شناسه خبر : 20728 لینک کوتاه

مس در رویای کانال هشت هزاردلاری

روز جمعه هفدهم می قیمت‌های آتی مس تحت تاثیر بهبود داده‌های اقتصادی اروپا و ایالات متحده و کاهش موجودی چین افزایش یافته بود.

منبع: بلومبرگ
روز جمعه هفدهم می قیمت‌های آتی مس تحت تاثیر بهبود داده‌های اقتصادی اروپا و ایالات متحده و کاهش موجودی چین افزایش یافته بود. همچنین یکی از بزرگ‌ترین معادن مس جهان بعد از حادثه‌ای مرگبار به حالت تعطیلی در آمده بود. در بخش کومکس بورس کالای نیویورک، مس برای تحویل جولای با 85/2 سنت یا 9/0 درصد افزایش به 323/3 دلار در هر پوند رسید. داده‌ها نشان می‌داد موجودی تصفیه‌شده تحت نظارت بورس فلزات شانگهای با سقوط به 19033 تن به پایین‌ترین سطح از ماه اکتبر رسیده است. طبق گزارش‌های منتشره، در ماه آوریل فروش خودرو اروپا 7/1 درصد افزایش یافته است که این طی 20 ماه گذشته اولین افزایش محسوب می‌شود. این گزارش نویدبخش این بود که بازار خودرو اروپا بعد از گذر از رکود اقتصادی طولانی‌مدت خود، در حال پایان دادن به وضعیت بد بازار مس است. مس به طور گسترده‌ای در بخش تولیدات صنعتی خصوصاً در تولید خودرو استفاده می‌شود و تجار نیز از داده‌های صنعت خودروسازی به عنوان عاملی برای پیش‌بینی تقاضای آتی این فلز استفاده می‌کنند. شاخص احساسات مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه می از 4/76 پایان ماه آوریل به 7/83 صعود کرد که این از سال 2007 بالاترین میزانی است که گزارش می‌شود. قیمت مس نسبت به تغییرات در چشم‌انداز اقتصادی بسیار حساس است و هر گونه بهبودی در آن تقاضای این فلز را افزایش می‌دهد. در این روز همچنین تعلیق کاری معدن شرکت مس و طلای فریپورت مک موران در اندونزی از دیگر عواملی بود که باعث حمایت قیمت مس شد. این شرکت تولید خود را در سومین معدن مس روباز بزرگ جهان متوقف کرد تا روی نجات 25 کارگری که به دام افتاده بودند، تمرکز کند. روز سه‌شنبه چهاردهم می، فروریختن تونلی زیر‌زمینی باعث کشته شدن پنج نفر از کارگران این معدن شده بود. تحلیلگر ارشد کالای INTL FCStone در گزارشی می‌گوید: «نگرانی ما این است که این معدن یا برای دوره نامشخصی بسته می‌شود و یا زمانی هم که باز می‌شود، رابطه این شرکت با اتحادیه‌ها رو به وخامت می‌گذارد.»
تحلیل‌های تکنیکال
طبق تحلیل‌های تکنیکال گروه کارکس اسپکترون، مس در صورت صعود به 7480 دلار در ماه می، ممکن است با بیش از 10 درصد افزایش به بالای هشت هزاردلار در هر تن برسد. به گفته جاستین فروم دلال کارکس اسپکترون در لندن، نمودارها نشان می‌دهد که مس از حدود 6762 دلار 23 آوریل در هشتم می به 7480 دلار رسیده است؛ به همین دلیل قیمت‌ها ممکن است مجدداً به اوج این ماه برگردد. فروم گفت: «حرکت پایدار به بالای 7480 دلار، شانس حرکت به سمت 7645 دلار و احتمالاً کانال هشت هزاردلار را افزایش خواهد داد. خرید توسط مشاوران تجاری کالا که از دیدگاه نزولی خود خارج شده‌اند، ممکن است این حرکت را تسریع کند.» این ماه افزایش 3/3 درصدی مس توسط تجار بهبود کوتاه خوانده می‌شود؛ بهبودی که بعد از سقوط مس به پایین‌ترین سطح خود از اکتبر سال 2011 رخ می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها