بهای مس به تقویت تغییرات اخیر در احساسات بازار چین کمک خواهد کرد، که در مورد آن جامعه سرمایه‌گذاران غرب در تابستان عمیقاً بدبین شده بودند. این هفته داده‌ها نشان می‌داد وضعیت تجارت، تولیدات صنعتی و سرمایه‌گذاری چین در ماه جولای قوی‌تر از انتظار بوده است. واردات مس این کشور به بالای 14 ماه گذشته افزایش یافته و واردات سنگ‌آهن نیز به یک رکورد رسیده است. چین محرک اصلی تقاضای فلزات جهان، حدود دو‌پنجم از مصرف جهانی را به خود اختصاص داده است. در هفته ابتدایی آگوست تغییر این احساسات آغازگر افزایش قیمت فلزات و سهام معدنچیان بود؛ قیمت مس که از ماه فوریه 20 درصد کاهش قیمت داشته، قیمت آن تنها طی دو هفته ابتدایی آگوست 7/8 درصد افزایش داشته است. اضافه بهای مس در معاملات خصوصی بایستی بین معامله‌گران مورد پذیرش قرار گیرد، از همین رو معمولاً همواره مشاجراتی درباره سطح واقعی اضافه بهای بازار وجود داشته و داده‌های تاریخی نیز همواره در مورد اضافه‌بها یکسان نبوده است. تاجران می‌گویند اضافه بهای کنونی در بالاترین سطحی است که آنها به یاد می‌آورند، و تنها با افزایش اضافه بهای اوایل سال 2009 که خریدهای چین اوج گرفته بود، قابل مقایسه است. بر اساس داده‌های مک کوری (بانک سرمایه‌گذاری متخصص در منابع طبیعی)، اضافه بهای کنونی بالاترین سطحی است که از حداقل سال 2000 مشاهده می‌شود، یعنی زمانی که چین تنها 12 درصد از تقاضای مس جهان را به خود اختصاص داده بود. با وجود اینکه میزان تقاضای مس به اندازه سطوح تقاضای سال‌های 2009 و 2010 نیست، اما معامله‌گران می‌گویند این عامل در ترکیب با مشکلات تولید در کارخانه‌های ذوب و گلوگاه‌های موجود در انبارها، به طور قابل توجهی بازار را تحت فشار گذاشته است. موجودی مس در بندر شانگهای از ماه فوریه تقریباً به نصف کاهش یافته، و موجودی آن طی دو ماه گذشته در هر سه بورس عمده مس جهان نیز کاهش یافته است. اضافه بهای مس بیشتر توسط چندین عامل فنی افزایش یافته است؛ صف‌های برداشت مس از انبار‌های بورس لندن در مالزی، ارزش فلز فیزیکی موجود را افزایش داده، در حالی که مقررات جدید پکن که باعث کاهش استفاده از مس برای به دست آوردن اعتبار شده، برخی از معامله‌گران را به افزایش واردات ترغیب کرده است.


پیش‌بینی افزایش قیمت مس
داده‌های کمیسیون تجارت فیوچرز کالای ایالات متحده نشان می‌دهد صندوق‌های تامینی و دیگر مدیران پولی اعتقاد به افزایش قیمت مس دارند. به گفته آنان، بازار مس دارد از روند نزولی که در 24 هفته گذشته شاهدش بوده‌ایم، خارج می‌شود. طی هفته منتهی به 13 آگوست، تعداد سرمایه‌گذارانی که اعتقاد به صعود قیمت‌ها داشتند، برای اولین بار از تعداد سرمایه‌گذارانی که اعتقاد به تنزل قیمت‌ها داشتند، فزونی گرفت. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت مس افزایش خواهد یافت؛ اما این تغییر اکنون زمانی رخ می‌دهد که بهبود داده‌های اقتصادی و افت موجودی، سرمایه‌گذاران را به تقاضای بالاتر این فلز امیدوار ساخته است. گزارش‌های چین نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور بعد از رکود نیمه ابتدای سال جاری میلادی، اکنون در نیمه دوم در حال اوج‌گیری است. حوزه یورو تاکنون طی نیمه دوم در حال خروج از رکود بوده است؛ علاوه بر این هفته دوم آگوست تعداد ادعاهای مزایای بیکاری ایالات متحده نیز به کمترین سطح خود از سال 2007 رسید. قیمت مس که کاربردهای گسترده‌ای در بخش ساخت‌و‌ساز و تولید دارد، به وضعیت اقتصادهای بزرگ جهان حساس است. قیمت‌های آتی این فلز که طی سه هفته منتهی به 15 آگوست، 2/8 درصد افزایش یافته، در حال حاضر منعکس‌کننده آهنگ مثبت اقتصاد جهانی است. روز جمعه پانزدهم آگوست، قیمت‌های آتی مس به بالاترین سطح 10 هفته خود رسید؛ در این روز با ظهور نشانه‌هایی از محدودیت در عرضه مس، قیمت آن افزایش یافت. مقدار مسی که در انبارهای جهانی بورس فلزات لندن نگهداری می‌شود، در این هفته به حدود 584 هزار تن سقوط کرد، که پایین‌ترین سطح از اوایل آوریل بود. تحلیلگران معتقدند با اوج‌گیری تقاضای فیزیکی، بازار با محدودیت در عرضه مس رو به رو خواهد شد.

قلع در محدوده اشباع
طی چند روز منتهی به پانزدهم آگوست با واکنش مثبت سرمایه‌گذاران به گزارش‌های بهتر از حد انتظار اقتصاد چین، قیمت بسیاری از کالاها در حال افزایش بود؛ در این میان به خصوص داده‌های تجاری نشان می‌داد واردات برخی از منابع صنعتی و کشاورزی قوی بوده است. گزارش‌های معاملاتی نشان می‌دهد چطور طی چند هفته گذشته، قیمت معاملات آتی مس ایالات متحده در تلاش بوده تا بالای سه دلار در هر پوند معامله شود. اما در حال حاضر قیمت آن با بهبود احساساتی که نسبت به بسیاری از فلزات پایه شکل گرفته، به حدود 30/3 دلار رسیده است. این وضعیت شامل قلع نیز می‌شود. قیمت قلع هفته منتهی به پانزدهم آگوست در بورس فلزات لندن با بیش از 22 هزار دلار در هر تن آغاز شد، و توانست از میانگین متحرک 200 روزه خود فراتر برود. قیمت‌ها اکنون دارد با افت موجودی بورس فلزات لندن به پایین‌ترین سطح پنج‌ماهه خود یعنی 13750 تن پشتیبانی می‌شود. در طول پنج سال گذشته به طور متوسط این موجودی 15550 تن بوده است. دنبال‌کنندگان شاخص‌های فنی ممکن است استدلال کنند هر کسی که حرکت طولانی‌مدت قلع را بررسی می‌کند، باید توجه داشته باشد افزایش در خریدهای اخیر باعث افزایش شاخص قدرت نسبی 14روزه قلع به 78 شده است. حرکت‌های قبلی به چنین محدوده اشباع‌شده‌ای از خرید که در آغاز سال 2012 و سال جاری شاهدش بودیم، به افت شدید قیمت‌ها منتهی شد. با این حال وضعیت کنونی همچنین مقارن شده است با برخورد قیمت قلع با سطح مقاومتی 25 هزار دلار.

بهبود نتایج فولادسازان
اگر از وضعیت صنعت فولاد یک کشور بتوان برای قضاوت در مورد وضعیت اقتصادی آن کشور استفاده کرد، رشد خروجی فولاد اروپا برای خوش‌بین کردن سرمایه‌گذاران ناکافی است. نتایج سه‌ماهه دوم اکثر تولید‌کنندگان فولاد از تاتا استیل (فولاد تاتا) گرفته تا آرسلور میتال، بهتر از مدت مشابه سال گذشته است؛ با این حال این نتایج بیشتر به کاهش هزینه‌ها و روندهای فصلی مرتبط می‌شود تا خود صنعت فولاد جهان. بازار فولاد جهانی هنوز گرفتار بازده ظرفیت است. نومورا، مازاد عرضه بازار را چهار تن تخمین زده است. اروپا در تلاش برای کاهش ظرفیت است، طی نیمه اول امسال خروجی آن پنج درصد کاهش یافت. اما چین برای مقابله با این وضعیت همزمان اقدام مشابهی ترتیب نداده، تولید فولاد این کشور طی این مدت هفت درصد افزایش یافته، در حالی که تولید جهانی فولاد به 14 تن رسیده، که می‌تواند نیمی از تقاضای چین را تامین کند. در طول این دوره، بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد جهان برای کاهش هزینه‌ها، برخی از کارخانه‌های با نرخ عملیات پایین خود را بست. گروه وی‌ای‌ای و برخی از دیگر شرکت‌های آهن و فولاد نیز که در این مدت با رشد فروش مواجه بوده‌اند، توانستند سود خود را افزایش دهند. علاوه بر اقدام مصرف‌کنندگان فولاد برای پر کردن مجدد موجودی خود، این روند را نیز بایستی در نیمه دوم امسال در این صنعت انتظار داشت. فعالیت‌های افزایش موجودی و افزایش قیمت سنگ‌آهن در سال جاری در واقع بسیار قوی بوده، که می‌تواند برای قیمت فولاد به صورت حمایتی عمل کند؛ از اوایل ماه جولای قیمت فولاد، پنج درصد افزایش یافت. تولیدکنندگان آهن و فولاد با افزایش فروش و همچنین افزایش قیمت، نیاز به افزایش سود دارند؛ بدهی خالص تیسن کروپ تقریباً سه برابر درآمد آن تخمین زده می‌شود، این میزان برای فولاد تاتا، بیش از چهار بار است. اما در این صنعت که با مازاد ظرفیت روبه‌روست، قیمت‌های فولاد بعید است برای مدت طولانی بتواند دوام بیاورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها