شناسه خبر : 22142 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اولویت با توسعه

گل‌گهر در اقتصاد معدن ایران چه جایگاهی دارد؟

شهر سیرجان همزمان با توسعه اقتصادی مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر در استان کرمان در حال توسعه است.

اولویت با توسعه

شهر سیرجان همزمان با توسعه اقتصادی مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر در استان کرمان در حال توسعه است. توسعه شرکتی که فعالیت بسیار سخت و طاقت‌فرسا‌ی نیروهای انسانی آن در حوزه معدن زبانزد مردم خطه کویری استان کرمان است؛ کارگران و مهندسانی که «‌لطافت به کار» بخشیده‌اند و شعار «‌رویش باورها در دل کویر» سختی کار را برای آنها تلطیف می‌کند.

شعار گل‌گهر تنها به بدنه بیرونی آن نما و زیبایی نداده بلکه در اندیشه نیروهای انسانی آن نیز ریشه دوانده است تا جایی که فعالیت گروهی در این شرکت سبب توسعه بیشتر، با سرعتی شگرف شده و در نتیجه توسعه گل‌گهر بخش عظیمی از نیروی کار در منطقه را مشغول کار و فعالیت توسعه‌ای خود کرده است.

علاوه بر این آثار توسعه زمانی در اندیشه مهندسان و کارمندان و کارگران در مجتمع گل‌گهر مشهود می‌شود که کارنامه سال به سال آن شرکت رشدی روزافزون را در خود به ثبت می‌رساند. آمارها و مشاهدات، خروجی مثبت رونق کسب‌وکار در منطقه را به خوبی نمایان می‌سازد. می‌دانیم که کار در معدن جزو مشاغل سخت دنیا به شمار می‌رود و وقتی سخن از توسعه اقتصادی به میان می‌آید، فعالیت دوچندان می‌طلبد. اینکه هر بخش از مجموعه گل‌گهر چه نقشی در ساختار کلی سازمان دارد نیز در جای خود حائز اهمیت است. علاوه بر ارتباط زنجیر‌وار با سازمان، با جهت دهی به کسب‌وکار، گل‌گهر اقدام به ایجاد شبکه هم‌افزایی با سایر شرکت‌هایی که یار و همراه وی هستند، کرده است؛ اقدامی که نزدیک به 27 شرکت در منطقه را درگیر فعالیت گل‌گهر می‌کند. این نکته بیشتر در حمل و نقل، ساخت نیروگاه، ساخت و نگهداری تجهیزات و... قابل مشاهده است. خدماتی که گل‌گهر از مجموع شرکت‌های یادشده می‌گیرد، منطقه گل‌گهر سیرجان را به مکانی پر‌هیاهو و پویا تبدیل کرده است. از طرفی برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ذخیره منابع معدن به عنوان مواد اولیه مورد نیاز که کانی سنگ‌آهن است در حیطه مدیریت این مجموعه بزرگ معدنی و صنعتی مهم تلقی می‌شود. بالاخره منابع معدن محدود است و برنامه‌ها بلند‌مدت. تا جایی که اگر استراتژی اصلی گل‌گهر را مطابق نقشه راه آن‌که دربین خود مجموعه به 20-20-5 معروف است، واژه «‌توسعه‌» بدانیم، شاخ و برگ‌های بعدی آن مدیریت منابع انسانی، مدیریت ذخیره معدن، تامین منابع مناسب مالی برای اجرای پروژه‌ها، راه‌اندازی خطوط جدید و اصلاح و بازسازی خطوط قدیمی، تجهیز کارخانه‌ها به تکنولوژی روز، تولید محصولات با‌کیفیت، بالابردن بازدهی و بهره‌وری، فروش به موقع محصولات و شناسایی بازارهای هدف برای صادرات محصول نهایی در گل‌گهر و افزایش سوددهی به منظور صیانت از منافع سهامداران است.

گل‌گهر در حال حاضر بخش بزرگی از مراحل یاد‌شده در مسیر توسعه را با شکل دادن زنجیره ارزش فولاد در مجموعه پیش برده و با دستیابی به تولید 20 میلیون تن کنسانتره، 20 میلیون تن گندله و پنج میلیون تن فولاد، خود را در آینده‌ای نزدیک در زمره فولاد‌سازان کشور قرار خواهد داد.

به هر ترتیب پیشرفت و توسعه گل‌گهر بر آبادانی شهر سیرجان اثرگذار است و همان‌طور که در ادامه، گفت‌وگوهایی که با مدیرعامل و معاونت‌های آن انجام شده نشان می‌دهد که گل‌گهر دست از ایفای نقش در مسوولیت‌های اجتماعی برنداشته و همواره مدیران و مسوولان استان کرمان و شهر سیرجان را در مسیر بهبود شرایط شهروندان همراهی می‌کند. 

دراین پرونده بخوانید ...