شناسه خبر : 10997 لینک کوتاه

سیاستی که تاثیر معکوس خواهد داشت

بانک مرکزی کشور هند اعلام کرد در جلسه هفته آینده اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی می‌کند. این چهارمین جلسه متوالی برگزار‌شده توسط بانک مرکزی هند است که در آن تصمیم به کاهش نرخ بهره بانکی گرفته شده است.

بانک مرکزی کشور هند اعلام کرد در جلسه هفته آینده اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی می‌کند. این چهارمین جلسه متوالی برگزار‌شده توسط بانک مرکزی هند است که در آن تصمیم به کاهش نرخ بهره بانکی گرفته شده است. قرار است در جلسه روز 17 ماه ژوئن سال 2013 میلادی نرخ بهره بانکی در کشور هند با 25/0 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به هفت درصد تنزل یابد. این کاهش نرخ بهره برای مقابله با سیر کاهشی ارزش روپیه هند در بازار جهانی است. ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا طی سه ماه گذشته هفت درصد کاهش یافته است که تداوم این وضعیت می‌تواند زمینه‌ساز رشد هزینه وارداتی و به دنبال آن افزایش فشارهای اقتصادی بر کشور شود. هند یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای آسیایی است که در ماه‌های اخیر با بحران‌های زیادی در حوزه مالی و ارزی روبه‌رو بوده است و این کاهش ارزش روپیه مشکل تازه‌ای است که می‌تواند باعث افزایش تورم و افزایش شمار فقرا شود.
راجی مالیک یکی از تحلیلگران اقتصادی هندی می‌گوید هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اقتصاددانان و دست‌اندرکاران اقتصادی هند ایجاد ثبات در بازار ارز است. بدون شک کاهش نرخ بهره بانکی که به طور موقت باعث توقف روند کاهش ارزش روپیه شده است، نمی‌تواند کار چندانی برای احیای اقتصاد انجام دهد بلکه در ماه‌های آتی فشارهای بیشتری در جهت کاهش ارزش روپیه در برابر دلار را ایجاد می‌کند. ارزش پول کشورهای مختلف آسیایی در فصل گذشته تنزل یافته است ولی روپیه بیشترین نرخ کاهش را داشته است. در این فصل ارزش بات تایلند 4/5 درصد، ارزش پزوی فیلیپین 3/5 درصد و ارزش ین ژاپن چهار درصد افت پیدا کرده است در حالی که ارزش یوان چین تنها 3/1 درصد تنزل یافته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها